Toon posts:

Net mijn eerste PC gebouwd.......met vouten....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het scherm krijg waar mijn geheugen wordt getest gaat dat nog goed, maar dan:
Primary Master: CDROM 1 (andere beschrijving)
Primary Slave: Nix
Secondary Master: Harddisk 1 ofzow
Secondary Slave: CDROM 2 ofzow

En dan krijg ik de meldingen dat mijn CMOS battery low is, en dat het CMOS memory niet klopt ofzow.....
Ik zit nu op me werk dus ik heb het nog maar vrij vaagjes onthouden. Maar komt dit iemand bekend voor en wat kan ik eraan doen?

Mijn specs:
AMD Athlon 1,4 GHZ
ECS K7S5A (ofzow) moederbord
512 MB RAM
1x 8 Gb harddisk
1x 6 Gb harddisk
1x DVD-drive
1x CDRW drive
Geforce 2 MX-200

Verwijderd

Als ik het scherm krijg waar mijn geheugen wordt getest gaat dat nog goed, maar dan:
Primary Master: CDROM 1 (andere beschrijving)
Primary Slave: Nix
Secondary Master: Harddisk 1 ofzow
Secondary Slave: CDROM 2 ofzow
Maar klopt dit met hoe jij het erin hebt hangen :?

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 10:59
Krijg je dit elke keer weer, dat je de pc start? Dan is of de batterij stuk, of je hebt de resetjumper nog aan staan.

• Hirogen
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-05-2023
Ik zou als ik jou was 1st je H/W er eens anders inhangen zo bijv:
Primary Master :Harddisk 1
Primary Slave :Nix
Secondary Master:CDROM 1 (andere beschrijving)
Secondary Slave :CDROM 2

Want via jou volgorde kan hij niet normaal booten.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dat die batterij bijna leeg is, is een bekend probleem. Een hele lading ECS boards is met half lege batterijen verscheept. Volg de instructies van de gasten boven me.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
probeer anders es alleen de HD aan te sluiten (op primary master) en de cdroms nog ff niet. Als dat werkt sluit dan de DVD aan en als dat ook werkt de CDRW. ALs het dan fout gaat kun je meteen zien wanneer het fout ging.

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:50
volgens je specs heb je 2 HDD's. volgens het lijstje wat je geeft van de bootvolgorde, heb je er 1 aangsloten. master/slave jumpers goed gezet, en alles aangesloten?

btw, ik zou het zo instellen:
Primary master: HDD 1 (windows)
Primary slave: CD RW

Secondary Master: HDD 2
secondary slave: DVD

tenzij je eerst je CD's naar de HDD copieerd voor je ze fikt. dan zou ik de 2 HDD's op de primary controller zetten, en de CD's op de secondary. de lezer en de schrijver op dezelfde controller geven wel eens problemen als je direct wil fikken... heb 't geweten... |:(

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• Hirogen
Op vrijdag 12 oktober 2001 13:26 schreef Koras het volgende:

btw, ik zou het zo instellen:
Primary master: HDD 1 (windows)
Primary slave: CD RW

Secondary Master: HDD 2
secondary slave: DVD
Als je het zo aansluit haal je performance van je HD's naar beneden want de poort is zo snel als het langzaamste onderdeel en CDR/W 's zijn maar ATA 33 standaard. |:(

• Hirogen
Op vrijdag 12 oktober 2001 13:26 schreef Koras het volgende:

tenzij je eerst je CD's naar de HDD copieerd voor je ze fikt. dan zou ik de 2 HDD's op de primary controller zetten, en de CD's op de secondary. de lezer en de schrijver op dezelfde controller geven wel eens problemen als je direct wil fikken... heb 't geweten... |:(
Moet je de fikker als Master zetten dan heb je geen problemen ermee.

• Jeldert
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

HD's altijd op dezelfde IDE kabel doen, anders kunnen ze niet op UDMA draaien, en dat scheelt heel wat snelheid.

Juist

Verwijderd

Nee onzin.
Dat denkt iedereen, maar dat is gewoon niet zo.

Sorry het ging om het eerste verhaal van Hitrogen,
met bus is zo snel als sloomste device !

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:50
urgh... my bad... bedankt voor de inzichten.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 09:10

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Op vrijdag 12 oktober 2001 13:29 schreef Hirogen het volgende:

[..]

