AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD
Met basic kennis kan Pascal nog erg zinvol zijn...Chieliot:
Op school leren wij Pascal, nu heb ik daar met mijn basic ervaring geen zin in en stap ik liever meteen over op een taal zoals C++.
Dat is het verschil tussen alle imperatieve talen, dus dat zegt niet zoveel. Pascal v C++ is een tamelijk groot verschil in ieder geval.Volgens een vriend van mijn zit er geen verschil tussen C++ en Pascal, behalve dan dat je andere statements gebruikt.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Verwijderd
Verwijderd
(in pascal kan je b.t.w. ook pointers gebruiken)
ik heb veel ervaring met pascal, en begin nu op school met C, en ik moet zeggen dat de structuur grotendeels hetzelfde is.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ja, maar ik heb op school ook een jaar C++ gehad, en kregen het jaar daarop pas OOOp donderdag 11 oktober 2001 14:54 schreef OiSyN het volgende:
ik geloof dat er in pascal geen OO mogelijkheden zitten... dus het is misschien beter om pascal te vergelijken met C ipv C++
En het eerste jaar was gewoon uit een C boek
Rare wereld
dat is de OO versie van pascal.
die is vergelijkbaar met Visual C++
maar voor de goede orde C++ tegen Pascal
Pascal ondersteunt geen pointers (naar functies).
Pascal ondersteunt geen OO.
Pascal ondersteunt geen direct memory access (dat is in de stijl van: processor ik will address 9FFFF43 hebben en die moet ge-XORt worden met adress ....).
Pascal ondersteunt geen fork (unix parallel proccessing).
C++ is veel meer platform afhankelijker dan pascal
Delphi is een evolutie van pascal en wordt veel in bedrijven gebruikt (dingen zoals boekhoudprogarmma's)
Pascal heeft veel minder last van memoryleaks en
(standaard C++) plaatsing in het geheugen ( int a = 0; cout << *((&a)--); bijvoorbeeld is een leuke {pointer naar een blok geheugen wat je niet gebruikt en dat inlezen als integer})
enz.
Eerst had ik ook dat je in Pascal geen ASM statements kon plaatsten zodat je bij harware kon komen. Excuus dat kan pascal ook net als C++ dat kan.
Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5
Verwijderd
Waar basseer dit allemaal op man?! turbo pascal 1.0 ofzo?!?!? Damn wel vaker iemand bullshit zien posten maar dit slaat toch vrijwel alles..Op donderdag 11 oktober 2001 15:11 schreef reddog33hummer een hele berg onzin:
[edit en snel je posts editen als je commentaar krijgt is ook niet netjes he..]
Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5
Pascal of TP7?Op donderdag 11 oktober 2001 15:11 schreef reddog33hummer het volgende:
ik denk dat die vriend delphi bedoelt
dat is de OO versie van pascal.
die is vergelijkbaar met Visual C++
maar voor de goede orde C++ tegen Pascal
Waar is iets als TurboVision dan op gebaseerd?Pascal ondersteunt geen pointers (naar functies).
Pascal ondersteunt geen OO.
Zeker dat het wel ondersteund wordt.Pascal ondersteunt geen direct memory access (dat is in de stijl van: processor ik will address 9FFFF43 hebben en die moet ge-XORt worden met adress ....).
C++ kent ook geen fork.Pascal ondersteunt geen fork (unix parallel proccessing).
Ik zou toch zweren dat C++ op veel meer platforms draaitC++ is veel meer platform afhankelijker dan pascal
Oh ja?Delphi is een evolutie van pascal en wordt veel in bedrijven gebruikt (dingen zoals boekhoudprogarmma's)
Pascal heeft veel minder last van memoryleaks en
Volgens mij is dat geen geldige C++ (&a is geen l-value, dus -- kan niet. Wat je probeert uit te leggen kan in Pascal ook.(standaard C++) plaatsing in het geheugen ( int a = 0; cout << *((&a)--); bijvoorbeeld is een leuke {pointer naar een blok geheugen wat je niet gebruikt en dat inlezen als integer})
enz.
Dat is juist iets wat compiler afhankelijk is.Eerst had ik ook dat je in Pascal geen ASM statements kon plaatsten zodat je bij harware kon komen. Excuus dat kan pascal ook net als C++ dat kan.
