Klinkt afgezaagd, maar... Loon-Vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 14:58
Ik ben 17, en doe een aantal freelance programmeer-opdrachten voor een werkgever.

Nu krijg ik een opdracht, en werdt me ook gevraagd door de vent daar die over de financiën gaat: "Hoeveel vraag je d'r voor?"

Ik had nog geen enkel benul.. Het gaat dus over het programmeren van een complete site á la tweakers.net/fokzine.net/clubcharts.nl/id-t.com, compleet modulair, met XML/XSL enzovoorts. Maargoed, ik ben nu ff een schema aan het opstellen met wat ik allemaal precies technisch moet doen, en dat met een tijdslijn zegmaar dus bepaalde datum's waarbij ik bepaalde dingen moet afhebben.

Nu heb ik dat schema nog niet af, maar ik kan alvast wel schatten dat ik er zo'n 4 á 4,5 maand mee bezig ben. Binnen 1,5 a 2 maanden moet de basis-site al online staan, de extra dingen komen daarna..

Maargoed, ik kreeg dus de vraag hoeveel geld ik ervoor wil hebben, maar ik heb geen idee. Wat voor uurloon kan ik vragen? Dan kan ik ff een bruto bedrag uitrekenen bij 't tijdschema..

Ik heb het al gevraagd aan iemand op ICQ, en die adviseerde me gewoon 90 piek per uur te vragen.. maar als ik 40 uur per week aanhoudt, is 40x4, is 160x4,5, is 720 uur. En als ik dat dan keer 90 piek doe, kom ik op fl. 64.800,- bruto uit. Ligt het nou aan mij of lijkt me dat een beetje erg veel?

Okay, btw moet er nog af, inkomstenbelasting moet er nog af (hoeveel is dat? 35%?) maar toch...

Dus wat voor uurloon kan een 17jarige freelance-programmeur vragen voor een project waar ik 4 á 4,5 maand mee bezig ben?

En zou m'n werkgever vreemd op kijken als ik dat tijdsschema onder z'n neus schuif, waarbij een boel kleine deadlines staan zegmaar, en bijv 5 grote deadlines, en dat ik dan vraag of ik per grote deadline 20% van het bedrag kan krijgen? Dus 20% vooraf, bij de 1e deadline 20% enzovoorts en dan als alles klaar is 20%?

Alvast Bedankt.

Verwijderd

Mja ik kan je niet helpen met tarieven maar als je het fixed price aanneemt leg dan van te voren vast wat er gemaakt moet/gaat worden anders blijf je tot in de eeuwigheid met "owja kan je nog 1 dingetje aanpassen?!" zitten. Als je het gewoon op uur tarief doet, who carez dan is ieder uur er eentje:Y)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

dat is inderdaad een heel goede! heb zelf ook ooit een onderzoek gedaan, en dan moet je dus ook een vast bedrag afspreken voor een bepaald onderzoeksgebied en eventueel voor een bepaalde periode (tijd). anders wordt je steeds weer gevraagd "en dit dan?", "kun je dat ook nog ff uitzoeken" ? en dan ben je er uiteindelijk te lang mee bezig of voor een te laag bedrag!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Dat onderste klinkt wel goed, er is ook reeel (vooruitbetaling na deadlines)

Ik denk niet dat je 90pu kan rekenen op basis van 720 uur. Dat is meer iets voor projectjes van enkele uren (en dan wel meer dan 90...150 wordt ook zo betaald)
Ik denk dat je het beste een uren inschatting voor jezelf kan maken, en dan je per sub project laten betalen ipv per uur. Maar voor de site die je beschrijft kan je zeker 25k ofzo vragen zoniet meer. Het ligt er gewoon aan wat ze willen betalen.
oh en wat je ook doet, laat het duidelijk vastleggen op papier...ik ken genoeg mensen die nooit geld hebben gezien. Geen uurloon afgesproken == minimum loon :P Of ze zijn ineens failliet (sp?)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 12 oktober 2001 18:36 schreef Zoijar het volgende:

Ik denk niet dat je 90pu kan rekenen op basis van 720 uur. Dat is meer iets voor projectjes van enkele uren (en dan wel meer dan 90...150 wordt ook zo betaald)
Ik denk dat je het beste een uren inschatting voor jezelf kan maken, en dan je per sub project laten betalen ipv per uur. Maar voor de site die je beschrijft kan je zeker 25k ofzo vragen zoniet meer. Het ligt er gewoon aan wat ze willen betalen.
en vooral aan wat ze allemaal willen hebben / verwachten :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ja uiteindelijk maakt het niet zoveel uit wat anderen krijgen/vragen (groot verschil vaak;)) maar gewoon voor welk bedrag jij het nog leuk vind om te doen :)

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 18:33 schreef Yarvieh het volgende:
Mja ik kan je niet helpen met tarieven maar als je het fixed price aanneemt leg dan van te voren vast wat er gemaakt moet/gaat worden anders blijf je tot in de eeuwigheid met "owja kan je nog 1 dingetje aanpassen?!" zitten. Als je het gewoon op uur tarief doet, who carez dan is ieder uur er eentje:Y)
Ja, daar ben ik dat schema dus voor aan het maken.. er komen 5 grote 'deadlines', en een boel kleintjes :) en alles wat erin komt staat erop..

