Hoe hou ik me serverhok koel...??

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 14:46
Hoi,
we hebben nu bij ons in huis een wandkast met 4 servers erin staan. Dit hok wordt dus echt ontzettend heet, (draaien dus 5 CPU's en 25 HD's +rest prut)
Iemand een creatief idee om daar iet s aan te doen?, we zijn al van plan om bovenm en onder in de deur roosters met fans te zetten, maar ik betrijfel of dat echt gaan helpen.

• Mannes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-12 21:41
optie 1. maak een blowhole met ventilatie pijp naar de verdieping erboven of naarbuiten als het een aan de buitenwand gelegen kamer is.

optie 2. je kan natuurlijk ook hele grote peltier elementen kopen en dan een mooi gat in de muur maken de kouwe kant naar binnen richten en de warme kant naar bineen of naar de kamer van je irritante zusje. >:)

optie 2,5. combineer bovenstaande :Y)

optie 3. isoleer de kamer een maak er een soort van koelcel vanv kan je meteen je biertjes en cola koel houden als je bij de server zit...

optie 4. ehm ... ga naast je pjoeter staan en blaas heeeeeel hard ofzo

A computer without Windows is like a fish without a bicycle.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12 14:53
optie 5. Koop een quad xeon, die alle taken van die 5 pc's overneemt >:)

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50
Koop een Airco 8-)

Verwijderd

verspreid de computers over meerdere ruimtes/kasten

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
zet ze uit :+

• EvolutionX
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50
Op zaterdag 13 oktober 2001 01:25 schreef happy3736 het volgende:
:D

• Access
  • Laatst online: 29-12 14:53
Horus, jij zit op ut-twente, en nog kan je zelf geen oplossing bedenken !? Beetje zwak hoor.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Als het echt een gesloten kast is dan is het niet best! Maar ik neem aan je je roosters hebt ofzo, dan is het slim om in de deur onderaan roosters te maken en dan aan de bovenkant van de kast de 'uitlaat' (warmte stijgt op) Bovenaan kan je natuurlijk een pijp naar buiten monteren.

Als je dit gaat doen dan moet je zorgen dat de lucht echt door de computers heen, naar boven kan gaan.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Horus
Hmm, ja we hebben ze nu net allemaal hier neer gezet om zelf nog een beetje nachtrust te kunnen hebben :) dus verspreiden is niet echt een optie, verder is een blowhole naar buiten misschien een optie, maar natuurlijk niet echt ideaal.
Ook een grote server kan niet echt omdat we juist zijn gaan spreiden, om genoeg nic's in de servers te krijgen (dont ask)...(en server 4in1 nics zijn te duur)
Nah denk dat ik morgen maar ga zagen in die deur, of we kunnen een solo sauna van maken. 8-)

• Brahman
  • Laatst online: 28-12 19:28
Ik zou als ik jou was gewoon een airco kopen, die dingen kunnen de boel echt goed koud houden, zijn meestal wel wat aan de dure kant, maar als jij 5 CPU's en 25 HD's aan servers heb staan moet dat er ook nog wel afkunnen :)

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 01:25 schreef happy3736 het volgende:
LOL

• blackd
  • Niet online
Op zaterdag 13 oktober 2001 01:37 schreef Brahman het volgende:
Ik zou als ik jou was gewoon een airco kopen, die dingen kunnen de boel echt goed koud houden, zijn meestal wel wat aan de dure kant, maar als jij 5 CPU's en 25 HD's aan servers heb staan moet dat er ook nog wel afkunnen :)
Inderdaad, professionele datacentra (?) hebben ook een aantal airco's per ruimte staan, die ook de boel aardig koel houden.. (hoewel bij UPC in een van hun serverhokken was het aardig warm :( )

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Horus
Yah airo is inderdaad lekker, maar dat zit er voor ons echt niet in.

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 01:33 schreef Horus het volgende:
Ook een grote server kan niet echt omdat we juist zijn gaan spreiden, om genoeg nic's in de servers te krijgen (dont ask)...(en server 4in1 nics zijn te duur)
Laat me raden; je balanced tussen verschillende nics per server om zo elke server te voorzien van een dikke datalimiet en je moet ook nog eens jullie eigen computers voorzien van een verbinding... :+. 25 HD's? Is dit de *arezhub van europa ofzo, lijkt het wel op >:)..

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Zijn 25 hd's van 20 mb, vandaar de dikke verbindingen, kan W95 ook nog draaien.....

Kan je niet de moederborden uit de behuizingen halen, op rubberdoppen tegen de muur schroeven, idem met de harddikss, en dan twee roosters in de deur, 1 onder en 1 boven.

Geluid zal toenemen, wellicht is dat af te vangen met isolatie, en/of een "sound-trap" voor de roosters:
Zorg dat de lucht niet rechtstreeks naar buiten kan, maar dat deze altijd 1 of twee keer tegen een plaat noppen-schuim "botst". Scheelt enorm.

Als de doorstroom van de lucht niet genoeg is, kan je een plank van een langzaamlopende fan voorzien, en deze plank geheel luchtdicht afluiten tov de deur, muren etc. Dan heb je denk ik genoeg geforceerde flow.