Op donderdag 11 oktober 2001 15:04 schreef een_naam het volgende:
Zo C++ gehad zonder gebruik te maken van OO dat is knap.
1
| int main() { bool v = false; return 0; } |
Wat stond er nog meer dan?Op donderdag 11 oktober 2001 15:16 schreef Yarvieh het volgende:
[..]
Waar basseer dit allemaal op man?! turbo pascal 1.0 ofzo?!?!? Damn wel vaker iemand bullshit zien posten maar dit slaat toch vrijwel alles..
[edit en snel je posts editen als je commentaar krijgt is ook niet netjes he..]
Verwijderd
Letterlijk stond er dit:Op donderdag 11 oktober 2001 15:35 schreef OlafvdSpek het volgende:
Wat stond er nog meer dan?
Pascal ondersteunt geen pointers .
Pascal ondersteunt geen direct memory access.
Wat natuurlijk al helemaal belachelijk was vandaar mijn nogal korte reactie.. die nu enigsinds overdreven lijkt..
Verwijderd
De statements zijn juist het meest lijkende tussen de 2... allebei hebben ze for en while en zo hoor.Op donderdag 11 oktober 2001 14:40 schreef Chieliot het volgende:
Op school leren wij Pascal, nu heb ik daar met mijn basic ervaring geen zin in en stap ik liever meteen over op een taal zoals C++. Volgens een vriend van mijn zit er geen verschil tussen C++ en Pascal, behalve dan dat je andere statements gebruikt. Wie heeft hier een zinnig woord over te zeggen?
Daarentegen is Pascal gewoon simpelweg een hogere taal: minder werk voor meer resultaat. Dit resultaat zal daarentegen in principe langzamer zijn en kunt er minder stunts in uithalen: maar dat is voor veel mensen juist goed nieuws. Anderen preferen het extra werk van C++ voor de extra mogelijkheden.
Ik weet niet HOE ervaren je bent met Basic, maar ik zou je niet al te druk maken over het feit dat je nu in Pascal moet programmeren. Tenslotte moet je leren programmeren, en dat is iets heel anders dan leren hoe een bepaalde programmeertaal werkt.
There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -
Verwijderd
De bedenker van Pascal heeft daarna nog modula-2 en modula-3 geschreven waar dergelijke dingen wel in zitten.
Borland heeft de pascal taal zelf flink uitgebreid. Als je nu in TP6+ programmeerd kun je evenveel als in C++. Pointers, Objecten, alles.
Wat je in delphi in TP programmeerd is vaak geen standaard pascal!
Nogmaals bedankt
AMD XP1800+, 512MB Intern, Maxtor 160Gig, Matrox G550 32 DDR Dual Head in een Chieftec DX-01-SLD
dat die overstap kleiner is ben ik met je eens, maar spaghetticode is sinds QB (PDS?) 7, TurboBasic etc. helemaal niet meer nodig. In pascal kun je ook best spaghetticode creeeren als je wilt, in Basic hoeft het niet als je het niet wilt ...Op donderdag 11 oktober 2001 15:43 schreef 4of10 het volgende:
De overstap van Basic naar Pascal is veel groter dan die van Pascal naar C++. Beginnen met pascal is dus misschien best nuttig om gestructureerd programmeren (i.t.t de 'spagettiecode' van Basic) te leren.
Hiermee zeg ik verder nix over de mogelijkheden van QB/TB/VB, daar wil ik het niet over hebben
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
1. de taal (het 'makkelijke' gedeelte)
2. probleemoplossing (dat is het EIGENLIJKE programmeren)
In Pascal en C zijn de verschillen niet zo bijzonder groot. Je zal zien (als je C bestudeert) dat in Pascal een hele hoop dingen zijn toegevoegd die het alleen makkelijker maken. Denk aan datatypen (string, boolean) die in C niet (direct) bestaan en in Pascal wel.
Verder bestaat de syntax van Pascal meer uit normaal Engels (begin en end tegenover { en })
Wat ik verder kwijt wil is dat Pascal een betere taal is om in te beginnen door die op het eerste gezicht beter leesbare syntax. Kan je eenmaal goed programmeren (niet het taal-gedeelte), dan is de overstap van Pascal naar C niet zo heel groot. Van C kan je ook overstappen naar C++ (OO).
