Op donderdag 11 oktober 2001 18:00 schreef fazer het volgende:
X-windows is best wel oud en voor de huidige toepassingen volgens mij niet meer functioneel
(werd volgens mij al gebruikt bij grafische terminals

) dan denk ik bijvoorbeeld aan games en zo.
Natuurlijk kun je tegenwoordig met MESA openGL spellen spelen en zo, maar totaal gezien vind ik X gewoon omslachtig werken (X-server - window managers en zo) en dat je voor spellen en DVD speciale dingen moet installeren vind ik nogal omslachtig..
Dus waarom komen er niet meer (betere en snellere) grafische bedienigsinterface's voor linux

Er komen (op het moment dan) geen betere omdat de mensen die aan GNU/Linux sleutelen/proggen X heel prima vinden. En dat ben ik eigenlijk wel met ze eens...
Snelheid is geen heel ernstige issue; de meeste slechte performance wordt veroorzaakt door slechte drivers (q3a draait hier in GNU/Linux sneller dan in Windows in ieder geval).
Je opmerking over omslachtigheid snap ik eigenlijk niet - ik vind het juist handig zo... lekker modulair (net als de rest van het OS, net als het idee was van Unices). X server doet beeldscherm regelen voor (locale of remote) clients (programma's). Windowmanagers (en eventueel een desktop environment) regelen dingen zoals je achtergrondje, het moven/minimizen/resizen van windows, je meerdere desktops, een menutje om apps van te starten, enz...
Wat betreft 'voor spellen en DVD extra dingen installeren'... Wat dan?
Hier (matrox g450) levert X 4.1.0+ en kernel 2.4.7+ gewoon werkend 3D op, zonder verder nog iets te moeten doen (ok, je moet natuurlijk wel de GL libs hebben, maar het is sowieso een goed idee om die apart in libraries te houden, of je nou wel of geen X gebruikt.
DVD... ik heb geen dvd speler, maar als je Xv gewoon werkt, en je hebt een movieplayer-prog en de libraries die je mpeg/divx/whatever kunnen decoden, dan kun je gewoon filmpjes kijken, toch?
In beiden gevallen hebben die libs/progs die je moet hebben erg weinig met X zelf te maken.
En ik moet zeggen, het werkt hier allemaal prima zo...
Ook is de backward compatability belangrijk natuurlijk, maar daar krijg je wel voor terug dat je een programma op Solaris op een Sun bak kunt starten, en dat de interface van het prog op jouw i386 bak met GNU/Linux verschijnt (network transparency van X)... errug mooi systeem.
En X is vrij uitbreidbaar met modules, zie
• Xshm (X shared memory, al redelijk oud - is voor algemene performance boost als je local werkt)
• DRI (3D)
• Xv (hardeware overlay voor filmpies enzo)
• XAA (anti-aliasing)
Op donderdag 11 oktober 2001 20:27 schreef fazer het volgende:
Maar is dit ook echt een kanshebben om een standaard te vormen

Ziet er in ieder geval mooi uit..
echte alpha blending..

Same geldt hiervoor: aan (
echte ja) alphablending voor X wordt gewerkt.
Al met al een mooi systeem hoor, dat X.
En als Berlin echt zoveel beter gaat worden (wat ik voorlopig zeer betwijfel) dan zal dat heus wel meer gebruikt gaan worden hoor. Maar het moet nogal wat in huis hebben wil het X van de troon stoten lijkt me.