Toon posts:

[Novell] Nieuwe serverhardware

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onze huidige Novell server barst redelijk uit z'n voegen. Het is een PII350 (an sich zat) met 256Mb geheugen en in totaal 16Gb in een SCSI Raid-5 array. Aangezien het losse storage-kabinet vol zit en we nog een fonkelnieuwe PowerEdge 2550 (PIII933, 512Mb, 33,6Gb Raid-5) hebben staan wil ik 't ding overzetten naar die poweredge.

In principe kan ik hier gewoon de DSMaint procedure voor gebruiken zoals beschreven op de Novell website. We gebruiken een SMS-compliant backup programma (ArcServeIt).

Vanwege dat backup programma nu ook mijn vraag. Aangezien de DSMaint procedure inhoud dat je je huidige productieserver (tijdelijk) onklaar gaat maken ben ik daar nogal huiverig voor - ik hou liever de oude 'standing by'. Is het niet mogelijk om gewoon de nieuwe server te installeren en dan met behulp van ArcServe de tree + volumes te restoren op de nieuwe? Daar heb je toch een backup programma voor?

Iemand hier ervaring met de DSMaint procedure?

(zoeken op deja leverde mij op dat Partition Quests server magic ideaal is voor dit soort klusjes; helaas is dit geen optie want kost geld en we doen niets zonder licenties)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
Je kan gewoon de oude off-line halen en restoren op de 2e server:
Volgorde:
1. installeer Netware
2. creeer de volumes
3. restore NDS objecten met Arcserve
4. restore files

Bij het restoren van de files moet het nds object waar rechten aan zitten al bestaan, vandaar de volgorde, eerst nds, daarna files.
Je kunt ook de 2e server in dezelfde tree installeren en daarna renamen, dan heb je een exacte kopie van de nds.
De 2e methode is ook handig wat betreft data kopieren. copy job van Arcserve kopieert inclusief rechten.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Idd, ik had ook al naar die copy mogelijkheid van ArcServe zitten kijken, aangezien zij in de handleiding zelf al aangeven dat je daarmee een exacte mirror kunt maken.

Waarom adviseert Novell dan die DsMaint procedure?

(ook in die DsMaint procedure gaan ze uit van bv. ArcServe, waarom geven ze dan niet aan dat je met Arcserve ook gewoon die NDS kunt restoren)

//edit
Hoe schat jij de performance verbetering in? Zouden de clients er uberhaupt wat van merken? (die PII350 is imo al snel zat) Er zitten ongeveer 60 clients aan, verdeeld over 3 nic's, 2x100Mbit ethernet en 1x16Mbit token-ring.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:17
Die DSMaint procedure staat op dat TID'tje wat lastig uitgelegd maar werkt perfect.

Ik zou zo lang mogelijk je oude server intact houden en een 'upgrade accross the wire' doen [phew moelijk woord ;)].

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Installeer NW op je nieuwe server.
Zorg dat beide servers elkaar nog NIET kunnen zien (nieuwe server niet in de ring ofzo).

En dan lekker onorthodox te werk gaan ....
Ga naar je NWCONFIG DS options.
Kies voor backup/restore en dan de optie:

'Remove NDS prior to hardware upgrapde' (LET OP JE NDS WORD NU VERWIJDERD!!!!!!).
Kies daarna meteen weer voor 'Restore NDS after hardware upgrapde' .

Je hebt nu je server weer draaien en een rechtstreekse copie van je NDS.

Op de nieuwe server (die je met dezelfde server naam en Tree naam hebt geinstalleerd (heeel belangrijk voor andere processen).

Doe je dezelfde truuk , echter bij restore geef je hem de locatie van de NDS van je originele server.
Standaard word de backuop op C:\$HWNDS.BAK geplaatst).

Let er vooral op dat je bij het installen van de nieuwe server dezelfde namen aanhoud als de orignele server.
Problemen die optreden als je dat niet doet:

SMS
NSWEB
Diverse NCFjes
AUTOEXEC.NCF volledig nalopen

En ja, dit werkt...
Sterker nog ik heb het van de week gedaan met 2 verschillende tree en server namen.
Uiteindelijk draait het hele zooitje weer.
Je kan ook aan de gang met ServerMagic , want daar zit standaard Server Image bij. Deze kan overweg met NFS (oude versie NIET met NSS!!).
Je hebt dan wel ff een grote spare schijf nodig maar het gaat wel.

Suc6!

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels de DSmaint procedure uitgevoerd, an sich geheel een succes op 1 dingetje na: de printerqueues..

iemand enig idee hoe ik die weer werkend kan krijgen? alle drivers etc zijn geinstalleerd..

