meest brakke util/prog.taal op je werk gebruikt..

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 23:03

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
Vraag aan de werkenden, wat is de meest brakke prog.taal of utility of IDE die je in de professionele ICT werkplek bent tegen gekomen?

voor mij, Cobol wordt hier nog steeds gebruikt (wel 1 of andere Windows variant, dat wel) en een paar in-house-ontwikkelde (door medewerkers zelf dus) tools die gaan rommelen in de ontwikkel-tools die weer door een ander bedrijf is gemaakt (opeenstapeling van bugs dus.. :P )

ook een reden voor dit topic: ik vroeg me af of er ergens een ICT bedrijf QBasic gebruikt (of ooit gebruikte) als 'legitieme' ontwikkel tool, dus voor applicatie ontwikeling :Dvast niet

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 22:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb een keer voor een soort case-studie wat tools voor de gasunie gemaakt.. Kwam er op neer dat ik de overgang van excel naar Matlab moest versoepelen.. Scripts in matlab waren goed te doen en logisch.... Maar toen ik met VBA bezig ging... Tjongejonge wat vond ik dat zuigen zeg.... Ik begreep precies waarom dit zo aanslaat bij de mensen die niet kunnen programeren...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

'k Heb een paar jaar terug een koppeling tussen een Delphi applicatie en Word 6 (met WordBasic dus) geschreven. Geloof me, daarmee vergeleken is VBA heilig! :)

Verwijderd

bij SNT in zoetermeer:

brakke taal:
weet niet precies de naam.. oh ja.. hehehe EDGE

moest je dingen schrijven als:

if compare thevalueof 3 == isequal thevalueof var then commando

en dan dus geen blocks *geen accolades* maar keihard 3 keer

if compare thevalueof3 == isequals the valueof var then dostuff
if compare thevalueof3 == isequals the valueof var then domore
if compare thevalueof3 == isequals the valueof var then doeven more

je wilt niet weten hoe hard ik ben weggerend

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op vrijdag 12 oktober 2001 23:16 schreef joeblade het volgende:
[..]

je wilt niet weten hoe hard ik ben weggerend
haha, da's idd niet gezond. Zelfs BASIC is beter! :)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 23:59
Hoe was het ook al weer....
Programming in Basic causes braindamage

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 23:16 schreef joeblade het volgende:
en dan dus geen blocks *geen accolades* maar keihard 3 keer

if compare thevalueof3 == isequals the valueof var then dostuff
if compare thevalueof3 == isequals the valueof var then domore
if compare thevalueof3 == isequals the valueof var then doeven more
GOTO's to the rescue, toch? Hoop ik? :)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Edge is een of ander baksel in C waarmee je "makkelijk" en "snel" (uche) een frontend op een database georienteerde omgeving moet kunnen maken. Soort interface in elkaar knippen en plakken en dan de knopjes inprogrammeren. Werd op mijn stage plek gebruikt om callcenter implementaties te doen.

Schijnt best een veel gebruikt iets te zijn, dankzij KPN als ik het goed heb.

Ik mocht gelukkig iets in Java in elkaar draaien, heb het ook lekker gestructureerd aangepakt, ze waren verbaasd over de hoebeelheid papier die ik produceerde. (was niet eens veel, had wat shortcuts genomen, maar ja)

Zat trouwens ook een of andere Flippo Henkie (met snor) die programmeerde in VB. Waarom zag ik hem dan altijd klikken? Waarschijnlijk omdat hij bij iedere opdracht hard gillend de rest van de dag naarstig op zoek was naar een passend OCX componentje. (Moest ie een mail berichtje sturen ter groote van 1 regel. Ik zou zeggen open een socket, doe wat bla bla met de SMTP server en klaar binnen 30 minuten proggen en weer verder. (30 minuten om het ook even te testen he.)