Als er later nog ideen bij komen dan doe ik die er of niet in (ligt aan de groote van de aanpassing/uitbreiding) of 'k reken extra voor het bijvoegen.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 18:33 schreef Yarvieh het volgende:
Inderdaad, erg belangrijk. Denk hier van te voren goed over na!
Mooiste is natuurlijk op nacalculatie, maar ik kan mij voorstellen dat dat niet door gaat voor het hele project. Als je met een fixed price gaat werken zorg er dan voor dat het project goed afgebakend is. Wat Yarvieh zegt is alles behalve overbodig. Misschien wat werk in het begin om alles duidelijk op papier te zetten, maar dat kan later erg belangrijk worden.

64K hoeft niet veel te zijn voor een grote site. Ja, precies de voorbeelden die jij noemt zou ik geen 64K geven (iig niet voor de techniek), maar ik weet niet precies wat jouw opdracht allemaal omvat.

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als jij ineens zoon klap geld krijgt dan denk ik dat de belasting graag 50% wil hebben :P

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 18:36 schreef Zoijar het volgende:

oh en wat je ook doet, laat het duidelijk vastleggen op papier...ik ken genoeg mensen die nooit geld hebben gezien. Geen uurloon afgesproken == minimum loon :P Of ze zijn ineens failliet (sp?)
Nou, m'n werkgever is ID&T (www.id-t.com), dus dat zit wel goed.. En alles komt op papier te staan ('k maak meteen ff een Algemene Voorwaarden.. zoiets als dit: http://www.pixelance.nl/voorwaarden.html en die neem ik volgende keer dat ik daar op kantoor ben meteen ff mee) dus misverstanden dat gaat niet zo snel gebeuren..
Op vrijdag 12 oktober 2001 18:40 schreef tomato het volgende:

[..]

Inderdaad, erg belangrijk. Denk hier van te voren goed over na!
Mooiste is natuurlijk op nacalculatie, maar ik kan mij voorstellen dat dat niet door gaat voor het hele project. Als je met een fixed price gaat werken zorg er dan voor dat het project goed afgebakend is. Wat Yarvieh zegt is alles behalve overbodig. Misschien wat werk in het begin om alles duidelijk op papier te zetten, maar dat kan later erg belangrijk worden.

64K hoeft niet veel te zijn voor een grote site. Ja, precies de voorbeelden die jij noemt zou ik geen 64K geven (iig niet voor de techniek), maar ik weet niet precies wat jouw opdracht allemaal omvat.
Yup alles komt op papier te staan.

En wat de site inhoudt:

Een mainframe, zeg maar een soort van overkoepelend script, met een modulair systeem.

Nieuws module (met nieuws als op T.net, met reacties en dergelijke)

Forum module,
Agenda module,
Pictures module,
Chatbox module,
Shop module,
Events module,
Magazine module,
hitlijst modules,
Radio module,
en nog een paar modules..

Daarbij moet het propvol komen te zitten met dingen als private messaging, buddy lists, email features, skins, taalinstellingen enzovoorts.

Het moet gebruik maken van XML/XSL templates, en er moet ook nog eens een hardstikke uitgebreid adminsysteem achter zitten met gebruikersgroepen en de hele rataplan d'r op en d'r aan.

Een aantal dingen worden doorbesteed, zoals de shop bijv, maar daar moet ik dan wel een 'front-script' voor bouwen, dat de shop 'an sich' op een secure server staat, en dat het script van mij dus alle producten presenteert etc en de aankopen naar die andere server toestuurt.

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 18:51 schreef Grum_ het volgende:
als jij ineens zoon klap geld krijgt dan denk ik dat de belasting graag 50% wil hebben :P
mwoah, 50% = de 2e belastinsschijf als ik 't goed heb, en daar kom ik dan volgens mij nog niet op?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op vrijdag 12 oktober 2001 18:53 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

mwoah, 50% = de 2e belastinsschijf als ik 't goed heb, en daar kom ik dan volgens mij nog niet op?
misschien maakt het nog uit of je het per deadline krijgt of ineens aan het end ;) per deadline zoals je voorstelt is beter, dan heb je ook gewoon een constant loon :)

verder maak je aardig wat functionaliteit binnen de site, veel modulen, volgens mij is F 60000 dan helemaal niet zoveel...

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 19:03 schreef limoentje het volgende:

[..]

misschien maakt het nog uit of je het per deadline krijgt of ineens aan het end ;) per deadline zoals je voorstelt is beter, dan heb je ook gewoon een constant loon :)

verder maak je aardig wat functionaliteit binnen de site, veel modulen, volgens mij is F 60000 dan helemaal niet zoveel...
Yup als 't niet ongewoon is wil ik ook dat met die 20% per deadline vragen.. dan heb ik idd een beetje constant loon, anders heb ik 4.5 maand niks en daarna opeens erg veel..