En tenslotte: een hoop zaken zijn compiler-afhankelijk maar de grote compilers ondersteunen in-line assembly, waardoor je in principe alles kan hoor. Moet je wel asm gaan leren maargoed
Hou het erop dat je met Pascal prima kan beginnen. Je stapt toch wel over op C waarschijnlijk en mocht je naar Delphi verhuizen, dan is je die syntax ook niet meer vreemd; ben je van alle markten thuis
Saved by the buoyancy of citrus
Verwijderd
Dat toevoegen is niet tov van C. Pascal en C zijn ongeveer gelijktijdig ontwikkeld.Cyphax: Je zal zien (als je C bestudeert) dat in Pascal een hele hoop dingen zijn toegevoegd die het alleen makkelijker maken. Denk aan datatypen (string, boolean) die in C niet (direct) bestaan en in Pascal wel.
/me gaat zich eens een keer niet met een programmeertalen-draadje bemoeien...
hier ben ik het 100% mee eens, top uitleg, waarheid als eenOp vrijdag 12 oktober 2001 09:07 schreef Cyphax het volgende:
lang verhaaltje
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
ANSI C is volgens mij ouder dan Pascal. Ik heb Pascal niet ontwikkeld dus ik weet niet wat de makers van Pascal in hun achterhoofd haddenOp vrijdag 12 oktober 2001 09:11 schreef Arien het volgende:
[..]
Dat toevoegen is niet tov van C. Pascal en C zijn ongeveer gelijktijdig ontwikkeld.
/me gaat zich eens een keer niet met een programmeertalen-draadje bemoeien...
Pascal met C++ vergelijken is trouwens niet echt logisch. Pascal met C vergelijken is wel realistisch.
I stick to my conclusion
Spaghetti code lukt je ook in C en zelfs C++ als je wiltOp vrijdag 12 oktober 2001 08:52 schreef limoentje het volgende:
[..]
dat die overstap kleiner is ben ik met je eens, maar spaghetticode is sinds QB (PDS?) 7, TurboBasic etc. helemaal niet meer nodig. In pascal kun je ook best spaghetticode creeeren als je wilt, in Basic hoeft het niet als je het niet wilt ...
Hiermee zeg ik verder nix over de mogelijkheden van QB/TB/VB, daar wil ik het niet over hebben![]()
![]()
Je 'moet' gewoon altijd zorgen dat je een structuur hebt (PSD maken bijvoorbeeld) voor je een groot programma maakt. Ik heb in Pascal in vroeger tijden veel geprogrammeerd en dat was zo'n beetje spaghetti code. Het enige resultaat is eigenlijk dat ik m'n programma's nu niet meer kan lezen
Verwijderd
ANSI C?Cyphax: ANSI C is volgens mij ouder dan Pascal.
Pascal is uit 1968 IIRC.
Algol bijvoorbeeld.Ik heb Pascal niet ontwikkeld dus ik weet niet wat de makers van Pascal in hun achterhoofd hadden
Hmmm de eerste versie van C iig (ten tijde van de ontwikkeling van UNIX. Dat was nog van VOOR de tijd van de 8086 pc'sOp vrijdag 12 oktober 2001 09:25 schreef Arien het volgende:
[..]
ANSI C?Nee, de standaardisatie van C was pas begin jaren 80.
Later idd ANSI C maar dat was ook niet de eerste.
Maargoed het gaat daar niet zozeer om
Het kan goed zijn dat ze niet van C uitgingen, zal je best gelijk in hebben maar wat ik aan wilde geven waren wat verschillen tussen Pascal en C, wellicht was mijn formulatie niet correct.
IIG zijn we eruit dan?
Ok.. dit kan dus wel.. ja.. ook pointer naar functiesPascal ondersteunt geen pointers (naar functies).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| procedure procmetprocalsparam(procedure heekijknou(param1: integer));
begin
heekijknou(1);
end;
procedure duh(param1: integer);
begin
//blaat
end;
procedure goh(param1: integer);
begin
//nog meer blaat
end;
begin
procmetprocalsparam(duh);
procmetprocalsparam(goh);
end; |
In pascal kan je net zoveel als in C hoor... en pascal met C++ vergelijken is idd appels met peren vergelijken.