Als je het zo aansluit haal je performance van je HD's naar beneden want de poort is zo snel als het langzaamste onderdeel en CDR/W 's zijn maar ATA 33 standaard. |:(
:? Dat was vroeger toch? Maar ik dacht eigenlijk dat dat tot de verleden tijd behoorde.
Wie heeft hier meer duidelijkheid over?

• Hirogen
Op vrijdag 12 oktober 2001 13:33 schreef L_Jinx het volgende:

[..]

:? Dat was vroeger toch? Maar ik dacht eigenlijk dat dat tot de verleden tijd behoorde.
Wie heeft hier meer duidelijkheid over?
Nee dit geld nog steeds HD's zijn tegenwoordig ATA 66 of ATA 100 en CD's en CDR/W zijn ATA 33 en het is bekend dat het traagste Device op de bus je snelheid bepaald dus reken maar uit.

• Hirogen
Op vrijdag 12 oktober 2001 13:33 schreef Koras het volgende:
urgh... my bad... bedankt voor de inzichten.
Graag gedaan sorry voor de |:(

• Hirogen
Op vrijdag 12 oktober 2001 13:32 schreef Klaas_Baas het volgende:
Nee onzin.
Dat denkt iedereen, maar dat is gewoon niet zo.

Sorry het ging om het eerste verhaal van Hitrogen,
met bus is zo snel als sloomste device !
Welke bedoel je?

Verwijderd

Dit schijnt op pc guide te staan:

Pcguide:

Independent Master/Slave Device Timing: Hard disk controllers on modern systems support running the master and slave device at different speeds, if one supports faster transfer modes than the other. Some systems, however, especially older ones, do not. If you are using two devices with radically different maximum transfer rates, and the chipset doesn't support "independent timing", you will slow down the faster device to the speed of the slower one.

Gecopypaste uiteraard...

• Hirogen
Nou ik heb zelf een redelijk up2date systeem maar als ik een CD op dezelfde poort zet als mijn HD gaat de prestatie gelijk achteruit.

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 09:10

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Op vrijdag 12 oktober 2001 13:43 schreef Captain_Kansloos het volgende:
Dit schijnt op pc guide te staan:

Pcguide:

Independent Master/Slave Device Timing: Hard disk controllers on modern systems support running the master and slave device at different speeds, if one supports faster transfer modes than the other. Some systems, however, especially older ones, do not. If you are using two devices with radically different maximum transfer rates, and the chipset doesn't support "independent timing", you will slow down the faster device to the speed of the slower one.

Gecopypaste uiteraard...
Dit was inderdaad wat ik ook dacht gelezen te hebben. Maar wel vaag als dit in nieuwe systemen niet te merken is. :?
Zal het als ik thuis ben toch eens gaan testen.

edit:

FF gezocht, lang leve Google!!
Storage review heeft een mooi verhaal.

Maar met de volgende note[quote]
It is not possible to use PIO modes to control one device on a channel and DMA (or Ultra DMA) modes to control the other one. Do not mix devices that don't support DMA with ones that do on the same channel, if you want to use DMA.
[/quote]

Verwijderd

Het probleem geeft aan dat waarschijnlijk de BIOS batterij leeg is. Waarom iedereen begint over hd's anders installen enz weet ik niet, maar wat je eerst moet doen is gewoon een weiziging maken in je bios instellingen, opslaan en dan de pc uit. En dan ff stekker uit het stopcontact en er weer in.
Zet nu de pc weer aan, en controleer of de weiziging die je hebt aangebracht er nog steeds is. Is ie er nog dan is je batterij in ieder geval nog goed. >:)

• Hirogen
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:22 schreef ferdivdw het volgende:
Het probleem geeft aan dat waarschijnlijk de BIOS batterij leeg is. Waarom iedereen begint over hd's anders installen enz weet ik niet, maar wat je eerst moet doen is gewoon een weiziging maken in je bios instellingen, opslaan en dan de pc uit. En dan ff stekker uit het stopcontact en er weer in.
Zet nu de pc weer aan, en controleer of de weiziging die je hebt aangebracht er nog steeds is. Is ie er nog dan is je batterij in ieder geval nog goed. >:)
Heb je helemaal gelijk in maar hij begon met een configuratie op te noemen die ook voor problemen zorgt en daarbij werd de CMOS een beetje vergeten. ;)

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 09:29

DSK

boeiend...

