[LW 3D] Glas probleem

Pagina: 1
Acties:

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 14:07
Goed, ik heb dus het volgende plaatje gerenderd maar zoals je kunt zien zitten er een paar zwarte gedeeltes in.. Kan iemand mij verklaren hoe dat komt :?

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/jbons/ikkw.jpg

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op zaterdag 13 oktober 2001 12:59 schreef Expecho het volgende:
Goed, ik heb dus het volgende plaatje gerenderd maar zoals je kunt zien zitten er een paar zwarte gedeeltes in.. Kan iemand mij verklaren hoe dat komt :?

[afbeelding]
Hmmm, probeer het eens te draaien, zie je het dan nog steeds? Ik neem aan dat je die zwarte driehoekjes aan de bovenrand van het glas bedoelt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:57

Petuhr

FreeBSD

Die zwarte vlakjes zie je ook als je een echt glas neemt en er schuin op kijkt...

• Expecho
Op zaterdag 13 oktober 2001 13:12 schreef Petuhr het volgende:
Die zwarte vlakjes zie je ook als je een echt glas neemt en er schuin op kijkt...
Ik zie het nu ja, ik heb er even een glas bijgepakt.. 'k heb waarschijnlijk niet diep genoeg in het glaasje gekeken ;)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
En misschien staat de bodem van je glas gedeeltelijk in of zelfs onder de ondergrond? Dat wil nog wel eens dit soort problemen opleveren.

Een ander probleem in je plaatje: er is geen anti-aliasing in het verbogen beeld van het rietje.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Expecho
Op zaterdag 13 oktober 2001 14:28 schreef Oogst het volgende:
En misschien staat de bodem van je glas gedeeltelijk in of zelfs onder de ondergrond? Dat wil nog wel eens dit soort problemen opleveren.

Een ander probleem in je plaatje: er is geen anti-aliasing in het verbogen beeld van het rietje.
anti-aliasing stond dan ook nog niet aan, het is een WIP render :)

• Expecho
Andere vraag, hoe stop ik hier nu een vloeistof in, moet ik daarvoor een apart object maken wat naadloos aansluit op het glas of moet ik hiervoor het glas object aanpassen :?

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
het makkelijkste is idd een object maken dat precies aansluit op de binnenkant van het glas. Je kunt dit als volgt doen : laad het model van het glas in. selecteer dan de binnenste polygonen van het glas model tot de hoogte die je voor je vloeistof wilt. copy de selectie naar een nieuwe layer, flip dan alle polygonen en maak de bovenkant van het object (zou een cilinder moeten zijn) dicht. (evt met wat golfjes oid, maar dat kan je ook met een displacement map doen). Dan ff surface settings aanpassen, het nieuwe (vloeistof) object weer terugkopieeren naar het glas model en merge points doen. Tada ;)

suc6 & mzzl, lone

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
het heeft denk ik met je refractie diepte te maken. Ik weet nix van lightwave maar het ray-tracen zal wel hetzelfde als max zijn.

Als het goed is kun je ergens je "refraction depth instellen. Deze geeft aan hoeveel refracties 1 ray maakt. Als de laatste ray berijkt is kunnen er verschillende dingen gebeuren: Of hij neemt je achtergond/enviroment, of een kleur die je in de raytracer settings gegeven hebt, vaak standaard op ZWART. De laatste ray kan dus bereikt zijn voordat hij het glas uit is en dan krijg je dit. Stel dus meer rays in, of verander de kleur. Als je in een glas kijkt zie je eigenlijk nooit zulke grote zwarte vlekken denk ik.

specs

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
De refraction staat op 1 standaard (in een vacuum) als je nog ergens een Binas hebt liggen kan je de precieze waarde invoeren. als je het te hoog instelt kun je gebieden krijgen in het glas die bijvoorbeeld de lege void boven je model gaan weerkaatsen. Je kan dat oplossen door dar een of andere duffe reflection map boven te hangen.

Net mijn BiNaS opgescharreld, de refraction (brekingsindex) value van glas is 1.51 bij 293K en 0 atmosfeer met een grenshoek van 41.5 graden, nuttig he? :)

maar het euvel lijkt mij te zitten in dat het gewoon iets zwarts aan het reflecteren wat snekl is op te lossen.

Succes

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 20:46

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hmmz dit soort dingen heb vaak met raytracing te maken. glazen en vloeistoffen zijn zware opgaves voor programmas en computers, daarom gaat het ooit fout zonder een verklaring

• CyberHanz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:38
Volgens mij zit het wel in orde zo, of ik ben erg blind aan het worden.
Tenzij je ergens misschien dubbele polys hebt, die fijn een shadow aan het casten zijn. (leuk, engerlands!)

Voor je vloeistof moet je gewoon doen wat er hier al eerder werd gezegd, let wel op dat het aan de randen omhoog kruipt.... maar of je daar nou rekening mee moet gaan houden,dat ligt helemaal aan je scene.
Pagina: 1