Toon posts:

Packard Bell bios flashen?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goeie avond, mede tweakers!

Ik heb op m'n werk een Packard Bell van een klant staan, daar moet een capture board in zodat hij z'n digitale video films kan editen.
Echter wil dit niet werken omdat de machine totaal niet presteerd(performance probleem bedoel ik dus), de standaard dingen zoals chipset/agp/ide drivers helpen niks.
Er zit een MS-6309 mamaplank in met een gestripte AMI bios, ik weit het performance probleem dus ook aan deze bios.
Nu vroeg ik mij dus af of het mogelijk is om een bios van zo'n moederbord te flashen met een originele MSI of dat packard bell het bord/bios zodanig heeft gewijzigt dat het niet meer mogelijk is?
Ik weet uit ervaring dat het mobo zelf goed is, gebruiken we wel vaker. De packard bell recover cd is ook geen optie, staat teveel troep op.
Het is eigenlijk de bedoeling deze packard bell machine om te bouwen tot 'normale pc' :)
Is dit mogelijk of kan ik het beter vergeten? Indien het niet mogelijk is, waar zou het performance tekort dan aan kunnen liggen? Ik heb die nieuwe all in one via drivers geinstalleerd(ja der zit een via chipset op het mobo) maar die helpen geen bal.
De schijfen(udma100 7200rpm) halen een datarate van maar 3mb/s terwijl deze rond de 25mb/s zou moeten liggen.
Zou dit kunnen liggen aan het feit dat we geen recover cd gebruiken maar een eigen windows + drivers?

Ennuh, voordat mensen gaan lopen zeiken over die packard bell computer, ik ben het er helemaal mee eens dat het kutbakken zijn maar dat weten die mensen ook niet wanneer ze zo'n kreng kopen :(
De machine komt dan ook niet bij ons vandaan, wij bouwen zelf onze systemen, dan kun je ze tenminste nog uitbreiden :D

Verwijderd

Staat ie wel op DMA in het BIOS, of staat ie op PIO?
Ik denk in ieder geval dat het zoiets is, dat zal zelfs met een PB toch aan te zetten moeten zijn :?

(Mijn eerste PC was ook een Packard Hell. Veel problemen mee gehad, ook veel van geleerd. :D

Verwijderd

Topicstarter
Was het maar zo simpel, dit kun je in die pb bios niet instellen, mede om dit soort instellingen wil ik een originele MSI bios.
Ik wil alleen wel zeker weten dat ik niet het mobo verneuk omdat pb het zo heeft aan laten passen dat je nauwelijks iets kunt instellen.
Klote computers vind ik dit, net als compaq en hp, dell is de enige (die ik ken) van het stel die goed is.

Verwijderd

heeft totaal geen nut om er een anderen bios op te zetten

omdat alles bij zo moederbord automatisch het beste performens word uit gehaalt
heb hier ook zo een pak en loop naar de hel bord en daar heb ik totaal geen problemen mee (wel een bios update gedaan voor pentium3 code's anders deed de pen3 het niet)

en ja pak en loop naar de hel borden zijn aangepast
je heb grote kans dat het moederbord het niet overleeft

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op vrijdag 12 oktober 2001 23:08 schreef Roefoes het volgende:
...
1De packard bell recover cd is ook geen optie, staat teveel troep op.
....
2Het is eigenlijk de bedoeling deze packard bell machine om te bouwen tot 'normale pc' :)
....
3Zou dit kunnen liggen aan het feit dat we geen recover cd gebruiken maar een eigen windows + drivers?
.....
4Ennuh, voordat mensen gaan lopen zeiken over die packard bell computer, ik ben het er helemaal mee eens dat het kutbakken zijn maar dat weten die mensen ook niet wanneer ze zo'n kreng kopen :(
1
Hoezo teveel troep op de mastercds. Als je de standaard optie pakt heb je inderdaad veel software die je niet gebruikt, maar de geavanceerde optie installeert enkel windows en de drivers (leer eens verder kijken)

2 Dit gaat heel gemakkelijk. flikker de PBlogootjes eraf en je hebt een deugdelijke bak.

3 misschien, kijk bij punt 1 |:(

4 Zulke krengen zijn het niet. Voor alle knuppels die geen verstand hebben van computers is het een goed systeem. Maar tweaken is niet echt mogelijk met die dingen, maar welke tweaker koopt nu nog een merk systeem (notebooks daargelaten).

