Waterkoeling, mijn plan ongeveer,

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
hallo,

ik wil dus als ik een P4 heb dat ding koelen met water, nou heb ik hier al even de search gebruikt en zie ik dat de meeste van die dikke slangen gebruiken, maar das toch helemaal niet nodig? of heeft dat met condens te maken, in iedergeval wil ik alles zelf maken, dus het koelblok, watertankje, etc,
dit is dan hoe het in me hoofd zit,

het reservoir, (goed zo) wil ik zelf in elkaar maken, het moet een soort vorm krijgen van een "kachel" en niet te groot zijn, zodat ie boven in me kast past. ik heb vandeweek op me werk een voeding uit een kappotte externe tape backup apparaat gesloopt, die wil ik gebruiken voor het pompje, daarnaast komen er 2 8cm fans tegen het reservoir te staan om het af te koelen, moet nog kijken tegen die tijd of die fans niet op de volle 12v hoeven te draaien...

Daarna het koelblok, die wil ik ook zelf knutselen, ik was van plan om een bestaande heatsink te gebruiken, die dicht te maken met alleminium, even zorgen dat het water er goed doorheen stroomt dmv muurtjes erin te zette zeg maar, daarna aan beide kanten dichtmaken, waterdicht, en daarom heen nog een rand, met 0,3/5 cm tusseruimte, dat is voor de condens, in die tussenruimte wil ik lucht laten blazen door een klein fannetje zodat zeg maar de buitezijde niet nat kan worden of condens kan vormen,

voor de rest moet ik (HCC) eers nog een P4 kopen, maar om vooruit te denk is wel leuk,

nou vraagjes,

voor het reservoir, wat is het beste spul. ik zat te denken aan alleminium. en daar nog even iets mee te doen om te zorgen dat die geen condens krijgt, daarnaast wou ik de binnerand van het koelblok ook met allemium doen, en de buiterand met hard plastic,

misschien andere betere ideen?

het plan is ook om me vidkaart mee tenemen, (kyro2) maar dat zie ik dan wel weer,

ik heb een hightower hiero dus ruimte moet geen punt zijn, zoizo heb ik in de bovenkant achter me 5*5inch racken zat ruimte over.

waarom ik het zo klein mogelijk wil houden is het volgt, ik zie namelijk wel eens van die waterkoelings dingen die een externe water tank hebben, hier heb ik totaal geen zin in, ik wil dat me pc gewoon mobiel blijft voor eventueele lans, kijk dat ik even het water leeg pomp dat is geen punt maar om je al die slangen eraftehalen en zo'n aqarium mee te sjouwe lijkt me nix,

theoritisch gezien zou ik een waterkoeling willen hebbe in me pc, dat als ik me pc op me kop zet er nog geen water gaat lekken. zeg maar, niet dat ik hem op de kop hoef aan te zetten uiteraard maar bij wijze van dus.

tips/ideen altijd welkom, pak ik het zo helemaal verkeerd aan? corrigeer me dan aub voordat het af is (want hoogstens nog een maand of 4 duurt :) )

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:08

Epsilon

de dikke slangen zijn nodig als je een peltier wilt gaan gebruiken. Dan moet je nl iets van 1000 liter/h rond kunnen pompen, en daat heb je dikke slangen voor nodig

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Voor de duidelijkheid: je krijgt alleen condens als een voorwerp een temperatuur heeft van ONDER het dauwpunt. De enige manier waarop je die temperatuur kunt bereiken is als je een TEC (Thermal Electric Cooler, ook wel Peltier-element) gebruikt: dit is een plaatje, dat dmv electriciteit energie kan verplaatsen in de vorm van warmte. De ene kant van de peltier wordt koud, en de andere kant wordt warm, en hierbij verbruikt de peltier stroom. Je snapt het al, de koude kant zet je op je cpu en de warme kant koel je af met een waterblok, en voila, je kunt je cpu onder de omgevingstemperatuur krijgen (vaak zelfs onder nul). Hierbij moet je rekening houden met condensatie op alle delen die koud worden en houdt eigenlijk in dat je je hele cpu-socket moet isoleren van de buitenlucht. Dit alles om te voorkomen dat de hele boel kletsnat wordt met alle mogelijke gevolgen vandien. Waar het dauwpunt (de temperatuur waarbij je condensatie op een voorwerp krijgt) gemiddeld ligt zou ik niet weten, ik dacht dat het om en nabij de nul graden was (correct me if I'm wrong).