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Iets anders, waar je ouders maar eens naar moeten kijken is hoe het zit met stufi of kinderbijslag.

Ik denk dat 60k op je 17e niet echt doorsnee is en dat je dan toch ergens overheen zal gaan.

En die prijs, je zegt iets van 40 uur per week x 4 weken. Maar je zal toch nog naar school moeten, of werk je er echt iedere week 40 uur aan? Of heb ik iets verkeerd gelezen??

Maar ookal ben je 17 dat wil niet zeggen dat je dan geen 'normaal' bedrag kunt vragen.

Verwijderd

Denk je niet dat je werkgever 90 gulden/uur te veel vind voor een 17 jarige. Hij zal waarschijnlijk in zijn gedachten hebben dat die weinig geld hoeft neer te tellen voor een jong iemand. Je kan het natuurlijk proberen en eventueel wat lager gaan zitten als hij het teveel vindt.

Ik werk zelf gewoon in loondienst en ben ook 17 en vang niet echt superveel. Natuurlijk kan je dat niet met freelance vergelijken maar mij lijkt een bedrag van 50,- voor een 17 jarige beginnende freelancer voldoende.

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

ja je moet je stufi opzeggen de maand voor je over de 20k netto gaat (per jaar) Wel doen, anders rekenen ze met terug werkende kracht boete (OV jaarkaart is erg duur...)
En hmm kinderbijslag kan je denk ik ook wel vergeten hehe ;)
Maar ja, 140 piek stufi per maand minder is natuurlijk niet echt een probleem dan :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

hmz dat klinkt verdacht veel als de oude slam.nl site wat jij gaat bouwen :)

en ik weet wie DIE gemaakt heeft LOL

verder; ik zou een uurloon van 20-30 per netto aanhouden, Dat is niet slecht voor een 17-jarige maar je haalt je ook heel wat op de hals - want jij bent hier dus de enige programmeur en als er iets fout gaat...

dat is dus ca. 60 per uur bruto maar als je in loondienst bent is dat ca. 40 per uur bruto. Tijdelijk dienstverband is per definitie al duurder trouwens.

verder zou ik er geen 4 maanden mee bezig zijn eerlijk gezegd...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 19:37 schreef HGM het volgende:
Iets anders, waar je ouders maar eens naar moeten kijken is hoe het zit met stufi of kinderbijslag.

Ik denk dat 60k op je 17e niet echt doorsnee is en dat je dan toch ergens overheen zal gaan.

En die prijs, je zegt iets van 40 uur per week x 4 weken. Maar je zal toch nog naar school moeten, of werk je er echt iedere week 40 uur aan? Of heb ik iets verkeerd gelezen??

Maar ookal ben je 17 dat wil niet zeggen dat je dan geen 'normaal' bedrag kunt vragen.
Kinderbijslag krijgt m'n ma voor mij niet meer sinds dit kwartaal, moet binnekort kost & inwoning gaan betalen.

Ik werk er echt 40 uur per week aan, waarschijnlijk nog meer (weekenden). Ik heb op verschillende scholen gezeten (van HAVO/VWO, ben 2x blijven zitten en werdt naar de MAVO geschopt.. had daar eerst een klas overgeslagen en ben daarna daar ook 2x blijven zitten, omdat sommige dingen me gewoon erg goed liggen, maar het stampwerk zoals Aardrijkskunde, Geschiedenis, Biologie, Natuurkunde, Scheikunde niet, en dus niet genoeg vakken die me wél liggen), dus ik zit niet meer op school.. Dus ja, die 40 uur per week is redelijk, ik werk vaak langere dagen als ik iets programmeer, maar ik heb dan soms ook een dagje van vandaag doe ik niks, dus 40 uur klopt wel zo'n beetje.
Op vrijdag 12 oktober 2001 19:53 schreef Xenith het volgende:
Denk je niet dat je werkgever 90 gulden/uur te veel vind voor een 17 jarige. Hij zal waarschijnlijk in zijn gedachten hebben dat die weinig geld hoeft neer te tellen voor een jong iemand. Je kan het natuurlijk proberen en eventueel wat lager gaan zitten als hij het teveel vindt.

Ik werk zelf gewoon in loondienst en ben ook 17 en vang niet echt superveel. Natuurlijk kan je dat niet met freelance vergelijken maar mij lijkt een bedrag van 50,- voor een 17 jarige beginnende freelancer voldoende.
Oki.. Wat voor werk doe je dan? ook programmeren?

En trouwens, iets naar boven in het topic reageerde nog iemand met '90 piek is teveel voor zo'n lange klus, maar om een website te ontwerpen niet'.. Maar hoezo dat? het enige verschil is dat bij een project als deze het langer duurt en het eindbedrag dus hoger ligt dan als je 2 weekies bezig bent met een site ontwerpen, maar verder?

