Toon posts:

juiste shell

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
okay dit is de situatie:
ik heb een user met root rechten 0:0 elke keer als ik miet deze users inlogt op mijn server zie eerst: bash#:
om in mijn normale "shell" te komen moet ik daarna "su", intikken... dan zie ik weer het "normale" maar ik wil dat ik direct in de juiste shell kom, dus de normale...
hoe fix ik dit???

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Een user met root rechten :? |:( :D

in /etc/passwd de gebruiker opzoeken (als root) en dan het pad aan het eind verwijzen naar de shell die je wilt.
of je kunt het met vipw doen (weet niet of dit bij linux zit.. :?)

Wel eerst kijken of die shel er staat.
Normaal word de shel geconfigureerd met een bestand in de homedirectory van die gebruiker (~) dat bestand heet .login of zo.. :)
voor bash is het .bashrc en voor csh en tcsh is het .cshrc (:? ) en .tshrc (:? )

ik zou zeggen zoek eens met google is zat over te vinden.. :P

Eeuwige n00b

Verwijderd

Ik volg het niet helemaal. iig als er een # is je prompt staat dan ben je eigenlijk root. En $ bij normale users. dit is het geval op mijn bakje iig.

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Hoeft niet perse volgens mij, ik kan volgens mij zo instellen dat een normale user ook een # achter zijn naam staat (in .bashrc of .login)
edit: even zoeken met google en ik weet dat je je shel kunt vervangen met "chsh" (staat waarschijnlijk voor "change shell" :P)

Eeuwige n00b

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 19:18 schreef da_Stimpy het volgende:
Ik volg het niet helemaal. iig als er een # is je prompt staat dan ben je eigenlijk root. En $ bij normale users. dit is het geval op mijn bakje iig.
hangt volledig van je /etc/bashrc en ~/.bashrc af :)

Om als root en user dezelfde shell te krijgen moet je dus de ~/.bashrc van root copieren naar /home/<user>/.bashrc. Dan hebben ze dezelfde shell-instellingen en krijgen ze dus dezelfde shell (ervanuitgaande dat zowel root als user beiden bash gebruiken, wat niet altijd maar wel meestal het geval is) :)

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Op vrijdag 12 oktober 2001 19:23 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Om als root en user dezelfde shell te krijgen moet je dus de ~/.bashrc van root copieren naar /home/<user>/.bashrc. Dan hebben ze dezelfde shell-instellingen en krijgen ze dus dezelfde shell (ervanuitgaande dat zowel root als user beiden bash gebruiken, wat niet altijd maar wel meestal het geval is) :)
Moet je niet ff chmod en chown doen dan :?

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 19:23 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

en als je de .bashrc gewoon aanmaakt op de home/user??

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 19:39 schreef triple-h het volgende:

[..]

en als je de .bashrc gewoon aanmaakt op de home/user??
dan krijg je dus (tenzij het puur toeval is) niet dezelfde shell :)

Verwijderd

Topicstarter
okay.... :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
Op vrijdag 12 oktober 2001 19:21 schreef fazer het volgende:
Hoeft niet perse volgens mij, ik kan volgens mij zo instellen dat een normale user ook een # achter zijn naam staat (in .bashrc of .login)
edit: even zoeken met google en ik weet dat je je shel kunt vervangen met "chsh" (staat waarschijnlijk voor "change shell" :P)
is bash: export PS1="# "

Niet zo ingewikkeld hoor :)

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Op zaterdag 13 oktober 2001 01:26 schreef Wilke het volgende:

[..]

is bash: export PS1="# "

Niet zo ingewikkeld hoor :)
Dat is maar tijdelijk.. :P

Eeuwige n00b

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op vrijdag 12 oktober 2001 19:15 schreef fazer het volgende:
Een user met root rechten :? |:( :D
* RvdH snapt de grap niet..
in /etc/passwd de gebruiker opzoeken (als root) en dan het pad aan het eind verwijzen naar de shell die je wilt.
Dit moet je dus NOOIT doen. Zo raken de passwd databeestjes "out-of-sync" en weten sommige programma's niet meer wat nu de juiste informatie is, die in de database of die in het bestand.

Het bestand moet je editten met een ander programma wat ook de password database update, zoals vipw, chsh, chfn etcetera.
Normaal word de shel geconfigureerd met een bestand in de homedirectory van die gebruiker (~) dat bestand heet .login of zo.. :)
voor bash is het .bashrc en voor csh en tcsh is het .cshrc (:? ) en .tshrc (:? )
Bijna, de *rc files zijn voor het uitvoeren van commando's na het inloggen. Dat kan inderdaad het setten van environment variablen zijn, maar dat is niet gebruikelijk. Dergelijke dingen zet je in ~/.bash_profile, ~/.profile voor ksh, etcetera.

Zie de manual page van je shell voor de gebruikte bestanden, variablen en dat soort dingen.
Pagina: 1