-En ja je kunt je bios flashen met die van de MSI site, dat zijn dezelfde als die we op de supportsite hebben staan.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Ik sluit me hiermee helemaal bij terw_dan aan...
PB zijn geen "Rot krengen". Ik ben een Happy eigenaar van een Packerd Bell Easy Note 2700 CDRW.

PS : Je bent toch een "tweaker"? Dan heb je toch ook wel geleerd dat je verder moet kijken dan je neus lang is |:(

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 01:05 schreef freak1982 het volgende:
Ik sluit me hiermee helemaal bij terw_dan aan...
PB zijn geen "Rot krengen".
Misschien niet in het algemeen, maar mijn PB was wel een kreng; je mag nl. verwachten dat ie goed werkt zoals tie wordt afgeleverd. Mijn `geval' had een foute restore-cd |:( , het knopje v.d. cdrom-speler brak af }:O , windows-foutmeldingen werden veroorzaakt doordat het kastje te warm werd (8> , de beeldbuis stond een tikje scheef in de kast :?

Ik ben nu gelukkig een PC verder. :7

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het nog steeds krengen.
Voor wat ze gemaakt zijn, zijn ze goed, maar meer ook niet.
Uitbreiden is bijna uitgesloten, vaak missen er een paar PCI sloten en is er gebrek instellingen in de bios.
Uit eigen ervaring weet ik dat het mobo zelf ok is en dat je zelf je bios kunt beheren, maar in die PB bios missen gewoon instellingen die je wel eens nodig kunt hebben.
Daarom wil ik dus een originele bios erin, en daarom wilde ik dus weten of dit mogelijk is zonder het mobo de eeuwige jachtvelden in te sturen.
Maar, behalfe de bios is dus ook het mobo zelf aangepast en een bios update heeft dus geen zin?

En nog even voor de duidelijkheid, het is niet mijn PC, ik zou NOOIT een merk PC kopen, ik bouw m'n PC's zelf zodat ik ze ook zelf kan beheren.
En dat PB's krengen zijn neem ik terug, sommige mensen schijnen er toch blij mee te zijn :)
Tja die mensen willen gewoon een PC en gaan naar de Dixons of Megapool of waar ze nog meer merk PC's verkopen, dat soort mensen weten meestal(soms toch wel) niet beter.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HA->PMG

Verwijderd

Topicstarter
Helluuuuuuup!! :'(
Ik ben stront eigenwijs en heb de pb bios met de originele award bios van MSI geflashed.
Leek allemaal goed te gaan, opnieuw opgestart, post ging goed, cmos checksum error, load defaults, gedaan, over!
:'(

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 11:21 schreef Roefoes het volgende:
Ik ben stront eigenwijs en heb de pb bios met de originele award bios van MSI geflashed.
Leek allemaal goed te gaan, opnieuw opgestart, post ging goed, cmos checksum error, load defaults, gedaan, over!
tja heb ik toch gezegt eigenwijs |:(

een gewaarschuwde tweakers telt voor twee >:)

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Dat kan makkelijk, als je het precies type nummer van het mobo weet kan je vanaf de msi site een vernieuwd bios plukken en installeren, is al meerder malen gelukt !

suc6

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

LopeZ

Too much is never enough

Ja leuke is dat er 6 versie's zijn van de 6309 :P
v1.0, v3.0, de sb, lite, de -T en de Koreaanse (maar die zal je vast niet hebben) Ik denk dus eigenlijk dat je de verkeerde versie heb flasht...