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Waarom niet de 2e server er naast installeren en dan met netware copy alle files (gebruiker voor gebruiker en afdeling voor afdeling natuurlijk) kopieren naar de nieuwe server. Als je niet zo super veel gebruikers heb moet je dit in een vloek en een zucht overgezet hebben.

De oude server kieper je er dan toch gewoon uit met NDS-Manager...

Voor de printer had ik gewoon NDPS geinstalleerd....

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Verwijderd

Topicstarter
Nou zo eenvoudig is het niet.. (ging overigens om 28 Gb data, server voor 60 users)

De data en de tree an sich waren relatief eenvoudig over, alle methodes deden dat goed, zowel copy als backup/restore maar de printerqueues wilden gewoon niet. Dan de DSMaint procedure geprobeerd, ging prima echter wederom de printerqueues verneukt. Uiteindelijk heb ik ze opnieuw moeten aanmaken, ook niet zo'n ramp werd wel eens tijd.

De Tree was echt een enorme chaos, dit bedrijf is ooit door Getronics geinstalleerd en dat zijn dus echt prutsers heb ik nu gezien. Geen enkele user had een printer op dezelfde manier geinstalleerd, er waren in totaal 6 objecten per printer. Daarnaast draaide alles op TCP/IP behalve de printers (welke via lexmark marknet servers aangesloten zitten) dus wat dat betreft was het ook wel eens tijd dat iemand er aandacht aan besteedde.

Ook bleek er een service pack half geinstalleerd, ze hadden de installatie van support pack 3 gewoon halverwege afgebroken door de server uit en weer aan te zetten denk ik oid.

De enige methode die novell zelf kon verzinnen om die printerqueues goed over te krijgen was het installeren van een netware 4 server in de tree waarop je een DSmaint -PSE kunt uitvoeren. Lekker makkelijk..

'ja dat klopt, in netware 4 kon u nog dsmaint.nlm gebruiken met de optie -pse en dat werkte goed, maar doordat U in versie 5 gebruik moet maken van nwconfig is die optie komen te vervallen. We hebben inderdaad van meerdere users gehoord dat de printerqueues niet altijd goed overkomen, waarom dat is weten we niet. Soms gaat het goed, soms niet'

Maar goed, de printers zitten nu idd. via NDPS (via lexgate en hpgate) en 't werkt allemaal weer. Wel jammer dat ik nu alle client PC's bij langs moet om de printers opnieuw in te stellen, maar goed.

Ook dat was een chaos, we hebben in totaal 12 printers staan en op de gemiddelde computer staan meer dan 20(!) printers geinstalleerd. De vorige beheerder was overigens ook een prutser, dat heeft het er niet beter op gemaakt.

Ik heb gezien dat hij de server gewoon met de powerknop aan en uit zette (midden op de dag, terwijl iedereen aan het werk was) om een wijziging in de DHCP server door te voeren. Had nog nooit van load/unload dhcpsrvr gehoord blijkbaar :)

Ben er uiteindelijk 41 uur (!!) non-stop mee bezig geweest, geen slaap e.d. want het moest toch af :)

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Op zondag 14 oktober 2001 10:38 schreef hezik het volgende:
Nou zo eenvoudig is het niet.. (ging overigens om 28 Gb data, server voor 60 users)

De data en de tree an sich waren relatief eenvoudig over, alle methodes deden dat goed, zowel copy als backup/restore maar de printerqueues wilden gewoon niet. Dan de DSMaint procedure geprobeerd, ging prima echter wederom de printerqueues verneukt. Uiteindelijk heb ik ze opnieuw moeten aanmaken, ook niet zo'n ramp werd wel eens tijd.

De Tree was echt een enorme chaos, dit bedrijf is ooit door Getronics geinstalleerd en dat zijn dus echt prutsers heb ik nu gezien. Geen enkele user had een printer op dezelfde manier geinstalleerd, er waren in totaal 6 objecten per printer. Daarnaast draaide alles op TCP/IP behalve de printers (welke via lexmark marknet servers aangesloten zitten) dus wat dat betreft was het ook wel eens tijd dat iemand er aandacht aan besteedde.

Ook bleek er een service pack half geinstalleerd, ze hadden de installatie van support pack 3 gewoon halverwege afgebroken door de server uit en weer aan te zetten denk ik oid.

De enige methode die novell zelf kon verzinnen om die printerqueues goed over te krijgen was het installeren van een netware 4 server in de tree waarop je een DSmaint -PSE kunt uitvoeren. Lekker makkelijk..

