[3D] Newbie wil kerkje bouwen, welk prog?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik ga voor CKV een kerkje in elkaar modelleren. Omdat iedereen al vrolijk zit te kleien en ik niet zo architectonisch nauwkeurig ben aangelegd, wil ik het met een renderprogramma bereiken.

Mijn doel:
Een kerk met simpele vormen, maar wel met een beetje nette afwerking (geen kartelranden enzo). Ik moet de vlakken van de kerk kunnen omzetten in glazen wanden of iig dat effect creeëren.
Ik heb Internet 3D Space Builder gehad, errug simpel, maar wel handig simpel shapes neerpleuren, afsnijden enzo.
Ook heb ik Vue d'Esprit gehad, maar die hield er na een tijdje mee op.

Wat zal ik doen, weer Vue d'Esprit downen en dan aan het bouwen gaan, of weten jullie een ander progje?
Ik heb in een topic van CoolDuck gelezen [topic=209118/1/999]
maar ik kan ook niet echt begrijpen wat ik daarmee moet...

Het prog moet licht draaien, kep heel weinig RAM geheugen. Het hoeft geen filmpje te worden.

Roept u maar... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Als je met 3d werkt is het volgens mij toch wel een pré om veel werkgeheugen te hebben, juist om het renderen. Misschien dat je even kunt melden hoeveel RAM je precies hebt...

Een aantal 3d programma's

Rhino 3D
3D Max
Maya
Lightweaver
Bryce

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Niet schrikken! 64...
Hopelijk vanaf vanmiddag ff 256 mb meer, maar dan moet ik wel ff kappen met forummen en mn designtje afleveren.

Ik denk dat ik het toch bij Vue d'Esprit houd, die ken ik al, en ik moet binnen een week of 2 wat in elkaar gedraaid hebben. Daarna hoef ik het prog nooit meer aan te raken snap je... (dan is een demo VdE ook niet slecht dus).

Ik geloof dat ik met mezelf tot overeenstemming ben gekomen :z

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Het maken van een simpel kerkje vergt helemaal niet veel RAM, tenminste, 64mb vind ik niet veel en dat is ruim genoeg voor dit soort simpele dingen. Maya is dan waarschijnlijk wel iets té zwaar voor je pc, maar verder kun je alles wel gebruiken.

Op zich zou ik voor álles (ja, álles, ook koken, stofzuigen en de toiletgang) 3d Studio MAX willen aanraden, maar ja, dat werkt niet voor een beginner. Maar bestaan er eigenlijk wel 3d programma's waarmee iedere beginner meteeen een kerkje kan bouwen? Alles wat ik ken vraagt in het begin toch wel even werk om het programma te leren kennen.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 14:22 schreef Toeter84 het volgende:
Niet schrikken! 64...
Hopelijk vanaf vanmiddag ff 256 mb meer, maar dan moet ik wel ff kappen met forummen en mn designtje afleveren.

Ik denk dat ik het toch bij Vue d'Esprit houd, die ken ik al, en ik moet binnen een week of 2 wat in elkaar gedraaid hebben. Daarna hoef ik het prog nooit meer aan te raken snap je... (dan is een demo VdE ook niet slecht dus).

Ik geloof dat ik met mezelf tot overeenstemming ben gekomen :z
Weet je wel hoe goedkoop DIMM werkgeheugen nu zijn Heidi? ;) 128 mb voor 35 gulden ofzo. Waar wacht je nog op... Kijk maar op www.xenon.nl
Succes met je kerkje!

Verwijderd

Sorry, 2 keer gedrukt.

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Rhino3D is ook wel cool om mee te beginnen...

Verwijderd

is rhino 3d of 3dmax nou beter voor gewoon pure modellen?

Verwijderd

Ik ben ook beginner, maar ik heb sindskort besloten om te beginnen bij 3DS Max 4, waarom niet. Ik heb al een boek van Visual Quickguide series, een soort beginners cursus. Met een boek erbij valt het wel mee als je enige aanleg heb in digital art.

