Ik heb een Acces-database met daarin een aantal tabellen. Nu wil ik vanuit een ASP-file kijken of een bepaalde tabel (zeg tabel_1) bestaat in de database. Is dit mogelijk?
Ik ben een redelijke newbie op ASP-gebied, maareuh.... als 'ie niet bestaat krijg je toch een foutmelding? Dat is niet echt de bedoeling. Als 'ie wel bestaat: doe dit; als 'ie niet bestaat: doe dat.....
Op Access zou ik ff niet weten hoe je kan query-en of een tabel bestaat, maar op zich kun je dat redelijk simpel doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| On Error Resume Nextrs.Open "SELECT * FROM tabelletje", connectie
If Err.Number = 0 Then
' bestaat...
rs.Close
Else
' bestaat niet...
End If |
Exact expert nodig?
Thanx, ik zal het eens proberen, maar ik vind het niet echt een elegante oplossing...... Iemand nog een ander ID?
Met deze code kan je door de tabellen in een DB gaan:
Ik denk dat verdere uitleg wel overbodig is...Success ermee
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| <%
Set ObjTS = ObjConn.OpenSchema(adSchemaTables)
DO WHILE NOT ObjTS.Eof
if ObjTS("TABLE_TYPE") = "TABLE" then 'Dit is omdat er ook systeem tabellen bestaan en je deze niet kan bekijken of wijzigen...
if ObjTS("TABLE_NAME") = "tabeldiejezoekt" then response.write "GEVONDEN" else response.write "BALEN"
End If
ObjTS.movenext
loop
%> |
Ik denk dat verdere uitleg wel overbodig is...Success ermee
edit:
Sjorry...syntax errors eruit gehaald
Sjorry...syntax errors eruit gehaald
code:
1
| set recset = conn.openSchema (20,Array(Empty,Empty,"TABELNAAM",Empty)) |
Geeft een lege recset of een recset met info over de gevraagde tabel terug. De Array geeft de constraints aan, in dit geval is de 3e constraint de tabelnaam, deze moet je even vervangen. Als je het 3e array element ook Empty maakt krijg je alle tabellen terug. De recset kan je vervolgens behandelen als elke andere recordset.
Met openschema kan je nog veel meer info opvragen over de database (oa relaties), meer daarover in de MSDN.
edit: Ok, iemand was me voor.
Sorry voor mijn late reactie, maar toch bedankt. Ik zal eens kijken of ik er iets mee kan, met mijn zeer bescheiden ASP/vb kennis.
Thanx voor de reacties
Thanx voor de reacties
Pagina: 1