Toon posts:

isdnkabel ombouwen naar adsl-ethernetkabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben al een uurtje aan het searchen, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Voordat ik de bekabeling ga "aanpassen" wil ik zeker weten dat het kan.
Wat is het geval. Er ligt nu zon 30 meter isdn-kabel door het huis tussen NT1 (in de meterkast) en de isdn-kaart in de pc. Op deze isdn-kabel staat "UTP CAT5 2PAIR". De stekkers zijn RJ45 met de volgende bezetting:
1 -
2 -
3 oranje
4 blauw
5 blauw/wit (of wit/blauw? ;) )
6 oranje/wit
7 -
8 -
Nu wil ik deze isdn-kabel zo aanpassen dattie te gebruiken is als ADSL-ethernetkabel tussen ADSL-modem (in de meterkast) en netwerkkaart in de pc. De ethernetkabel bij het ADSL-pakket heeft ook RJ45-stekkers, maar daar zijn wel alle 8 klemmen/gleuven in gebruik.
De vraag is nu of ik van de bestaande isdn-kabel met de vier draadjes de RJ45-stekkers kan knippen en er nieuwe RJ45-stekkers opzetten maar dan anders aangesloten. Volgens sommigen kan dat als de dezelfde draadjes aan beide kanten in de klemmen/gleuven 1, 2, 3 en 6 zijn geknepen.
Voordat ik ga knippen en knijpen, graag reactie.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 08:27
kijk ff in de faq. Daar staat t precies beschreven : http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Verwijderd

Topicstarter
:?
Daar staat alleen iets over hoe je de 8 draadjes aansluit op de RJ45-stekkers. Ik heb geen antwoord gevonden op mijn vraag naar de posities van de vier draadjes in een isdn-kabel en een ethernetkabel.

Verwijderd

Dat hangt er vanaf of je voor ADSL CAT5 kabel nodig heb. CAT3 UTP kabel heeft nl. ook maar 4 draadjes.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt A-wing voor je reply, maar ik begrijp je antwoord niet :?
Nog een keer: is het mogelijk de vier draadjes in mijn huidige isdn-kabel zodanig anders in een RJ45-stekker te knijpen dat de kabel dienst kan doen als ADSL-ethernetkabel. Want de standaard bijgeleverde ADSL-etherkaartkabel is nl. voorzien van acht draadjes, maar misschien zijn die niet alle acht nodig.

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Dit is zonder meer mogelijk. Cisco levert bij hun routers ook vaak 2-pair CAT-5 UTP mee (lekker soepel). Dus gewoon stekkers eraf knippen en nieuwe eraan zetten volgens de ethernet specificatie (zie faq).

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt MeatGrinder,
Toch nog één vraagje, welke ethernet specificatie (zie faq) bedoel je precies. In http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3 staan twee schema's, één voor het geval je acht draadjes hebt en één voor het geval er vier zijn. Als ik het goed begrijp moet ik mijn vier draadjes (in de isdn-kabel) als volgt in een RJ45-stekker knijpen:
1 wit/oranje
2 oranje
3 wit/groen
4 -
5 -
6 groen
7 -
8 -
In de andere RJ45-stekker komen ze op andere plaatsen:
1 wit/groen
2 groen
3 wit/oranje
4 -
5 -
6 oranje
7 -
8 -
Dat staat allemaal onder het kopje "kruiskabel", maar ik hoef toch geen kruiskabel, ik moet een ethernetkabel. Of is dat hetzelfde???? :? :?

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Dit is afhankelijk of je al dan niet een crosscable nodig hebt. Bij een crosscable is de pinout aan beide zijden van de kabel verschillend bij een 'normale' straight kabel is de pinout aan beide zijden gelijk.

Wil je een straight kabel dan doe gewoon aan beiden zijden dit:

1 wit/oranje
2 oranje
3 wit/groen
4 -
5 -
6 groen
7 -
8 -

Het is overigens beiden gewoon ethernet alleen zijn bij een crosscable de tx en rx paren gewisseld zodat dat je bv. 2 computer direct op elkaar kunt aansluiten. Ga maar na, je zou met een normale straight kabel in dat geval allebei proberen te zenden op hetzelfde paar.

Als je nog vragen heb kan je me ook icqen op #1042732.

succes!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ff aan het klussen gegaan met de isdn-kabel en de RJ45-stekkers. Oude stekkers eraf, kabeltjes in beide stekkers in de onderstaande gootjes:
1 wit/oranje
2 oranje
3 wit/groen
4 -
5 -
6 groen
7 -
8 -
Dat was nog een heel gepruts met de smalle kabeltjes en gootjes, waarbij je ook nog eens moet letten op de juiste positie van de stekker (klip aan de bovenkant). Maar één stekkertje verprutst. Gelukkig had ik er drie gekocht.
Dan was er natuurlijk ook nog geen ISDN-knijptang (met acht schuifjes) in huis, dus dat werd knijpen met een combinatietang. Na een uurtje prutsen was de isdn-kabel omgetoverd tot een ethernetkabel :) :)
ADSL-modem weer terug in de meterkast, aansluiten en .....
HET WERKT!!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Lekker duidelijk hier
Ik ben zeker weer te dom
Van de faq wordt ik ook niet veel wijzer.

Verwijderd

Topicstarter
Heje, maarten-
wat is jou niet duidelijk :? :?
Pagina: 1