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
90 piek is gewoon goedkoop........

Beetje uurtarief is toch al snel 125 a 150 per uur...... (tenminste dat reken ik altijd)

Dus 90 piek is gewoon goedkoop en als jij gewoon goed bent en het allemaal wel kunt. dan moet je dat zeker vragen.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

zie post beneden_

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:03 schreef Zoijar het volgende:
ja je moet je stufi opzeggen de maand voor je over de 20k netto gaat (per jaar) Wel doen, anders rekenen ze met terug werkende kracht boete (OV jaarkaart is erg duur...)
En hmm kinderbijslag kan je denk ik ook wel vergeten hehe ;)
Maar ja, 140 piek stufi per maand minder is natuurlijk niet echt een probleem dan :)
Ehh wat is stufi? :?
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:05 schreef chem het volgende:
hmz dat klinkt verdacht veel als de oude slam.nl site wat jij gaat bouwen :)

en ik weet wie DIE gemaakt heeft LOL

verder; ik zou een uurloon van 20-30 per netto aanhouden, Dat is niet slecht voor een 17-jarige maar je haalt je ook heel wat op de hals - want jij bent hier dus de enige programmeur en als er iets fout gaat...

dat is dus ca. 60 per uur bruto maar als je in loondienst bent is dat ca. 40 per uur bruto. Tijdelijk dienstverband is per definitie al duurder trouwens.

verder zou ik er geen 4 maanden mee bezig zijn eerlijk gezegd...
Ik ben nooit op slam.nl geweest maar dat zou best kunnen..

En wat ik hieboven had gepost van wat er allemaal in moet komen is maar een gedeelte.. ik heb hier een heel plan liggen wat ik meekreeg toen ik pas op kantoor langsgeweest was, en daar staan nog veel meer dingen op.. Maar is beetje beroepsgeheim.. ofzo. Of ik ben gewoon een beetje lui wat intypen betreft.. :P
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:07 schreef intert0y het volgende:
90 piek is gewoon goedkoop........

Beetje uurtarief is toch al snel 125 a 150 per uur...... (tenminste dat reken ik altijd)

Dus 90 piek is gewoon goedkoop en als jij gewoon goed bent en het allemaal wel kunt. dan moet je dat zeker vragen.
150 (bruto?) piek per uur??! Dan kom ik helemaal op een absurd bedrag uit als ik 4,5 maanden reken: fl. 108.000,- bruto.

Een ton! Beetje ÉRG veel lijkt me niet?!

• chem

chem

Reist de wereld rond

je moet je niet teveel vastleggen aan dat uurloon. Als jij denkt 4,5 maand bezig te zijn, en bv. 4000 per maand wil verdienen dan kost die site bv. 32k. Daar komt dan de belasting bij en dat tel je erbij op.

Als je een project van 3 dagn doet dan reken je een goed uurloon: wanneer is je volgende klus?

Maar bij een langdurig project reken je eerder een normaal loon + een bedrag vermenigvuldigd met de 'uniekheidsfactor' cq. hoe zeker jij er van bent dat alleen jij dit kan volgens de eisen van de opdrachtgever

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:09 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Ehh wat is stufi? :?
[..]

Ik ben nooit op slam.nl geweest maar dat zou best kunnen..

En wat ik hieboven had gepost van wat er allemaal in moet komen is maar een gedeelte.. ik heb hier een heel plan liggen wat ik meekreeg toen ik pas op kantoor langsgeweest was, en daar staan nog veel meer dingen op.. Maar is beetje beroepsgeheim.. ofzo. Of ik ben gewoon een beetje lui wat intypen betreft.. :P
[..]

150 (bruto?) piek per uur??! Dan kom ik helemaal op een absurd bedrag uit als ik 4,5 maanden reken: fl. 108.000,- bruto.

Een ton! Beetje ÉRG veel lijkt me niet?!
stuffi = studiefinanciering :)

verder staat slam hier op /www/docs/old/www.slam.nl/ ghehehe

maar goed, dat terzijde... ben je er van overtuigd dat je dit project aankan? heb je alles al eens gemaakt en weet je van te voren hoe je alles gaat aanpakken? welke taal, database, server?

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:14
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:14 schreef chem het volgende:
mmhja, ik had de rechten niet om hem te deleten! >:) ;)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:18 schreef Jasper het volgende:

[..]

mmhja, ik had de rechten niet om hem te deleten! >:) ;)
och, nix dat een 'su root' en een 'rm www.slam.nl/ -rf' niet fixored ;)

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:05 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Oki.. Wat voor werk doe je dan? ook programmeren?
Ja gewoon algemeen sites bouwen met o.a. php, postgresql, html en ook designen met photoshop. Ik werk vooral thuis en af en toe bij hun op het bedrijf omdat ik ook studie heb. Het werk is redelijk afwisselend en ze laten me vrij in de tijden (hoeveelheid tijd).