Verwijderd

Rhino is beter (vind ik) voor het pure modellen, en rhino is ook veel en veel lichter dan 3dsmax, dus als je niet zo'n zware pc hebt kan je (in mijn ogen) veel beter rhino gebruiken

is nog makkelijker te leren ook (weer mijn mening :) ).

my 2 cents

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
neem rhino. dat kun je downloaden op www.rhino3d.com

rhino is een nurbs modeler, met een beetje polygoon ondersteuning, en beperkte render mogenlijkheden, maar genoeg voor wat jij zoekt.

specs

Verwijderd

Ik wil ook Rhino leren (maar eerst een beetje 3ds max) Kennen jullie een goede Rhino3D boek?

Verwijderd

bij mijn rhino cd zat een handige handleiding in pdf die ik nu leer

• Oogst
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij wordt hier Rhino aangeraden voor een kerkje?! En er wordt ook nog bijverteld dat Rhino een NURBS-modeller is met een klein beetje polygonen. Tenzij je een levende, organische kerk wil bouwen heb je helemaal niets aan NURBS voor die kerk.

Verder is het heel leuk om te roepen dat Rhino beter is dan 3d Studio MAX, maar alle functies van Rhino zitten bij MAX in een heel klein stukje van het programma. Vind je het gek dat Rhino voor dat kleine stukje beter is, die hoeven zich niet druk te maken over allerlei andere mogelijkheden!

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 19:02 schreef Oogst het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij wordt hier Rhino aangeraden voor een kerkje?! En er wordt ook nog bijverteld dat Rhino een NURBS-modeller is met een klein beetje polygonen. Tenzij je een levende, organische kerk wil bouwen heb je helemaal niets aan NURBS voor die kerk.

Verder is het heel leuk om te roepen dat Rhino beter is dan 3d Studio MAX, maar alle functies van Rhino zitten bij MAX in een heel klein stukje van het programma. Vind je het gek dat Rhino voor dat kleine stukje beter is, die hoeven zich niet druk te maken over allerlei andere mogelijkheden!
Oogst, ik weet niet of je veel met rhino werkt, maar het is niet zo dat nurbs alleen geschikt zijn voor organische vormen. Je kunt in rhino net zo makkelijk een kubus en een bol maken als in max.

Waarom ik rhino aanraadde is om het volgende: Het draait uitstekend op niet zo'n zware computer, de leercurve is een stuk lager dan die van max en de modeling tools zijn een stuk intuitiever dan die van max. Verder is Rhino preciezer dan max. Het programma word veel gebruikt in de scheepsindustrie omdat het zo makkelijk en precies modelt. Max zul je niet tegen komen in de scheepsindustrie, ook al ondersteund max nurbs. De nurbs van max zijn moeilijker dan die van rhino, omdat een handig aantal tools ontbreekt. Voor dit kerkje maakt het natuurlijk geen reet uit, maar omdat rhino zo weinig systeem vreet en makkelijk te leren is zeg ik rhino.

Het is ook maar een voorstel hoor, dont bite me!

Verwijderd

en verder moet je goed lezen want ik zeg niet dat Rhino beter is dan MAX, ik zeg dat rhino beter is voor het pure modelen dan MAX, MAX heeft ook heel veel effecten en een betere renderer uiteraard, en animatiemogelijkheden.

verder heb ik er bij gezet: VIND IK , het is mijn mening, niemand die zich er een reet van hoeft aan te trekken.

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-08 15:58

Roy

Hobbies?

Ik ben een maand geleden ook begonnen met 3d'en, toen ben ik begonnen in Rhino, en dat is nog wel makkelijk te leren. Eigenlijk wou ik daarna met Studio Max gaan beginnen, maar aangezien ik een trage computer heb is dat nog niet gelukt.
Maar nu ben ik bezig met SolidWorks 2001, dat is echt een super-programma !!!! Héél erg simpel, en je kunt er heel veel mee!

Inderdaad...

