Toon posts:

worden jullie er nooit moe van?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer nu ripperX te installen via tar.gz omdat de rpm een fout gaf.

en dan begint hij te zeuren dat ik GTK+ nodig heb,
dus ik naar gtk site en download dat en glib omdat er bij stond dat ik dat ook nodig had.
bleek toen de gtp-develop nodig te hebben.
dus weer terug andere downloaden.

en nu kan ik dat weer niet installeren omdat ik Xfree86-devel nodig heb.

*diepe zucht* blijft het nou altijd van het kastje naar de muur gaan of gebeurt er na een tijdje een wonder dat het gewoon wel werkt.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:08 schreef StratoS_V2.0 het volgende:
*diepe zucht* blijft het nou altijd van het kastje naar de muur gaan of gebeurt er na een tijdje een wonder dat het gewoon wel werkt.
LFS.... Een kale distro en dan alles van source installeren. Gewoon tijdens de installatie alle -devel packages alvast installeren.

Dat zijn simpele oplossingen die dit voorkomen :)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Of Debian, gewoon apt-get en alle dependencies worden automagisch uitgezocht

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
mmm de 2 extreemen Linux From Scratch en APT-Get.
denk dat ik gewoon over een tijdje (lees als ik zin heb)
eens slackware ga doen en dan echt zo kaal mogelijk.
en dan idd wel all die devel packages installen.
(nu heb ik namelijk ook heel vaak dat SuSe wel wat heeft ge installed maar dat dat weer te oud is of niet met alle goede zooi erbij *zucht* )

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Da's nog niets :-(

Ooit geprobeerd enlightenment van source te compileren ? :-)
zlib, libjpeg, noem ze maar op, je hebt ze _allemaal_ nodig :-(
Nu heb ik de CVS versie op m'n hd staan, zitten allemaal mooie debian-make files bij.. Maar niet voor alle packages ARG! En ik verdom het om alles van source te compileren, terwijl ik alles zo mooi met .debs heb gemaakt :-)

Dus af en toe check ik de cvs-versie nog, om te kijken of het al veranderd is <grijns>

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Waarom denk je dat er mensen FreeBSD draaien?

cd /usr/ports/*/teinstallenport
make install

klaar :)

Dependencies is 1 van de grote redenen waarom ik van RH6.0 ofzo naar BSD ben gegaan, en ben d'r nu nog blij mee ;)
Debian met apt-get zou het ook ok moeten doen trouwens, maar geen ervaring mee..

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Zo kaal mogelijk, maar toch niet dit soort gelul willen, hmmm..... ;)

Enneh, dat je voor enlightenment libpng, libjpeg, etc. nodig heb is toch niet zo heel erg vreemd als je ondersteuning voor png, jpeg, gif, etc. plaatjes wilt?

Maar goed, ik begrijp de frustratie.

En ik zie niet precies hoe freebsd dit probleem oplost?

Verwijderd

er wordt nu dan wel over geklaagd..maar dat vind ik 1 van de grootste voordelen van slack in dit geval..geen rommel wil je het? ...doe het dan zelf..zo hoort dat...en opzich ja...het is soms wel irrie...

moar den hest ook wa..

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Zoals serkoon al zei:
in FreeBSD gewoon:
code:
1
2
cd /usr/ports/<catagorie/<applicatie>
make && make install

En de applicatie word geinstalleerd en de dependencies worden ook eerst automatisch geinstalleerd.. :P

of gewoon een pakketje downloaden samen met de dependencies die erbij staan en dan 1 voor 1 installeren :)(hier moet je dus wel eerst de dependencies oplossen :()
dat installeren doe je met:
code:
1
pkg_add <applicatie>.tgz

Klaar!.. :)

Eeuwige n00b

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
Tja, als je per se het nieuwste van het mieuwste moet draaien dan heb je dit ja....

Mensen die geen zin hebben belachelijk veel tijd in hun OS te stoppen wachten gewoon op een upgrade van hun distro...

Ben jij niet zo iemand, dan is FreeBSD inderdaad een goede optie. Zit erg consistent in elkaar vergeleken met de doorsnee Linux-distro.

Zelf heb ik nu gebaseerd op Slackware 8 A+N+X-disks de rest zelf opgebouwd. En je hebt inderdaad al die libs nodig ja - maar als je ze eenmaal hebt, de meeste andere programma's gebruiken er niet veel extra.

Dus na het installen van KDE+Mozilla+Staroffice (6.0 beta :9 ) heb je de grootste ellende wel gehad (vond ik wel iig!)

En heb je dat er niet voor over, dan zul je moeten wachten tot je favoriete distro het overneemt inderdaad!

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
Debian :P
draai hem nu ook en dat apt-get is verrekte handig

Verwijderd

Iets zonder RPM is al een enorm probleem minder. RPM is voor mij de reden geweest naar Slackware over te stappen.
Voor newbies en gevorderden blijft RPM een ellende volgens mij.

