Toon posts:

Linux en internetsharing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil thuis via linux, me internet doorsturen naar een andere pc, zoals veel mensen doen in windows met winroute.

Kan iemand mij vertellen, welke modules/programma's ik moet gebruiken en welke stappen ik moet doorlopen?

Thx ;)

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

Meer info bitte

Wat voor verbinding heb je?
Welke kernel heb je? (heb je ipchains/iptables ?)

met papier mache kun je alles maken!!

Verwijderd

Als je Kernel 2.4.x hebt dan gebruik je iptables om het door te routen
Als je Kernel 2.2.x hebt dan gebruik je ipchains om het internetverkeer door te routen.

Trouwens:

Stap 1:
Zorg voor een werkende internetconnectie, bijvoorbeeld met modem, ISDN, ADSL, Kabel etc. Hierbij hoort een device, zoals: ppp0, ippp0, eth0, eth1 en etc. Onthoud deze.

( Voor inbelverbindingen met moden en/of ISDN zou ik DoD gebruiken...)

Stap 2:
Okee, eerst moet je kernel NAT aankunnen (in geval van kernel 2.4.x) of Masquerading in het geval van kernel 2.2.x), Dit is meestal standaard 'aangezet' bij de meeste standaard distros. Is dit niet zo, hercompileer je kernel dan even met deze opties aan.

Stap 3:
voer dit commando uit:
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_dynaddr
en deze:
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Dit zorgt er voor dat de pakketjes door je linux bak heen worden gestuurd vanaf je client naar het internet.

Stap 4:

Ipchains en/of Iptables instellen.

Hierbij heb je weer het device nodig van je internetconnectie.

voor kernel 2.2.x doe je zoiets als dit:
ipchains -A input -s 192.168.0.1 -I ppp0 -j MASQ

voor kernel 2.4.x doe je zoiets als dit:
iptables -A INPUT -s 192.168.0.1 -i ppp0 -j MASQUERADE

( De Syntax kan onjuist zijn, ik weet niet precies hoe de syntax in elkaar steekt, kijk anders even in de Iptables en/of Ipchains HOWTO)

hier bij is ppp0 het device welke je moet vervangen door je eigen internetconnectie-device en is 192.168.0.1 het source adres van je client.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Groet
Jelle