Toon posts:

In hoeverre speelt geheugen mee...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
... bij het vastlopen van mijn systeempje zo nu en dan?

Temperatuur van de CPU heb ik eigenlijk uitgesloten, want op het moment van vastlopen na bijvoorbeeld een spelletje of DivX (of kort daarna) is de temp niet eens hoger dan de 47 graden.

Daarom de vraag in hoeverre geheugen meespeelt in het vastloopproces. De VIA 4-in-1 drivers heb ik volgens laatste versie geïnstalleerd, dus.

Mijn beestje: AMD Athlon 900 op een Abit KT7A.

Ik wil dus eigenlijk alleen weten wat het geheugen voor rol hierin speelt. Het is 1 reepje van 128 MB pc133 (vrij el cheapo geloof ik), en al vrij oud. Wordt het tijd voor nieuw (en kijken naar de prijs, MEER) geheugen of...?

Tnx hè mensen :)

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 12:50

DaOverclocker

Overclocker for life...

Stop er es een keer een andere dimm in!
dan weet je meteen of het daar aan ligt.
Ow ja , geheugen speelt echt op zijn minst een even groote rol in vastlopers als de cpu.

systeem specs

Verwijderd

Absoluut! Ik zou er eerst eens een merk dimm in drukken! De prijsverschillen zijn tegenwoordig niet noemenswaardig meer (neem valueram -> levenslange garantie) en we dalen nog steeds. Grote kans dat je probleem dan weg is. Of eerst eens kijken in je bios waarop je CAS latency op ingesteld staat. Goedkope dimm kan vaak de instelling 2 niet aan.
succes

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 15:17
Geheugen kan inderdaad een hele grote rol spelen.. Als de timing niet klopt ofzo (te lage cas-settings etc), dan kun jij problemen krijgen met vastlopers..

En dat is eigenlijk ook niet zo vreemd.. Je besturingssysteem werkt toch vanuit het ram.. Daar staat het programma in, dus als er iets fout gaat met het ram....

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 13:21
www.memtest86.com

draai dit proggie en je weet of je geheugen wel/niet goed is!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 11 oktober 2001 14:09 schreef weareborg het volgende:
www.memtest86.com
Die kende ik nog niet. Ik heb het even bekeken en hij staat nu in de FAQ :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 13:21
Op donderdag 11 oktober 2001 14:30 schreef Exirion het volgende:

[..]

Die kende ik nog niet. Ik heb het even bekeken en hij staat nu in de FAQ :)
is hier moderator en kent dat nog niet? ga je gouw schamen, is al heel vaak langsgekomen :D

Verwijderd

Mwuah,
die losse test programma's hebben bij mij nog nooit een falend reepje geheugen gevonden, die wel door de uitgebreide BIOS geheugentest komt. Ook dat memtest86 programma niet.

Dat doe je dus in de advanced bios settings, quick power on selftest zet je dan op disabled.

Ik had ooit in het verre verleden een reepje, dat het prima op 100 Mhz doet met een K6-2/500 op een Tyan en een ASUS-P5A moederbord, geprobeerd op mijn KT7-RAID bord. Nooit niet geeneen fout te vinden, maar het werkt gewoon niet stabiel op die KT133 chipset. Wel op een langzamere MVP3 of Aladdin 5. Alledrie 100 Mhz chipsets. Ik kreeg allemaal gekke schermen die hele mooie kleuren gaven die ik niet nodig had, en blue screens, fouten, vastlopen met de bekende groene streep........

Vastlopen kan wel, als je de geheugen instellingen te hoog hebt getweaked, dan slaat de boel vast met een grafische afbeelding op de monitor, of je wordt uit het programma geknikkerd terug naar de desktop.

Kapot geheugen geeft dus meer foutmeldingen en bluescreens dan alleen maar vastlopers.

Eigenlijk is het waarschijnlijker dat je de VGA kaart + het geheugen te snel hebt staan. Zet alles eens in de BIOS op safe defaults, en daarna eventueel de driver instellingen van de VGA kaart ook. (En effe booten daarna :P )

:Y)

Verwijderd

Topicstarter
Die vastlopers zijn bij mij gewoon complete screen freezes. Oftewel, bij een spelletje ofzo doet niks het meer. Geluid blijft dan loopen en beeld blijft staan. Ctr+alt+del werkt dan niet meer en helpt alleen een complete reset.

Maar goed, ik test wel even mijn geheugen en controleer even de bios settings voor de zekerheid (hoewel ik die sowieso al op safe settings had staan, but better make sure :Y) )

Hasta la pasta :)

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Ik heb hetzelfde probleem bij een ASUS A7V-E.

Lastig bij branden!!

There's no place like 127.0.0.1

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 11 oktober 2001 15:09 schreef weareborg het volgende:
is hier moderator en kent dat nog niet? ga je gouw schamen, is al heel vaak langsgekomen :D
Ik zal er wel steeds overheen gelezen hebben :o ;)

Komt misschien omdat ik zelf een verstokt Safbench gebruiker ben :P (DOS proggie, en test erg grondig)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Pas wel op met memtest.
Het programmatje kan namelijk niet overweg met RIMM.
Ik spreek uit ervaring omdat we dat programmatje ook gebruiken ok mijn werk.

Verwijderd

Koop gewoon ff een 256mb Dimm pc133 cas2. Dan heb je echt goed geheugen.

Verwijderd

jonge

die gast heb een abit mobo

ik heb die ook en me pc hangt net zo hard

ej heb je raid 0 ? en win98 ?
coz dat is bij mij de oorzaak als het goed is
k heb nu als test enso f 1 hd op ata 100 controller en hij loopt nog nie vast..

k wil nie zegge dat dat bij jou zo is coz majbiej is je meg wel kapot enso maar t kan oplossing zijn eh :D

Verwijderd

ik had eerst ook heel brak geheuge(nu nog steeds in me hoofd :P ) maar ik heb et toen ingeruild en nu is et weer goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 11 oktober 2001 17:58 schreef nasher het volgende:
jonge

die gast heb een abit mobo

ik heb die ook en me pc hangt net zo hard

ej heb je raid 0 ? en win98 ?
coz dat is bij mij de oorzaak als het goed is
k heb nu als test enso f 1 hd op ata 100 controller en hij loopt nog nie vast..

k wil nie zegge dat dat bij jou zo is coz majbiej is je meg wel kapot enso maar t kan oplossing zijn eh :D
Nee ik heb geen raid controller op de mijne want ik heb de kt7a. Voor de rest heb ik win98 se

Verwijderd

O,
nog een ding, zet eens in de BIOS AGPx4 uit. Standaard wil die aan staan nogal eens.
Verder raad ik http://go.to/kt7faq aan als leesvoer bij instabiele systemen.
Mazzl.
Pagina: 1