Toon posts:

Linux Memory

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb even een klein vraagje:

"Hoe gaat Linux om met geheugen?" Ik heb al bij een paar machines het zo dat hij telkens een paar MB overhoud, van het totaal, maakt niet uit hoeveel erin stopt, 32, 64, 96 of 128 MB, met de zelde configuratie houd ie toch steeds een paar (3 of 4) MB aan geheugen vrij....

Alvast Bedankt.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:59
Linux vult het geheugen toch vol om te gebruiken als cache? Daarom werkt hij zo snel :)

Verwijderd

*zucht*

dit is al het zoveelste topic hierover deze week, maar vooruit.

als je 'free' intypt op je command line, dan zie je watie voor zijn programma's aan geheugen gebruikt (shared). De rest van je geheugen wordt automatisch gebruikt voor buffers en cache. Er zijn dus geen memory leaks, je geheugen wordt alleen volledig gebruikt door linux. Mocht een programma extra geheugen nodig hebben, dan wordt er wat geheugen voor de buffers/cache afgehaald en gebruikt voor dat programma.

Ik heb 256 Mb geheugen, waarvan op dit moment 140 Mb application memory, 105 Mb cached, 5 Mb buffered en dus maar 6 Mb vrij (dat is wel met KDE, 5 browsers open, XMMS, FTP, KVirc en licq aan).

Don't worry, be happy...:)

Verwijderd

Topicstarter
Jongens,

toch harstikke bedankt, ondanks dat dit de zoveelste vraag was....

bedankt jongens

jelle

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Heej jelle, jij ook hier?

Dat had je ook wel aan mij kunnen vragen btw... ;)
Ik heb zelf ook 256 mb in server, en is helemaal vol ja. Ik schrok er eerst ook van, en zat al te wachten tot hij ging swappen, maar toen gebruikte ik de search *hint* ;), en kwam ook achter deze ontdekking...

laterz

Verwijderd

ik denmk dat het komt omdat de meeste mensen (me included) het memory mangement van windows gewend waren :)
en dus nog niet weten dat linux dat dan beter regelt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 12 oktober 2001 14:28 schreef The Daan het volgende:
dit is al het zoveelste topic hierover deze week, maar vooruit.
Inderdaad... wordtet niet iets voor de faq?

Bottom line: doe 'free -m', en weet dan hoe je het moet interpreteren.

Zie ook deze thread btw: [topic=288788/1/25]

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mwah, ik denk dat het redelijk toevallig is dat dit deze week zovaak gevraagd wordt :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Topicstarter
Hee jongens,

maar toch bedankt!
Pagina: 1