Toon posts:

Thunderbird wil niet koelworden met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dit is niet voor mezelf, maar voor een vriend van me. Hij heeft geen internet dus post ik het maar even. Ik hoop dat het goed overkomt.

Hij heeft 1300 liter/uur pomp. Een blackice radiator, een maze 2 waterblokje, 172 watt peltier (drift).

De problemen zijn dat het spul niet onder de 45 graden komt (idle). Hij weet nu niet waar het probleem zich kan voordoen. (ik heb absoluut geen benul van waterkoeling, dus ik kan hem ook niet helpen).

welke punten moet hij nog eens goed nakijken?

Verwijderd

mm ik zou zeggen kijk eens of de peltier wel werkt want die zou hem toch zeker onder de 40 moeten houden

Verwijderd

of peltier goed zit en goed aangesloten is.

blok er goed op zit

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-05 17:26
Kan je ff een schema of pic maken hoe je alles hebt opgesteld.

Verwijderd

Ook de specs van wat hij gebruikt als peltvoeding is makkelijk.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-03 10:30

Glewellyn

is er ook weer.

Peltier niet verkeerdom op de proc geplakt? >:)

*zucht*

Verwijderd

Hoe hard loopt ie, en op wat voor voltage?

Heeft hij wel een coldplate? Hoe strak zit alles vast? Er moet zo veel mogelijk kracht op zittentussen de CPU en waterblok. Heeft hij er ook thermische pasta tussen zitten?
Kijk daar eerst allemaal maar ff na.

Nog een ideetje, wat voor fan heeft ie op zn radiator en hoe is die bevestigd? Kan er lucht in z'n waterkoeling zitten? Hoe is de airflow in zijn kast? Graag met tekening duidelijk maken als het kan.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:47 schreef Glewellyn het volgende:
Peltier niet verkeerdom op de proc geplakt? >:)
hihi vast niet anders deed ie nu niks meer :)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:50 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

hihi vast niet anders deed ie nu niks meer :)
meestal zeggen de tweakers dan LOL ipv hihi... komt zo kinderachtig over vind ik. We zijn tenslotte tweakers :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:05 schreef Stropdas het volgende:

[..]

meestal zeggen de tweakers dan LOL ipv hihi... komt zo kinderachtig over vind ik. We zijn tenslotte tweakers :)
Je zegt het zelf al: kinderachtig

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:05 schreef Stropdas het volgende:

[..]

misschien maar in iedr geval minder sarcastisch dan lol (wat betekent laugh out loud)

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:22 schreef betweter het volgende:

[..]

misschien maar in iedr geval minder sarcastisch dan lol (wat betekent laugh out loud)
hehe,.. betweter is je nick dan ;) (beter weter)

Het is: Laughing Out Loudly

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:08

Epsilon

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:39 schreef DEM0N het volgende:

[..]

of lots of laughthers (dat laatste week niet of ik dat goed geschreven heb)

Verwijderd

ik vind hihi vetter als lol :9

Verwijderd

Zelden een topic zo snel off topic zien gaan.

anders heb je wel een fan op die radiator gezet? anders schiet de watertemperatuur omhoog.

• Polle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-04-2021
Op vrijdag 12 oktober 2001 18:18 schreef Peltier het volgende:
Zelden een topic zo snel off topic zien gaan.

anders heb je wel een fan op die radiator gezet? anders schiet de watertemperatuur omhoog.
Nah, ik denk dat je met een peltier niet nog eens een extra fan nodig hebt, hier zit denk ik iets anders fout. Krijgt die peltier wel genoeg stroom ?

• Mujo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2021

Mujo

Nee hè?

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:39 schreef DEM0N het volgende:

[..]

En dan NOG fout.
Het is:
Laughing Out Loud
:7

Gelieve niet te roken in mijn kantoorkamer!
Ik ben meer verslaafd aan sex, dan jij aan roken, maar je ziet mij toch ook niet neuken op kantoor?

Verwijderd

Uhh wat voor voeding gebruikt die vriend van je? Hij kan voor die peltier geen gewone computervoeding gebruiken, zelfs geen Enermax 550watt ( deze geeft namelijk ook max. maar 12V de peltier heeft om goed te werken tussen de 18 en 24V nodig ). Ik hoor het wel.

Greetz

Verwijderd

Uhh wat voor voeding gebruikt die vriend van je? Hij kan voor die peltier geen gewone computervoeding gebruiken, zelfs geen Enermax 550watt ( deze geeft namelijk ook max. maar 12V de peltier heeft om goed te werken tussen de 18 en 24V nodig ). Ik hoor het wel.

Greetz

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Mooie dubbelpost :P.

Als je nou wat terug zecht dan kunnen we wat verder op de data in. Nu heeft iedereen al 10 keer gezegd wat je allemaal na moet lopen. Er gebeurt niks nieuws meer dus gaan we het maar ofer LOL vs hihi hebben. Ook leuk :)

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 18:58 schreef -polle- het volgende:

[..]

