Toon posts:

Mijn Quantum 10KII is dood :'(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Echt niet te geloven, TWEE MAANDEN toegewerkt naar dit moment. 3 voedingen gestript, fans gekocht, Dremel kloon gekocht, alles om mijn pc-tje te verbouwen. Vorige week begonnen met het alvast backuppen van my stuff om dit weekend een clean install uit te kunnen voeren ---> Vanochtend nog mijn vriendin iets laten checken op internet vanaf thuis. Kom ik na werk thuis om te beginnen met de laatste paar CD's, zet de pc aan en... 73,4Gb aan data LOESOEOEOEOEOE als in schijf = dood |:( :'( . En ik moest nog maar 5 CD's backuppen en 2 films terug schrijven (naar DV). Koop ik een "goede" snelle schijf waar ik in 1x al mijn zooi op kan bewerken, stukje hardware waar ik het meest trots op was, sterft uitgerekend dat ding. Man ik ben nu zo pissed, al die bewerkingen voor nix, en sommige films had ik al gedelete van tape. Dat is echt een groot nadeel van deze zooi, hoe backup je nou een DV AVI van 2Gb/10min. Was net zo blij dat ik niet meer met tapedrives hoefde te werken. Nu mag ik die schijf opsturen. Ik vraag mij af hoeveel het gaat kosten om 1,05kg richting Ierland te sturen. Ik moet effe kwijt dat ik niet meer zoveel vertrouwen heb in Quantums. Wellicht onterecht, maar ik vrees echt voor het welzijn van mijn 36,4 10KII. Nu maar hopen dat ik binnen twee weken een schijf heb.

Oh ja, mochten jullie het willen weten, de schijf begint te spinnen ---> de koppen bewegen 1x ---> schijf begint aan power down en vervolgens begint het oranje lampje te branden. Begrijp echt niet hoe dat zo is gekomen :?

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 17:43
Misschien krijg je er een 10K III voor terug *D :7

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Tip voor de volgende keer: sla alles op wat je maar denkt nodig te hebben op CD-RW, zodra het binnen is, en zet het evt later over op CD-R
(echt zwaar balen, kan ook een langzame 180GB schijf kopen voor de backups, of meer dat-tape)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:17
Als ik dat zo hoor: is bijvoorbeeld RAID voor jou geen oplossing? En dan wel zo, dat 2 indentieke schijven elkaar backuppen? Kost natuurlijk wel een schijf extra, maar mocht er 1 kapot gaan, is je data tenminste niet weg...

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Raid is alleen nodig in servers waar een backup direct beschikbaar moet zijn. Voor 'normale' backup is tape of CDR/CDRW veel goedkoper.

PC Specs

Verwijderd

als je dezelfde schijf uithaalt kan je de printplaat ombouwen .Ik denk dat je een electronisch defect hebt en geen ,echanisch defect .
heb al twee keer data kunnen redden op die manier ...is wel wat frutsen etc ...maarja werkt wel..

alleen kut dat het zo'n expensive schijfje is .......daar heb je er niet snel twee van .

• Mathizsias
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 09:25

Mathizsias

Drizzt

Gecondoleerd ;(

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hmm, in Apollo (database server waar het forum op draait) is ook binnen twee maanden een Atlas 10KII doodgegaan. Van een high-end SCSI schijf zou je een erg hoge betrouwbaarheid mogen verwachten.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 00:27 schreef Femme het volgende:
Hmm, in Apollo (database server waar het forum op draait) is ook binnen twee maanden een Atlas 10KII doodgegaan. Van een high-end SCSI schijf zou je een erg hoge betrouwbaarheid mogen verwachten.
Ik heb er eerlijk gezegd ook geen vertrouwen meer in. Die 36,4 draait nu wel goed en deed dat altijd al. Die 74 baarde mij sinds aanschaf al zorgen maar omdat ik wat beters verwachtte van Quantum heb ik er niet meer naar omgekeken. Ik hoop echt dat ik een andere revisie of zelfs een ander type krijg. Hebben jullie die schijf ook weeer terug gestuurd? Miischien is er wel een probleem met die dingen, dan heb ik toch echt liever een andere.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja dat krijg je met Quantums. Iedereen weet toch dat die dingen slecht zijn!

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
Op vrijdag 12 oktober 2001 12:47 schreef terw_dan het volgende:
Ja dat krijg je met Quantums. Iedereen weet toch dat die dingen slecht zijn!
troll alert!

Over het algemeen gaan Quantum SCSI schijven veel langer mee dan gewone IDE schijven, alleen een HD crash kan altijd gebeuren, dat weet je gewoon. Stom om daar geen rekening mee te houden.

Verbind aub nooit generieke conclusies voor een heel merk aan de hand van persoonlijke ervaringen met *een paar* exemplaren, daar wordt ik een beetje moe van...

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• mr_a
Op vrijdag 12 oktober 2001 09:50 schreef Jamez_Joint het volgende:

[..]
Die 74 baarde mij sinds aanschaf al zorgen maar omdat ik wat beters verwachtte van Quantum heb ik er niet meer naar omgekeken.
[..]
Hoezo dan, die zorgen van het begin? Je hebt hem toch wel goed gekoeld gehouden en je hebt hem toch ook geen stoot verkocht, mag ik hopen?

Vraagje/TIP: draai zo'n S.M.A.R.T. monitor programmaatje mee, dat kan ook nog helpen door je te waarschuwen voor dreigende failures. Bv EZ-SMART.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Ik kom bij veel klanten Quantum Atlas disks tegen.. we gebruiken ze zelf ook in diverse servers, allemaal in RAID5 config en we hebben geloof ik 1 dooie Atlas gehad in een periode van meer dan 2 jaar. Valt allemaal best wel mee dus.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op vrijdag 12 oktober 2001 14:49 schreef mr_a het volgende:

[..]

troll alert!