• Lister
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02-2022
Ik heb ooit eens in een oude versie van Excel VBA moeten programmeren, normaal gesproken heb ik daar weinig moeite mee alleen was het de Nederlandse versie en toen was VBA ook nog in het Nederlands.
Dan krijg je zoiets als:
code:
1
2
3
4
Indien intI = 4 Dan RoepAan DoeIets()
Anders
   intI = 5
Einde Indien

Ik vind het op zich er al niet uit zien die Nederlandse taal als code, maar het ergste is nog dat je je helemaal gek loop te zoeken over hoe de meest simpele functies zoals Trim in het Nederlands vertaald zijn en omdat de helpfile natuurlijk ook in het Nederlands was wou dat ook niet echt helpen.

Verwijderd

Op school hebben ze Adobe Photoshop, Nederlandse Versie |:(

smudge tool = natte vinger :9
lens flare = zon :?
flatten layers = plat maken |:(

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 01:26 schreef The - DDD het volgende:
Moest ie een mail berichtje sturen ter groote van 1 regel. Ik zou zeggen open een socket, doe wat bla bla met de SMTP server en klaar binnen 30 minuten proggen en weer verder. (30 minuten om het ook even te testen he.)
Dacht ik ook... Klein service appje dat in de gaten hield of bep. applicaties nog draaiden. Zo nee, dan probeerde 'ie ze en paar keer aan te trappen en als dat niet hielp een mailtje van 1 regel naar wie 't ook maar zou schelen. Half dagje proggen, half dagje testen, en 't duurde ruim 2 maand voordat de opdrachtgever ermee accoord ging. En in die 2 maand is er niks aan het programma veranderd. :)

• Sine
  • Laatst online: 12:51
Op vrijdag 12 oktober 2001 17:56 schreef BdR het volgende:
ook een reden voor dit topic: ik vroeg me af of er ergens een ICT bedrijf QBasic gebruikt (of ooit gebruikte) als 'legitieme' ontwikkel tool, dus voor applicatie ontwikeling :Dvast niet
Niet Qbasic

maar wel bbx

ook een basic ver

maar om die nou brak te noemen :?
Draait onder dos en unix

en op een van die proggies draait een heel bedrijf
inkoop / verkoop ,procutie noem het maar

onder SCO unix en het draait in ongecompileerde vorm

Repareren doe je zo.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 09:06
Op zaterdag 13 oktober 2001 01:49 schreef Cheatah het volgende:
Op school hebben ze Adobe Photoshop, Nederlandse Versie |:(

smudge tool = natte vinger :9
lens flare = zon :?
flatten layers = plat maken |:(
AAAAAAARGH!!!!!

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 09:06
Op zaterdag 13 oktober 2001 01:54 schreef Afterlife het volgende:

[..]

Dacht ik ook... Klein service appje dat in de gaten hield of bep. applicaties nog draaiden. Zo nee, dan probeerde 'ie ze en paar keer aan te trappen en als dat niet hielp een mailtje van 1 regel naar wie 't ook maar zou schelen. Half dagje proggen, half dagje testen, en 't duurde ruim 2 maand voordat de opdrachtgever ermee accoord ging. En in die 2 maand is er niks aan het programma veranderd. :)
Het is een feit, uit de praktijk, pas als er VEEL blabla op papier staat, en het hele boekwerk minstens 5x heen en weer is gegaan, de nodige onderstrepingen en wijzigen zijn gemaakt [in de tekst] gaat de opdrachtgeve pas accoord, als zijn het <50 coderegels!

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik vond lingo van shockwave best wel gaar, er zat bijvoorbeeld geen direct mogelijkheid om een line van punt x,y naar x,y te trekken, er was wel zeg maar een drawline functie, maar als je die punten ging veranderen, bijvoorbeeld bij een loop, dan sloeg ie op gegeven moment over de kop, heb toen een simulatie gemaakt van ee compas, normaal niet zo lastig maar door die brakke functies een ramp.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

ik moet werken met IBM VisualAge voor Java.
meestal heb ik respect voor mede-programmeurs maar degene die in mijn buurt zegt dat ie daar aan meegeprogd heeft kan beter maar hard kunnen rennen >:)

Verwijderd

bij mij op school bij techniek hadden ze een miniatuur kruispunt ding aangesloten op de pc zodat je de stoplichten kon regelen, en de hele klas vond het leuk dat ze dan konden programmeren:
code:
1
2
3
4
waneer lampje1 = groen
     maak lampje1 rood
     maak lampje2 groen
stop wanneer

dat was echt vervelend

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 09:59 schreef spock13 het volgende:
bij mij op school bij techniek hadden ze een miniatuur kruispunt ding aangesloten op de pc zodat je de stoplichten kon regelen, en de hele klas vond het leuk dat ze dan konden programmeren:
code:
1
2
3
4
waneer lampje1 = groen
     maak lampje1 rood
     maak lampje2 groen
stop wanneer

dat was echt ziek
umm... en het zieke is?