Nah, ik denk dat je met een peltier niet nog eens een extra fan nodig hebt, hier zit denk ik iets anders fout. Krijgt die peltier wel genoeg stroom ?
Geen fan op de radiator ??

Maar goed, het lijkt inderdaad wel alsof de peltier niet goed werkt. Wat is de temp van het water ?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties zover. Ja hij gebruikt een coldplate en heeft een fan op de radiator. Hij heeft ook koelpaste tussen core, koelplate en pasta tussen warme kant peltier en dan wat daaropzit.

Is het ook mogelijk om een peltier door te meten of hij wel genoeg watt levert?

• Tenesmia
  • Laatst online: 23-03 14:43

Tenesmia

First Sergeant

Op zaterdag 13 oktober 2001 19:34 schreef Nephilium het volgende:
. Hij heeft ook koelpaste tussen core, koelplate en pasta tussen warme kant peltier en dan wat daaropzit.

...
Niet teveel koelpasta ( zie wel eens 2 / 3 mm !! ;( )

Ad Astra Per Aspera

Verwijderd

Topicstarter
het is ongeveer evendun als vloei ofzo. je kan er nog half door kijken.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
peltier wel goed gepoold?, check of je pomp wel goed pompt, geen overdruk, fittingen niet verstopt? blok wel helemaal goed? GELIJKE DRUK!? dus op alle 4 de hoeken druk zodat je het blokkie er niet scheef op heb zitten, verder misschien de boel even droog testen en dan de temp aan de koude kant van de peltier meten.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Dan herhaal ik het nog maar eens, wat voor voeding gebruikt ie voor zijn peltier? Hij moet een speciale voeding gebruiken wil het ding uberhaupt goed werken, geen standaard 300watt voeding.

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Hij gebruikt een voeding die aangeraden is door de oc-shop. Was een vrij duur ding. Als ie wakker is post ik het merk even.

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 11:58 schreef Nephilium het volgende:
Hij gebruikt een voeding die aangeraden is door de oc-shop. Was een vrij duur ding. Als ie wakker is post ik het merk even.
Ow das die 200watt voeding die in een 3.5 inch slot past en ongeveer 200 a 300 piek kost? Die voeding moet het volgens hun goed doen ja, maar in de praktijk schijnt het nogal tegen te vallen.

Greetz

• Yuri
  • Laatst online: 13-08-2024
200 watt industrial PSU for use with TEC
Special PSU for use with the DRIFT-0.8

Fitts perfectly in a 3,5" bay!

112.99
FL 249.00

van OC Shop... maar we wisten al dat deze te weinig vermogen levert voor de 172watts Peltier

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Verwijderd

Topicstarter
Het is hem idd. en hij draait op 20 volt.

Welke voeding is dan het beste voor die peltier.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 oktober 2001 14:44 schreef Yuri het volgende:
200 watt industrial PSU for use with TEC
Special PSU for use with the DRIFT-0.8

Fitts perfectly in a 3,5" bay!

112.99
FL 249.00

van OC Shop... maar we wisten al dat deze te weinig vermogen levert voor de 172watts Peltier
idd.

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op vrijdag 12 oktober 2001 17:05 schreef epsilon het volgende:

[..]

of lots of laughthers (dat laatste week niet of ik dat goed geschreven heb)
anders kan je altijd roflol gebruiken :)
rolling on the floor laughing out loud!!! *D

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Tjeesus, wat gaat ut weer lekker offtopic.

Nu, het voedinkje is ZEKER niet genoeg voor de peltier.
Mijn theorie: - Thunderbird wordt warm
- Peltier koelt niet/nauwelijks
- Peltier vormt lichte thermische weerstand
- Minder hitte bereikt koelblok
- Koelblok kan minder afvoeren
Resultaat: hete TB...

Wedden dat als ie er een serieus voedinkje opzet dattie ONDER 0graden celcius komt?

Verwijderd

Zijn er op dit moment wel goede voedingen die wel genoeg vermogen leveren om een 172 watt TEC goed te laten werken?

Verwijderd

doe zonder tec :)

of bouw zelf een trafo, vvor tekeningen moet je op dabit ze site zijn dabit.trybit.com ofzo ?

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Sure, zelfbouw, of koop er eentjuh, als ie maar genoeg kan leveren + niet te veel ripple heeft...
Op zondag 14 oktober 2001 15:41 schreef n0va^ het volgende:
Zijn er op dit moment wel goede voedingen die wel genoeg vermogen leveren om een 172 watt TEC goed te laten werken?

Verwijderd

Topicstarter
Nu dan even een vraagje van hem. Is er iemand i nde buurt van zwolle/ kampen die ervaring heeft met zelfbouw van voedingen? Zo ja of je hem zou kunnen helpen.

Verwijderd

Die OC-shop voeding werkt wel degelijk goed genoeg als je 'm op 20-22V zet. Mijn 172W TEC loopt op 16V, en is daarmee in staat om de TBird af te koelen tot rond het nulpunt.

Meet eens de temp van de coldplate?
Pagina: 1