Toon posts:

waterkoeling vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat me zo af te vragen he,

wat zijn de voordelen van een cpu die kouder is dan 0 graden? Ik bedoel -10 ofzow, het maakt toch nix uit?

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
dan kan je hem verder oc-en >:)

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 17:16

bitflusher

flushed die *** pc

met -10 heb je geen waterkoeling meer dan heb je vriezen (je water) en dooien (je cpu) *D

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Hoe kouder, hoe verder je over kunt klokken. Hoe kouder hoe langer ie mee gaat, en dat heft het minder lang mee gaan door overklokken weer wat op.

En het is de sport hé

Verwijderd

Topicstarter
ahh :) -50 >:)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Peltiertje + waterkoeling = bevroren CPU :P

Forget your fears...
...and want to know more...

• roedie
peltier + waterkoeling = bevroren cpu.

Zo makkelijk is het niet. Daar vergissen sommige mensen zich nog wel eens in. Bij peltiers komt heel iets meer bij kijken dan kopen en ertussen gooien.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op donderdag 11 oktober 2001 20:07 schreef roedie het volgende:

Zo makkelijk is het niet. Daar vergissen sommige mensen zich nog wel eens in. Bij peltiers komt heel iets meer bij kijken dan kopen en ertussen gooien.
En dat is zeer zeker waar..

Overigens is er ook weer een minimum temperatuur.. Als je te laag gaat zal je proc ook niet meer goed werken..

• Anarril
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-04-2024
Op donderdag 11 oktober 2001 19:38 schreef westcoastleader het volgende:
wat zijn de voordelen van een cpu die kouder is dan 0 graden?
een goede reden om beneden 0 graden Celsius te koelen is het feit dat transistors beter werken als ze kouder zijn. Als je even zoekt vind je vast wel ergens hetzelfde mooie grafiekje als wat ik ooit tegen kwam. Transistors worden gewoon een stuk efficienter, en dus minder foutjes/storinkjes, en dus beter overklokbaar :)

• roedie
Maar die temperaturen zijn we toch bij vloeibare helium koeling >:), En die heb ik nog niet gezien. Zelfs geen gestoorde jappaners.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:00

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op donderdag 11 oktober 2001 20:27 schreef roedie het volgende:
Maar die temperaturen zijn we toch bij vloeibare helium koeling >:), En die heb ik nog niet gezien. Zelfs geen gestoorde jappaners.
Maar gewoon antivries werkt ook prima tot -70... :)
Er zijn meer gekken dan je denkt hoor.
Had een hele mooie link naariemand die op -65 idle draaide. :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Waar ligt de minimum temp ergens ?

Geen inspiratie

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-05 11:30

schizofreen

ik & jij

Op donderdag 11 oktober 2001 20:56 schreef martijn12345 het volgende:
Waar ligt de minimum temp ergens ?
zo'n -273 Celcius (ongeveer 0 Kelvin)
:D

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

LOl, dat weet ik.
Maar ik bedoel voor een CPU. Ik weet dat als ie HEEL koud word -100 ofzo, dat de halfgeleider een supergeleider word, en dat dat niet goed werkt. Maar wat is zeg maar de meest ideale temp ? dus heel koud, maar niet te koud.

Geen inspiratie

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Tja, preciese temperatuur weet ik ook niet.. Is ooit zo'n item geweest op t.net waar een gast z'n mobo+proc in fluorent gooide (die 3m vloeistof). Daarna koelen met vloeibare stikstof en koudijs dacht ik.. Toen de zooi te koud was geworden werkte het niet meer..

Is overigens ook wel logies, want bijvoorbeeld weerstand en capaciteit is zeer afhankelijk van temperatuur.. Dus op een gegeven moment gaat alles te ver buiten de originele waarde, en werkt het gewoon niet meer!

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Op donderdag 11 oktober 2001 20:07 schreef roedie het volgende:

Eigenlijk is het well so makelijk, want ik heb paar jaar geleden een peltier gekocht en dan ertussen gegooid, na paar dagen stond mij pc 4 uurtjes (mischien langer) aan ik was bezig met iets, in eens was het "whuuuuuuuuuuuwwwwwwwww" alle fans uit en dan stilte, mijn monitor was uit computer was uit. Ik dacht hmmm ff snel case open kijken, en JA HOOR daar had ik die bevroren cpu waar jullie over hadden, want cpu zat in een ijs klontje kompleet bedekt...

Dus waarschijnlijk begon ijs te smelten want toen ik mijn cpu eraf haalde er zat heel wat water tussen cpu-voet en cpu zelf.