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 14:16 schreef erikotten het volgende:
[...]
Een aantal 3d programma's

Rhino 3D
3D Max
Maya
Lightweaver
Bryce
Lightweaver??
was dat dan??
ik ken alleen Lightwave...

Verwijderd

Vergeet "Softimage XSI" en "Cinema 4D XL 7" niet.

Klinkt toch niet als spam hoop ik ;) ?

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 15:01

I

omdat ik laatst een leuke crash had ben ik 3d max kwijt dus gebruik ik nu MilkShape. Heel simpel progie heb je zo door.
is heel goed te gebruiken

is shareware weet de link niet maar moetje ww met google zoeken naar MilkShape 3D dan vind je em wel

mzzl I

• Oogst
Ik heb ook nog nooit gewerkt met Rhino of zo hoor, maar ik heb wel eens modellen van Rhino, geëxporteerd naar MAX, gekregen van iemand en die waren veel te veel polygonen omdat hij simpele rechte cylinders ook met NURBS had gemaakt en zei dat je niks met polygonen kon in Rhino. Dat is al mijn Rhino-ervaring, sorrie als het allemaal niet klopt wat ik over Rhino zeg.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
je kun tnaar max exporteren als IGES nurbs, of als polygonen natuurlijk, en daar kun je een hoop van instellen.

specs

Verwijderd

Je kan em ook als Quake3 level bouwen, dan kunnen die kerkgasten er ook fijntjes in rondlopen :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Op zaterdag 13 oktober 2001 19:02 schreef Oogst het volgende:
...Tenzij je een levende, organische kerk wil bouwen...
* Dark Blue ligt hier in een vouw om het idee van een bewegende, ademende met mos overgroeide kerk... is dat icon met die Twin Towers die uit elkaar buigen toevallig ook zo gebouwd? :P
Ik moet hier niet lachen, zit midden in de mediatheek, dit lijkt idioot...

Goed, dan besluit ik om Rhino 3D te downen. Shareware? 30 dagen stuff? Is mij best, ik leer het wel binnen 30 dagen en ik kneed er wel een kerkje uit. Vue d'Esprit is wel leuk maar ik zou het dan in één middag moeten fixen want de trial versie heeft geen opsla-functie. Ja daahaag...

Milkshape? Mag ik daar ff wat meer over weten?

» Mijn kerkje moet dus ook glazen wanden kunnen hebben dus ik moet met textures kunnen werken...
» Wat zijn nurbs? Knooppunten van polygonen of de vlakjes zelf?

Btw. mijn [spam]webdesign projectje[/spam] is afgewerkt, en ik ben de gelukkige bezitster van...
Afbeeldingslocatie: http://www.stylite.nl/crap/mijnRAM.gif
*D *D *D

• Oogst
NURBS=Non-Uniform Rational Basic-Spline

Dat is een compleet andere werkmethode dan polygonen. Een bol van polygonen bestaat uit een groot aantal platte vlakken die netjes tegen elkaar aan liggen en zo doen alsof ze samen een mooie vloeiende bol zijn. Een bol van NURBS is écht rond en wordt gemaakt met (vloeiende) lijnen waartussen dan een oppervlak wordt gemaakt door de computer. Voor het uiteindelijke renderen worden overigens in de meeste programma's de NURBS eerst omgezet naar polygonen en dan als polygonen gerenderd.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Waarom gebruikt nou nooit iemand Cinema 4D?

Ik werk zelf altijd met dit progje en ik kan er wel leuke dingen mee maken. Het is natuurlijk niet zo'n goed progje als Max, maar het komt dicht in de buurt en is veel makkelijker mee te werken.

