Toon posts:

Wat is krachtiger Freesco of andere linux dist.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel Freesco als ADSL router draaien. Maar wat is krachtigers/sneller gewoon freesco blijven draaien of Redhat/Slackware/Suse/etc. er op zetten.

En als het toch beter is een volledige distr. er op te zetten welke is dan aan te bevelen voor als firewall/router?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
linux distributies zijn krachtiger dan freesco, dwz dat je meer mag en kan (hangt ook af van de distro natuurlijk). Maar ik denk niet dat je verbinding er opeens een stuk rapper van wordt. Als distro voor firewall router raad ik debian aan (en raad ik redhat af).

Verwijderd

Als je het krachtiger wil: Slackware/Debian/SuSE/*BSD.
Sneller zal het niet worden, maar er is meer op in te stellen.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op zaterdag 13 oktober 2001 12:36 schreef blaataaps het volgende:
[..]
(en raad ik redhat af).
Omdat?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 13 oktober 2001 13:13 schreef jelmervos het volgende:

[..]

Omdat?
Inderdaad. RedHat is niet per definitie slecht. Voor een servertje waar je met toetsenbord, muis en X achter kan zitten is iets als RedHat/Mandrake of nog beter: Suse juist aan te raden. Wanneer je een server hebt die in de meterkast staat, of zoals bij mij, in een onbereikbare kast onder de trap, dan kun je beter Debian gaan draaien. Die heeft als voordel dat je ALLES kunt doen op afstand. Via dat mooie apt-get waar iedere Debian-gebruiker verliefd op is. O+

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Freesco is gewoon compact en nog enigzins makkelijk in te stellen dus met een 386/8MB werkte hij ook wel goed als router/firewall.
Alle andere distro's zijn gewoon veel uitgebreider.

Senile! Senile Oekaki

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

precies! je moet gewoon gaan nadenken of je genoeg in kan stellen etc. als dat kan? gewoon bij freesco blijven! snelheid win je niet met een complete linux distro alleen je kunt meer instellen (hebt meer controle over het systeem)... maar of dat nodig is voor een simpel router-PCtje is maar zeer de vraag ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik verwacht ook niet dat het sneller wordt, is ook niet echt logisch. Maar ik heb nu een Dual P133 met 128 mb en daar draait Freesco op. Een beetje overkill machine dus voor Freesco, ik wil die machine dus nuttiger gaan gebruiker met linux, maar hoef niet meer opties, het is wel prettig dat je er meer op in kan stellen.

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 13 oktober 2001 15:16 schreef rednar het volgende:
Ik verwacht ook niet dat het sneller wordt, is ook niet echt logisch. Maar ik heb nu een Dual P133 met 128 mb en daar draait Freesco op.
Volgens mij maakt FreeSCO ook geen gebruik van jouw 2e processor.. het zal dus i.i.g. een stuk sneller gaan, als je een full-size-muscle-distributie gaat gebruiken..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op zaterdag 13 oktober 2001 13:37 schreef Valium het volgende:
Wanneer je een server hebt die in de meterkast staat, of zoals bij mij, in een onbereikbare kast onder de trap, dan kun je beter Debian gaan draaien. Die heeft als voordel dat je ALLES kunt doen op afstand.
Ben ik toch benieuwd wat je met Red Hat niet kan doen op afstand :?

• blaataaps
  • Niet online

[..]

Inderdaad. RedHat is niet per definitie slecht. Voor een servertje waar je met toetsenbord, muis en X achter kan zitten is iets als RedHat/Mandrake of nog beter: Suse juist aan te raden.
volgens mij is het idee van een server dat je dat niet doet, wat je nu omschrijft is volgens mij een "desktop" (:

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 13 oktober 2001 15:45 schreef RemcoX het volgende:
'tuurlijk, Redhat en bijv. Debian, het blijft allebei Linux, en je kunt op beiden met ssh of telnet inloggen.. Feit is alleen, dat de vele tools, die Redhat meelevert, meestal zijn geent op X11, die dus voor een router niet echt bruikbaar zijn. Verder is Red Hat nogal groot, als je hem zo minimaal als mogelijk wilt houden.. Op die punten scored Debian, of Slackware gewoon beter..

• RemcoX
Op zaterdag 13 oktober 2001 19:12 schreef moto-moi het volgende:

[..]

