C-mos checksum error

Pagina: 1
Acties:

• Cade_Foster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2022
Hoi, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Als m'n pc een tijdje uit staat en dat opgestart word dan krijg ik een c-mos checkum error, deaulfts loaded. Ik heb al drie keer het battarijetje vervangen en het mainboard is door de leverancier ook al een keer omgeuild. Pc is niet aangesloten op randaarde!
:?

MSI 6993, A-open Midikast ATX P4 300W

Verwijderd

Heb je de CPU overgeklokt ?

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 07:26
Last van een virus? Bij mij op school hadden we een keertje een Debug commando gebruikt, waardoor het Biosw8woord gereset werd, er kwam toen ook een soort gelijke melding!

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Tetsuo55
  • Laatst online: 28-10-2025

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

mijn servertje zegt dat bij elke re-boot er zit geen batterij in en ik heb al met virusscanner gechecked

• Cade_Foster
  • Laatst online: 03-10-2022
Ik heb m'n cpu niet overgeklokt en heb geen virus (Norton anti-virus 2002 geupdate).
Ik denk dat het aan m'n randapparateur ligt.

Ga m'n multimeter maar een afstoffen.

;)

• Mentalist
  • Laatst online: 23-08 13:06

Mentalist

[avdD]

Op de meeste (alle?? in ieder geval alle mobo's die ik ken) mobo's zit een jumpertje om het cmos te wissen (terug zetten op fabrieksinstellingen), misschien moet je daar eens naar kijken...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

ff BIOS flashen !

• Tetsuo55
  • Laatst online: 28-10-2025

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

In mijn geval, zit er geen jumper op het meoderboard en s de bios tegen flashen beveiligd

Verwijderd

Zou om te beginnen de PC maar op randaarde zetten, is ook wel zo prettig voor jezelf als er ook sluiting op mocht treden vanuit de voeding met 230 volt. Op de aarde zal de aardlekschakelaar zijn werk kunnen doen.

Je hebt ook kans dat je probleem is opgelost: dus even een verlengkabel met randaarder erop en je weet in ieder geval of dat de oorzaak is. suc6

Verwijderd

Flashchip kapot.

heb ik ook op mijn Award Bios v4.51pg / ALA1105B Biostar M5ALA v1.1+:

Flash type: Macronix MXIC-28F1000AP/12V
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~unicorn7/tweakers/mx28f1000p.gif

Ik had alleen ook dat de chip CRC beschadigde, waardoor hij in bootblock schoot (opgelost door pen 1 van de flashchip te disconnecten van het mobo). Nu zit ik alleen nog maar met die NVRAM error waardoor mijn PnP initialisatie niet goed verloopt (maar gelukkig draai ik W98SE, waardoor PnP alsnog initialiseerd). Een nieuwe flashchip kost ongeveer 20 gulden en kan je middels de hotswap methode programmeren in je eigen mobo - of je kan er 1 geprogrammeerd en al bestellen, alleen jammerlijk genoeg is het adres van dat bedrijf verloren gegaan bij die serverproblemen van GoT en mijn persoonlijke HDD-error.

Ik raad je wel aan om je PC te aarden !!! Ten eerste is het gevoelige apparatuur. Ten tweede, waarom denk je dat er EN een geaarde stekker aan zit, EN een metalen kast EN alle connectors afgeschermd? Gelijk aarden... het KAN de oorzaak van je probleem zijn, maar kan ook het VOLGENDE probleem voorkomen...
Pagina: 1