'ja dat klopt, in netware 4 kon u nog dsmaint.nlm gebruiken met de optie -pse en dat werkte goed, maar doordat U in versie 5 gebruik moet maken van nwconfig is die optie komen te vervallen. We hebben inderdaad van meerdere users gehoord dat de printerqueues niet altijd goed overkomen, waarom dat is weten we niet. Soms gaat het goed, soms niet'

Maar goed, de printers zitten nu idd. via NDPS (via lexgate en hpgate) en 't werkt allemaal weer. Wel jammer dat ik nu alle client PC's bij langs moet om de printers opnieuw in te stellen, maar goed.

Ook dat was een chaos, we hebben in totaal 12 printers staan en op de gemiddelde computer staan meer dan 20(!) printers geinstalleerd. De vorige beheerder was overigens ook een prutser, dat heeft het er niet beter op gemaakt.

Ik heb gezien dat hij de server gewoon met de powerknop aan en uit zette (midden op de dag, terwijl iedereen aan het werk was) om een wijziging in de DHCP server door te voeren. Had nog nooit van load/unload dhcpsrvr gehoord blijkbaar :)

Ben er uiteindelijk 41 uur (!!) non-stop mee bezig geweest, geen slaap e.d. want het moest toch af :)
NDPS printers kun je toch gewoon koppelen aan de users...
De installatie geschied dan automatisch (mits je op de workstations natuurlijk NDPS geinstalleerd hebt)...

Eventueel kun je workstation packages installeren en daarin de printers zetten.

Ik heb bij novell als eens een enhanchement request gedaan zodat NDPS printer ook te associeren zijn met workstations maar tot zover nog niets...

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt het inderdaad koppelen aan de user.. ik wil alleen ook alle oude printerinstellingen verwijderen. Er staan PC's tussen waar 20 printers op geinstalleerd zijn (zoveel zijn er in het bedrijf uberhaupt niet). De vorige beheerders hebben elke keer bij problemen van een printer gewoon een nieuwe queue aangemaakt ipv. de problemen op te lossen.

Daarnaast wil Novell (nog) niet de juiste drivers erbij installeren 'the server does not have the drivers etc', hoewel ze wel degelijk op de server aanwezig zijn. Is iets waar ik nog mee bezig moet maar voorlopig is het makkelijker even alle werkstations langs te gaan.

Ben nog niet lang bezig met novell en ken alle mogelijkheden nog niet maar ben hard aan het leren :)

(ben dus ook bezig met het front 'meer novell topics op GoT')

Linux is nog steeds mijn favoriet maar begin novell steeds meer te waarderen :)

Alleen die client ben ik niet dol op, gelukkig is die bij NW6 weg.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
netjes!
Maarehh...
Daarnaast draaide alles op TCP/IP behalve de printers ... dus wat dat betreft was het ook wel eens tijd dat iemand er aandacht aan besteedde...
Dus? hoezo dus? heb jij een hekel aan TCP/IP ofzo? :P

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Niet aan TCP/IP, wel aan IPX/SPX..

Verwijderd

De makkelijkste manier om in het vervolg een configuratie over te zetten naar een nieuwe server is zoals Koffie het heeft beschreven.

1. Je installeerd Netware op de nieuwe server en geeft deze het zelfde IPX internal Network nummer als de bestaande server.

2. Je maakt een backup van de bestaande server d.m.v. Arcserve, Backupexec of iets dergelijks en zorgt ervoor dat de trustees mee gebackupt worden.

3. Je start NWConfig (of als het een 4 omgeving is load Install) en je kiest voor Directory options.
Daarna kies je voor Directory Backup and restore options vervolgens kies je Save local NDS information before Hardware upgrade.

4. Kies nu een locatie waar Netware de NDS dient weg te zetten. (ik kopieer deze meestal naar een werkstation toe lokaal op C)

5. Kopieer d.m.v. een FX-kabel de NDS backup naar de C-schijf van de nieuwe server.

6. Ga naar de nieuwe server en verwijder de tijdelijk aangemaakte NDS tree en kies vervolgens weer voor de optie in NWConfig Directory backup en restore options en vervolgens kies je Restore local NDS after hardware upgrade.

7. Geef aan dat de NDS op de locale C schijf van de server staat.

8. Voila de NDS is nu geinstalleerd op de nieuwe server.

9. Installeer de Backup software en lees de Tape weer terug.

10. Als werkt weer zonder problemen ZELFS DE PRINTERS!!!!

Ik heb deze actie al tientallen keren opdeze manier uitgevoerd en werkt altijd perfect.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus de dsmaint procedure zoals beschreven op de novell website. Die procedure heb ik dus ook gevolgd.

En met die procedure _kan_ het dus gebeuren dat de printerqueue's NIET meekomen (wel de objecten, maar de queues zijn 'broken')

Novell weet dit en zegt dit ook op de site.

/edit
mogelijkerwijs komt dit doordat onze server geupgrade is van 4 naar 5
Pagina: 1