Toon posts:

demo scene hoe

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij mischien vertellen hoe die demo's van www.scene.org etc. gemaakt worden, ik snap dat het met Direct3D is enzo, maar met welk prog/ programeertaal?

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kijk hier maar eens :P:
[topic=170049/1/100]

Verwijderd

Topicstarter
had ik toch niet goed gezocht,
thx.
hmmz,
ik zie het al, dat is een beetje aan de moeilijke kant voor mij :P

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Niets is te moeilijk en voor niemand :)
Maar ja, het is wel volgens mij moeilijk om te leren maar als je het een keer onder de knie hebt, dan is het echt wel ruig om zoiets te (kunnen) proggen 8-)

Verwijderd

als we toch over demo's hebben..
Check this out.!
http://www.chscene.ch/demoshow1.htm

1 VOLLE cd met demo's die Prima draaien op 2days machines

Verwijderd

De demoscene heeft roots tot in de tijd voor de C16...
Het is echt begonnen op de commmodore 64, waar toenmalige crack groepen spelletje kopieerbaar/sleutelloos maakten, en er on 'the fly' ook maar een scrollertje voor gooiden. met 'blaat wij hebben dit ding gekraakt texten'...

Die scrollers werden al gauw volwaardige intro's, en vanuit daar kwamen compo's waarin mensen hun intro konden vertonen, zie aldaar was de demo geboren....

In die tijd werden demo's in assembler gemaakt.....later werd de Amiga(ik heb hem nog steeds : Amiga 1200 / 32 Mb / 80 Mb HD, Motorola 68030@50Mhz) de ultieme demo bak....ook hier was assembler de taal, de renders waren dan ook per demogroep eigen standaarden, van opengl en directx was nog helemaal geen sprake...

De eerste PC demos zagen eruit alsof ze met paint 3.1 waren getekend, en alsof de code in basic was gedaan...

Later werd dit steeds beter, en de PC demoscene is eindelijk redelijk volwassen aan het worden, al is dit nog maar 2/3 jaar zo....

De eerste stappen richting Win32 en Opengl directx ondersteuning werden gedaan door de groep The Black Lotus, tevens beroemd Amiga groep.
Met hun Ixalance demo engine zetten ze de discussie binnen de pc-demo scene aan.
De discussie was wel/niet win32....ixalance werd in eerste instantiue geweigerd...

Nu zijn de mensen binnen de PC demoscene eruit......win32 mag, en opengl/directx ook...

De resultaten hiervan zijn duidelijk te zien, de kwaliteit van demo's gaat hard vooruit.

Waar ik als puritein dan bezwaar tegen maak is dat de demo's vaak worden geprogged in volledige IDE's , zoals visual c++....en met het gebruik van directx/opengl is de vooruitgaande/vernieuwende blik binnen render engine's verloren gegaan, het is maar zelden dat we een echt heftig vet nieuw effect zien....ik wil win32 demo's gemaakt in assemblers met misbruik van de directx/opengl insstructie set(overigens is directx makkelijker te abusen)

overigens is mijn beste demo van het moment de 64Kb demo 'farbrausch08(subtitel:the product)' van de duitse groep farbrausch favoriet. Dit is een win32 Assembler demo in directx 8......knap gedaan en net afgewerkt.....zo hoort get.....

Maar ja, ik mag eigenlijk niet zeiken als Flash programmeur....

O ja; mijn amiga demogroep:

http://www.oops.in.nl (site laatst geupdate in 98, dus niet opletten).

B.

Verwijderd

Tsjek ook Hugi magazine. Een 'diskmag' (mag je dat nog zo noemen?) over demo's en de demoscene, met een aardige 'coding' afdeling. Ze zijn nu met een serie bezig over 'modern pc demo coding', met DirectDraw. (alleen eerste 2 delen nog maar, initialiseer een DD windowtje. Maar mischien volgt er wel meer over al die leuke kazige demoeffecten als plasma's, vuurtjes, 3d-kubussen etcetera)

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:46 schreef Atari_Junkie het volgende:
Tsjek ook Hugi magazine. Een 'diskmag' (mag je dat nog zo noemen?) over demo's en de demoscene, met een aardige 'coding' afdeling. Ze zijn nu met een serie bezig over 'modern pc demo coding', met DirectDraw. (alleen eerste 2 delen nog maar, initialiseer een DD windowtje. Maar mischien volgt er wel meer over al die leuke kazige demoeffecten als plasma's, vuurtjes, 3d-kubussen etcetera)
EEJ!Da's niet kazig......
En btw, mijn translucency/texturemapped phong-shaded torus heeft meer polygonen dan die van jouw :+

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:57 schreef B-Top het volgende:
EEJ!Da's niet kazig......
En btw, mijn translucency/texturemapped phong-shaded torus heeft meer polygonen dan die van jouw :+
Haha sorry hoor :)

Ik was ook pas net begonnen met een draadmodel kubus, en vind op dit moment een lichtelijk struikelblok bij de matrices :) phong shading en texture-mapping zit er voor mij nog ff niet in.

