Toon posts:

AGP en SDRAM vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben nieuw hier en ik heb de volgende vraagstelling.
Dit zijn de specs van AGP mutiplier factor

AGP1x 256MB/S
AGP2x 512MB/S
AGP4x 1024MB/S

Maar stel dat men een gewoon PC133 mobotje heeft waarbij in SiSoft maximaal 500Mb door die reepjes persen kan. Waarom heeft men AGP4x zo vroeg ingevoerd als de snelheid van het geheugen de beperkende factor is? |:( |:( |:(

Verwijderd

Tsja, zo heb je nu ook ATA133 terwijl de meeste harde schijven maar net boven de 33MB/s uitkomen. Dusss....

Binnenkort komt AGP 8x ook al. :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Mja, maar vergeet niet dat dt de max is... de max van 133MHz SDRAM is ook 1066MB/s... Alleen zal je dat ook nooit halen, net als deze max waarschijnlijk...

Verwijderd

Uhm.... hier ga je toch denk ik behoorlijk in de mist...

Jij gaat ervan uit dan DATA van AGP bus naar MEM. controller gaat en dit weer naar FSB naar CPU.

Als je nou direct van AGP->CPU gaat, en cache is ook veel sneller dan je intern geheugen dus ik zie jouw punt niet...

Verwijderd

Schematisch:
CPU
|
AGP --- Northbridge --- MEM

de bussen tussen AGP-Northbridge en Northbridge-MEM zijn appart.
Dus je kunt ook degelijk gebruik maken van AGP8x met PC100 geheugen.

edit:

schema ziet er niet uit, de CPU moet boven Northbridge staan voor een beter beeld...

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, dat geeft wel wat opheldering.

Ooit had ik een spel die ook een geheugen test had. (Descent Freespace ofzo) en die gaf aan dat mijn PC100 600 nog wat meg throughput had. Maar ok, dat geeft in ieder geval wat opheldering. (vond namelijk dat ik een AGP4x mobo nodig had voor mijn GF2 omdat ik dacht dat het dan veel sneller zou zijn. Vandaar dat ik me dit afvroeg.

Verwijderd

600MB/sec das vrij veel voor PC100, maar anyway dat wil zeggen dat jouw DImmetje 600MB aan data per sec. door kan voeren naar je CPU

Verwijderd

moved HA >> PMG
Pagina: 1