Toon posts:

[JAVA] Pushen met Applets?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Stel voor, ik wil een java applet maken die met meerdere 'spelers' kan werken. Ik moet dan een veld hebben waarin je kunt rondlopen, en waar anderen ook in kunnen lopen. Is hier een opensource broncode voor te vinden? En als dit zo is, kan iemand hier dan een link geven? Ik kan het namelijk niet zo 1,2,3 vinden ;(

De bedoeling is dus niet een kant-en-klaar spel, dat wil ik er zelf omheen maken :P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je zult dan ook 1 of andere server nodig hebbe... Met een javaapplet kun je niet zomaar met een willekeurige computer verbinden... Of je 123 een frameworkje vind? Ik denk het niet...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Disclaimer: (SuperCell == m`n broertje en ik zit dus onwetend op zijn account :( , nu is dat weer ok)

Maar, hardware/software zijn geen problemen, dat wordt betaald door m`n baas die ook mee doet. Het is een na-werktijd project om veel te leren zegmaar, maar niemand weet echt wat van JAVA af, en dat willen we dus gaan leren :)

Tips iemand?

• packman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:36 schreef Janoz het volgende:
Je zult dan ook 1 of andere server nodig hebbe... Met een javaapplet kun je niet zomaar met een willekeurige computer verbinden... Of je 123 een frameworkje vind? Ik denk het niet...
Als je server dynamische HTML toestaat kan dat wel op te lossen zijn door een peer-to-peer netwerk design te maken, zodat eigenlijk iedereeen een beetje server is, en dat de PHP code de games en de spelers managed. Maar dat zal je wel zelf moeten schrijven.

Ik zou als ik jou was beginnen met een chat-applicatie zo te schrijven als proof of concept, en eens je dat hebt is het niet zo moeilijk om de rest er rond maken, maar zo op het net denk ik niet dat je dat gaat vinden...

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

• Blue-eagle
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:43 schreef packman het volgende:

[..]

Als je server dynamische HTML toestaat kan dat wel op te lossen zijn door een peer-to-peer netwerk design te maken, zodat eigenlijk iedereeen een beetje server is, en dat de PHP code de games en de spelers managed. Maar dat zal je wel zelf moeten schrijven.

Ik zou als ik jou was beginnen met een chat-applicatie zo te schrijven als proof of concept, en eens je dat hebt is het niet zo moeilijk om de rest er rond maken, maar zo op het net denk ik niet dat je dat gaat vinden...
Een chatprogramma in VB is al gemaakt, client side app. Maar we willen web-based met JAVA werken, en dan een kleine server-side taal (asp, omdat we daar de meeste ervaring mee hebben) voor registraties e.d.

Maar, Java applets zijn wel te 'krijg' op internet, ik kan alleen niet zo`n peer-2-peer ding vinden...

Weet iemand (als er dan geen bron voorhanden is) hoe het moet werken? En evt. een boek als aanrader voor een beginner :)

• packman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:46 schreef Blue-eagle het volgende:

[..]

Een chatprogramma in VB is al gemaakt, client side app. Maar we willen web-based met JAVA werken, en dan een kleine server-side taal (asp, omdat we daar de meeste ervaring mee hebben) voor registraties e.d.

Maar, Java applets zijn wel te 'krijg' op internet, ik kan alleen niet zo`n peer-2-peer ding vinden...

Weet iemand (als er dan geen bron voorhanden is) hoe het moet werken? En evt. een boek als aanrader voor een beginner :)
100% zeker dat bij dat chatprogramma 1 client server speelt, en als die stopt dat het afgelopen is met de sessie...

Als je niet veel ervaring hebt met communicatie hebt is het redelijk moeilijk om een peer-to-peer design uit te leggen (de technische kant toch), en wat ge nu als chat progje hebt gaat ge nie kunnen gebruiken.
Als ge nen eigen server hebt is da peer-to-peer design nie nodig, en kunt ge ne service meer installeren op die server.

I heard if you play the XP CD backwards, you get a satanic message. Thats nothing compared to what happens if you play it forward, then it installs Windows XP born2oc.be - Facts Of Life

• Blue-eagle
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:53 schreef packman het volgende:

[..]

