There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Maar met basic krijg je geen Windows programma's wel? Ik bedoel een programma met een beetje een windows interface... geen DOS.Op vrijdag 12 oktober 2001 17:39 schreef Tsjipmanz het volgende:
Probeer eens in BASIC "Hello world" op het scherm te zetten!
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Je moest eens weten hoeveel Windows software er in Visual Basic is geschrevenOp vrijdag 12 oktober 2001 17:40 schreef GerwinPrins het volgende:
Maar met basic krijg je geen Windows programma's wel? Ik bedoel een programma met een beetje een windows interface... geen DOS.
MS Visual BasicOp vrijdag 12 oktober 2001 17:40 schreef GerwinPrins het volgende:
[..]
Maar met basic krijg je geen Windows programma's wel? Ik bedoel een programma met een beetje een windows interface... geen DOS.
edit: aarggg...venster stond al ff open
iddOp vrijdag 12 oktober 2001 17:42 schreef mbravenboer het volgende:
Zoek gewoon ff op 'leren programmeren' met de search. Dit is topic 2547 met allemaal dezelfde vraag...
mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider
Je leert het vrij snel en je ziet dat je progressie maakt. Dat houd je ook aan de gang. Voorbeelden van programma's om visueel in te programmeren: Visual Basic (microsoft), Visual C (Microsoft), Delphi (Borland).
Van Delphi kun je wel een trail downloaden, en een boekje halen bij de bieb... Kijk maar of je het iets vind.
Delphi is trouwens in de taal Pascal, Visual Basic en Visual C zijn de namen van zowel de programma's als de talen.
Ok, Virtual Basic, C/C++, dat soort talen dus... ben ik hier nog speciale software voor nodig?Op vrijdag 12 oktober 2001 17:42 schreef warp het volgende:
[..]
Je moest eens weten hoeveel Windows software er in Visual Basic is geschreven
Een compiler voor de taal waar je in wilt proggen is geen slecht ideeOp vrijdag 12 oktober 2001 18:06 schreef GerwinPrins het volgende:
Ok, Virtual Basic, C/C++, dat soort talen dus... ben ik hier nog speciale software voor nodig?
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Verwijderd
/me lolOp vrijdag 12 oktober 2001 17:46 schreef raptorix het volgende:
Begin met javascript, als je dan domme vragen stelt in een forum heeft men eerder medelijden en begin men niet gelijk te flamen
Ach, een user wijzen op de search moet best mogen.
Hoewel dit onderwerp al vaak zat aan de orde is geweest zal ik ook even on topic antwoorden.
Programmeren is in oorsprong een middel en niet een doel. Uiteindelijk gaat het om wat je maakt, niet om hoe je daar komt. Maar als je als hobby wil gaan programmeren ligt dat weer anders. toch moet je dan ook kijken naar je doel. Wat vind jij nou leuk om te maken? Weeg daarbij voornamelijk af of je liever websoftware of desktopsoftware maakt.
Daarnaast moet je kijken naar de resources die je beschikbaar hebt. Heb je al Visual Studio / Visual Basic, gebruik dat dan. Heb je al een Unix bak met Apache draaien? Kijk dan eens naar PHP. Etc.
Verder zul je in de loop der tijd ontdekken dat als je in 1 omgeving goed uit de voeten kan je andere ook sneller oppakt, dus wees niet bang verkeerd te kiezen, je kan later altijd nog switchen.
Succes
Ga eens op zoek naar compilers:
www.borland.com = de free Delphi 6 Personal Edition
www.delorie.com = gcc compiler voor dos
www.freepascal.org = "super turbo pascal"
En bij de huidige PCActive zit een cdeke met Borland JBuilder 5!
en voor Virus Basic moet je bij Microdinges wezen...
-
God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.
Koop er een goed boek over, deitel en deitel bijvoorbeeld als die schrijfstijl je bevalt. En ga dat boek goed doorlezen en maak de opdrachten na elk hoofdstuk. Wedden dat je tegen het einde van het boek een aardig beeld hebt van wat je met java kan. En dat je dat beeld ook daadwerkelijk een beetje correct kan implementeren.
