Toon posts:

4 verschillende thunderbirds???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal, was ik weer eens...

Ik sta te twijfelen om over te gaan naar een AMD ipv intel..
Allemaal dankzij jullie overtuigende pleidooien....aaaargh..
Zit ik een beetje in pricewatch te kijken wat er zoal te krijgen is, zie ik de wereld aan verschillende AMD cpu's!
Ik heb eigenlijk altijd alles geskipped waarin het woord AMD voorkwam, maar nu ineens AMD up to date zijn is volgens mij even snel niet mogelijk....

Kunnen jullie me uitleggen wat de verschillen en specs van de volgende AMD's zijn?

AMD Duron,
AMD Athlon,
AMD Athlon XP,
AMD Athlon MP,
AMD Athlon Thunderbird,
AMD Athlon Thunderbird (266Mhz FSB)
AMD Athlon Thunderbird (Axia Core)
Amd Athlon Thunderbird (AYHJA)

Echt duidelijk is het niet, en de search... ach ja... de search... Heeeeeeel veel resultaten, maar nog steeds niet wijzer....

Is dit misschien het grote AMD topic???

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zaterdag 13 oktober 2001 13:54 schreef bertbal het volgende:

Zit ik een beetje in pricewatch te kijken wat er zoal te krijgen is, zie ik de wereld aan verschillende AMD cpu's!
Ik heb eigenlijk altijd alles geskipped waarin het woord AMD voorkwam, maar nu ineens AMD up to date zijn is volgens mij even snel niet mogelijk....

Kunnen jullie me uitleggen wat de verschillen en specs van de volgende AMD's zijn?

AMD Duron,
vergelijkbaar met de PIII alleen soms ff sneller
AMD Athlon,
De oude athlon
AMD Athlon XP,
De nieuwe met minder warmte
AMD Athlon MP,
Is voor DUAL systemen
AMD Athlon Thunderbird,
athlon die op 200MHz FSB draait
Zelfde als hierboven alleen op 266
schijnt beter over te klokken zijn
schijnt ook weer beter over te klokken te zijn
Echt duidelijk is het niet, en de search... ach ja... de search... Heeeeeeel veel resultaten, maar nog steeds niet wijzer....

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Allemaal hebben ze 128kb L1, 3DNow!

Athlon: 512kb L2 op 1/2 of 1/3 clockspeed, slot-A, niet meer leverbaar
Athlon TB: 256kb L2 op full speed, socket-A, voor 100MHz en 133MHz FSB
Duron: is Athlon TB met slechts 64kb L2 cache en alleen voor 100MHz FSB. vanaf 1GHz ondersteund ie ook SSE, en dataprefetch
Athlon XP: is Athlon TB met SSE en dataprefetch, en alleen voor 133MHz FSB
Athlon MP: is Athlon XP, maar bedoeld voor dual-CPU systemen

AXIA en AYHJA zijn gewoon verschillende producties van de CPU-core, zelfde specs, maar andere overclock resultaten.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op zaterdag 13 oktober 2001 13:54 schreef bertbal het volgende:

AMD Duron,
AMD Athlon,
AMD Athlon XP,
AMD Athlon MP,
AMD Athlon Thunderbird,

Athlon Slot A de heleoude
Athlon socket = thunderbird de vorige athlon
Athlon 4 mobile palomino
Athlon MP server palomino
Athlon XP desktop palomino
Duron spitfire(TBird based) is de vorige oude
Duron Morgan (Palomino based) de nieuwe

Thunderbird/Spitfire/palomino/morgan zijn AMD Core codenamen

Duron alleen 100Mhz FSB
Athlon ?? alle Socket A types in 100MHZ & 133Mhz (200/266 effectief FSB(DDR) )

Axia ajhya etc zijn stepping/product nummers is alleen van belang bij OC ambities

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 08:18
Even heel simpel gezegd:

Duron == Celeron

Athlon == P3

Thunderbird == P4

Dit is vooral prijstechnische gezien, maar ook qua specs. Dus een Duron is een soort light version van de Athlon net zoals de Celeron dat van de P3 is.

Alleen om het daarna moeilijk te maken:

Qua snelheid is een duron op bijv 700 Mhz sneller als een Celeron op die snelheid en zelfs sneller / even snel als P3 op die snelheid.

Ditzelfde geld ook voor Athlon en Thunderbirds.

En dan natuurlijk het OC-verhaal. Duron's 600 zijn vaak op 900 te draaien of nog sneller. Alleen daarvoor moet er wel wat potloodstreepjes getrokken worden tussen contactpuntjes op de processor. Een athlon nieuwe versie (Socket A) en een Thunderbird zijn eveneens op deze manier over te klokken, alleen zijn de procentuele verschillen iets minder dan bij een Duron, echter op zelfde kloksnelheid zijn ze wel altijd sneller dan Duron.

Dit was globaal het verhaal.

