Toon posts:

Audio Desing, leuke opleiding?

Pagina: 1
Acties:
  • 621 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik ga morgen naar de studiebeurs(denk nou niet meteen, beetje offtopic, maar lees nog ff door), en wil daar even gaan kijken naar de opleiding Kunst & Techniek(Cognitief Ergonomisch Ontwerpen/Interaction Design) Audio Design

Dit kan je doen aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, en aan de Saxion Hogeschool in Enschede.

Nu wil ik weten of iemand al bij de stand langs is geweest, en wat je ervan vond.

Of-nog beter- doet iemand momenteel die opleiding?

Het lijkt me nl. Best een interessante opleiding, alleen ik ben bang dat het een beetje veel muziekgeschiedenis en componeren van muziek is.

Kan iemand mij daarbij helpen?

P.S. doe Atheneum, zit in de 5e

Kut, tiepvoutje in de TITEL :(

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 21:33
het is iig makkelijk als je er bij zet wat je wilt gaan doen met de opleiding?

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

Verwijderd

Topicstarter
sound-designer, studio-technoloog, in ieder geval iets met het opnemen van muziek.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:47
Ik zou een wat algemenere studie kiezen, elektrotechniek bijvoorbeeld. Dan kun je nog alle kanten uit als het ware.

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 16:12 schreef mark_dabomb het volgende:
sound-designer, studio-technoloog, in ieder geval iets met het opnemen van muziek.
Volgens mij heb je die dingen rechtstreeks overgenomen uit de studiegids van de hku :)

Maar ik doe audiodesign aan de hku, als je iets met muziek&techniek wilt gaan doen lijkt me dat een beter idee dan........ehmmm..... electrotechniek :?

Verwijderd

He MrShaggy,

jij doet dus die studie... ik zou hem ook graag doen maar zie nog al op tegen de voorselectie ... is die heel moeilijk??/ vertel er in ierder geval wat over als je wil??

en of je ook een beetje wil vertellen wat het een beetje allemaal inhoud

b.v.d

DAmister

Verwijderd

en of je ook een beetje wil vertellen wat het een beetje allemaal inhoud
Daarmee bedoel ik dus de studie zelf... :7

Verwijderd

Topicstarter
ja, sorry, klopt dat ik wat namen overnam.

Maar de bedoeling is dus dat ik ga werken in een studio, bij een verhuurbedrijf en daar alles aan ga sluiten, audioinstallaties bedenk dat soort stuff.

En ik wil graag alles weten, of de opleiding moeilijk is, heb je er veel wiskunde bij nodig(benk niet zo goed in), wat is de voorselectie, is die zwaar, doe je ook echte praktijkdingen en wat zijn stagemogelijkheden enzo.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50

Jag

Op donderdag 11 oktober 2001 17:53 schreef mark_dabomb het volgende:
ja, sorry, klopt dat ik wat namen overnam.

Maar de bedoeling is dus dat ik ga werken in een studio, bij een verhuurbedrijf en daar alles aan ga sluiten, audioinstallaties bedenk dat soort stuff.

En ik wil graag alles weten, of de opleiding moeilijk is, heb je er veel wiskunde bij nodig(benk niet zo goed in), wat is de voorselectie, is die zwaar, doe je ook echte praktijkdingen en wat zijn stagemogelijkheden enzo.
Wat jij omschrijft is meer roadie werk. Als je dat wilt gaan doen moet je gewoon ergens gaan werken, en jezelf naar boven werken. Je hebt er wel cursussen voor, maar geen echte opleidingen. Het meeste wordt gewoon overgeleverd in de audio wereld.

Verwijderd

als je alleen wilt gaan werken in een studio om dingen aan te sluiten moet je geen audiodesign gaan studeren

maar wat mijn studie inhoudt (ik moet er wel bij zeggen dat ik niet weet hoeveel er precies veranderd is, ik zit inmiddels in jaar 4)....ik studeer af in de richting sounddesign en softwareontwikkeling voor muziek en geluid

sounddesign: daar zijn eigenlijk 2 richtingen, het echte klankontwerp gedeelte, hoe maak ik klanken, welke mogelijkheden zijn er, hoe werkt fm, etc....en de richting die zich meer toespitst op sounddesign voor multimedia...games, cdroms, websites, film, etc...

softwareontwikkeling voor muziek en geluid: dat is zo breed als je het zien wilt, bouw je eigen plugin, filter, software-synth, wat je maar voor ogen hebt

dan zijn er nog andere rchtingen zoals productie (opnemen en afmixen in de studio) en ehm....meer weet ik er even niet

het gaat er bij audiodesign in het algemeen om creatief met klank en geluid, met apparatuur, effecten, synths etc....het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan doen, als je een duidelijk doel voor ogen hebt is de keuze het vrij makkelijk, maar ik zou mezelf toch eerst goed afvragen wat je wilt gaan doen

ik weet dat dat lastig is want veel mensen komen aan met iets als "ik wil producer worden" of iets dergelijks...

maar m'n pizza is nu klaar, ik hoop dat ik je een beetje info heb kunnen geven, zo niet dan hoor ik het wel

eet smakelijk!

Verwijderd

nog even snel: het bedenken van audioinstallaties is wel iets wat goed bij onze opleiding past....het bedenken en realiseren van interactieve installaties waarin je bv door te bewegen klanken (of muziek) kunt vormen

typisch audiodesign

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ik heb een aantal jaren terug toelatingsexamen gedaan voor MuziekTechnologie in Hilversum (HKU), de opleiding die naast AudioDesign hoort. Het toelatingsexamen is voor zowel MT als AD, en je geeft een keuze op welke richting je toelating voor doet. Het is een vrij zwaar examen, waarvoor je dus o.a. 3 eigen composities moet opsturen (ca 2 maanden eerder), en bij het examen zelf zit er een stuk theorie (solfege en een stuk muziekleer), en een voordracht voor een commissie (3 stukken spelen en met de commissie praten). Heb je zelf muzikale ervaring? Is namelijk wel vereist.
Verder heeft MrShaggy intussen al een verhaaltje gegeven over AD; MT gaat wat meer in op de muziek zelf, dus daar is componeren en spelen etc. veel meer van toepassing.