Want kamer temp was 22, watercooling was rechtsteeks op water leiding aangeslooten, met een ventiel tussen zodat ie met de computer aan gaat, water temp was 17 (in de winter heb je lekker koude gemeente water) dus mijn peltier was meer dan -40 aan het koelen.

Dit hele verhaal heeft mij een cpu'tje gekost, moederboard was nog heel gelukig :)
Ik heb die peltier nog steeds en ik ben nu weer bezig met watercooling maar dan met een radiator.
Ik ga volgende doen met mijn peltier:
http://www.octools.com/index.cgi?caller=articles/condensation/howto.html
En dan dit met mijn socket converter:
http://www.octools.com/index.cgi?caller=articles/howto2/howto2.html

Dus om lang verhaal kort te maken roedie vertelt je de waarheid :P

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 21:46 schreef Twynn het volgende:
Tja, preciese temperatuur weet ik ook niet.. Is ooit zo'n item geweest op t.net waar een gast z'n mobo+proc in fluorent gooide (die 3m vloeistof). Daarna koelen met vloeibare stikstof en koudijs dacht ik.. Toen de zooi te koud was geworden werkte het niet meer..

Is overigens ook wel logies, want bijvoorbeeld weerstand en capaciteit is zeer afhankelijk van temperatuur.. Dus op een gegeven moment gaat alles te ver buiten de originele waarde, en werkt het gewoon niet meer!
Da's bij OCTools onder submersion:
http://www.octools.com/index.cgi?caller=submersion.html
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

• Reptile-X
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:52

Reptile-X

߀ åf®åîÐ!

Hehe, die gasten zijn echt gek, het was van die site boven die ik poste. Ik vind hun reviews ook best interesant.

Verwijderd

vloeibaar helium? bij die temps worden half geleiders super geleiders, heel leuk om super geleiders te hebben, maar niet als je ze niet kan aansturen ;)

Verwijderd

Dat hele condensatieprobleem is gewoon een kwestie van goed isoleren, en eventueel een dun laagje (zuurvrije) vaseline over blootstaande metalen delen smeren.

Ik draai al maanden met m'n CPU rond het nulpunt, zonder problemen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Gewoon goed isoleren is anders wel een klote werk. Ben er ook me begonnen voor m'n peltier zooi, maar zo'n blok luchtdicht isoleren op een KT7A plank is geen pretje (ivm weinig ruimte...)

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 20:19 schreef Twynn het volgende:
Overigens is er ook weer een minimum temperatuur.. Als je te laag gaat zal je proc ook niet meer goed werken..
Ik dacht altijd dat hoe later de CPU temp is .. hoe beter dat is .. wat is die minimum CPU dan?

Verwijderd

Is het mogelijk om het mobo tegen condens te beschermen met blanke lak? (sockets en bussen natuurlijk afgeplakt)

Verwijderd

Hielko:
op de A7V(133) is 't al niet anders. Ik heb neopreen aan de achterkant zitten, en vanaf het waterblok langs het socket naar beneden. De randen zijn afgedicht met vaseline, omdat dat nog makkelijk weg te halen is.

J.A.M.F.:
Yup. Ik heb ook plasticspray op de achterkant van m'n mobo gespoten (die rommel vormt een nauwelijks zichtbaar vochtdicht laagje plastic. Ideaal). 't is opzich niet nodig, maar baat 't niet, dan schaad het ook niet.

• mr_obb
  • Laatst online: 20-01 17:28

mr_obb

Lakse Perfectionist

Op donderdag 11 oktober 2001 21:01 schreef martijn12345 het volgende:
LOl, dat weet ik.
Maar ik bedoel voor een CPU. Ik weet dat als ie HEEL koud word -100 ofzo, dat de halfgeleider een supergeleider word, en dat dat niet goed werkt. Maar wat is zeg maar de meest ideale temp ? dus heel koud, maar niet te koud.
Supergeleiding kan pas plaatsvinden bij temeraturen rond de -272 graden celsius, oftewel heel dicht bij het absolute nulpunt. Ik ben even op zoek geweest op de AMD site, maar ik kon geen minimum temp vinden. Het is echter wel zo dat als je je proc te ver afkoelt de core van de keramische proc af kan vallen i.v.m. het krimpen van de materialen.

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
AMD's Absolute Maximum Ratings:

Min  Max

Vcore  N/A  1.85V
Die temp -40C     +100C

Over supergeleiding: er zijn keramieken die al rond de -50C beginnen te supergeleiden.
Pagina: 1