Van daaruit, tja, bekijk het zelf zou ik zeggen, wat je maar wilt.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Voor de beginner die chaoot wil worden: M$ VB
Voor de beginner die leuke windows apps wil maken: Delphi (of Kylix voor Linux)
Voor de beginner die niet weet of het nut heeft: Java met het boek "En dan is er Java..."
Ik doe nu tweedejaars HI opleiding, en Java is echt supersimpel. Vooral met dat boek, waar ze er vanuit gaan dat je mongool bent...
Probleem met Java is dat ik het nut er nog niet van inzie: het lijkt me meer een inleiding op de syntax van C++, aangezien ze mij niet duidelijkmaken waarom ik het zou gebruiken (de enige nuttige toepassing die ik ken zit in VNC, waarmee je vanuit IE of Netscape of de Sun JRE gewoon een andere computer kunt besturen)
Verwijderd
Ligt eraan wat voor programma's je wilt schrijven.Op vrijdag 12 oktober 2001 17:38 schreef GerwinPrins het volgende:
Waar zou je het beste kunnen beginnen als je programma's wilt schrijven?
Windows begrijp ik?
Voor bv. een "kaartenbak" achtig programma (bijhouden van adressen, een CD-verzameling of de recepten van oma bv.) is MS Access een leuke optie. Maar voor een 3D shoot'm'up spel is C (eventueel C++) met een hoop assembler wat geschikter.
En daar tussenin zit nog een heel groot scala van mogelijkheden.
Een calculator met skin-ondersteuning maken, is dat wel proggen?Op vrijdag 12 oktober 2001 20:35 schreef Janoz het volgende:
Beetje leuke windowtjes maken met wat knoppen is NIET programeren... Is het niet, was het niet en zal het ook nooit worden....
Tjek dit eens...
* Demo heeft nauwelijks les gehad, en dit allemaal MBV een creatieve geest en de MSDN opgebouwd...
Owja, je moet wel de VB6 runtimes geïnstalleerd hebben (Ook common dialog)
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
/me lachtOp vrijdag 12 oktober 2001 20:35 schreef Janoz het volgende:
Beetje leuke windowtjes maken met wat knoppen is NIET programeren... Is het niet, was het niet en zal het ook nooit worden....
Moeten we nou het woord 'programmeren' gaan definieren? Wat een gezeik.
Het bouwen van een user interface, of dat nou in text, html, curses, GTK of de Windows omgeving is, is deel van de taken van een programmeur, en is absoluut essentieel voor het succes van de applicatie. Natuurlijk is er ook software waarvoor geen UI is.
Natuurlijk blijft het daar niet bij, en zul je zaken als business logica en dergelijke ook moeten bouwen, maar het is onzin om te stellen dat alleen het kloppen van regels code programmeren is.
Verwijderd
One word: POSIX!Op vrijdag 12 oktober 2001 22:04 schreef MrX het volgende:
[..]
Het bouwen van een user interface, of dat nou in text, html, curses, GTK of de Windows omgeving is, is deel van de taken van een programmeur, en is absoluut essentieel voor het succes van de applicatie. Natuurlijk is er ook software waarvoor geen UI is.
programmeren = algoritmen
UI = overhead
Verwijderd
Op vrijdag 12 oktober 2001 22:04 schreef MrX het volgende:
het is onzin om te stellen dat alleen het kloppen van regels code programmeren is.
Ik vind overhead een negatief woord. Bedoel je dat een UI lelijk/vervelend/negatief is? want dan ben ik het in dit geval niet met je eens... het lijkt me voor veel programma's juist uitermate handig dat er een user interface bijzit! Toch?Op vrijdag 12 oktober 2001 22:06 schreef joska het volgende:
One word: POSIX!
UI = overhead
ach...in een volgend leven lach je er om!