PS De snelheid van je systeem zal niet aan dit mobo liggen, ik heb v1.0 en doet het perfect.

Verwijderd

Topicstarter
Nee het mobo zelf is goed, gebruiken we wel vaker op m'n werk.
Alleen dit was een packard bell, en packard bell laat de bios zodanig aanpassen dat de klant zo weinig mogelijk kan instellen, en dus ook z'n systeem niet zo snel om zeep zal helpen.
En ik heb inderdaad de verkeerde bios erin geflashed, er staan 2 biossen op de MSI website maar allebij zijn 'korea only' staat er, boeien, dacht ik.
Toch vreemd dat ie de eerste keer gewoon door de post kwam :(
Het is nog goed afgelopen ook, klant vond het niet zo erg want we kwamen toch geen stap verder met z'n huidige pc, dus kocht meneer een nieuwe pc a 6 ruggen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 13 oktober 2001 11:21 schreef Roefoes het volgende:
Er zit een MS-6309 mamaplank in met een gestripte AMI bios,
Ahum, AMI BIOSchippie met Award flashen? |:(

Eigenwijs doen is 1 ding, dit is gewoon vragen om dooie siliconen. En niet eens je eigen PC als ik het goed lees. Ben benieuwd wat je de klant gaat vertellen...

edit:
Ff hierboven gelezen dat de klant het gewoon beu is en bij jou een nieuw gekocht heeft omdat hij het gezeik met de ouwe zat was. Dus je hebt jouw gepruts afgewimpled door PB de schuld te geven :r Het zijn absoluut geen PCs die ik zou nemen, maar dit vind ik wel behoorlijk laag. PB kon er niets aan doen dat jij 3rd party hw erin wilde vrotten dat niet ging en vervolgens de verkeerde BIOS flash gebruikte :(

PB heeft iig geen reserve BIOS chips, dus moet je ofwel iemand vinden om mee te hot-flashen, anders kijken of MSI wil helpen (OEM bak, dus verwacht daar niet zoveel van).

Ik heb wel van genoeg gevallen gehoord waar het wel goed ging, dus ik denk dat dit gewoon een kwestie was van de verkeerde update file kiezen.

Trouwens 2 andere dingen:
- welk OS heb je erop gegooid, Roefoes? Als het Win9x is moet je meestal handmatig DMA aanzetten in device manager bij de HDD ctrl. Dat zou misscien geholpen hebben.
- terw_dan, ligt het aan mij of zit jij je PB login gewoon hier op T.net te gebruiken - zal morgen ff controleren in het almanac :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 oktober 2001 13:12 schreef dion_b het volgende:

Trouwens 2 andere dingen:
- welk OS heb je erop gegooid, Roefoes? Als het Win9x is moet je meestal handmatig DMA aanzetten in device manager bij de HDD ctrl. Dat zou misscien geholpen hebben.
- terw_dan, ligt het aan mij of zit jij je PB login gewoon hier op T.net te gebruiken - zal morgen ff controleren in het almanac :+
Er stond windows 98se op, en DMA stond aan, ben dan wel eigenwijs maar niet zo stom :)
Ennuh, stomme vraag van mij misschien maar wat zou m'n PB login voor moeten stellen? PB = packard bell... Snap het niet...
Ik ben gewoon Roefoes, ok :?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:45

LopeZ

Too much is never enough

[..]

[..]

Ahum, AMI BIOSchippie met Award flashen? |:(

Eigenwijs doen is 1 ding, dit is gewoon vragen om dooie siliconen.
Als je bij MSI op site kijkt staat daar dat het mogelijk is :) Heb der geen ervaring mee maar der is iemand op got die het gedaan had en het werkte nog ook, raar maar waar.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zaterdag 13 oktober 2001 05:03 schreef Niwreh het volgende:

[..]