• EaS
  • Laatst online: 23-08 23:21

EaS

Nog even iets:

Ga je voor een dual-amd setup, dan druk je daar een CPU met een palomino-core in.
Dat zijn de volgende:

Duron 1 Ghz of hoger
Athlon MP
Athlon XP

Een dual T-Bird werkt wel, maar mist toch die palomino optimalisaties (hardware prefetch). Waardoor in sommige gevallen een dual duron zelfs sneller uit de bus komt dan een dual T-bird.

"Bij Firingsquad is een uitgebreid artikel verschenen waarin verschillende AMD processors in SMP configuratie worden getest op performance. Na een korte introductie waarin de verschillen tussen de Thunderbird, Spitfire, Morgan en Palomino uit de doeken wordt gedaan worden de processors in tweetallen aan de tand gevoeld. Uit de benchmarks komt de Duron MP goed naar voren. Dankzij de Morgan core is hij een stuk sneller dan de normale Duron en zelfs wat sneller dan de Thunderbird. De Duron MP moet zijn meerdere wel bekennen in de Athlon MP, maar gezien de prijs is dat niet erg aldus de reviewer"

Zie: http://www.tweakers.net/nieuws/18824

Verwijderd

De laatste 2 zijn versienummers van de Thunderbird, geen verschillende types. Duron is Tbird met 64 kb level2 cache ipv 256Kb van de thunderbird.

MP is de dualprocessor van AMD Athlon serie.
XP is de Athlon4 of te wel een 4e versie van de Athlon, kan ook in dual systemen gebruikt worden.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 13 oktober 2001 14:06 schreef a3konijn het volgende:
Athlon == P3

Thunderbird == P4
Sorry, maar dat is echt een SLECHTE vergelijking ;)

De P4 is een totaal andere architectuur dan de P3, en de Thunderbird was pas echt een concurrent voor de P3 (die beide al vrij lang op de markt zijn inmiddels). De Thunderbird kwam redelijk tegelijk met de Copperminde variant van de P3. AMD heeft nog niet echt een antwoord op de P4, want de huidige Athlon cores scalen waarschijnlijk minder goed dan de P4.

Samenvattend: De Thunderbird is zo'n 10% sneller dan z'n voorganger (de Athlon classic), maar de basis is hetzelfde. De P4 is echt totaal anders dan de P3.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Maar die MP cpu's zijn net zo duur als de Intel's!
Wat hebben ze dan nog voor op intel?

Ik ben dus nog steeds intel fanaat hoor, maar ben nu dus aan het twijfelen voor een dual amd setup.

AMD Dual Athlon MP = net zo duur,
veel heter,
nieuw (buggy?)
minder ondersteund?

Met dat laatste bedoel ik, heeft M$ hun O$ net zo 'goed' draaiend op AMD Athlon MP als op Intel? Of heeft Bill bij Intel ook een vinger in de pap? (of recht in z'n kont als u begrijpt wat ik bedoel...)

• SG
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Op zaterdag 13 oktober 2001 17:17 schreef bertbal het volgende:

Ik ben dus nog steeds intel fanaat hoor, maar ben nu dus aan het twijfelen voor een dual amd setup.

veel heter,
nieuw (buggy?)
minder ondersteund?

Met dat laatste bedoel ik, heeft M$ hun O$ net zo 'goed' draaiend op AMD Athlon MP als op Intel? Of heeft Bill bij Intel ook een vinger in de pap? (of recht in z'n kont als u begrijpt wat ik bedoel...)
De Athlon MP is specifiek bedoeld voor de server/workstation markt daar is prijs vaak 'n detail van de vele redenen om tot 'n voorkeur te komen

De Athlon MP is 'n SMP gecertificeerde en geteste palomino
De athlon XP is niet getest op SMP aangezien testen extratijd dus ook kosten met zich mee brengt

die kosten zijn bij de MP nodig en voor die markt geen probleem

De Athlon MP is niet zozeer gericht op Dual tweakers

en net zo duur wel vergelijken met de PIII-S en de Xeon(p4)

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 17:17 schreef bertbal het volgende:

veel heter,
nieuw (buggy?)
minder ondersteund?

heter: jah, maar als je de juiste koeler hebt heb je daar geen last van

ondersteuning: zelfde als bij intel, je moederbord zal misschien een AGP-driver enzo nodig hebben voor optimale prestaties, maar dat zijn files van 200Kb, simpel te downloaden en in een wip geïnstalleerd

nieuw: relatief, maar zonder bugs naar mijn weten

prijs: die athlon MP is inderdaad duurder, maar een athlon XP is net dezelfde core, maar met minder validatie, presteren even goed en zullen beide in SMP werken zonder problemen

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zaterdag 13 oktober 2001 13:58 schreef jadjong het volgende:
AMD Athlon,
De oude athlon

AMD Athlon Thunderbird,
athlon die op 200MHz FSB draait
De oude Athlon draait ook gewoon op 200MHz hoor, en als ze het over een socket A AMD Athlon hebben is het gewoon een TBird.
Pagina: 1