Jammer is dat die standaardjes bijna altijd nix wegen, en ze zijn tenslotte om zo'n ding rechtop te houden. Klein stootje en je mic ligt om.
Ik heb een Sennheiser M@M60, die kost F50,- Mijn zus had die gebruikt (Bouwkunde presentatie) in powerpoint. Vond het best helder klinken voor F50,- Dus zelf gekocht. Blijkt ook nog eens dat ze een flink hoge gevoeligheid hebben, das natuurlijk altijd meegenomen

Maar een mic op je koptelefoon is toch echt VEEL makkelijker hoor. Die staat altijd goed gericht, en hoeft geen hoge gevoeligheid te hebben omdat hij zo dicht bij je mond staat. Voordeel daarvan is weer dat je bijna geen omgevingsgeluiden hoort, daar zul je bij en losstaand micje meer last van hebben.
Dat plantronics ding van F120,- incl. ziet er wel stevig uit, (tenminste geen bungelende zooi) en het design kan er ook mee door. Voor F120,- lijkt mij dat geen miskoop. Voicemessage's verstaanbaar ligt aan je compressie, er bestaan er heel veel verschillende. Sommige vervormen je stem enorm, maar ze blijven verstaanbaar. En daar gaat het tenslotte om.
Maar kan men geen realtime mp3 compressie gebruiken? 40kbit is nog goed te verstaan. Of mag je echt maar een paar kbit uploaden omdat je anders lag krijgt...