[elektronica] robot-Motor ompolen met IC ?

Pagina: 1
Acties:

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil graag met 2 stuursignalen een gelijkstroom motor voor en achteruit laten rijden. Dus gewoon ompolen.
Een L293D doet ziets, alleen is deze geschikt voor motors tot een maximum van 600mA, en de motor die ik toch minstens nodig heb neem 1,2A.
Hoe kan ik dit toch realiseren? (het liefst zonder relais, want ik wil de motor met pulssignalen langzamer kunnen laten rijden)

[aan_mod]
Ik heb mijn vraag maar hier neergezet, omdat ik denk dat hier de meeste elektronica-studenten kijken. Er is op GOT immers niet echt een puur elektronica-forum...
[/aan_mod]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Puntje 1: Dit hoort hier niet thuis :)

Maar goed. Dit doe je dus met enkele diodes en een paar transistoren of thyristoren. De "electronische" relaistjes. Je klinkt enigzins electronisch aangelegd dus probeer dit gewoon...

Forget your fears...
...and want to know more...

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 14:38 schreef Aetje het volgende:
Puntje 1: Dit hoort hier niet thuis :)

Maar goed. Dit doe je dus met enkele diodes en een paar transistoren of thyristoren. De "electronische" relaistjes. Je klinkt enigzins electronisch aangelegd dus probeer dit gewoon...
Mag je mij even een schakeling sturen ;) . Ik heb alleen net nog even met mijn natuurkundeleraar overlegd, en je kunt ze gewoon parallel opstapelen.

Re puntje 1: weet ik, maar ik ken verder geen goed bezocht forum waar veel elektronica-studenten rondlopen ;) Dus ik moet wat he...

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 14:57 schreef banaan-X het volgende:
Re puntje 1: weet ik, maar ik ken verder geen goed bezocht forum waar veel elektronica-studenten rondlopen ;) Dus ik moet wat he...
Je zou volgende keer overclokcing en casemod es kunnen proberen die lui zijn ook altijd met ledjes en metertjes aan het klooien dus die weten er vast wel wat vanaf ;) naja meer dan de meeste progremeerd dudes die hier zitten anyway ;)