Misschien niet in het algemeen, maar mijn PB was wel een kreng; je mag nl. verwachten dat ie goed werkt zoals tie wordt afgeleverd. Mijn `geval' had een foute restore-cd |:( , het knopje v.d. cdrom-speler brak af }:O , windows-foutmeldingen werden veroorzaakt doordat het kastje te warm werd (8> , de beeldbuis stond een tikje scheef in de kast :?

Ik ben nu gelukkig een PC verder. :7
En als je zelf een pc bouwt gaat zeker in een keer alles goed, ja ja ja.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DUH |:( , lees mijn profiel eens, Do i need to tell more

• [ti]
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
offtopic:
Best eng, tel al 3 nec computers (packardbell) medewerkers in deze thread :P

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-08 00:20
Op woensdag 17 oktober 2001 15:33 schreef [ti] het volgende:
offtopic:
Best eng, tel al 3 nec computers (packardbell) medewerkers in deze thread :P
dan mag je er nu 4 van maken :)

heb verder niet veel zinigs meer te zeggen. Wel grappig, ben ik het toch een keer met "wind_dan" eens :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zondag 14 oktober 2001 14:46 schreef Roefoes het volgende:

[..]

Er stond windows 98se op, en DMA stond aan, ben dan wel eigenwijs maar niet zo stom :)
Ennuh, stomme vraag van mij misschien maar wat zou m'n PB login voor moeten stellen? PB = packard bell... Snap het niet...
Ik ben gewoon Roefoes, ok :?
eeehh, Roefoes, die eerste vraag was voor jou, die tweede was voor mij, of ik me PB login ook hier gebruikte, antwoord is dus JA

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op woensdag 17 oktober 2001 15:52 schreef WhiteMan het volgende:

[..]

dan mag je er nu 4 van maken :)

heb verder niet veel zinigs meer te zeggen. Wel grappig, ben ik het toch een keer met "terw_dan" eens :P
En wie mag jij dan wel niet zijn??? Whiteman, zou HASS_THI is de enige die ik eigenlijk kan bedenken

Verwijderd

Op woensdag 17 oktober 2001 15:21 schreef terw_dan het volgende:

[..]

En als je zelf een pc bouwt gaat zeker in een keer alles goed, ja ja ja.
Nou, het ging behoorlijk goed. 8-)

Maar met losse componenten kun je idd. ook tegen fabrieksfouten aanlopen, en installatiefouten. :)

• daVeX
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
Zoek je drivers voor je PB-hardware ???
Kijk op: http://support.pbnec.org >> drivers & patches
((ook biossen))

De hardware in een PB is over het algemeen ok, alleen die riser modems zuigen.... die geven de meeste problemen...

Ami/Phoenix/Award, in een aantal gevallen maakt het nix meer uit.. PB-compu's bevatten soms biossen waar Ami/Phoenix gewoon in het zelde bios genoemd worden.

Wat betreft de drives/hardware, deze kun je vinden door van de mastercd HDPEEK te starten (te vinden in \drivers van cdrom)..je komt in een proggie, daar staat ergus wat over hardware.. als het goed is krijg je een lijst te zien, de belangrijkste hardware zijn: mobo, videoplank, modem, geluidskaart, eventueel DVD ...

oja.. hoe ik dit allemaal weet :) .. raad maar us :)

** ps HDPEEK.EXE, BIOSPEEK.EXE, TATTOO.EXE, EXTHS.EXE zijn DE tools voor een PB en zijn te vinden op de 1e Mastercdrom in x:\drivers of in x:\ **

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op woensdag 17 oktober 2001 17:32 schreef daVeX het volgende:
Zoek je drivers voor je PB-hardware ???
Kijk op: http://support.pbnec.org >> drivers & patches
((ook biossen))

De hardware in een PB is over het algemeen ok, alleen die riser modems zuigen.... die geven de meeste problemen...

