Toon posts:

Opleiding voor effects in films

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik had ff een vraagje,
want mij lijkt het onwijs gaaf om later de effects in films te maken. Bijv. bij (ik noem maar wat) ILM ofzo.
Wat is hiervpoor en geschikte opleiding.

Verwijderd

Denk dat je eerst moet weten wat je nou precies wil kunnen maken. Om scenes uit de perfect storm ofzo de maken zul je een 3d opleiding moeten doen. Trailers enzo hoeft niet in 3d.

Half jaartje terug ofzo was er hier een topic over iemand die geld zocht om in Amerika een 3d opleiding te gaan volgen van 1 jaar ofzo. (particulier)

Zou je ff dat topic moeten opzoeken :)

Verwijderd

Je hebt After Effects en diverse 3d proggies, ook is er het wat onbekende comotion. Allemaal gemaakt (op de 3d progs na dan) Om videobeelden te maken/verwerken.
In hilversum hebben ze een opleiding, iets met TV media ofzo, moet je maar ff kijken, is volgens mij daar op de HKU

• Lens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 12:44
Ik geloof dat MJC in Leeuwarden een opleiding volgt waarvoor hij 3d dingetjes moet maken.

http://www.mjc.nl.vg/

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 12:33

Tim Schuhmacher

abasios

die deed HI dacht ik. Daar is geen 3d opleiding, tenzij dat nu net dit jaar bij multiemedia ed hoort.

edit:
I'm learning a lot of the fantastic 3d program of during my study
oh dit zie ik nu - ben wel benieuwd wat dit voor opleiding is,

• MJC
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

Toevallig dat ik net even voorbij kom fietsen :)

De opleiding die ik heb gedaan was de HTS, richting weg- en waterbouwkunde...niet echt 3d, maar voor veel vizualisaties heb ik wel 3d gebruikt wat ik in mijn eigen tijd geleerd heb.

Momenteel volg ik een 3d animatie Maya4 opleiding in Groningen, 3 maanden training. Je leert het programma dusdanig kennen dat je een niveau haalt om in de professionele wereld aan de slag te komen...en dat is ook precies mijn bedoeling :)
Aan het eind van de opleiding moet je een showreel maken en dat is tevens je portfolio.

Ik ben ook naar de opendag van de HKU in Hilversum geweest, richting BMT (Beeld Media Technieken), maar ik had geen zin nog eens 4 jaar te gaan studeren.

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

geef eens effe een naam van die maya 4 opleiding in groningen....ben wel benieuwd.

• MJC

MJC

Frank Mohr Instituut, onderdeel van de Hanzehogeschool in Groningen, website: http://www.mohr-i.nl/
Op die site zul je niet veel vinden, maar informatie kun je altijd opvragen.

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 11 oktober 2001 20:22 schreef MJC het volgende:
[..]
Momenteel volg ik een 3d animatie Maya4 opleiding in Groningen, 3 maanden training. Je leert het programma dusdanig kennen dat je een niveau haalt om in de professionele wereld aan de slag te komen...en dat is ook precies mijn bedoeling :)
Aan het eind van de opleiding moet je een showreel maken en dat is tevens je portfolio.
[..]
Klinkt cool!!
Kun je er wat meer over vertellen? (duur van opleiding, vakkenpakket e.d.)
Ben wel benieuwd...

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

• MJC

MJC

maandags altijd lesdag, vrijdag studiedag, dus uitwerken van hetgeen je geleerd hebt.
Het tempo ligt zeer hoog, 1 les missen is vitaal.
Je moet al een bepaald instapniveau hebben of in ieder geval een kunstachtergrond.
Je krijgt geen vakken, je krijgt pure Maya4 les.
Dit zijn de onderdelen:

General
- motion (tempo, ease, etc.)
- film language
- analysis of animation principles
- post production
- storage
- recording
- platforms

2D Animation
- digital/traditional animation
- applications
- keyframing/inbetweening
- image processing
- digitizing

3D Animation
- applications
- 3D world
- modeling
- hierarchies
- texturing
- lighting
- animation techniques
- rendering
- keyframing/inbetweening
- controllers
- plug-ins

Digital Sound and Video
- music and sound effects
- sampling
- midi
- video grabbing
- digital video editing

Production Design
- management
- design (organisation, planning, etc.)
- script and storyboard
- titles

Final Production

Eerste deel doe je 9 weken over, over de final production 6 weken.

Ow, misschien wel noodzakelijk om te vermelden. Deze opleiding is niet door de overheid gesubsidieerd, kosten 6500 piek...maar ja, als je vergelijkt wat de maya opleidingen in de US kosten is dit nog een koopie. :)

• ZOMERZON
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-03 11:45

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Oftewel je hebt 6500 betaald zonder een bonnetje te ontvangen.

Ik heb een interessante vraag voor je (eigenlijk voor je leraar).

IS HIJ GEDIPLOMEERD MET officiele maya certificaten ?
en kan hij dit aantonen ?
wat heeft hij zelf zoal gemaakt ?

enne.... geeft 'ie je echt les of zit je meeste tijd zelf studie te doen ?

