Welk partitietype?

Pagina: 1
Acties:

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Ik heb nu net mijn server ingericht, met een 7x9,1GB RAID5, maar mijn 46GB partitie wordt met ReiserFS geformateerd maar zo'n 43GB, met daarop 33MB in gebruik resulteerd in een 41GB vrije ruimte (df -h)

Weet iemand een partitieformaat dat goed door linux wordt ondersteund (aka snel is) en wat meer van de 46GB over weet te houden?

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Die 41 gig op je 43 gig filesystem komt gok ik door root-reserved space.

En wat die 43 vs 46gig betreft:
• Alle filesystems kosten ruimte, punt.
• Houdt je er rekening mee dat je partitie programma misschien rekent dat 1 gig = 1000x1000x1000 bytes, terwijl df rekent dat 1 gig = 1024x1024x1024 bytes...

Verwijderd

Het partitietype moet gewoon 83 oftewel Linux zijn. Daarnaast gaat er een deel af van je ruimte door een swap partitie (type 82).
Maargoed.. ik denk dat je het FileSystem bedoelt ;)

Dat Reiser zoveel schijfruimte vreet komt door het Journal wat een bepaald formaat heeft. Ik denk dat 43 GB over van 46 een heel redelijke opbrengst is.. maarja als je echt meer wilt moet je denk ik gewoon uitproberen. Bijvoorbeeld: ext2 ext3 XFS en UFS.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Heb je toevallig een URL waar ik EXT3 ondersteuning kan downen? En inderdaad, ik bedoelde het Filesystem, maar ik kan er gisterenavond effe niet opkomen :-) En de Array is idd 56GB dus de swap en alles is wel meegerekend hoor :+
Maar direct na formateren als Reiser stond er dus 33M used bij en vond hij dus dat en van de 43GB nog 41GB over was (en ik run hem als root) Maar, idd 5% van die 43GB is wel inderdaad de "missende" 2GB rootspace.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
doe voor de grap eens df -H

dat scheelt als stukken.