Ami/Phoenix/Award, in een aantal gevallen maakt het nix meer uit.. PB-compu's bevatten soms biossen waar Ami/Phoenix gewoon in het zelde bios genoemd worden.

Wat betreft de drives/hardware, deze kun je vinden door van de mastercd HDPEEK te starten (te vinden in \drivers van cdrom)..je komt in een proggie, daar staat ergus wat over hardware.. als het goed is krijg je een lijst te zien, de belangrijkste hardware zijn: mobo, videoplank, modem, geluidskaart, eventueel DVD ...

oja.. hoe ik dit allemaal weet :) .. raad maar us :)

** ps HDPEEK.EXE, BIOSPEEK.EXE, TATTOO.EXE, EXTHS.EXE zijn DE tools voor een PB en zijn te vinden op de 1e Mastercdrom in x:\drivers of in x:\ **
Toch niet nog een helpdesk medewerker, word erg druk hier met van die lui. (maar wie zit er nu in Wijchen en wie in Enschede (enschede is :r :r :r))

bovenstaande is echter niet correct, als je de verkeerde optie in tattoo neemt zal ie vragen om een wachtwoord. Bovendien is het beter om tattoo met parameters uit te voeren op Symphony, E-move en Odyssey systemen.

Hoe ik dit weet. tja....

• daVeX
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10-2024
Op woensdag 17 oktober 2001 19:15 schreef terw_dan het volgende:

[..]

bovenstaande is echter niet correct, als je de verkeerde optie in tattoo neemt zal ie vragen om een wachtwoord. Bovendien is het beter om tattoo met parameters uit te voeren op Symphony, E-move en Odyssey systemen.
Bovenstaande :) .. is echter niet correct... op Symphony, E-move en Odyssey systemen gebruik je TATTOO alleen om de HS naar de BIOS weg te schrijven, verders gebruik je EXTHS ... Bij oudere systemen, zoals Hercules, Hermes, gebruik je wel TATTOO

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op woensdag 17 oktober 2001 20:07 schreef daVeX het volgende:

[..]

Bovenstaande :) .. is echter niet correct... op Symphony, E-move en Odyssey systemen gebruik je TATTOO alleen om de HS naar de BIOS weg te schrijven, verders gebruik je EXTHS ... Bij oudere systemen, zoals Hercules, Hermes, gebruik je wel TATTOO
Bovenstaande is echter niet geheel correct, bij Hercules gebruik je tattoo vanaf een Tattoo customerdisk als voor de landcode in het partnumber een 5 of lager staat, anders staat tattoo op de mastercds. en gebruik je bv Tattoo/mastercd
Hermes en eerdere launches (Reno bv) gebruikten nog HScenter :r :r :r :r

En Tattoo wordt niet enkel gebruikt om de HS naar de bios te schrijven.
Tattoo/createdmifromhs is die jij beschrijft
Tattoo/createhsfromdmi doet precies het omgekeerde.
ook is via tattoo wel de info te bekijken maar dat gebeurt vaker sneller met hdpeek, biospeek of hspeek (leuk op Saturns)...

Wat is jouw login BTW DaVeX (en Wijchen of Enschede)

Verwijderd

Prackard Hell's zijn gewoon kut... punt , klaar , The End.

En nee, ik ga niet het hele verhaal van m'n opa's Prackardje en alle problemen die hiermee waren posten, ik heb nog meer te doen vandaag.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op donderdag 18 oktober 2001 12:34 schreef Xeno het volgende:
Prackard Hell's zijn gewoon kut... punt , klaar , The End.

En nee, ik ga niet het hele verhaal van m'n opa's Prackardje en alle problemen die hiermee waren posten, ik heb nog meer te doen vandaag.
Jij hebt duidelijk je mening onderbouwd. Bedankt voor dat.
Pagina: 1