Oja, vergeet ik nog, je kan de procs ook voorzien van waterkoeling, en een grote radiator buiten aan de gevel hangen. Met water is het makkelijk de warmte ergens anders te dumpen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12 12:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

Kan
Op zaterdag 13 oktober 2001 09:01 schreef Herman het volgende:
[..]
Oja, vergeet ik nog, je kan de procs ook voorzien van waterkoeling, en een grote radiator buiten aan de gevel hangen. Met water is het makkelijk de warmte ergens anders te dumpen.
Als ze echt zo heet worden, kan je koffie of thee zetten! :D

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Jij bedoelt 20GB denk ik, anders is het best wel een zielige server :)
Op zaterdag 13 oktober 2001 09:01 schreef Herman het volgende:
Zijn 25 hd's van 20 mb, vandaar de dikke verbindingen, kan W95 ook nog draaien.....

Kan je niet de moederborden uit de behuizingen halen, op rubberdoppen tegen de muur schroeven, idem met de harddikss, en dan twee roosters in de deur, 1 onder en 1 boven.

Geluid zal toenemen, wellicht is dat af te vangen met isolatie, en/of een "sound-trap" voor de roosters:
Zorg dat de lucht niet rechtstreeks naar buiten kan, maar dat deze altijd 1 of twee keer tegen een plaat noppen-schuim "botst". Scheelt enorm.

Als de doorstroom van de lucht niet genoeg is, kan je een plank van een langzaamlopende fan voorzien, en deze plank geheel luchtdicht afluiten tov de deur, muren etc. Dan heb je denk ik genoeg geforceerde flow.

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12 17:18

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

je moet gewoon zorgen voor een toevoer van lucht in je kamer, en dan een afvoer van lucht naar buiten toe.
Als je het dan in de winter koud hebt, draai je die fan ff om, scheelt weer in de kosten voor je verwarming :Y)

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• Horus
Herrie boeit me niet zo, ben net naar de andere kant van de flat huisverhuisd >:)

Ik denk dat dit de setup wordt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    deur
     ||  
     ||
    #||\ ==> rooster met 3x8cm/220V fan OUTtake erachter
     ||
     ||
     ||
     ||
     ||
    #||\ <==rooster met 3x8cm/220V fan INtake erachter
     ||

Nog iemand opmerkingen/commentaar ??

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

kan je daar geen 120mm fans van maken ofzo? of gewoon een paar kamerventilatoren en muurventilatoren neerhangen? blijft dan echt wel koel hoor

iStockphoto

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 13:15 schreef Horus het volgende:
Herrie boeit me niet zo, ben net naar de andere kant van de flat huisverhuisd >:)

Ik denk dat dit de setup wordt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
    deur
     ||  
     ||
    #||\ ==> rooster met 3x8cm/220V fan OUTtake erachter
     ||
     ||
     ||
     ||
     ||
    #||\ <==rooster met 3x8cm/220V fan INtake erachter
     ||

Nog iemand opmerkingen/commentaar ??
met natuurlijke ventilatie is dat ook al prima te regelen hoor. Gewoon een gleuf boven en onder in je deur. Als de ruimte aan de andere kant in verbinding staat met de buitelucht dan zal het prima werken.

Verwijderd

Waarom pak je geen plastic zakjes, pers je al je pjoeterzooi in, pak je een tuinslang en vul je HEEL het hok met water en dan boven op het dak van je flattie een kei grote radiator!!! :D

ff serieus:
Wat je kan doen is denk ik, de muur die aan de buitenkant van het huis zit zwart verven en de rest wit maken, zo wordt IN THEORIE die muur het warmste, haal je al die PC's uit de kasten, schroef je allemaal op de zwarte muur, HD's vlak tegen de zwarte muur, etc. Dus dan heb je een koele kamer met een grote warmtegeleideing maar buiten, want nog beter is is om veel ramen in dat hok te hebben en die dan open te zetten!

Verwijderd

deurtje open, scheelt stookkosten :+

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Hmmmz...
Een beetje stikstof ofzo?

Of gewoon o laten en je buurtbewoners een vertakking verhuren uit jou kast voor verwarming.

Dan hou je je buurt warm en verdien er nog geld mee ook.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-12 18:11

4POX

Everybody is wired

Op zaterdag 13 oktober 2001 13:56 schreef s_broekhoven het volgende:
Hmmmz...
Een beetje stikstof ofzo?

Of gewoon o laten en je buurtbewoners een vertakking verhuren uit jou kast voor verwarming.

Dan hou je je buurt warm en verdien er nog geld mee ook.
Precies.. Waterkoeling aangesloten op de CV of boiler.. Dat je de warmte weer gebruik om andere ruimtes te verwarmen.. :)

AKA Rinkel weblog

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op zaterdag 13 oktober 2001 14:02 schreef 4POX het volgende:

[..]

Precies.. Waterkoeling aangesloten op de CV of boiler.. Dat je de warmte weer gebruik om andere ruimtes te verwarmen.. :)
wij tweakers zijn wel milieubewust bezig >:) :P

iStockphoto

• JointFillah
  • Laatst online: 21-12 11:09

JointFillah

Techno Addict

Op zaterdag 13 oktober 2001 13:15 schreef Horus het volgende:
Ohehehe als je toch niet in de buurt zit: Zorg dan ff dat die OUTtake de boel naar de hennepkweek-afdeling leidt dan scheelt dat ook meteen weer een hoop onkosten >:)

---
Op zaterdag 13 oktober 2001 14:02 schreef 4POX het volgende:

[..]

Precies, dat zeg ik, de henneplantage...slapend rijk worden :z

~* Peace, Love & XTC *~

Pagina: 1