(btw, ben op de 'Oops' site geweest, maar kon helaas geen screenshotjes van demo's vinden. Zou dat lukken met WinUAE?)

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Voor coole demo's kan je ook op setPixel.com kijken, allemaal in Director/shockWave gemaakt. Hij geeft ook een jaarlijkse demo-competitie uit.

Heb nog een vraagie, Heeft iemand de Demo "Second Reality" nog? ik heb wel een versie maar die krijg ik echnie aan de praat. Ik wil die nog wel eens zien, voor het eerst een jaar of tig gelee bij een vriend van me... wow :9~

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 17:12 schreef Spiney het volgende:
Voor coole demo's kan je ook op setPixel.com kijken, allemaal in Director/shockWave gemaakt. Hij geeft ook een jaarlijkse demo-competitie uit.

Heb nog een vraagie, Heeft iemand de Demo "Second Reality" nog? ik heb wel een versie maar die krijg ik echnie aan de praat. Ik wil die nog wel eens zien, voor het eerst een jaar of tig gelee bij een vriend van me... wow :9~
Ik heb wel de Second Reality clone voor de Commodore 64(echT!!!!), (ja ik heb ook nog een commodore zoals het een echt hippe-nurd betaamt), maar als je nou ff op Scene.org kijkt, kweet zeker dat ie daar staat.

• Verwijderd
Ik heb eens een middag zitten zoeken en kwam niks tegen, hoop alleen nog dat iemand toevallig een file-tje ofsow heeft liggen. Wil die moeite en frustratie (en de onnoemelijke sex/digitale-crap-camera reclame pop ups nie meer doorlopen)

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 17:07 schreef Atari_Junkie het volgende:

[..]

Haha sorry hoor :)

Ik was ook pas net begonnen met een draadmodel kubus, en vind op dit moment een lichtelijk struikelblok bij de matrices :) phong shading en texture-mapping zit er voor mij nog ff niet in.

(btw, ben op de 'Oops' site geweest, maar kon helaas geen screenshotjes van demo's vinden. Zou dat lukken met WinUAE?)
Post je prob maar....hier.....lijkt me het goede topic, anders gooien we het onder [flash 3d] :)

Met winuae kan je al die demos draaien, behalve de 1 year release geloof ik...

Waar je dan ook nog ff naar moet kijken is de demo bagger van reality.....

B.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 17:41 schreef Spiney het volgende:
Ik heb eens een middag zitten zoeken en kwam niks tegen, hoop alleen nog dat iemand toevallig een file-tje ofsow heeft liggen. Wil die moeite en frustratie (en de onnoemelijke sex/digitale-crap-camera reclame pop ups nie meer doorlopen)
Second Reality:

Di's de commodore 64 demo:
http://www.emucamp.com/frames.html?/reviews/c64/2ndreal.html

en di's de pc demo:

http://www.scene.org/dir.php?dir=/demos/groups/future_crew/demos/

Verwijderd

jullie lezen er overheen!!!!!!!!
Op vrijdag 12 oktober 2001 04:36 schreef Xiphy het volgende:
als we toch over demo's hebben..
Check this out.!
http://www.chscene.ch/demoshow1.htm

1 VOLLE cd met demo's die Prima draaien op 2days machines

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 17:59 schreef Xiphy het volgende:
[..]
sweet,
ik ben hem aan het leechen met 300kb/s
mag ik mischien ook vragen hoe de meeste mensen die nu in de demo scene zitten er aan begonnen zijn etc.

• Verwijderd
Dank je, scene.org was wel een mooi adres maar nog steeds geeft de 2nd reality demo bij mij een rare foutmelding... ook de patch helpt nie. precies hetzelfde wat ik al eerder had.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 17:59 schreef Xiphy het volgende:
[..]
Om nou meteen een iso van een paar 100 mb te downen is mischien wat overdreven voor een demo van nog geen 2Mb???
Nou ja...

Dat ie niet draait zou wel eens aan je config kunnen liggen....draai je 2000 ofzo?Want dan kan je het vergeten; alle demos van +-2.5 jaar terug zijn dos dingen die de harware direct aanspreken, wat windows 2000 dus nie wil (nt core)...

Hoe je in de demoscene rolt?
Ik denk:

1.Eens naar een demoparty gaan.
2.Zelf beginnen met proggen/designen/componeren en dan je shit naar een demogroep sturen met een member appliance?

Je komt er wel, als je maar wilt...

Je kan altijd nog je C64 uit de kast halen en beginnen bij het begin :)

B.

• CyberHanz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 16:08
C64 roelt.
Dat was nog echt proggen, timen op je cpu om een rasterlijn te vullen.
Heb redelijk wat gekloot, maar kwam qua heftigheid niet verder dan een DXYCP-er geloof ik.