Je vergelijkt een imperative taal met een OO taal.... maar goed
Zie ook "Programming with data structures" van Robert L. Kruse.
Hoop dingen met recursiviteit, pointers, functies, functies als parameters (dat bedoelde je met pointers naar functies.. zoniet.. waar gebruik je ze anders voor?).
Dit boek is er zowel in C als in Pascal variant (is NIET comiler/ide afhankelijke geschreven!!!!)
Ik had ook nog ergens een boek waarin dus het verschil wordt uitgelegd tussen verschillende talen (machine taal, imperatieve talen, oo talen etc.), maar dat boek ligt bij een collega.. en weet niet meer hoe het heet.. maar daarin worden dus precies de mogelijkheden en onmogelijkheden van de verschillende soorten talen uitgelegd.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Hoezo zelfs?Op vrijdag 12 oktober 2001 09:15 schreef Cyphax het volgende:
Spaghetti code lukt je ook in C en zelfs C++ als je wilt
Kun jij mij een stukje C-spaghetti geven die niet door de C++ compiler komt?
Verwijderd
De bedenker van Pascal heet Niklaus Wirth. Wirth was een van de grote voorstanders van het toen nieuwe concept van gestructureerd programmeren (via stepwise refinement). Hij heeft Pascal ontwikkeld als een taal voor educatieve doeleinden, een taal die studenten en aspirant-programmeurs dwingt tot gestructureerd programmeren. Pascal is daarom een "bondage-and-discipline language".Op vrijdag 12 oktober 2001 09:15 schreef Cyphax het volgende:
Ik heb Pascal niet ontwikkeld dus ik weet niet wat de makers van Pascal in hun achterhoofd hadden
Bondage en discipline...Op vrijdag 12 oktober 2001 16:54 schreef mietje het volgende:
Pascal is daarom een "bondage-and-discipline language".
Weet je zeker dat het niet Marquis de Sade was?
Verwijderd
Tja, hacker jargon hehOp vrijdag 12 oktober 2001 16:57 schreef curry684 het volgende:
Bondage en discipline...
Wirth heeft afentoe wel wat van hem wegWeet je zeker dat het niet Marquis de Sade was?
Kan vast wel als die C++ compiler in C++ mode compileert en niet in C mode. C++ heeft veel betere type checking dan C.Op vrijdag 12 oktober 2001 15:50 schreef curry684 het volgende:
[..]
Hoezo zelfs?
Waarom niet vergelijken met C++ zonder het OO gedeelte?Op donderdag 11 oktober 2001 14:54 schreef OiSyN het volgende:
ik geloof dat er in pascal geen OO mogelijkheden zitten... dus het is misschien beter om pascal te vergelijken met C ipv C++
't komt wel door de compiler, spaghetti code is niet code die niet WERKT, 't is code die er niet uit ziet omdat je geen structuur hebtOp vrijdag 12 oktober 2001 15:50 schreef curry684 het volgende:
[..]
Hoezo zelfs?
C++ is in principe zo opgezet dat je juist WEL structuur hebt dus als je dan NOG spaghetti code bouwt ben je best fout bezig
Dat is dan gewoon C.Op vrijdag 12 oktober 2001 19:44 schreef OlafvdSpek het volgende:
[..]
Waarom niet vergelijken met C++ zonder het OO gedeelte?
Dat ++ was eigenlijk gewoon het OO gedeelte.
Verder kan je ZELFS met pascal op een OO manier proggen, middels records en arrays e.d.
Je mist bijvoorbeeld templates, type checking, etc.
En als je zelf geen OO code schrijft, kun je bijvoorbeeld nog wel bijvoorbeeld STL gebruiken, waaronder std::string.
Verwijderd
Leuke tabel, maar ietsje verouderd...Op donderdag 11 oktober 2001 18:08 schreef mgfun het volgende:
Ow en nog een leuke tabel
http://www.s-direktnet.de/homepages/neumann/langcomp.en.html
Object Pascal kent sinds Delphi 5 ook overloading.
En voor multiple inheritance heeft 't een prima alternatief: interfaces. In 't leven geroepen voor COM-objecten, maar uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van Delphi (de hele IDE hangt bv. van de interfaces aan elkaar).
Tikkie omslachtig misschien, maar da's multiple inheritance onder C++ ook.