'tuurlijk, Redhat en bijv. Debian, het blijft allebei Linux, en je kunt op beiden met ssh of telnet inloggen.. Feit is alleen, dat de vele tools, die Redhat meelevert, meestal zijn geent op X11, die dus voor een router niet echt bruikbaar zijn. Verder is Red Hat nogal groot, als je hem zo minimaal als mogelijk wilt houden.. Op die punten scored Debian, of Slackware gewoon beter..
Tada, jouw laatste punt is het enige redelijke argument dat ik tot nu toe gehoord heb :)

Maar ik wil nog steeds antwoord op mijn vraag :P

• blaataaps
  • Niet online
apt-get update ; apt-get upgrade

Dat kan met redhat niet remote (lokaal ook niet btw)
(:

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Op zaterdag 13 oktober 2001 15:16 schreef rednar het volgende:
Ik verwacht ook niet dat het sneller wordt, is ook niet echt logisch.....
Ik haal met m'n chello direct op de kabel +/- 140/160 wat als ik er een Freesco bak (386_40Mb_8Mb) voorhang?! En dan via de hub internet, hoe snel kan ik hem dan ongeveer verwachten?! :? :?

• RemcoX
Op zondag 14 oktober 2001 00:04 schreef blaataaps het volgende:
apt-get update ; apt-get upgrade

Dat kan met redhat niet remote (lokaal ook niet btw)
(:
:+ ;)

• RemcoX
Op zondag 14 oktober 2001 00:13 schreef gerritblaat het volgende:

[..]

Ik haal met m'n chello direct op de kabel +/- 140/160 wat als ik er een Freesco bak (386_40Mb_8Mb) voorhang?! En dan via de hub internet, hoe snel kan ik hem dan ongeveer verwachten?! :? :?
Verwacht dan +/- 140/160

• PWA
  • Niet online

PWA

Op zondag 14 oktober 2001 00:17 schreef RemcoX het volgende:

[..]

Verwacht dan +/- 140/160
O....OK!!! Zoiets verwachte ik al maar....uh je weet maar nooit hè!! :+ ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 14 oktober 2001 00:17 schreef RemcoX het volgende:
Verwacht dan +/- 140/160
Mja... 386 he... misschien ietsje minder, maar veel zal het niet schelen.
Ik haal ook zulke snelheden (veel sneller kan niet; chello capped op 1.5mbit), en ik zit achter een 486dx4-100 met 16 meg.

• PWA
  • Niet online

PWA

Op zondag 14 oktober 2001 00:52 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Mja... 386 he... misschien ietsje minder, maar veel zal het niet schelen.
Ik haal ook zulke snelheden (veel sneller kan niet; chello capped op 1.5mbit), en ik zit achter een 486dx4-100 met 16 meg.
Thanx!! Zoiets dacht ik ook al, ga ik morgen m'n opa beroven 8-) van z'n 386 en dan krijgt hij mooi mijn oude flaptop want daar zit wel die windows met kleurtjes op en ook lookout om te internetten!! ;) :+

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 13 oktober 2001 19:17 schreef RemcoX het volgende:
Maar ik wil nog steeds antwoord op mijn vraag :P
Heb ik al gegeven, je 2e processor, die gebruik je nu niet..

En da's zonde :-)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:59

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 13 oktober 2001 12:10 schreef rednar het volgende:
Ik heb momenteel Freesco als ADSL router draaien. Maar wat is krachtigers/sneller gewoon freesco blijven draaien of Redhat/Slackware/Suse/etc. er op zetten.

En als het toch beter is een volledige distr. er op te zetten welke is dan aan te bevelen voor als firewall/router?
OPENBSD

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

met _elke_ distributie kan je _alles_ remote doen. via ssh kan je b.v. met puTTY [tucows..] een soort van telnet verbinding maken, maar dan veel veiliger.
Grafische progs [X-Windows] kan je ook draaien [zelfs voor win32 zijn er X-servers [X-win32]]
Zelfs via webmin [http://www.webmin.com/] kan je veel remote doen...
freesco is voor veel gevallen een goede keus. Voor de iets meer wilde gebruiker is er netBSD/freeBSD/Debian. wil je nog meer dan moet je gaan kijken naar echte cisco app. [freesco staat trouwens voor free cisco en niet voor free sco [santa cruz operation]]

• RemcoX
Op zondag 14 oktober 2001 09:50 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Heb ik al gegeven, je 2e processor, die gebruik je nu niet..

En da's zonde :-)
De vraag was:
Volgens Valium is er zoiets namelijk.