Ik denk zelf ook weleens aan om freelance te gaan werken, alleen lijkt mij het opzetten van het bedrijf niet echt makkelijk en denk ik dat ik nog niet genoeg ervaring/kennis van alles af heb dus wacht ik nog een jaar.

In de tussentijd is opslag vragen natuurlijk een goede optie 8-).

• DiSiLLUSiON
Chem: Aha.. that actually makes sense! :)
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:14 schreef chem het volgende:
[..]
stuffi = studiefinanciering :)

maar goed, dat terzijde... ben je er van overtuigd dat je dit project aankan? heb je alles al eens gemaakt en weet je van te voren hoe je alles gaat aanpakken? welke taal, database, server?
Hehe :)

Ik ben er van overtuigt dat ik het aankan, tot nu toe heb ik alles al gekund, forum, newssite, noem maar op.. Ik lees geen php boeken, maar ben anderhalf jaar geleden begonnen met het aanpassen van een ander proggie.. en zo leer ik steeds bij.. op een gegeven moment begon ik zelf een forum te proggen.. ben 'm nu aan het rewriten (ik wist toen nog niet eens wat een LEFT JOIN was :D)

Ik script gewoon en mocht ik ergens niet uit komen dan ga ik naar php.net of naar GoT. Zo kom ik overal uit.

Verder ben ik bekend met het optimaliseren van scripts en queries, als ik nu een script bouw ligt ie bij 30.000 bezoekers nog steeds niet plat (ervan uitgaande dat er een goede server achter zit en geen 486 :P)

En ik ben nu dus een schema aan het opstellen hoe de database layout wordt, hoe de modulaire functies in elkaar komen te zitten, er wordt met alles rekening gehouden. (daarom zet ik ook alles op papier, straks willen ze iets nieuws en moet ik alles omgooien, dat is ook een gedoe)

Taal: PHP
Database: MySQL
Server: Linux
PHP: vanaf 4.0.3
Modules: GDLib & Sabletron :)

• DiSiLLUSiON
</dubbelpost>

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:21 schreef Xenith het volgende:

[..]

Ja gewoon algemeen sites bouwen met o.a. php, postgresql, html en ook designen met photoshop. Ik werk vooral thuis en af en toe bij hun op het bedrijf omdat ik ook studie heb. Het werk is redelijk afwisselend en ze laten me vrij in de tijden (hoeveelheid tijd).

Ik denk zelf ook weleens aan om freelance te gaan werken, alleen lijkt mij het opzetten van het bedrijf niet echt makkelijk en denk ik dat ik nog niet genoeg ervaring/kennis van alles af heb dus wacht ik nog een jaar.

In de tussentijd is opslag vragen natuurlijk een goede optie 8-).
Da's wel lekker.

Een vaste baan is beter als freelance werk, je hebt weinig kans dat je opeens voor een langere tijd zonder loon zit.

En opslag vragen is altijd een goede optie, maar of je 't krijgt is een andere zaak :P

Verwijderd

Waarom ze in godsnaam een slam.nl deel 2 gaan maken is mij een raadsel. Alles wat hierboven omschreven staat is al een keer voor ID-T gemaakt voor hun overleden slam.nl. Ik weet dat ze geld hebben bij ID-T maar een logisch management niet kennelijk. Een telefoontje/mailtje en binnen een maand is wat jij omschrijft helemaal draaiend. De source daarvan hadden ze trouwens gewoon kunnen afkopen.

Toen wij voor hun slam hebben opgezet verliep alles uitermate moeilijk met elke dag verandereingen in concept en opzet. Slam.nl had een succes kunnen zijn als met een redactie erop had gezet en ook werkelijk de site had gepromoot als de portal voor house liefhebbers. Ik hoop voor je dat ze nu wel bereid zijn redactie op de site te zetten en het niet net als slam laten doodbloeden. Daar gaan je 4,5 maanden werk!

Oh en ze hebben geld zat dus vraag gewoon een aardig bedrag. Ze hebben jou nodig jij hun niet! :P

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:25 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Da's wel lekker.

Een vaste baan is beter als freelance werk, je hebt weinig kans dat je opeens voor een langere tijd zonder loon zit.

En opslag vragen is altijd een goede optie, maar of je 't krijgt is een andere zaak :P
Yup das waar en je hoeft niet echt de belastingdienst enzo achterna te gaan hoe alles werkt :). Alleen het vast werken is de laatste tijd ook niet zo zeker meer omdat ik moet wachten op andere dingen die klaar moeten zijn voordat je weer verder kan gaan.

Opslag vragen zal niet al te moeilijk zijn omdat ik waarschijnlijk zo een andere werkgever heb gevonden en ze me zeker nodig hebben.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 18:52 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

[..]