Verwijderd
In real life: bullshit.Op vrijdag 12 oktober 2001 22:06 schreef joska het volgende:
UI = overhead
Ik kan nog zulke geniale algorithmes uitwerken en programmeren, maar als m'n users 't moeilijk in het gebruik vinden, dan wordt 't uiteindelijk niet gebruikt. Hoezo overhead?
Dat zeg ik! maar dan vriendelijkerOp vrijdag 12 oktober 2001 22:14 schreef Afterlife het volgende:
In real life: bullshit.
Ik kan nog zulke geniale algorithmes uitwerken en programmeren, maar als m'n users 't moeilijk in het gebruik vinden, dan wordt 't uiteindelijk niet gebruikt. Hoezo overhead?
ach...in een volgend leven lach je er om!
Verwijderd
Wat heeft POSIX hier nou weer mee te maken? Het is een interface tussen OS en applicaties, staat los van UI's. En als jij op een POSIX compatible kernel met POSIX calls wil gaan werken, maar nog steeds heb je een UI interface nodig, al is het alleen maar een shell om commando's in te typen. En da's dus een UI.Op vrijdag 12 oktober 2001 22:06 schreef joska het volgende:
[..]
UI = overhead
Jammer dat je een UI nodig hebt om dit in te typen. Of om te programmeren. Of heb je dit nog allemaal met pondskaarten ingevoerd?
Verwijderd
Jammer dat je niet begrijpt dat ik juist hetzelfde bedoelde als jouw!Op vrijdag 12 oktober 2001 23:40 schreef MrX het volgende:
[..]
Wat heeft POSIX hier nou weer mee te maken? Het is een interface tussen OS en applicaties, staat los van UI's. En als jij op een POSIX compatible kernel met POSIX calls wil gaan werken, maar nog steeds heb je een UI interface nodig, al is het alleen maar een shell om commando's in te typen. En da's dus een UI.
Jammer dat je een UI nodig hebt om dit in te typen. Of om te programmeren. Of heb je dit nog allemaal met pondskaarten ingevoerd?
Verwijderd
Haal 's diep adem, en vertel dan nog 's precies wat je bedoelde?Op vrijdag 12 oktober 2001 23:44 schreef joska het volgende:
Jammer dat je niet begrijpt dat ik juist hetzelfde bedoelde als jouw!
Verwijderd
Nee, kilokaarten[b]Op vrijdag 12 oktober 2001 23:40 schreef MrX het
Die dingen heeten ponskaarten
Maareh, verder heb je gelijk hoor, een UI is wel handig als je wat met het programma wil. stdout/stdin/stderr is praktisch
Verwijderd
HHmmm, posix dus: geen ui, maar pipeliningOp vrijdag 12 oktober 2001 23:51 schreef Afterlife het volgende:
[..]
Haal 's diep adem, en vertel dan nog 's precies wat je bedoelde?
Begin aub niet met een visueel pakket en dan knopjes bij elkaar slepen.
Het enige wat je dan (waarschijnlijk)wordt is een middelmatige programmeur. En die zijn er al genoeg..
Java is trouwens een erg nuttige taal. (
en vooral een erg schone en makkelijke taal om te leren...
en ik blijf het zeggen: verwacht niet dat je in 1 week iets schrijft waar wij 4 jaar (of meer) opleiding voor nodig hebben..
Verwijderd
Wie gaat ervoor zorgen dat dat op begrijpelijke manier bij je users komt, en nog erger: hoe gaan je users dat bedienen?Op vrijdag 12 oktober 2001 23:58 schreef joska het volgende:
HHmmm, posix dus: geen ui, maar pipelining
Pipelining moet ergens geinitieerd worden, en uiteindelijk ook weer ergens (bij een user, bij voorkeur) uitkomen. En als 't helemaal meezit moet die user daar dan ook nog wat mee kunnen...
Scheiding tussen laten we zeggen 'business logic' en presentatie, OK, maar om dan 't eerste "programmeren" te noemen en 't tweede "overhead", da's echt onzin. Ze kunnen niet zonder elkaar.
Jammer dat je niet de moeite hebt genomen om 't echt uit te leggen...