Verwijderd

Momenteel volg ik een 3d animatie Maya4 opleiding in Groningen, 3 maanden training.
Is dit een opleiding met als onderdeel 3maanden Maya? Of is het een cursus van 3maanden Maya, waarna je je zeg maar Maya certificaat krijgt?

In het laatste geval zou dat zeker wel vet zijn, ik studeer nu multimedia maar wil ook graag richting de 3d wereld. Na deze opleiding zal ik geen geld en zin meer hebben in een 4jarige opleiding.
Bovendien blijf ik graag hier wonen en heb ik geen zin om in Groningen op kamers te gaan voor 4 jaar (wel voor 3 maanden kamer, hotel, kennissen ed) ik woon namelijk in het zuiden des lands :) (nee geen limbo!)

Ik werk nu met 3dmax geven ze daar ook opleidingen in, want dan is de startdrempel iets lager. (als je bij van die vergevorderde Maya-ers in de klas zit en je kunt zelf alleen maar in Max werken schiet dat natuurlijk niet op :)

• MJC

MJC

Op donderdag 11 oktober 2001 22:21 schreef ZOMERZON het volgende:
Oftewel je hebt 6500 betaald zonder een bonnetje te ontvangen.
Het is aftrekbaar van de belasting als je dat bedoelt :)
Ik heb een interessante vraag voor je (eigenlijk voor je leraar).

IS HIJ GEDIPLOMEERD MET officiele maya certificaten ?
en kan hij dit aantonen ?
wat heeft hij zelf zoal gemaakt ?
Pas de laatste 2 jaar wordt er Maya les gegeven, daarvoor was het altijd 3ds Max, waar hij sowieso een professional is in. Of hij papieren heeft weet ik niet, maar is wel erg goed. Ik heb werk van hem gezien wat zo bij de top 3d artists gezet kan worden.
enne.... geeft 'ie je echt les of zit je meeste tijd zelf studie te doen ?
Je krijgt intensief les op maandag en meestal ook nog op vrijdag een paar uurtjes, omdat het anders teveel wordt in 1 keer. Je krijgt individuele begeleiding, als je een vraag hebt komt die bij je langs en help je uit je problemen.
Hierdoor leer je supersnel omdat problemen vrij snel uit de weg worden geholpen.

• MJC

MJC

Op donderdag 11 oktober 2001 22:24 schreef funksngrooves het volgende:
Is dit een opleiding met als onderdeel 3maanden Maya? Of is het een cursus van 3maanden Maya, waarna je je zeg maar Maya certificaat krijgt?
Heb je mazzel, het laatste dus. Na 3 maanden een officieel Maya 4 diploma :) Ik had dus ook geen zin meer om 4 jaar te gaan studeren met allemaal onnozele bijvakken enzo. Ik reis 2 keer in de week naar Groningen vanuit Leeuwarden, best te doen. :)

Alleen Maya les, maar dat proggie is snel te leren en werkt voor mij na enkele weken al lekkerder dan MAX, waar ik zelf 4 jaar mee gestunteld heb. De lessen beginnen overigens bij niveau 0, dus iedereen zou het in theorie kunnen leren.

• MJC

MJC

Wat ook wel interessant te vermelden is, is dat er een tijd geleden iemand daar is 'afgestudeerd', die nu Art director bij Davilex is....niet dat dat een topbaan is, maar toch :)

Verwijderd

MJC > Geweldig bedankt!!!! Ik zocht dus echt naar zoiets om na deze studie te doen, zodat ik zeg maar net iets extra's heb tov de andere multimedia studenten. Maar niet weer 4 jaar bezig ben!

Uiteraard kun je zelf wel met boeken aan de slag zoals ik met max heb gedaan (tot nu toe 3 boeken uitgewerkt) maar ik denk dat zo'n les toch een beetje beter werkt.

Buiten dat kan iedereen lullen wat ie wil, hoe goed je ook bent, een bedrijf ziet ook graag diploma's. (als je gaat solliciteren).

Perfect, 6500,- valt inderdaad best mee. Helemaal als je nog tijd hebt om te werken in de tussentijd (zal wel 3 maanden pezen worden maar toch)

edit:

Mhhh iets vergeten toe te voegen...
Wat word er met kunstachtergrond bedoeld? Een HBO kunstacedemie? Want dan kan ik het wel vergeten

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 22:36 schreef MJC het volgende:
Wat ook wel interessant te vermelden is, is dat er een tijd geleden iemand daar is 'afgestudeerd', die nu Art director bij Davilex is....niet dat dat een topbaan is, maar toch :)
zeg dat nou niet ;) ;) :+ :+