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Bij SuSE heb je als installatie tool YAST welke
gelijk alle dependecies van het pakket dat je wilt installeren naloopt en deze pakketten automatisch
voor je kan selecteren. Superhandig.

En je hoeft ook niks te downloaden wat op de 6 CD's
staan alle gangbare pakketten.

SuSE is daarom ook uiterste geschikt voor linux-newbies.

• deadinspace
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op zaterdag 13 oktober 2001 01:51 schreef noMSforme het volgende:
Bij SuSE heb je als installatie tool YAST welke
gelijk alle dependecies van het pakket dat je wilt installeren naloopt en deze pakketten automatisch
voor je kan selecteren. Superhandig.
En dat konden apt-get/dpkg/dselect (van Debian dus) nou dus al veel langer :)

• moto-moi

moto-moi

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:50 schreef Remenic het volgende:
Enneh, dat je voor enlightenment libpng, libjpeg, etc. nodig heb is toch niet zo heel erg vreemd als je ondersteuning voor png, jpeg, gif, etc. plaatjes wilt?
Is niet vreemd, maar het haakt op de een of andere manier inelkaar, en die manier is vrij moeilijk te vinden :-)
Plus dat ik geen LFS draai, en ik, als ik bijv. een nieuwe glib nodig heb, niet gg glib kan downloaden, en die kan installeren, omdat ik dan de files van m'n .deb's overschrijf..

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Wat jij zoekt is "apt-get build-dep enlightenment".
Met die opdracht installeert hij de pakketten om enlightenment te compileren.

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 13 oktober 2001 12:25 schreef Valium het volgende:
Wat jij zoekt is "apt-get build-dep enlightenment".
Met die opdracht installeert hij de pakketten om enlightenment te compileren.
En dan heb ik _weer_ enlightenment 0.16.5 bedoel je ? Ik wil de CVS versie(LEES: versie 0.17), die bestaat uit een aantal programma's, die je stuk voor stuk moet compileren.. Bij een deel daarvan zitten /debian directories, maar bij een deel niet.. En ik ben niet zo'n virtuoos, die dat zelf ff inelkaar zet :-)

• Valium

Valium

- rustig maar -

Jij wilt is (de nog niet uitgegeven) enlightenment 0.17 dus kant en klaar hebben... Ik denk dat je een onmogelijkheid vraagt. Omdat het nog niet klaar is, is er ook niet gedacht aan dit soort problemen. Wil je de nieuwste CVS (ook al niet zo maar te installeren/hanteren voor de beginnende Linuxxer) hebben? Prima, maar bereidt je maar wel voor. Het is de versie die actief in ontwikkeling is. Niet eens de nightly build (zoals Mozilla) maar bleedin' edge van nog geen minuut oud. Op zo'n moment is ook apt-get zinloos.

Je kunt apt-get bijvoorbeeld wel gebruiken voor het zelf compileren van een versie die standaard niet alles goed ondersteunt....bijvoorbeeld Balsa met HTML-ondersteuning. apt-get build-dep balsa, apt-get source balsa, source (makefiles / automake zooi) aanpassen aan jouw wensen, fakeroot debian/rules binary....pruttel...klaar.
(ik zet deze info d'r ook bij voor eventuele latere searchers, vandaar)
Oftewel: Niet zeuren maar compileren...het resultaat mag d'r volgens mij zeker wel zijn. Als ik zo eens rondsnuffel op de E-17 site. :9~

• moto-moi

moto-moi

Op zaterdag 13 oktober 2001 13:31 schreef Valium het volgende:
Oftewel: Niet zeuren maar compileren...het resultaat mag d'r volgens mij zeker wel zijn. Als ik zo eens rondsnuffel op de E-17 site. :9~
True, stomme is alleen, dat een deel wel met deb-make gecompileerd kan worden, en een deel niet.. <zucht>

Verwijderd

Volgens mij heeft apt-get helaas alleen zin als je een vaste internetverbinding hebt... ;(

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 15:09 schreef Nightfly het volgende:
Volgens mij heeft apt-get helaas alleen zin als je een vaste internetverbinding hebt... ;(
ja precies...

Je doet niet zomaar ff apt-get install kde (om bijv kde 2.2.1 te installeren) ben je een dag verder...zelfde geldt voor FreeBSD, cvsup om ff je systeem up to date te houden bij je vele tientallen MB's verder...

• Valium

Valium

- rustig maar -

Op zaterdag 13 oktober 2001 15:09 schreef Nightfly het volgende:
Apt-get kan ook met CDs omgaan. Alleen moet je wel iemand kennen die die CDs heeft. Of die die CDs kan downloaden en branden. Maar de sterke kanten van APT worden inderdaad pas duidelijk als je een (snelle) inet verbinding hebt. Linux is sowieso sterk afhankelijk van het internet vanwege het hele community-gedoe. Werkt iets niet? e-mail de auteur. Een paar dagen/uren later is het gefikst. En mag je het downloaden ;) .
Voor stratos is APT wel een oplossing. Voor moto-moi niet.
Pagina: 1