Verwijderd

onder 't kopje distributions op http://www.linux.org/ staat een lijst met distributies... kijk maar 's wat rond. kijk ook is op http://www.trustix.net/ [heb ik geen ervaring mee, maar toch...kan interressant zijn.]

Verwijderd

hey voordeel van freesco is wel dat het asociaal makkelijk is om in te stellen 8-)

• moto-moi

moto-moi

Op zondag 14 oktober 2001 12:16 schreef RemcoX het volgende:

De vraag was:
[..]

Volgens Valium is er zoiets namelijk.
Dat is er niet, alleen kun je niet de tooltjes van redhat gebruiken, omdat die voornamelijk voor X geschikt zijn.. Of je moet trucjes uithalen met een remote X server ofzo, maar da's overkill voor een simpele firewall.. Gewoon alles op afstand doen met ssh of telnet.. En dan vervalt dus de meerwaarde van Redhat..

Verwijderd

het voordeel van dist. x tegenover dist y is meestal de veiligheid. netBSD is heel veilig...maar vergeet niet dat debian en veel andere distributies ook heel veilig zijn of veilig te maken zijn [dit geld ook andersom, je kan _elk_ os onveilig maken[b.v. root 't passwd root geven]]

• RemcoX
Op zondag 14 oktober 2001 12:30 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Dat is er niet, alleen kun je niet de tooltjes van redhat gebruiken, omdat die voornamelijk voor X geschikt zijn.. Of je moet trucjes uithalen met een remote X server ofzo, maar da's overkill voor een simpele firewall.. Gewoon alles op afstand doen met ssh of telnet.. En dan vervalt dus de meerwaarde van Redhat..
Ah >:) Dat is dus HEEL iets anders dan Valium vertelt. En daar vroeg ik dus ook om, omdat ik het daar dus ook niet helemaal mee eens ben.

Komt er dus op neer dat je met Red Hat netzoveel remote kunt doen als met Slackware/Debian/whatever.

Verwijderd

trustix gebruikt geen X en is heel veilig.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ten eerste is FreeSCO géén linux variant of distro maar een gratis variant op het SCO unix systeem. Nét ff wat anders dus.

En wat apt get update etc betreft: dat zijn commando's voor het beheren van debian packages, wat doen die hier?

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 12:37 schreef wzzrd het volgende:
Ten eerste is FreeSCO géén linux variant of distro maar een gratis variant op het SCO unix systeem. Nét ff wat anders dus.
Van www.freesco.org :
Freesco is the easiest to use, one disk Linux system available. *D

• RemcoX
En wat apt get update etc betreft: dat zijn commando's voor het beheren van debian packages, wat doen die hier?
Dat was een (lollig bedoeld?) antwoord op mijn vraag. (Wat je met Red Hat niet remote kunt doen)

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-07 20:08
Hmmz... als je die PC alleen wil gebruien als router/firewall voor het netwerkje bij je thuis en verder nergens voor kan je net zo goed FreeSCO blijven draaien. Lekker makkelijk instellen enzo.

Verwijderd

je kunt ook clarkconnect http://www.clarkconnect.com gebruiken deze heeft ook een mooi op afstand beheer proggie dat zelfs vanaf je win bak geconfigd kan worden

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:46

Servowire

prutser:~#

Debian

(duurt niet erg lang meer dan zijn die nep distro;s weg (SuSe enzo, gadsie)

Excuse me for flaming :)

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

van http://www.freesco.org/ geplukt:
FREESCO (stands for FREE ciSCO) is a free replacement for commercial routers
ook van http://www.freesco.org/ geplukt:
Freesco is the easiest to use, one disk Linux system available.
Ik dacht eerst dat freesco ook dat het voor free sco stond. maar dat is dus _niet_ zo.

• wzzrd
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op zondag 14 oktober 2001 19:36 schreef compukid het volgende:

[..]

van http://www.freesco.org/ geplukt:
[..]

ook van http://www.freesco.org/ geplukt:
[..]

Ik dacht eerst dat freesco ook dat het voor free sco stond. maar dat is dus _niet_ zo.
Juh... Weer wat geleerd vandaag :P

• teigetjuh
  • Niet online
Op een Dual P133 is freesco een beetje zonde. Je gebruikt maar 1 proc. Andere opties die je hebt zijn BSD-varianten en linux-distro's. OpenBSD valt eigenlijk voor je af, die heeft helaas geen SMP-support. Dan kun je nog NetBSD en FreeBSD gebruiken. Linux is misschien meer aan te raden. De SMP-support is daarvan iets beter dan die van FreeBSD.

