Ok, is 100hertz nou echt zo merkbaar? En nou niet zeggen dat het zo fantastisch merkbaar is omdat je zelf toevallig een 100 hertz hebt
maar ff mensen die het echt vergeleken hebben...
Het zal gaan om een 68 of 72 cm tv, dus geen breedbeeld.
Het scheelt ongeveer 600 piek en ik zit niet 6 uur per dag achter de tv, als het niet echt merkbaar is dan kan ik die 600 piek extra wel beter besteden
Het zal gaan om een 68 of 72 cm tv, dus geen breedbeeld.
Het scheelt ongeveer 600 piek en ik zit niet 6 uur per dag achter de tv, als het niet echt merkbaar is dan kan ik die 600 piek extra wel beter besteden
bron: http://www.consumentengids.nl/100 hertz
Geavanceerdere techniek treffen we ook aan in de 100 hertz-toestellen. Met 'hertz' wordt de frequentie van beeldverversing aangeduid. Standaard is dat met 50 hertz. Bij grootbeeldtoestellen kan dat vanuit bepaalde hoeken, bij kunstlicht of grote kleurvlakken soms tot een waarneembare flikkering leiden. Bij 100 hertz is de beeldopbouw zo snel, dat het beeld stabieler en rustiger is. Deze techniek is vooral zichtbaar beter bij toestellen met een grote beelddiagonaal.
Meetbaar zijn de verschillen tussen 50 en 100 hertz niet zo groot dat het totaaloordeel voor beeld duidelijk in het voordeel van de duurdere 100 hertz uitvalt. Op het eerste gezicht is het verschil ook moeilijk vast te stellen. In een rijtje toestellen in de winkel springt de 100 hertz er niet uit. Ons kijkerspanel waardeerde de hogere beeldfrequentie pas nadat ze een tijdje onder wisselende (ongunstige) omstandigheden naar 100 hertz-beelden hadden gekeken en terug moesten schakelen naar 'gewoon'. Op dat moment treden er afkickverschijnselen op.