Verwijderd
Ik zel begin net met delphi omdat ze daar met school bij beginnen. Je kan gratis een beta versie van delphi 6 downloaden op borland.com en je kan dan gaan oefenen met tuturials etc. Op deze site staat veel info: http://www.borland.com/techpubs/delphi/delphi5/index.htmlOp vrijdag 12 oktober 2001 17:38 schreef GerwinPrins het volgende:
Waar zou je het beste kunnen beginnen als je programma's wilt schrijven? En wat voor software, welke programmeertaal is het beste voor zoiets en waar kun je het beste mee beginnen volgens jullie?
Een goed boek zal je waarschijnlijk ook goed helpen omdat je dan makkelijk alles bij elkaar hebt en niet lang hoeft te zoeken naar dingen die jij wilt. Reken wel dat het veel tijd zal gaan kosten voordat je een goede programmeur bent.
misschien dat een moderator eens dit aan zijn FAQ wil toevoegen
cs skill - making a desert eagle out of tooth picks
Misschien zijn dit soort vragen inderdaad wel eerder aan bod gekomen dat zou inderdaad best goed kunnen, maar om nu een unieke vraag te stellen op dit forum over zoiets dan kan het forum meteen gesloten worden niet dan? Alles is hier zo langzamerhand al wel gevraagd. Alleen zijn de antwoorden niet altijd even duidelijk geweest... Iedereen heeft een andere mening, dat klopt, maar daarom is een forum toch juist zo leuk?
In iedergeval allemaal bedankt voor de antwoorden het is me allemaal iets duidelijker geworden. Ik begrijp dat er niet ergens een gratis software te krijgen is om dat soort programma's te maken.
Toevoegen aan de FAQ lijkt me een goed idee, alleen niet als men er dan helemaal geen vragen meer over mag stellen, zoals ik hierboven al uitgelegd heb.
Verwijderd
Das bagger, dan ben ik dus een Noob met proggen... werk alleen met UIjes en soms wat algoritmen.Op vrijdag 12 oktober 2001 22:06 schreef joska het volgende:
[..]
UI = overhead
Als je je een newbie wilt voelen moet je eens aan een programmeer wedstrijd meedoenOp zaterdag 13 oktober 2001 13:04 schreef mgfun het volgende:
[..]
Das bagger, dan ben ik dus een Noob met proggen... werk alleen met UIjes en soms wat algoritmen.
Verwijderd
Ik ken het gevoel. Er zijn altijd mensen die 'veel' beter zijn en waar je dus noob feelings bij krijgt. Gewoon verder gaan met het levenOp zaterdag 13 oktober 2001 13:09 schreef wasigh het volgende:
[..]
Als je je een newbie wilt voelen moet je eens aan een programmeer wedstrijd meedoen
Verwijderd
Ik werk bij een organisatie die eerst niets van java wilde weten, de klant had gekozen voor MS en dat was dat.Op zaterdag 13 oktober 2001 00:08 schreef wasigh het volgende:
UI ?? da's voor mensen die niet snel genoeg kunnen typen in een command prompt
Begin aub niet met een visueel pakket en dan knopjes bij elkaar slepen.
Het enige wat je dan (waarschijnlijk)wordt is een middelmatige programmeur. En die zijn er al genoeg..
Java is trouwens een erg nuttige taal. ()die voor veel toepassingen geschikt is (voor andere is het minder geschikt)
en vooral een erg schone en makkelijke taal om te leren...
en ik blijf het zeggen: verwacht niet dat je in 1 week iets schrijft waar wij 4 jaar (of meer) opleiding voor nodig hebben..
Ondertussen komen nieuwe markten in zicht en heeft men ook doorgekregen dat de kosten van applicaties met een client op de desktop de pan uit rijsen. Webappliciaties zijn veel goedkoper te releasen.
Meerdere markten willen bedienen betekent al gauw meerdere OS'sen en dan wordt java al helemaal interessant.
Op onze afdeling (R&D) zit iemand die net is afgestudeerd als GUI ontwerper en dat is dus waar we naartoe willen.