100% zeker dat bij dat chatprogramma 1 client server speelt, en als die stopt dat het afgelopen is met de sessie...

Als je niet veel ervaring hebt met communicatie hebt is het redelijk moeilijk om een peer-to-peer design uit te leggen (de technische kant toch), en wat ge nu als chat progje hebt gaat ge nie kunnen gebruiken.
Als ge nen eigen server hebt is da peer-to-peer design nie nodig, en kunt ge ne service meer installeren op die server.
Lache taaltje :D

Maar, ik ken m`n talen wel, en anders mijn collega`s wel. Dat is dus niet het probleem, ik zou graag een artikel zien waarin dat wordt uitgelegd.
Niet dat het hier niet maar *hint* :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat ik dus net zei.. Peer2peer wil dus niet met een applet. Dat komt omdat ze bij sun wel hebben nagedacht over de veiligheid :).. Wat je moet doen is een soort server opzetten (of met php of asp gaan werken, maar dat raad ik sterk af eigenlijk omdat dit ten eerste voor veel overhead in de communicatie zorgt en ten tweede omdat het http protocol niet bedoeld is voor dat soort communicatie) Op zich is dat in Java niet zo heel erg moeilijk. Een voorbeeldje van een client + server is zo te vinden en de Socket class mag ook gebruikt worden in een applet (mits er verbinding wordt gemaakt met de computer waarvandaan ook het applet komt)

Ikzelf heb laatst een soort "proof of concept" gemaakt van iets soortgelijks (client + server met games ed) maar dan met flash als client.. Dus ik heb eventueel nog wel een paar tips.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Blue-eagle
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 21:52 schreef Janoz het volgende:
Wat ik dus net zei.. Peer2peer wil dus niet met een applet. Dat komt omdat ze bij sun wel hebben nagedacht over de veiligheid :).. Wat je moet doen is een soort server opzetten (of met php of asp gaan werken, maar dat raad ik sterk af eigenlijk omdat dit ten eerste voor veel overhead in de communicatie zorgt en ten tweede omdat het http protocol niet bedoeld is voor dat soort communicatie) Op zich is dat in Java niet zo heel erg moeilijk. Een voorbeeldje van een client + server is zo te vinden en de Socket class mag ook gebruikt worden in een applet (mits er verbinding wordt gemaakt met de computer waarvandaan ook het applet komt)

Ikzelf heb laatst een soort "proof of concept" gemaakt van iets soortgelijks (client + server met games ed) maar dan met flash als client.. Dus ik heb eventueel nog wel een paar tips.
Ach zo zit het dus met Java... oke, in dat geval hoor ik graag je advies.
De bedoeling is eigenlijk kort samengevat:
maak een vlak iets embedded in een html-pagina, waarin je kunt rondlopen met iets, een blokje ofzo (voorlopig), en dat andere blokjes van 1000 km. verderop ook kunnen inloggen, en mee lopen in dat vlak in die html-pagina.

Later kunnen we dan een hele ontwikkelomgeving erachter zetten. Dus skins enzo.

Maar, graag jouw advies dus :)

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

erg simpel te maken..
Je hebt een server nodig, die zegmaar het de positie van de blokjes bijhoudt.
en client's die continue met de server connecten om data te versturen en te ontvangen.

Dat heb je binnen 2 uur geproggrammeerd da's het probleem niet.
Maar je zegt dat je weinig ervaring hebt.
Waar heb je wel ervaring mee? een OO taal? delphi? c?

Verwijderd

neem eens een kijkje om gamesquare.nl

• Blue-eagle
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 23:30 schreef wasigh het volgende:
erg simpel te maken..
Je hebt een server nodig, die zegmaar het de positie van de blokjes bijhoudt.
en client's die continue met de server connecten om data te versturen en te ontvangen.

Dat het simpel is weet ik :) maar hoe het moet zou ik willen weten.
Ikzelf heb geen ervaring (nog) met enige andere taal dan VB en PHP... maar dit project moet daar verandering in gaan brengen. De motivatie is er, zeg maar.