Volgens mij is het tegenwoordig een stuk makkelijker om snel je kennis te uitbreiden. Internet bestond niet, althans was onbereikbaar, en BBSen was voor de diehards.
En zeker nu je vette API's hebt, met goede documentatie, moet het volgens mij echt geen zware klus zijn om een phong shaded rotating cube te maken :)

Maar misschien vergis ik me, en is het wel moeilijk.
Heb sinds de Amiga 4000 (680x0 asm) niet meer geprogt op demo niveau. :D

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:33 schreef CyberHanz het volgende:
C64 roelt.
Dat was nog echt proggen, timen op je cpu om een rasterlijn te vullen.
Heb redelijk wat gekloot, maar kwam qua heftigheid niet verder dan een DXYCP-er geloof ik.

Maar misschien vergis ik me, en is het wel moeilijk.
Heb sinds de Amiga 4000 (680x0 asm) niet meer geprogt op demo niveau. :D
<APPLAUS>

DXYCP was me nooit gelukt.....ik schuif het er maar op dat ik toen toch echt te jong was...

Heb wel fijntjes rasterbars gedaan en een 2 bar vert raster bar....naast alle character scrollers en sprite multiplexors....

In die tijd kon je nog met de hardware spelen, en was een nieuwe truuk met de hardware zwaar koel....dat vinnik dus wel jammer aan alle api's...

B.

Wieeee...

Eindelijk een c64 coder gevonden.....

Als ik het goed gok heb jij je renderwerr(van je site) in lightwave geleerd?????waarom zou je anders een 4000 kopen???
toch wel met de 040 he?

B.

• CyberHanz
haha, ja :)
Begonnen op a500, door naar de 1200 enzo...en zo met lw aan de gang gegaan (lw3.3, nog met toaster emu, omdat ie daar bij geleverd werd als extraatje :))

Denk dat redelijk wat mensen hiero , vooral de wat oudere, niet de 15 jarige, begonnen zullen zijn met de 64 of iets vergelijkbaars.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:42 schreef CyberHanz het volgende:
haha, ja :)
Begonnen op a500, door naar de 1200 enzo...en zo met lw aan de gang gegaan (lw3.3, nog met toaster emu, omdat ie daar bij geleverd werd als extraatje :))

Denk dat redelijk wat mensen hiero , vooral de wat oudere, niet de 15 jarige, begonnen zullen zijn met de 64 of iets vergelijkbaars.
Toaster EMU????wtf?nooit van gehoord.....werkte dat een beetje?
Ik zat altijd te kwijlen bij die toasters.....jammerz dat newtek ze nooit naar europa heeft gebracht....

• CyberHanz
LightWave zat toen nog bij de videoToaster.
Werkte dus ook niet zonder dat ding, omdat ie dat als dongle gebruikte.
Je had toen iets in de trend van, hoe heette het, *denk*, nah, kan er ff niet opkomen. Schiet wel weer es naar binnen
Anyway, dat programmaatje fakete dus de toaster, zodat lw dacht dat er echt een toaster in zat. Meer deed het niet.
Renderen van 1 lensflare duurde toen toch gauw 5 minuten :) (a1200/030@33mhz, 10 mb :) )
Maar we dwalen af :)

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A had idd een oude Commodore 64 :)

prachtig ding

|{ brrr }] |

Verwijderd

Ik denk dat ik in die tijd de crack beter kende dan de officiele distro....

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 20:57 schreef Yellow het volgende:
* Yellow|A had idd een oude Commodore 64 :)

prachtig ding
B-top was altijd erg trots op zijn SX64.....de portable commodore 64......heeft hem alleen weggeven :(

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Goh, geinig topic ineens hier. :) Ik ben als gup van 15 ook begonnen in de demo-scene van de c64 in '87. Begin jaren '90 heb ik nog een zooi van die typische c64-effecten geconverteerd naar de PC (ipv. omgekeerd). Die dingen zijn nog wel op 't net te vinden onder de naam gfxfx2.zip. Is wel alleen Pascal/Assembly source-code.

Ik ben in die scene gerold door gewoon samen met een paar vrienden een demogroepje op te richten. Ergens in '89 liep dat op z'n eind. Kort maar krachtig. Sindsdien ben ik wel hooked aan programmeren. Op de PC heb ik dus nog wel in Assembly geprogrammeerd, maar met de komst van Windows was er niks meer aan met al dat DirectDraw/3D gedoe enzo. Nu richt ik me dus meer op WebDevelopment.

PS: thuis heb ik ook nog steeds zo'n c64 ding staan - ze blijven werken! :)

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 14:42
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:57 schreef B-Top het volgende:
Ik denk dat ik in die tijd de crack beter kende dan de officiele distro....
Ha, me too! Koel! :)

En natuurlijk lekker pixel-neuken, logo'tje e.d. bouwen in.. shit, ben gewoon de naam van het tekenprogramma kwijt..

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 23:30 schreef Jasper het volgende:

[..]

Ha, me too! Koel! :)

En natuurlijk lekker pixel-neuken, logo'tje e.d. bouwen in.. shit, ben gewoon de naam van het tekenprogramma kwijt..
Dpaint :)
Pagina: 1