Nou, m'n werkgever is ID&T (www.id-t.com), dus dat zit wel goed.. En alles komt op papier te staan ('k maak meteen ff een Algemene Voorwaarden.. zoiets als dit: http://www.pixelance.nl/voorwaarden.html en die neem ik volgende keer dat ik daar op kantoor ben meteen ff mee) dus misverstanden dat gaat niet zo snel gebeuren..
[..]
Dat snap ik dus niet... je hebt een werkgever, maar je moet zelf je uurloon bepalen? Bedoel je niet dat www.id-t.com je KLANT is?
Algemene voorwaarden moet je deponeren bij de KvK, je kan hoogstens algemene voorwaarden gebruiken als basis voor je contract.
Tenslotte heb je helemaal niet met inkomstenbelasting te maken, want je kan veel beter jezelf inschrijven bij de KvK en dan je bedrijf winst laten maken. Je kan dan vanuit je bedrijfsvermogen maandelijks een bedrag overschrijven naar prive vermogen. Je hebt dan alleen maar te maken met belasting op je winst en die kan je met creatief (legaal!!!) boekhouden laaghouden.
Zo kan je bijvoorbeeld je vervoer als kosten afschrijven, als je regelmatig thuiswerkt je PC, etc. Je moet wel een kloppende boekhouding hebben, maar met 1 klant is dat niet verschrikkelijk moeilijk.
Een paar jaar terug was het wel zo dat je minstens 2 of 3 klanten moest hebben voordat de belasting je als "bedrijf" ging zien, dus daar zou ik nog even achteraan gaan.
Ik zou gaan voor een uurtarief van rond de 50 gulden ex btw per uur. Eerder lager dan hoger.

• DiSiLLUSiON
TeasZ:

Ik heb een aantal dingen gezien waaruit ik kan concluderen dat ze het dit keer wél menes zijn wat de portal betreft.. billboards langs de weg.. reclame in dance-bladen.. flyers bij feesten.. posters bij feesten en noem het maar op.. alles moet doorgesluisd worden naar die ene site.. maargoed ik hoop maar dat 't ook echt zo wordt, want anders is het zonde..

jeroenr:

Nee, ik heb geen KvK nummer, dus ik heb geen eigen onderneming. Zie het meer als een tijdelijke dienst. En ik ben van plan pas volgend jaar een BTW-nummer en KvK nummer aan te vragen, aangezien dit jaar ik alleen deze opdracht doe, daarna is het al 2002 en dus pas volgend jaar verwacht 3 of meer klanten te krijgen.. ff zoeken.. ah.. zie dit topic.

• Grum
  • Niet online
heel klein tipje ... schrijf alles eerst uit ... maar dan ook echt ALLES :) dan voorkom je dat je later ineens gillend tussen lappen code zit die toch net niet doen wat je wil :P

ow .. als jij ~60 uur gaat werken per week .. let dan wel ff op dat je geen burnout krijgt ... (serieus .. dat wil je NIET)

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 21:30 schreef Grum_ het volgende:
heel klein tipje ... schrijf alles eerst uit ... maar dan ook echt ALLES :) dan voorkom je dat je later ineens gillend tussen lappen code zit die toch net niet doen wat je wil :P

ow .. als jij ~60 uur gaat werken per week .. let dan wel ff op dat je geen burnout krijgt ... (serieus .. dat wil je NIET)
Yup, ik zie 't al helemaal voor me :P en dat wil ik niet zien gebeuren hiero ;)

En 60 uur is erg overdreven hoor.. 40 hou ik aan, want meestal werk ik op een dag een uur of 9, misschien 10, maar ik heb ook wel eens een dagje tussendoor dat ik denk van vandaag kan ik 't niet, ik ga ff een spelletje spelen om m'n m'n iq omlaag te halen ;)

• Grum
  • Niet online
60 uur haal je makkelijk hoor :P

nog ff dit doen .. nog ff dat doen ... oe .. fok ... 11 uur gewerkt op 1 dag ... (nu moet je dus al 1 halve dag vrijnemen :P )

mja ik heb 4 maanden terug in 2 maanden 500 uur gewerkt ...
ik heb enorm dicht tegen een burnout gezeten .. misschien net even over de rand gekeken (toen greep me baas in :P en mocht ik 1 week niet werken) en kep der nu nog af en toe last van ...

trust me on this .. JE WIL DAT NIET!

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 21:44 schreef Grum_ het volgende:
60 uur haal je makkelijk hoor :P

nog ff dit doen .. nog ff dat doen ... oe .. fok ... 11 uur gewerkt op 1 dag ... (nu moet je dus al 1 halve dag vrijnemen :P )

mja ik heb 4 maanden terug in 2 maanden 500 uur gewerkt ...
ik heb enorm dicht tegen een burnout gezeten .. misschien net even over de rand gekeken (toen greep me baas in :P en mocht ik 1 week niet werken) en kep der nu nog af en toe last van ...

trust me on this .. JE WIL DAT NIET!
Ja daar heb je wel gelijk in, maar zoals je zelf al zegt, dan zeg je toch gewoon nah dit weekend werk ik er niet meer aan.. ofzo.. dan neem je gewoon 3 dagen vrij in de week :P

• Grum
  • Niet online
ik zou btw voor jezelf een heel strak tijdschema maken ...

ik las net ff de specs van de site door (eerder in de post) ... en tis best een klus :)

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Ik wil niet lullig ofzo doen.. Maar als je Fl 5000,00 /maand ofzo wil verdienen als 17 jarige *zonder* enig diploma (wat ik begrepen had uit de lijst).. Als ik een bedrijf zou zijn zou ik dat niet doen.. Of heb je al aantoonbare andere ervaring bij andere bedrijven?