• MJC

MJC

Op donderdag 11 oktober 2001 22:46 schreef funksngrooves het volgende:
Uiteraard kun je zelf wel met boeken aan de slag zoals ik met max heb gedaan (tot nu toe 3 boeken uitgewerkt) maar ik denk dat zo'n les toch een beetje beter werkt.
Ja, dat ervaar ik zelf ook. Wat ik doe is de rest van de week thuisstudie doen en als ik op problemen stuit, deze vrijdag bekend maken, zodat de docent me verder helpt...ideaal!
edit:

Mhhh iets vergeten toe te voegen...
Wat word er met kunstachtergrond bedoeld? Een HBO kunstacedemie? Want dan kan ik het wel vergeten
Nee joh, je hebt vast wel wat moois gemaakt met 3dsmax...gewoon meenemen als je op gesprek gaat, heb ik ook gedaan, en voila, ik was toegelaten. Je moet er overigens wel snel bijzijn, in januari 2002 gaat de nieuwe cursus van start :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay dan,
het is ondertussen een beetje Off Topic gegaan,

maar ik zat er zelf aan te denken om de opleiding Communication 2D en dan deel Animatie op de Willem de Kooning Academie in R'dam te gaan volgen. Weet iemand hier wat van af????

• Hyperbird
  • Niet online
Prachtig topic dit, ik doe nu ict en vind dat 3x nix, ik zit al een tijdje in deze richting in te denken, omdat het me echt heel leuk lijkt.

* Hyperbird blijft dit topic aandachtig volgen :)

• marcrenzo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-09 00:02
Lijkt me een vette cursus, maar is die cursus alleen maar te volgen vanaf januari 2002 of ook nog op andere tijden van 2002?

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 22:55 schreef MJC het volgende:

Nee joh, je hebt vast wel wat moois gemaakt met 3dsmax...gewoon meenemen als je op gesprek gaat, heb ik ook gedaan, en voila, ik was toegelaten. Je moet er overigens wel snel bijzijn, in januari 2002 gaat de nieuwe cursus van start :)
Het is in iedergeval bij lange na niet zo mooi als deze tekeningen.. maar ja als je dit kunt maken dan hoef je denk ik geen Maya meer te studeren :)
[topic=284060/1/25]

En ik moet eerst deze opleiding nog af maken (nog 2 jaar hehe) dus maar tegen die tijd neem ik aan dat die studie ook nog steeds beschikbaar is alhoewel er dan misschien wel een Maya5.0 is :)

• MJC

MJC

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:18 schreef marcrenzo het volgende:
Lijkt me een vette cursus, maar is die cursus alleen maar te volgen vanaf januari 2002 of ook nog op andere tijden van 2002?
jan tot mei 2002 en aug tot dec 2002
Twee keer per jaar dus.

• Scipionyx
  • Niet online
Op donderdag 11 oktober 2001 22:12 schreef MJC het volgende:
maandags altijd lesdag, vrijdag studiedag, dus uitwerken van hetgeen je geleerd hebt.
Het tempo ligt zeer hoog, 1 les missen is vitaal.
Je moet al .... knip
En van dinsdag tot donderdag dan? Ook gewoon les?

En kun je misschien wat screenshots posten van creaties die jij, je leraar of een klasgenoot gemaakt heeft (hebt?) :)

2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 17-09 12:33

Tim Schuhmacher

abasios

Erg intressant lijkt me dat - ik wil graag beter leren werken met 3d programma's. Op eigenhoutje met boeken is toch lastig als je niemand kent die je kunt vragen.

Maar gewoon voor de lol een cursus van 6500 is dan toch erg duur

• Scipionyx
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 18:05 schreef Tim Schuhmacher het volgende:
Erg intressant lijkt me dat - ik wil graag beter leren werken met 3d programma's. Op eigenhoutje met boeken is toch lastig als je niemand kent die je kunt vragen.

Maar gewoon voor de lol een cursus van 6500 is dan toch erg duur
Dan is dit idd een dure grap. Maar als iemand (ik o.a.) iets in de 3D-Wereld wil doen, is dit een ideale manier om de eerste stap te zetten naar een baan in de 3D-branche.
Zoals funksngrooves zei:
Op donderdag 11 oktober 2001 22:46 schreef funksngrooves het volgende:
[..]
Buiten dat kan iedereen lullen wat ie wil, hoe goed je ook bent, een bedrijf ziet ook graag diploma's. (als je gaat solliciteren).
[..]

• MJC

MJC

Op vrijdag 12 oktober 2001 17:15 schreef Scipionyx het volgende:
En van dinsdag tot donderdag dan? Ook gewoon les?
Nee, alleen maandag en vrijdag.
En kun je misschien wat screenshots posten van creaties die jij, je leraar of een klasgenoot gemaakt heeft (hebt?) :)
Mijn laatste serieuze render:
Afbeeldingslocatie: http://www.mjc.nl.vg/maya3f.jpg

Verder veel bezig met modelleren van gezichten, hier een oor (zonder texture):
Afbeeldingslocatie: http://www.mjc.nl.vg/ear3.jpg

• MJC

MJC

whehe, iedereen is gelijk genezen van de drang om deze opleiding te doen :)
Pagina: 1