Verwijderd

Topicstarter
Heb een beetje jullie hulp nodig, het toestel aanzicht kan veel, maar ik weet niet zo goed, wanneer ik het allemaal moet toepassen!, ik hoor hier termen vallen over sluitertijd enz, maar ik weet niet of mijn toestel dat kan, Ja ik hoor het al RFM, heb ik gedaan, maar ik weet het nog niet precies! ... bedankt voor jullie hulp!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Die RTFM is in ieder geval een begin.
Maar als ik mijn beperkte kennis zou delen, dan zou ik al een hele tijd zitten typen en jij een hele tijd zitten lezen en zou ik meteen een paar pagina's vol hebben.
Dan moet je je eens bedenken hoeveel een echte kenner op zou kunnen knallen.

Mgoed even een paar kleine puntjes:

Korte sluitertijd:
+ beelden waarbij de kans op beweging klein is
- hoeveelheid lichtinval wordt minder naarmate de sluitertijd kleiner wordt; in een donkere ruimte loop je op een gegeven moment de kans dat de hoeveelheid licht te weinig is... wat weer een onderbelichte foto oplevert. Maar dit gaat eigenlijk weer in combinatie met de diafragma-opening.

Lange sluitertijd:
+ Bij weinig licht toch nog heldere foto's maken
- Meer/veel ruis in foto's
+ Je kan leuke effecten bereiken zoals een auto die voorbij rijdt op de korrel nemen waarbij je de auto zo goed mogelijk volgt. Resultaat (indien gelukt): een scherpe auto met een bewogen achtergrond

Kleine diafragma-opening:
- kleine hoeveelheid licht die op het CCD komt; ook hier krijg je bij weinig licht kans op onderbelichting (mja... dit is ook weer in combinatie met de sluitertijd)
+ grote scherptediepte: zowel voorwerpen die dichtbij als voorwerpen die verweg staan komen scherp op de foto

Grote diafragma-opening
+ Bij weinig licht toch nog redelijk heldere foto's kunnen maken (zie ook weer sluitertijd)
- en + Kleine scherptediepte: Hoofdzakelijk de dingen die op de afstand staan waarop je hebt scherpgesteld zijn scherp op de foto. Soms nadelig, soms voordelig. Maak je bijvoorbeeld een portretfoto, dan is een drukke, scherpe achtergrond niet altijd echt gewenst, dus is een grote diafragma-opening dan wel handig: alleen de persoon komt scherp op de foto; de achtergrond niet

Nja... dit is dus mijn kleine bijdrage.....

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:14
Niets meer aan toe te voegen... :)

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Verwijderd

Topicstarter
Thnx man :)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx man :)

Verwijderd

alleen het nadeel is dat bij de Sony P1 die dingen niet inselbaar zijn.....lees mijn topic
Pagina: 1