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:39
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:23 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Chem: Aha.. that actually makes sense! :)
[..]
met het aanpassen van een ander proggie.. en zo leer ik steeds bij.. op een gegeven moment begon ik zelf een forum te proggen.. ben 'm nu aan het rewriten (ik wist toen nog niet eens wat een LEFT JOIN was :D)

Ik script gewoon en mocht ik ergens niet uit komen dan ga ik naar php.net of naar GoT. Zo kom ik overal uit.
Ik neem trouwens aan dat van die 4 maanden toch minstens 2 maanden besteed is aan design/document etc? Of is dat allemaal al klaar en hoef je 't alleen maar over te tikken? Bij m'n opleiding informatica was 't programmeren zelf wel 't leukste natuurlijk, maar zonder een goed design (flowcharts etc) wordt 't een stuk lastiger *achteraf* als je iets wilt veranderen..

Hoe verleidelijk 't ookis om gewoon maar te beginnen met coden.. niet doen, eerst documentjes maken

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 21:53 schreef Grum_ het volgende:
ik zou btw voor jezelf een heel strak tijdschema maken ...

ik las net ff de specs van de site door (eerder in de post) ... en tis best een klus :)
Nah juist niet.. er komen dus zegmaar 5 'grote' deadlines in het tijdsschema.. en daarvoor zet ik een paar dagen 'bufferruimte'.. zodat als iets uitloopt niet meteen m'n hele schema in de war is.. En het is idd een hele klus, ja..
Op vrijdag 12 oktober 2001 21:55 schreef Theswitch het volgende:
Ik wil niet lullig ofzo doen.. Maar als je Fl 5000,00 /maand ofzo wil verdienen als 17 jarige *zonder* enig diploma (wat ik begrepen had uit de lijst).. Als ik een bedrijf zou zijn zou ik dat niet doen.. Of heb je al aantoonbare andere ervaring bij andere bedrijven?
Nou ik heb hiervoor al een ander opdrachtje gehad bij ID&T, en verder heeft een medewerker daar me 'aanbevolen' zegmaar? Die heeft gewoon gezegt van: ik heb een opdracht voor je..

• Grum
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 21:59 schreef DiSiLLUSiON het volgende:

Nah juist niet.. er komen dus zegmaar 5 'grote' deadlines in het tijdsschema.. en daarvoor zet ik een paar dagen 'bufferruimte'.. zodat als iets uitloopt niet meteen m'n hele schema in de war is.. En het is idd een hele klus, ja..
juist wel ...

zoek uit hoeveel tijd het je gaat kosten .. en maak een schema ... X dagen hiervoor .. Y daarvoor ... als je werkgever dan om een status vraagt kan jij tenminste precies vertellen hoe je ervoor staat ...

ow nog een tipje .. zet zo snelmogelijk iets zichtbaars online ... ik weet dat 90% van de tijd in de admin kant gaan zitten ... en in het bedenken .. maar je moet wat kunnen laten zien om een werkgever blij te maken

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 21:58 schreef Theswitch het volgende:

[..]

Ik neem trouwens aan dat van die 4 maanden toch minstens 2 maanden besteed is aan design/document etc? Of is dat allemaal al klaar en hoef je 't alleen maar over te tikken? Bij m'n opleiding informatica was 't programmeren zelf wel 't leukste natuurlijk, maar zonder een goed design (flowcharts etc) wordt 't een stuk lastiger *achteraf* als je iets wilt veranderen..

Hoe verleidelijk 't ookis om gewoon maar te beginnen met coden.. niet doen, eerst documentjes maken
Het design krijg ik aangelevert in kleine stukken, daar heb ik op z'n allerhoogst een week nodig om er XSL templates van te maken.

Grum_:

Ja, ik moet zowiezow binnen anderhalvemaand al iets online hebben staan. .Dan is innercity of hoe dat feest ook heet, en dan komt er een shitload aan people naar de site dus dan moet ie al online staan.. niet alles hoeft er dan al in te zitten, maar het moet iig online staan..