Hang om te beginnen je HD als master, en als de batt. Halfleeg is (of halfvol >:) ) laat de computer dan eens een paar uurtjes aanstaan, (dan laad de batt op) en save eens iets in je BIOS

Blog (Linux-related)

• Hirogen
Op zaterdag 13 oktober 2001 14:42 schreef Jensd het volgende:
Hang om te beginnen je HD als master, en als de batt. Halfleeg is (of halfvol >:) ) laat de computer dan eens een paar uurtjes aanstaan, (dan laad de batt op) en save eens iets in je BIOS
Sorry hoor maar tegenwoordig laden de MoBo batterijtjes niet meer op die hebben een levensduur van 3 tot 5 jaar iig dat horen ze te hebben maar opladen doen ze niet.

• GeBas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 21:56

GeBas

--

nieuw pc tje, dus garantie moederbordje omruilen!!

| Apple iMac 27" 2012 | Apple McBook Pro 13" 2010 | qnap ts-112 |

Verwijderd

Volgens mij kan je vanaf ATA 100 een HD en CD-rom aan dezelfde controller hangen . Bij ATA 66 of ouder werkt alles dan op de snelheid van het traagste onderdeel , maar bij ATA 100 kan het onafhankelijk van elkaar werken .

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:22 schreef ferdivdw het volgende:
Dit weekend hetzelfde boardje ge-installed, ging lekker. Gewoon ff alle oude systeemapparaten weggeflikkerd, oude board eruit, nieuwe erin, drivers erop en draaien maar !!!!

Jihaa, loopt lekker nu.

Ik had idd ook die batterij melding, maar hij is niet echt leeg, als je 1x de bios ingaat en wijzigt en opslaat, dan is alles ok.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:06

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

/ Net mijn eerste PC gebouwd.......met vouten....
Spellingschecker doet het niet, 'k zie het in 1 oogopslag.

(Batterij vervangen, Hd op pr. master en gaan met die banaan!)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ow jah, ff 1 toevoeging:
NIET de IDE drivers van de meegeleverde cd-rom installeren.
Win98 zijn eigen standaard drivers laten installen, en als je klaar bent ff naar ocworkbench.com gaan, en op het ecs forum de nieuwe drivers dloaden.

Die van de cd-rom laten nl je pc tijdens opstarten van win98 hangen.

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 08:25 schreef PeeJee het volgende:
Volgens mij kan je vanaf ATA 100 een HD en CD-rom aan dezelfde controller hangen . Bij ATA 66 of ouder werkt alles dan op de snelheid van het traagste onderdeel , maar bij ATA 100 kan het onafhankelijk van elkaar werken .
Volgens mij niet,maar ik kan het ook fout hebben,dacht zelf dat als je een Hd Ata 100 op een ide kabel samen met een cdrom speler aan zal sluiten dat je hd dan ook standaard op ata 33 gaat werken,is iniedergeval wel met mijn Hd 7200 toeren het geval :( :( ;(

• Hirogen
Op maandag 15 oktober 2001 10:41 schreef Shaggy16 het volgende:

[..]

Volgens mij niet,maar ik kan het ook fout hebben,dacht zelf dat als je een Hd Ata 100 op een ide kabel samen met een cdrom speler aan zal sluiten dat je hd dan ook standaard op ata 33 gaat werken,is iniedergeval wel met mijn Hd 7200 toeren het geval :( :( ;(
Dat probeer ik ze nou ook al heel de tijd wijs te maken en dan komen ze wel met verhalen over "independent timing" maar hier op een modern systeem gaat de performance verlies nog steeds op als je ze bij elkaar op dezelfde IDE poort aansluit.

Verwijderd

Even over die HDD en kabels.

Als je 2 HDDs op de zelfde kabel hangt gaat de perfomance van het kopieren direct heel hard achteruit.
Direct van CD-naar-CD is gok werk. En zal het meeste van de tijd niet goed gaan.

Ik heb zelf ook mijn HDD's op verschillende kabels zitten. En dat hangt aan de ene een CDRW en aan de andere een ZIP. En dit is echt de _beste_ oplossing.

Maar nu ontopic.
Je hebt een foute batterijtje waarschijnlijk. Je kan het beste contact opnemen met je leverancier over wat te doen.
Pagina: 1