Temperatuur hoog bij nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

• metaal
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01-2025
Een vriend van me heeft net een nieuwe pc gekocht bij alternate en die zelluf in elkaar geschroefd. Het gaat om een AMD Athlon 1,4 en een MSI K7T 266 Pro mobo. Hij belde me op dat de temperatuur zo hoog lag: 58 graden (!).

Hij vertelde ook dat hij de bussnelheid eerst omhoog moest krikken voordatie de 1400Mhz haalde (draaide eerst op 1000Mhz)

Normaal hoort zo'n mobo toch zichzelf goed in te stellen voor de CPU die je er in frot??? Moet misschien de core-voltage ook bijgesteld worden ofzo?

Kan iemand misschien ff een lijstje geven voor bussnelheid, mulitplier etc die nodig zijn???

Alvast bedankt!!!

Verwijderd

temp is normaal toch?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
voor de tb 1400 moet je bus op 133 staan en je multiplier op 10,5. Goe dat moet moet je ff in je boekje opzoeken :)

btw.. als die 58 stressed is valt het best mee hoor.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Nee. Bus moet je zelf ff op 133 zetten.
er is trouwens geen TB met een standaard multiplier 10,5 dan de TB1400. Het is dus wel echt een TB1400..
Temp is zelfs erg laag als hij er geen cooler op heeft zitten :) (als je ff neerzet welke koeler hij heeft weet er vast wel iemand wat voor een temp normaal is)

Verwijderd

Het desbetreffende bord staat standaard gejumperd op 100 mhz. Om op 133 mhz te draaien moet je hem dus jumperen. Dit is een keuze van MSI en er is dus weinig aan te doen.

Verder vind ik 58 graden voor een athlon 1400 een mooie temperatuur. Ik heb ze wel eens hoger gezien..

• metaal
Ok, tnx, hier kan ik wel wat mee :)

Dan toch nog een klein vraagje: bij welke temp moet je dan echt gaan opletten? 70 graden ofzo?

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 16:21
Op donderdag 11 oktober 2001 20:09 schreef Makki het volgende:
Het desbetreffende bord staat standaard gejumperd op 100 mhz. Om op 133 mhz te draaien moet je hem dus jumperen. Dit is een keuze van MSI en er is dus weinig aan te doen.

Verder vind ik 58 graden voor een athlon 1400 een mooie temperatuur. Ik heb ze wel eens hoger gezien..
Mijn MSI K7T 266 Pro-R heeft geen jumper voor 100/133 fsb hoor. Dit kun je gewoon in de bios instellen.
En over die temperatuur zou ik me niet druk maken. Zolang ie niet vast loopt, is de temp in orde...

• metaal
En over die temperatuur zou ik me niet druk maken. Zolang ie niet vast loopt, is de temp in orde...
tja... dat heeftie dus al een aantal keer gedaan. Bus staat nu trouwens op 133Mhz

• Sabbath
  • Laatst online: 09-09-2025
Ik heb precies het zelfde systeem/probleem :)
Hij wordt bij mij ook veel te warm, en die bus snelheid moet je idd zelf even omhoog pompen. Kan via je bios. Je moet je geheugen overigens ook zelf op 266mhz zetten, dat draait standaard op 200. (als je pc2100 geheugen hebt tenminste.) en die temp. is (bij mij) absoluut niet stressed. Dit is als je nix aan het doen bent.....

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Op donderdag 11 oktober 2001 20:17 schreef metaal het volgende:

[..]

tja... dat heeftie dus al een aantal keer gedaan. Bus staat nu trouwens op 133Mhz
Vastlopen doet ie altijd wel eens, je moet opletten dat ie geen vage errors gaat geven... heel raar maar pc's zijn net mensen, als de omstandigheden niet goed zijn gebeuren er rare dingen...

Mother, will they like this song?

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 16:21
Voel eens het de heatsink heet wordt...
Wordt ie dat niet, dan is er iets mis met de geleiding van de cpu naar de heatsink of je cpu wordt niet warm (zeer onwaarschijnlijk ;))
Wordt ie wel warm/heet: dan is de geleiding dus goed. Kijk eens of de fan van de heatsink goed draait. Is dat het geval, plaats een een casefan (of 2) om de airflow in de kast te bevorderen (van voor-onder naar achter-boven)...

• Sabbath
  • Laatst online: 09-09-2025
Op donderdag 11 oktober 2001 21:18 schreef gabberjoost het volgende:
Voel eens het de heatsink heet wordt...
Wordt ie dat niet, dan is er iets mis met de geleiding van de cpu naar de heatsink of je cpu wordt niet warm (zeer onwaarschijnlijk ;))
Wordt ie wel warm/heet: dan is de geleiding dus goed. Kijk eens of de fan van de heatsink goed draait. Is dat het geval, plaats een een casefan (of 2) om de airflow in de kast te bevorderen (van voor-onder naar achter-boven)...
Z'n kast wordt te warm. Niet alleen z'n processor. En casefan's helpen wel, maar ik heb er ook 2 in zitten, en toch is ie bij mij ook nog 57 warm (niet-stressed) (ik heb hetzelfde systeem dus.)

Verwijderd

tja, de eeuwige keuze tussen stokdoof worden met een cpu temp van 31 C of lekker kunnen luisteren naar een mp3'tje en je pc niet erbovenuit horen...
ik heb nu een idle temp van 51 C bij een 1,4 tb en mijn peeceetje hoor je niet, en dat door:
- 3 keer sunon 8 cm casefans a 20 piek
- alle drie op 7 volt (door de grote 7 volt truuk)
- de fan van mijn coolermaster ep5 er af gesloopt (wat maakt dat ding een tering herrie)
- een 7 volt sunon op die ep5 vastgemaakt (makkie)
- onderin zuigen :) en boven blazen (jawohl)

je hoort alleen lucht verplaatsen en al draai ik een uur burnmmx, ik kom niet > 60 C!

waarom zou ik waterkoelen?
Pagina: 1