Ik heb trouwens 2x examen gedaan. Eerste keer voldeed ik technisch niet; 2e heb ik om een uitgebreidere beoordeling gevraagd, omdat ik die van het jaar daarvoor zo beknopt vond. Toen hebben ze mij ter plaatse een soort beoordeling gegeven, waarbij ze vonden dat ik technisch wel voldeed, maar dat ik niet op de opleiding zou thuis horen. Met veel woorden hebben ze eigenlijk gezegd dat ik niet kneedbaar zou zijn voor ze. Kon ik me aan de ene kant wel voorstellen, aan de andere kant ook niet helemaal. Maar goed, ben dus toen ook niet toegelaten (wel beide keren voor de basisopleiding vooraf, maar daar had ik geen mogelijkheid voor om die te volgen).
Bereid je goed voor op de toelating!

Verwijderd

Topicstarter
lama zitten dan, ik ben niet echt een persoon dat graag een instrument bespeeld, behalve drum, maar heb geen drumstel.

Dus ik denk niet dat ik dan uberhaupt wordt aangenomen

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Tja, er wordt van je verwacht dat je muzikaal niveau hebt van ongeveer 6 jaar muziekschool opleiding, en eigenlijk meer, o.a. band-ervaring etc.
Als ik nu weer toelating zou doen dan zou ik hoogstwaarschijnlijk in 1 keer worden toegelaten tot de hoofdopleiding. Maar ik heb intussen andere wegen gevonden om toch een beetje professioneel aan de gang te kunnen; volgend jaar met een band de studio in om een cd op te nemen! :)

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
zijn er eigelijk andere opleiding die minder zwaar zijn die die richting opgaan ?

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 19:07 schreef mark_dabomb het volgende:
lama zitten dan, ik ben niet echt een persoon dat graag een instrument bespeeld, behalve drum, maar heb geen drumstel.

Dus ik denk niet dat ik dan uberhaupt wordt aangenomen
je wordt geacht een instrument te bespelen, maar als je denkt dat audiodesign het helemaal voor je is is niks onmogelijk......er zitten mensen op school die niks bespelen, maar genoeg andere kwaliteiten/interesses hebben

je moet gewoon voor jezelf goed weten wat je wilt, dat is het belangrijkste

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Da's ook waar MrShaggy, maar dat geldt voor zover ik weet dan alleen voor AD, en niet voor MT. Het is dan denk ik wel een grote pré als je flink wat muzikale ervaring hebt.

Er zijn een heleboel andere soorten opleidingen die veel doen met sounddesign en recording. Het zijn geen hbo opleidingen ofzo, maar ze kunnen je wel opleiden als soundengineer bijvoorbeeld. Je kunt sommige van die opleidingen ook doen als deeltijd. de SAE is zo'n instituut.
http://www.sae.edu

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ik ben 2e jaars AD-er en wat betreft dat instrumenten, er zit iemand bij mij in de klas die puur is toegelaten op zijn informatica en programmeer ervaring, verder had hij weinig muzikale ervaring (wat tracking dingen). Wat je je wel moet realiseren is dat het geen speeltuin is waar je de hele dag achter knopjes zit en freaky muziek zit te maken ofoz. Het is wel een opleiding (als lijkt het soms niet zo misschien) en je leert dus ook dingen waarvan je op het eerste gezicht zegt van, wat moet ik daar nou weer mee, maar wat later handig kan zijn. Als AD-er krijg je, zeker in het eerste jaar, best veel dezelfde vakken als MT, wat dus zwaar kan vallen als je geen instrument bespeelt, andersom gebeurt het ook dat MT-ers het technischer gedeelte lastig vinden. Maar, je zit er om te leren. Ik zou zeggen, kom naar de open dag, zal wel weer ergens in november zijn. Hou de website in de gaten ofzo..

• djazete

djazete

steel

ow, btw, audio design aan de hku is iets totaal anders dan aan bv. saxion of andere hogescholen ofzo...
echt.

• wibblemoo
  • Nu online
Op donderdag 11 oktober 2001 20:01 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Da's ook waar MrShaggy, maar dat geldt voor zover ik weet dan alleen voor AD, en niet voor MT. Het is dan denk ik wel een grote pré als je flink wat muzikale ervaring hebt.

Er zijn een heleboel andere soorten opleidingen die veel doen met sounddesign en recording. Het zijn geen hbo opleidingen ofzo, maar ze kunnen je wel opleiden als soundengineer bijvoorbeeld. Je kunt sommige van die opleidingen ook doen als deeltijd. de SAE is zo'n instituut.
http://www.sae.edu
wat zou voor die opleidingen een goede vooropleiding zijn ? (niet AD in utrecht dus)

• djazete

djazete

steel

muziekschool en eoa particuliere audio school waar jeje scheel voor dokt om in iemands omgebouwde schuur met een O2R wat te spelen, ofzo ...

als je toch AD wilt doen, waarom dan niet die opleiding.. die is er immers op afgestemd.

...

• wibblemoo
  • Nu online
ik speel alleen geen instrument, kan niet programeren. ik kan alleen met zo'n ding werken die in me webicon staat :)

(voor de simpele onder ons, DJ'ing dus)
Pagina: 1