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zaterdag 13 oktober 2001 10:05 schreef joeblade het volgende:

[..]

umm... en het zieke is?
dat hij de ene keer waneer schrijft en de andere keer wanneer ;)

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 10:05 schreef joeblade het volgende:

[..]

umm... en het zieke is?
dat al die lui het zo kewl vinden dat ze konden programmeren
en dat van die wanneer klopt ook wel :)

• BdR
  • Laatst online: 13-09 23:03

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
Op zaterdag 13 oktober 2001 01:47 schreef Lister het volgende:
Ik heb ooit eens in een oude versie van Excel VBA moeten programmeren, normaal gesproken heb ik daar weinig moeite mee alleen was het de Nederlandse versie en toen was VBA ook nog in het Nederlands.
hahahahaha idd ongelovelijk, kwam et ook es tegen gewoon snel een Engelstalige VB geinstalleerd. Ik snap ook echt niet wat nou het nut kan zijn om de VBcode ook in het NL te doen "Als, Dan, Anders" enzo. Compatibiliteit met andere VB soorten (even een functie knippen/plakken zit er niet in)? Wat als de applicatie voor onderhoud naar het buitenland moet? Of door niet Nederlanders-talige programmeurs moet worden aangepast? |:( echt heel vreemd..

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

• Enigma69855
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

Ik heb ooit een programma moeten maken met de script taal van E-Term (geschreven door Baan volgens mij). De kortste sleep die je kon doen was 1 seconde, en aangezien het programma hier vol mee moest zitten, werkte het traaaaaaaag. :(

Nu moet ik nog wat programmeren in Clipper, wordt al een stuk beter, maar is nog DOS.

En ooit ook een programma voor de aansturing van een PLC moeten schrijven in C maar met als compiler Turbo C v1.0 (aangezien de PLC's eigenlijk 286 pc's waren argghhhh. :(

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 09:56 schreef wasigh het volgende:
ik moet werken met IBM VisualAge voor Java.
meestal heb ik respect voor mede-programmeurs maar degene die in mijn buurt zegt dat ie daar aan meegeprogd heeft kan beter maar hard kunnen rennen >:)
In het begin had ik dezelfde reactie. Je moet het gewoon niet zien als een IDE, het is een hele uitgebreide omgeving waar je zelfs jsp page servlets kunt debuggen.

Jammer alleen dat IBM altijd achterloopt op de SUN standaard.

[on topic]
Oracle levert altijd oaracle plus mee om in de database te kijken. Dat is pas brak, heeft niets eens een buffer en er is maximum wat je er aan sql in kwijt kan.

Iedereen gebruikt ipv oracle plus TOAD.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:17

Killjoy

Klingon lawn products

We gebruiken het wonderschone programma 'Click' voor het vastleggen van gegevens van klanten. Echt een pokkeding. Foutje maken betekent: programma uitklikken, want om de foutmelding kom je niet meer heen.

programmascherm is verdomd groot en verkleinen gaat niet: alle invoegvelden en letters hebben een fixed grootte. Onbegrijpelijke handleiding, onbegrijpelijke foutmeldingen en eveneens onbegrijpelijke helpfunctie. Iemand interesse??

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:49

Basszje

Reisvaap!]

Winat is kut (scheduler )
PWS is kut

Maar het allerslechtste aan progsel die ik heb gezien is een pagina die met een 4 voudige loop (!) recordsets van 1000 records uitloopte ( ASP/ vbscript ) ..

En langzaam dat ie ging :z

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1