NanoTherm thermal compound test

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik heb een aantal dagen geleden ESGN een paar testsamples toegestuurd gekregen van de nieuwe Koelpasta NanoTherm. Vandaag heb ik het eens aan een kleine test onderworpen:

Mijn setup:
ATX midi tower geluidsgeisoleerd met 2 cm dik MacLean
ASUS CUSL2 256MB Mushkin rev 3+
P3 733@916 vCore=1.75v (gepolijst *D)
Koeling:
Spire 5P533B3 Koperen HS met 55mm 5100rpm Fan
60mm PSU Fan, 1x 92mm~7v Sunon (in), 1x 80mm~7v Sunon (uit) Kast temperatuur ~28c

Mijn PC draait 24/7 Seti@home en een FTP-server, kamertemperatuur ~23.5c, MbProbe en MBM5 gebruik ik voor het loggen en bekijken van de temperaturen. Idle temperaturen zijn naar mijn zin nutteloos omdat dat nooit voorkomt bij mij en daar de problemen ook zich nooit voordoen

Met Siliconen koelpasta:
CPU temp: 49c
Met Arctic Silver II:
CPU temp: 47.3c
Met NanoTherm:
CPU temp: 44.2c :)

Ik heb het natuurlijk ook nog op een andere PC getest:
een vriend met een Celeron 466 in een MicroATX kast, die CPU werd altijd rond de 58c :( Ik heb de sticker verwijderd en NanoTherm gebruikt. De temperatuur is gezakt naar 37c :)

Ik heb van ESGN ook nog een beta sample gehad van de warmte geleidende epoxy, ik moet alleen nog de gebruikksaanwijzing krijgen. Ik heb op verschillende plaatsten op chips op mn mobo stukken PI heatsink met seconden lijn geplakt omdat deze op de 166.66 mhz FSb aardig warm werden. volgende week heb wel een keer tijd om de expoy te testen, helaas kan ik die niet vergelijken met de Arctic Silver epoxy :(

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis

Verwijderd

Hmmm, mooie resultaten! Zou ASII dan toch eindelijk z'n troonopvolger hebben? Verbaast me ook dat het verschil zo groot is... En als je gelijk vanaf het begin dat NanoTherm op een heatsink gebruikt zijn de prestaties waarschijnlijk nog wel beter omdat er op microscopisch niveau altijd nog wel wat van de vorige koelprut achter blijft, hoe hard je ook poetst.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de resultaten van de nanotherm epoxy... ik gebruik zelf namelijk nog de ASII epoxy.

Hoe wil je dat trouwes gaan testen? Want als je eenmaal iets vastlijmt met epoxy zit het ook gelijk voor eeuwig vast. Je kunt dus niet ff een blue orb eerst met ASII epoxy en daarna met nanotherm epoxy vastlijmen want je krijgt 'm geheid niet los van de ASII epoxy. En als je de ASII epoxy met gewone ASII gaat verdunnen om de verbinding te verzwakken ga je hoogstwaarschijnlijk de meetresultaten verknoeien want de thermische geleidbaarheid van de epoxy is lager dan die van ASII...

• GreenPictures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik kan natuulijk zoals ik boven ook al zeg AS epoxy niet vergelijken met de NT epoxy... :( het enigste wat ik kan doen is de heatsink temperatuur meten nu en na gebruik van NT epoxy..

Was ik nog vergeten te melden dat deze cijfers natuurlijk gewoon huis-tuin-en-keuken metingen geen lab tests, tussen de temperatuur metingen ligt een tijd van minimaal 2 weken van normaal 24/7 gebruik van de PC. Cpu temperatuur komt van de Diode in de CPU, kast temperatuur van de Diode op mijn ASUS CUSL2 en de kamertemperatuur komt van een TempTec digtale temperatuurmeter die geodgekeurd is voor gebruik in de (koel)transportsector.

Canon EOS 50D & 5D mk2 - Flitslichtjes, Buisjes met glas en een Onderwaterhuis