De distro die je wilt is dan afhankelijk van je smaak. Wel is het aan te raden om geen grafische schil te installeren (scheelt je toch meer dan 100 MB).

Iedere distro heeft zijn eigen update mogelijkheden. Bij RedHat en Mandrake (de laatste is meer desktop gericht) is dat RPM en bij debian zoals al eerder genoemd apt. RedHat heeft ook genoeg tools die onder de console draaien, net als andere distro's.
Elke distro is aan te passen aan je eigen wensen en als je echt je systeem wil aanpassen kies je voor linux from scratch.
Kijk voor je favorite distro gewoon eens rond op de sites van de distro's, of probeer er een paar....

• Mart!
  • Laatst online: 14-08 11:48
Ik heb nu ook Freesco sinds vrijdag draaien met @home, en ben er zeer tevreden over:
- via DHCP instellingen ophalen van @home
- via DHCP instellingen uitgeven aan intern netwerk
- redelijk te configgen, via telnet
- klein, draait bij mij op 486DX2-66/20MB
- veilig
- niet te meten performance loss
- mail, news, etc van @home allemaal nog te gebruiken

M'goed, da's de ervaring van een weekendje draaien.

• Mart!
  • Laatst online: 14-08 11:48
^^ UP ^^

NOG EVEN EEN VRAAG OVER FREESCO OP FLOP:
Ik kreeg het niet voor elkaar om de Router vanaf flop te draaien. OP de een of andere manier start hij in eerste instantie wel goed op, maar na setup, save en herstart geeft hij een foutmelding tijdens het laden van een bestand uit ??/rc/?? (weet niet meer precies).
Ik heb al verscheidene diskettes geprobeerd, maar niets hielp. Nu maar overgegaan op een 120MB :) harddisk die ik nog had liggen, maar ik wil die router zo stil mogelijk hebben dus graag van flop. Zij ner nog linux-goeroes die wellicht weten wat ik fout doe? Heb de procedure van http://www.ssp.be.tf/gebruikt.
Ander vraagje: is het mogelijk om UL/DL te meten op de router zelf, met eventueel stats per dag/week/maand, a la DUMeter voor windhoos?

Verwijderd

astaro is ook wel een leuke firewall/router oplossing.. zie ook freshmeat.net of misschien hier
edit:
de url aangepast

• teigetjuh
  • Niet online
Op maandag 15 oktober 2001 15:36 schreef Mart! het volgende:
^^ UP ^^

NOG EVEN EEN VRAAG OVER FREESCO OP FLOP:
Ik kreeg het niet voor elkaar om de Router vanaf flop te draaien. OP de een of andere manier start hij in eerste instantie wel goed op, maar na setup, save en herstart geeft hij een foutmelding tijdens het laden van een bestand uit ??/rc/?? (weet niet meer precies).
Ik heb al verscheidene diskettes geprobeerd, maar niets hielp. Nu maar overgegaan op een 120MB :) harddisk die ik nog had liggen, maar ik wil die router zo stil mogelijk hebben dus graag van flop. Zij ner nog linux-goeroes die wellicht weten wat ik fout doe? Heb de procedure van http://www.ssp.be.tf/gebruikt.
Ander vraagje: is het mogelijk om UL/DL te meten op de router zelf, met eventueel stats per dag/week/maand, a la DUMeter voor windhoos?
Je kan de savers aanzetten dan zet ie de harddisk uit als ie zoveel tijd niet gebruikt wordt. Bij freesco onder modules zijn modules voor statistieken te downen.
Er zitten hier wel een aantal mensen die dat draaiend hebben. Daar zou ik ff de search voor gebruiken trefwoorden "freesco traffic"

Dit is waarschijnlijk wel een nuttig topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/136722/

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

[..]

Inderdaad. RedHat is niet per definitie slecht. Voor een servertje waar je met toetsenbord, muis en X achter kan zitten is iets als RedHat/Mandrake of nog beter: Suse juist aan te raden. Wanneer je een server hebt die in de meterkast staat, of zoals bij mij, in een onbereikbare kast onder de trap, dan kun je beter Debian gaan draaien. Die heeft als voordel dat je ALLES kunt doen op afstand. Via dat mooie apt-get waar iedere Debian-gebruiker verliefd op is. O+
Daar heb je nou nog eens groot gelijk in :):) >:) O+

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Pagina: 1