Het IBM model2 jsp architectuur waar GUI ontwerpers hun eigen taak hebben en de java programmeurs ook gescheiden daarvan kunen werken. De zaak knoop je aan elkaar via xml en propertie files.
Mensen die hier in thuis zijn en ook patterns kennen en weten te gebruiken zijn overal welkom, er is een groot tekort aan.
Verwijderd
Coderen is het inkloppen van regels;Op vrijdag 12 oktober 2001 22:04 schreef MrX het volgende:
[..]
/me lacht
Moeten we nou het woord 'programmeren' gaan definieren? Wat een gezeik.
Natuurlijk blijft het daar niet bij, en zul je zaken als business logica en dergelijke ook moeten bouwen, maar het is onzin om te stellen dat alleen het kloppen van regels code programmeren is.
Programmeren is het uitwerken van de procedures van geschreven text tot en met het coderen. Dus: normalisatie, psd's (wie maakt ze nog?) etc.
Wat maakt het uit als iemand anders beter dan jou is? We zijn ten slotte allemaal even lief toch?
Ik programmeer, waarin? ASP en VB...laatst aan een PHP Turt begonnen.
tuurlijk hiervoor ook nog de basics (Qbasic, delphi maar niet verder gekomen) gedaan...maar dit trok mij gewoon...
Ik ben blij want Ik programmeer
Verwijderd
ECHO OFFOp vrijdag 12 oktober 2001 17:40 schreef GerwinPrins het volgende:
[..]
CLS
@ Hello World
ECHO ON
HALLELUJAH HALLELUJAH,
('t zal wel fout zijn hoor maarja in 8 jaar geen batch bestand meer gemaakt dussuh).
Een beetje windows interface kan wel in dos hoor, ben je alleen een beetje lang bezig met asci codes om een msgbox te maken maar dan ben je in ieder geval wel orgineel
En als je wilt gaan programmeren, bedenk dan zelf eerst eens WAT je precies wilt gaan doen, voor VB: http://www.microsoft.com en dan naar "Find a retailer near you"
@echo off
CLS
echo Hello World
Nee Mir volgens mij liet je met @ juist iets op het scherm zien en voerde je geen commando's uit. Iets in de zin van:Op zaterdag 13 oktober 2001 14:37 schreef Mir het volgende:
_______Hello.bat____
@echo off
CLS
echo Hello World
Zou achteraf eerder tot z'n recht komen. Maargoed spreek je zo wel
kheb me er op mn 8ste jaar heel wat mee bezig gehouden...weet zeker dat @ ervoor zorg dat de command niet op het beeld komt maar de uitvoer juist alleen.Op zaterdag 13 oktober 2001 15:12 schreef computeraap het volgende:
[..]
Nee Mir volgens mij liet je met @ juist iets op het scherm zien en voerde je geen commando's uit. Iets in de zin van:
@echo. HELLO WORLD
en anders: Try it
[edit]
hoe wonderbaarlijk...ik heb het even in een Bat gezet en tadaa
Hello World
<c:\>_
verscheen er op mn beeldje
[/edit]
Verwijderd
Nope... met @ verberg je het commando... anders zou de uitvoer zijnOp zaterdag 13 oktober 2001 15:12 schreef computeraap het volgende:
[..]
Nee Mir volgens mij liet je met @ juist iets op het scherm zien en voerde je geen commando's uit. Iets in de zin van:
@echo. HELLO WORLD
Zou achteraf eerder tot z'n recht komen. Maargoed spreek je zo wel
1
2
3
| C:>runme.bat echo off Hello world |
Verwijderd
Humz jullie hadden gelijk, @echo. Hello World geeft in de regel eronder keurig Hello World op het scherm, is wel bizar weet dus pas na 10 jaar wat het @'tje inhoudOp zaterdag 13 oktober 2001 15:20 schreef dj_delta het volgende:
[..]
Nope... met @ verberg je het commando... anders zou de uitvoer zijn
code:
1 2 3 C:>runme.bat echo off Hello world