Wil je echter, zoals jij, je cpu direct koelen met waterkoeling (=de wat minder extreme, doch nog steeds zeer doeltreffende manier van waterkoelen), dan zul je nooit en te nimmer een temperatuur bereiken die onder de omgevingstemperatuur ligt (je koelt je cpu immers indirect met de lucht uit de omgeving), laat staan een temperatuur onder het dauwpunt. Met andere woorden: met condensatie heb je in jouw geval geen F*CK te maken! Weer een zorg minder!

I reject your reality, and substitute my own.

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En nog iets: koop een Athlon XP :) Zoals te zien op http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1543 .
Over dat lekken van je systeem: er zijn 2 verschillende soorten pompen: de inline pompen en de submersible pompen. Je voelt em al aankomen: submersible pompen moeten ondergedompeld zijn om goed te kunnen aanzuigen, en inline pompen niet. Submersible pompen hebben als voordeel dat ze goedkoper zijn (kijk maar op www.oc-shop.nl) en dat het water om de pomp heen geluidsisoleren werkt, en als nadeel dat ze hun eigen warmte (geen enkele pomp heeft natuurlijk een 100% rendement) meegeven aan de koelvloeistof. Inline pompen zijn duurder en schijnen meer geluid te produceren omdat ze niet ondergedompeld zijn (geen persoonlijke ervaring mee), maar kunnen wel prima functioneren in een systeem zonder reservoir. Dat scheelt dus weer geklooi met een reservoir. Of ik nou precies je lekkagevragen heb betwijfel ik, maar voor alle waterkoelingssystemen geldt natuurlijk: zorgvuldig werken voorkomt lekkage en andere narigheid.

Maar als ik zo lees wat je al hebt bedacht, denk ik dat je nog maar es goed moet rondkijken op dit forum en op overclockerssites (al gekeken op www.waterkoeling.nl?), dan krijg je een beter idee van wat de mogelijkheden zijn.

I reject your reality, and substitute my own.

• Mister_X
hmz thx!, excuses voor de late reactie ivm met een grote storing van me gateway. :)

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op zaterdag 13 oktober 2001 17:08 schreef Mister_X het volgende:
theoritisch gezien zou ik een waterkoeling willen hebbe in me pc, dat als ik me pc op me kop zet er nog geen water gaat lekken. zeg maar, niet dat ik hem op de kop hoef aan te zetten uiteraard maar bij wijze van dus.
Bij een dompelpompje kan het gebeuren dat de waterintake lucht gaat happen als je de PC schuin houdt, als ie alleen maar rechtop aan staat is dat geen probleem (een reservoir kan je ook gewoon dicht maken, denk aan tupperware bakje)anders je systeem inline maken.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• Mister_X
thx, vette info allemaal waar ik nog niet aan gedacht had, maar wat je zegt kan ik me wel voorstellen, en lucht door je waterleiding (koelblok) moet je niet hebben ! , maar het is niet de bedoeling dat me pc draaiend blijft als ik hem op de kop zet, laatstaan aanzet. maar het gaat mij erop dat alles een beetje compact blijf zodat ik me pc zonder moeite mee kan sjouwen (dat ik het water er half uit laat lopen is de moeite wel waard, maar dat ie dan neit gaat lekken als ik me pc effe in de achterbak van de auto op de zij leg zeg maar, hij is nogal groot namelijk :).

Verwijderd

Dikke slangen zijn idd niet nodig. Ik ben alleen naar dikkere slang gegaan omdat de pomp door de dunne slang teveel gedempt werd, en omdat je dan met verloopjes blijft klooien. Met 10mm binnendiameter PVC slang kan ik gewoon 12mm koperpijp als slangtule gebruiken. Voor de flow was mijn oude 6mm slang voldoende (180L/uur oid)
Pagina: 1