[batch] Automatisch resizen foto's op 3:2

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Topicstarter
Ik heb een enorme dir met 1600x1200 foto's (zie sig). Voordat ik ze op cd-rom naar de fotoboer breng wil ik ze op 1600x1066(3:2) resizen. Ik hou zelf het liefst de controle over wat er afgedrukt gaat worden.

Nu heb ik in fotoshop een action gemaakt.
- Open image
- Selectie 3:2 (=1600x1066)
- Stop om de selectie te verplaatsen zodat het juiste af te drukken deel van de image is geselecteerd.
- Crop
- Save as...

Handmatig werkt het prima: alleen als ik deze action in een batch loslaat snapt hij niet dat ik semi-automatisch wil batchen. Hij geeft een error en stopt er mee.

Samenvatting: ik wil alles automatisch laten verlopen behalve het positioneren van de 1600x1066 selectie rechthoek.

Iemand een idee......

• Vulpes_Vulpes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02-2022

Vulpes_Vulpes

SELECT * FROM internet

Je kan het dan toch gewoon opsplitten? Of ben je dat de meerwaarde volledig kwijt?

Love begins with a metaphor. Which is to say, love begins at the point when a woman enters her first word into our poetic memory. - Milan Kundera

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:27
zijn talloze programmas voor, wel eens gezocht op www.download.com. heleboel progs die sneller en makkelijker zijn dan PS

Verwijderd

je kan ook automate van PS gebruiken en dan de photogallery en dan kies je de goede grootte van de tumbnails en krijg je ook hetzelfde effect.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 22:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waar het waarschijnlijk om gaat is dat ie niet wil schalen, maar wil croppen.. Automatische toeltjes van welke downloadboer dan ook zullen waarschijnlijk niet het gewenste effect hebben...

Kun je niet een action maken die:
begint bij een selection
deze cropt
het bestand saved
het volgende bestand inlaad
een selectie van de gewenste afmeting maakt

Deze onder een sneltoets(??) zetten en vervolgens alles doorwerken?
1:dus eerste selectie maken in eerste bestand
2:deze op de juiste plek zetten
3:sneltoets drukken
4:ga naar 2 tot je een foutmelding krijgt dat er geen bestanden meer zijn

Mischien praat ik wel onzin, ik ken het programma niet zo goed...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:00

Pelle

🚴‍♂️

Het probleem is dat cutter zelf de plaats van de selectie wil bepalen. Bij de ene foto is het misschien helemaal linksboven, bij de ander in het midden.. afhankelijk van wat hij weg wil knippen.

Denk niet dat je het dan met 1 action kan doen; denk dat er niets anders opzit dan alles te openen, een action te maken voor een selection van 1600x1066 en een action voor het croppen, saven en closen. Sneltoetsen aan toewijzen en dan maar openen met 5 of 10 tegelijk (afhankelijk van de je hoeveelheid geheugen..).

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 12:02 schreef Pelle het volgende:
Het probleem is dat cutter zelf de plaats van de selectie wil bepalen. Bij de ene foto is het misschien helemaal linksboven, bij de ander in het midden.. afhankelijk van wat hij weg wil knippen.

Denk niet dat je het dan met 1 action kan doen; denk dat er niets anders opzit dan alles te openen, een action te maken voor een selection van 1600x1066 en een action voor het croppen, saven en closen. Sneltoetsen aan toewijzen en dan maar openen met 5 of 10 tegelijk (afhankelijk van de je hoeveelheid geheugen..).
Ik ben er idd achter dat het met twee actions moet.

Action1:
Eentje die een directory opent met een x aantal foto's (idd afhnakelijk geheugen) en er vervolgens een 1600x1066 selectie overheen plaatst. (je hoeft de foto's dus niet handmatig te openen)

Dan handmatig cropgebied selecteren bij alle geopende images.

Action2:
Tweede action loslaten op opened files: crop en save naar specifieke dir....

Het is nog wachten op een image-editor die een automatisch 3:2 croptooltje laat plaatsen.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:00

Pelle

🚴‍♂️

/ot

Ik kon het niet laten, n.a.v. je vakantiefoto's:

Afbeeldingslocatie: http://jj.upnet.nl/got/biertje.jpg

;)

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Topicstarter
http://195.2.39.25/dime/www/XX/en/homepage/products/printsolutions/index.html

Sony heeft ook een printservice waar je je foto's ook op vga formaat (3:4) af kunt drukken dan hoef je helemaal niet meer te resizen.

Bovendien hebben ze kunnen ze ook het panoramaformaat aan (25x75 centimeter mega poster) voor 55 piek.
Pagina: 1