Over het algemeen gaan Quantum SCSI schijven veel langer mee dan gewone IDE schijven, alleen een HD crash kan altijd gebeuren, dat weet je gewoon. Stom om daar geen rekening mee te houden.

Verbind aub nooit generieke conclusies voor een heel merk aan de hand van persoonlijke ervaringen met *een paar* exemplaren, daar wordt ik een beetje moe van...
Ok, OK al goed, maar een 100tal vind ik niet een paar

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 14:54 schreef mr_a het volgende:

[..]

Hoezo dan, die zorgen van het begin? Je hebt hem toch wel goed gekoeld gehouden en je hebt hem toch ook geen stoot verkocht, mag ik hopen?

Vraagje/TIP: draai zo'n S.M.A.R.T. monitor programmaatje mee, dat kan ook nog helpen door je te waarschuwen voor dreigende failures. Bv EZ-SMART.
Hij heeft die dag nieteens een uur aangestaan. Hij wou gewoon niet meer opstarten. Ik dacht eerst ook aan de hitte, maar dan zou hij deze zomer al gecrashed zijn.

En die monitor proggies komen er nu idd wel op. Al vraag ik mij nog steeds af hoe deze fout kon optreden. Het klinkt alsof de koppen of iid het leesmechanisme los / vast zit.

• _JGC_
  • Nu online
Ik had hier ook problemen met mijn server:
Maanden gedraaid met een Seagate 7200RPM SCSI drive in een klein hoekje met een loeihete passief gekoelde K6/2 eronder.
Ding heeft nooit problemen gehad.
Nu bij de install van Linux op dat ding: nieuw filesysteem bouwen. PIEEEEEEEP, PIEEEEEP, PIEEEEEP, slaap lekker...
Compu uit, compu aan, klaar.

Ding is nog geen 3 maand terug van RMA (had em 2ehands dood gekocht)

Ik vertrouw em niet meer zo, maar ik hou er gewoon een extra schijf bij.

Zo vreemd overigens: Altijd in een warm hoekje gezeten, en nu ie z'n warmte eindelijk kwijtkan omdat er een K6/3+ van 30 graden onder ligt, begint ie ineens met kuren :(

• weeraanmelden
  • Laatst online: 20-04 17:25

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

je kan de schijf laten opsturen naar bedrijven,
die kunnen de data redden.
Kost tussen de fl 2000,- en 2000 euro

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 16:10
Nu je het zegt, de laatste tijd sterven er veel schijven van Quantums en Maxtor. Volgens mij hebben ze 1 of 2 series flink verneukt daar in de fabriek !

dikzak

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:07 schreef _JGC_ het volgende:
Ik had hier ook problemen met mijn server:
Maanden gedraaid met een Seagate 7200RPM SCSI drive in een klein hoekje met een loeihete passief gekoelde K6/2 eronder.
Ding heeft nooit problemen gehad.
Nu bij de install van Linux op dat ding: nieuw filesysteem bouwen. PIEEEEEEEP, PIEEEEEP, PIEEEEEP, slaap lekker...
Compu uit, compu aan, klaar.

Ding is nog geen 3 maand terug van RMA (had em 2ehands dood gekocht)

Ik vertrouw em niet meer zo, maar ik hou er gewoon een extra schijf bij.

Zo vreemd overigens: Altijd in een warm hoekje gezeten, en nu ie z'n warmte eindelijk kwijtkan omdat er een K6/3+ van 30 graden onder ligt, begint ie ineens met kuren :(
Dat heb ik dus ook. Mijn P4 draait altijd op 70 graden. Mobo 40 graden. Ik had de 2 schijven zonder koeling boven mekaar staan. Nu wordt het wat koeler, ik had ook al de kap er af gehaald en voila schijf dood. Schijnt dus nodig te zijn je CPU te koelen en je HD te heaten....Maxtor styling ;)

Verwijderd

Ook nog andere proggies waarmee je smart kan monitoren?
Want voor ez-smart moet je betalen :(

• UTMachine
  • Laatst online: 17:38
Iemand al een idee waar je zo'n EZ-SMART proggie kan downloaden wat freeware/cardware ofzo is?

• UTMachine
Arghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!! kan mijn bericht niet wijzigingen, naja :'( Misschien werkt dit :

ftp://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/smartdefendersetup.exe

• Bomberman
Die heb ik ook al geprobeerd maar hij ondersteunt mijn schijfje niet helaas .. strax eens op de Maxtor site kijken ..

Heb even gekeken, hier staat wel iets (werkt met bootflop :? ).

PC Specs

• UTMachine
Die maxtor/quantum tool is nix, omdat je deze handmatig moet opstarten :'( Naja, effies verder zoeken naar een betere tool >:)

• mr_a
Op zaterdag 13 oktober 2001 16:57 schreef Bomberman het volgende:
Die heb ik ook al geprobeerd maar hij ondersteunt mijn schijfje niet helaas .. strax eens op de Maxtor site kijken ..
nee? er staat dat hij voor alle IDE en SCSI drives die SMART ondersteunen is. Ik gebruik EZ-SMART, die was ook gratis (kon je downloaden, mocht je alleen downloaden als je een IBM schijf had), maar die hebben ze dus offline gehaald, omdat dit de opvolger is. EX-SMART leest ook gewoon mijn Quantum Atlassen uit, werkt dus prima.

• Bomberman
Tja hier dus niet.

PC Specs

Pagina: 1