• Grum
  • Niet online
ik hoop dat ze je precies hebben verteld wat ze willen hebben ...

en dan nog ... VEEL suc6 :) .. en we zullen je vast wel hier zien als het misgaat huh :)

• DiSiLLUSiON
Op vrijdag 12 oktober 2001 22:36 schreef Grum_ het volgende:
ik hoop dat ze je precies hebben verteld wat ze willen hebben ...

en dan nog ... VEEL suc6 :) .. en we zullen je vast wel hier zien als het misgaat huh :)
Hehe thnx :)

En als ik ergens niet uitkom, en op php.net is niks te vinden, zoek ik wel ff op GoT. Staat er nog geen topic over m'n probleem, ben ik niet hesistant(? vaag woord :P) om er eentje te posten :)

Verwijderd

Hmm, gezien de specs, als ze dat door een bedrijf laten doen zijn ze al gauw zo'n F300.000,00 aan kwijt denk ik.

Wat verkoop je precies, een werkende applicatie of is ook de source code van hun?

Mag je dat later nog wel hergebruiken?

Ik ozu de source code wel leveren zodat ze daarop verder kunnen bouwen, maar regel dat jij de rechten blijft houden.

Ze durven wel wat te vragen voor een schijntje en daar wordt ik wantrouwig door.

• DiSiLLUSiON
De voorwaarden die in het contract komen te staan daar moet ik nog voor naar 't kandoor maandag om dat te bespreken, maar zowiezow blijft de code mijn eigendom, dus mocht een ander bedrijf net zoiets willen heb ik het recht de code voor een klein deel aan te passen en dat aan 't andere bedrijf te verkopen.

Verwijderd

Ik heb al even deze discussie zitten volgen, maar kan het ondertussen toch niet laten om te reageren.

Zoals hierboven al gezegd is, weet je wel zeker dat het bedrijf niet van je verwacht dat je het voor een vriendenprijsje doet, omdat je er al een project voor hen gedaan hebt (hoeveel kreeg je daar dan voor).

En ik kan me echt niet voorstellen dat een bedrijf (welk bedrijf dan ook) vele tientallen duizenden guldens voor een website gaan uitgeven en die dan bijna compleet laten maken door een 17 jarige zonder diploma's (niks tegen jou persoonlijk), hoe goed die persoon mischien ook in zijn werk is.

Het is goed van je dat je alles zo serieus aanpakt met schema's en alles op papier zetten, maar nogmaals heb je een beetje idee van hoeveel ze nu eindelijk echt uit willen geven.

Wat als iemand bij mij aan zou komen en 40/50k voor zo'n opdracht zou vragen zou ik toch heel erg hard nadenken voordat ik zo'n hoeveelheid geld aan iemand van 17 zonder werkervaring zonder diploma's uit zou geven.

(Ach mischien voel ik me gewoon genaaid omdat ik aan het afstuderen ben voor fl 800,- in de maand ;))

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Zullen wij een wedje leggen dat dat bedrijf niet meer als 10 ruggen gaat betalen, heb meerdere malen onderhalt over dit soort opdrachten toen ik voor mezelf werkte, echter de meeste bedrijven willen van alles, maar als het op de centjes aankomen denken ze het loon van een kranten jongen te moeten betalen, ik geef je de tip alles super goed op papier te zetten, geef niet alleen aan wat van jou verlangt wordt maar ook wat van hun verlangt wordt, dit soort projecten kunnen een hel zijn als je gedurende een project geen medewerking krijgt. Nog een vraagje, je bent 17 dus ik neem aan dat je nog op school zit, hoe wil jij 40 uur per week werken, je school doen en dan ook nog je huiswerk. Laten we het maar niet hebben over je socialiale leven.

Klinkt misschien betuttelent maar bouw het langzaam op, ik ken zelf behoorlijk wat jongens die zich de laatste tijd behoorlijk over de kop hebben gewerkt en al voor hun 20e burnout verschijnselen hebben.

• DiSiLLUSiON
Sosume: ...omdat je er al een project voor hen gedaan hebt (hoeveel kreeg je daar dan voor).
fl. 3000,- voor forumsoftware. Is nog niet klaar, maar zal binnen een weekje klaar zijn.. en dat is zegmaar een soort licensie, dus ik kan dezelfde software aan andere bedrijven verkopen als in licensies voor bijv een bepaalde termijn of een bepaalde hoeveelheid. Hier gaat het om een ongelimiteerde tijd, maar daar zit geen service bij daar komt een apart servicecontract voor.

...maar nogmaals, heb je wel een beetje idee vna hoeveel ze nu eindelijk echt uit willen geven.

Nee dus, ik ben dus een timetable aan het maken waar alles op staat, en aan de hand daarvna ga ik uitrekenen hoeveel te vragen.

Raptorix: ...je bent 17 dus ik neem aan dat je nog op school zit..

Nee, als je m'n posts gelezen hebt weet je dat ik niet meer op school zit, en 40 uur per week makkelijk haal. En burnouts kijk ik wel degelijk voor uit, mijn dagnachtritme is al sinds ik niet meer op school zit flink door de war, dus daar geef ik extra aandacht aan, dat ik mezelf niet overwerk.

Verwijderd

Nevermind, dacht dat je nog school deed. 40 uur thuiswerken zonder school kan makkelijk.
Pagina: 1