Verder heb ik zowieso 1 collega die laatst nog met 2 dikke boeken over java op werk kwam (moet ie leren voor school).
Die kan me in ieder geval wel de basics uitleggen.

Maarre, bestaan er eigenlijk wel sites over java tutorials? Of ben ik verplicht een boek te kopen?

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zaterdag 13 oktober 2001 15:27 schreef Blue-eagle het volgende:

[..]

maarre, bestaan er eigenlijk wel sites over java tutorials? Of ben ik verplicht een boek te kopen?
Zover ik weet schijnt er binnenkort 1 aan te komen.
:Y)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Met http://java.sun.com/tutorial kom je over het algemeen een heel eind: begint simpel en op alle gebieden een goede introductie.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Op vrijdag 12 oktober 2001 21:52 schreef Janoz het volgende:

Dat niemand nog op het idee komt van een server side proxy!!

Damn!!

Gewoon op je server een Java app draaien die 1 op 1 de client verbindingen overzet. Dan krijg je dus in weze peer to peer via een je server. Voordeel is dat je dan ook mooi de scoring kan bijhouden en als je het goed programmeert dat er niet zo makkelijk vals geespeelt kan worden met de score's.

Maar!! Een java applet kan alle rechten verkrijgen die het hebben wil. Kwestie van een security certificaat opstellen in Java en die laten accepteren door de gebruiker. Alleen als die het goedkeurt kun je bijvoorbeeld regelen dat je dataverkeer mag hebben naar willekeurige IP adressen. Als je wilt kan je een Applet alle rechten die een aplicatei heeft, aan laten vragen. Maar zoals gezegd: Vragen. En het antwoord hoeft geen ja te zijn.

Trouwens iemand zegt dat er in een peer-to-peer verbinding toch echt wel een server is. Euhm in weze niet. Want na de initiele aanmelding hebben de clienten dezelfde verbindingen met elkaar en allebij kunnen ze de sessie stoppen. Kwestie van de socket dichtknallen.

Voorbeeld van peer to peer:
Twee clienten met een socket waarnaar geluisterd wordt.
De ene client stuurt een bericht naar de andere client, met daarin de melding dat hij te vinden is op die locatie. De reactie is dat de aangesproken client ook een verbinding opzet met de aanvragende client, echter nu niet met een melding, je vind me daar en daar, maar met de melding, ik ben die en die. Vervolgens herkenning van ah, ik heb antwoord gekregen, en vervolgens gewoon data en requests pompen over de output stream naar de andere client.

• Blue-eagle
  • Niet online
Ok. Triple-D. Duidelijk hoe het zit, nu tenminste. Dank daarvoor :)

Ik heb java.sun.com eens bekeken (globaal dan) en ik moet even kwijt dat ik het een klere site vind... te onoverzichtelijk.

Ik ga maar een boek kopen, of even wachten op die site, maar ik verwacht niet dat die binnen een week online is :)

Maar, ik weet in ieder geval dat het wel te doen is:
client download game plugin -> gaat spelen met spel -> stuurt data naar server -> vraagt data aan server -> server stuurt data naar alle requests -> server download data -> mensjes zijn blij :)

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zaterdag 13 oktober 2001 21:01 schreef Blue-eagle het volgende:

Ik ga maar een boek kopen, of even wachten op die site, maar ik verwacht niet dat die binnen een week online is :)
ik gok eerder januari 2002 ;)

• Blue-eagle
  • Niet online
Op zaterdag 13 oktober 2001 21:05 schreef wasigh het volgende:

[..]

ik gok eerder januari 2002 ;)
Oh, dan wachten we wel ;)

Ik ben nu op m`n werk. En heb eigenlijk nog maar 1 klein vraagje wat supersimpel is, hoop ik. Waar kan ik meer uitleg vinden over dit gedoe?
Op vrijdag 12 oktober 2001 23:30 schreef wasigh het volgende:
[..]
Zoals gezegd, geen ervaring met java. Alleen een heeeeeel klein beetje JSP. Waar kan ik dan zo`n voorbeeld vinden?

Die dingen lijken wel niet te bestaan :P

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Pagina: 1