Cinema is natuurlijk ook heel geschikt om keren mee te bouwen. ;)

• Victorio
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02-2024
Voor CKV even aan de slag gaan met 3d max of maya?
Als er wat moois uitrold kunnen ze je direct je diploma geven.
Pak toch de papiermashee (spelling?) erbij man! :+

Verwijderd

ik kan je wel 1 ding aanraden.
POV-RAY
waarom. wat je beschrijft is dat je er nauwkeurig een gebouw willt na maken, opzetten.
met POV-ray pak je lekker eertst zo'n milimeter vel en maatk ff een paar X Y Z tekeningen van die kerk die je wilt bouwen. noteert vector punten.
maakt daar 3d blokken en bolletjes en wat allemaal niet van en gaat het dan lekker inproggen op POV-ray
:)

min punt: duurt lang
zal een beetje gekloot worden met ramen enzo
als je het niet kent moet je het leren.

plus punten: zeer nauweurig
WYTIWYG ( What You Type Is What You Get(c) )
alles wat pakketen als 3D studio max enzo kunnen kan pov-ray ook
POV-ray gebruikt veel minder geheugen. tis eerst typen aventoe ff in 360x480 renderen om te kijken hoe het er uit ziet en eindplaatje dan groot en dan duurt het ff een uurtje ofzo maar resultaat mag er dan wezen :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Op zondag 14 oktober 2001 15:24 schreef I het volgende:
omdat ik laatst een leuke crash had ben ik 3d max kwijt dus gebruik ik nu MilkShape. Heel simpel progie heb je zo door.
is heel goed te gebruiken
Iemand...?

Verwijderd

[b]Op maandag 15 oktober 2001 12:23 schreef
Cinema is natuurlijk ook heel geschikt om kerken mee te bouwen. ;)
[start propaganda]
Maar ook heel goed om mee te animeren, en mooie renders te maken. De caustics en radiosity in versie 7XL zijn zeer zeer sweet. :)
Vuur, water, glas zijn allemaal easy stuff.
Zelfs m'n 3D leeraar die 16jaar modeling/animation achter de rug heeft, is helemaal weg van Cinema. Maar het haalt het natuurlijk niet bij 3D pakketen als: Maya/Softimage(heel veel studie, studie, lees, leer, werk :))

Learning curve is btw zeer laag van Cinema4D.
my 2 cents.
[/end propaganda]

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ennnn.... Cinema 4D is te halen op cinema4d.com of ff zoeken bij Goegeltje?

Het zijn dus allemaal 30 dagen versies? Hmmz...

Ik twijfel tussen
» Cinema 4D
» Rhino 3D

Ik heb nu nml. wel die 320 mb geheugen, maar alles loopt sinds die tijd vast... :? en hij verbruikt volgens Statbar veel te veel geheugen. Om er dan nog eens een zwaar renderprogje overheen te gooien lijkt me niet handig.

Is Cinema 4D zwaar?

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Om maar even een hele andere weg in te slaan:

Is Brazil wat? Het ziet er wel leuk uit iig maar is het te doen, in die 60 dagen? Of kies ik nou totaal het verkeerde uit?

Verwijderd

Niet echt zwaar, rhino is ook licht.

Max
Maya
Softimage.xsi en stuff:
heb je wel een leuke PC voor nodig als je serieuz bezig bent.

Probeer anders eerst alles ffies uit, volg een tutorialtje van alles. Weet je meteen wat wel/niet wilt. Smaken verschillen, 3d pakketen ook :) Miss ben je wel een natuurtalent in Softimage of Maya, i realy realy don't know ;)

edit:
Brazil is een render engine voor max, om nog mooiere plaatjes mee te maken. Dus geen 3d pakket op zich met alles er op en der an

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik wil juist niet alles uitproberen, dan ben ik weken bezig en dan heb ik nog niks staan!
Bovendien heb ik mijn bak redelijk 'clean' en word ik gek van installeren/verwijderen met alle nodige is-niet-verwijderd, verwijder-handmatig-met-gevolgen-vandien erbij... :z

Verwijderd

Windows Me > Accessories > System Tools > System Restore ;)
Owwwwww i love it!
Install......neh.....prut...System restore....and clean again!

Ga voor Max, Cinema of Rhino
Veel tutorials en stuff is zeer handig...
Pagina: 1