2.4.12 is uit, 2.4.11 NIET gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

Topicstarter
Ongeveer een dag nadat 2.4.11 uit was, is 2.4.12 uitgekomen. Dit omdat 2.4.11 een ernstige fout bevat; Het wordt zeer sterk afgeraden om 2.4.11 te gebruiken. 2.4.12 zou wel goed moeten zijn.

Van de linux-kernel mailinglist:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
2.4.11 had a fix for a symlink DoS attack, but sadly that fix broke the
creation of files through a dangling symlink rather badly (it caused the
inode to be created in the very same inode as the symlink, with unhappy
end results).

Happily nobody uses that particular horror - or _almost_ nobody does. It
looks like at least the SuSE installer (yast2) does, which causes a nasty
unkillable inode as /dev/mouse if you use yast2 on 2.4.11.

("debugfs -w rootdev" + "rm /dev/mouse" will remove it, although I suspect
there are other less drastic methods too if your fsck doesn't seem to
notice anything wrong with it. Only one report of this actually happening
so far).

So I made a 2.4.12, and renamed away the sorry excuse for a kernel that
2.4.11 was.

Linus

2.4.12 is te downloaden van kernel.org, de gewone mirrors en (natuurlijk :) ) ftp://galileo.luon.net/

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
En mocht je een parallele poort hebben dan is hier ook al een fix:

http://marc.theaimsgroup.com/?l=linux-kernel&m=100278983703821&w=2

Here is the fix:

--- linux/drivers/parport/ieee1284_ops.c.orig Thu Oct 11 09:40:39 2001
+++ linux/drivers/parport/ieee1284_ops.c Thu Oct 11 09:40:42 2001
@@ -362,7 +362,7 @@
} else {
DPRINTK (KERN_DEBUG "%s: ECP direction: failed to reverse\n",
port->name);
- port->ieee1284.phase = IEEE1284_PH_DIR_UNKNOWN;
+ port->ieee1284.phase = IEEE1284_PH_ECP_DIR_UNKNOWN;
}

return retval;
@@ -394,7 +394,7 @@
DPRINTK (KERN_DEBUG
"%s: ECP direction: failed to switch forward\n",
port->name);
- port->ieee1284.phase = IEEE1284_PH_DIR_UNKNOWN;
+ port->ieee1284.phase = IEEE1284_PH_ECP_DIR_UNKNOWN;
}

En mocht je SCSI hebben dan zou er ook iets zijn met
linux/include/asm/apicdef.h (maar de 2de keer ging het compileren wel goed.)

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
oke bedankt dat je het ff zeg ik wou 2.4.11 na school gaan instaleren (zit nu op school)

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik wil graag eens proberen zelf een kernel te compileren (alleen maar om dat ook eens te leren) maar geloof dat ik nu nog maar ff wacht. Ik heb nl. zowel SCSI als parallelle poort nodig op mijn desktop (jaja, ik weet het, ik heb een oude printer :)

Verwijderd

Zo te zien is dus 2.4.12 ook niet oke (SCSI & parport). Ik ga maar weer terug naar de -ac reeks. :( In korte tijd dus al drie brakke kernels.

Verwijderd

draai ik dus net al een dag 2.4.11 vanwege de grootse driver updates. krijg je dit.

ik ben eerlijk gezegd een "beetje" teleurgesteld over de 2.4.x kernels....
of iig de kernels boven de 2.4.5 release.

dan moest ik vandaag maar weer naar 2.4.12 gaan..

(ik blijf compilen)

Malkav

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Die scsi error lag aan mij (en iemand anders die er ook last van had) maar zou er niet moeten zijn. Heb nu al 5x de kernel opnieuw gecompileerd (om het te testen) en geen enkele keer kwam die scsi error terug.

En parallele poort kan je dus met die fix maken, geen probleem. (er moet ECP_ tussen in die 2 variablen )

Verwijderd

Het uitkomen van een kernel met een error in iets basics als een paralelle poort is toch een niet (goed) geteste kernel ? Ik laat 2.4.12 voorlopig wel ff links liggen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik draai nu een dag successvol met kernel 2.4.11. Tis dat ik ineens gratiz en voor nix een extra IDE backupmedium in mijn compu krijg waarvoor ik nieuwe kernel moet maken, anders zou ik em gewoon laten liggen.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

* kenneth is verstandig en draait al tijden 2.2.19

* kenneth zoekt eigenlijk een kick en gaat toch maar 'ns upgraden naar 2.4 :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Heel slecht vind ik het. Hoe kun je nou een stable kernel uitbrengen die niet eens compileert als je parallelle poort support aanzet.
Goed getest hoor. Echt waar!

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mjah, dit is een behoorlijk slechte week voor Linux/s :(
Ik wacht wel weer op 2.4.13 voor mijn workstation, vind dit soort dingen maar niks...

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik vandaag balen:
Was bezig een nieuwe Debian server op te zetten (slechts mijn tweede Linux bak als Linux n00b)
Ikke dus een 2.4.12 patchen en hele kernel inelkaar flansen, IDE drivers als module, zodat die alleen geladen zijn wanneer ik backups wil maken op mijn IDE removable.

Mooi niet dus:
mount /dev/hdb /mnt/syquest
gaat ie mooi modules opvissen en installeren: MUURVAST
Ik rebooten: modules van 2.4.12 helemaal naar de maan, maar 2.2.19-Prenogwat_compact werkt nog perfect :)

* _JGC_ gebruikt nog mooi 2.2.19-full strax op z'n nieuwe server.

GoTv*r, gaan we nog wat doen vandaag?

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 12:05 schreef deadinspace het volgende:
[...] Het wordt zeer sterk afgeraden om 2.4.11 te gebruiken [...]

[...] Happily nobody uses that particular horror [...]
Waar hebben we het dan over :? Niks aan de hand, ophef om niks :)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 12 oktober 2001 19:38 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Waar hebben we het dan over :? Niks aan de hand, ophef om niks :)
Knap staaltje wishful quoting ;) Yast is toch een veelgebruikte tool en ik kan me voorstellen dat er dus aardig wat mensen zijn die hier toch problemen mee hebben.

* odysseus zit er hard aan te denken om over te stappen op de -ac tree. Zag vandaag weer benchmarks waarin de VM van -ac er beduidend beter uitkomt. Gelukkig heeft Linus beloofd dat 2.5 binnen zeer korte tijd geopend wordt, dus daar vertrouw ik dan maar op. Aan de andere kant, hij zei ergens in Juli ook al dat dat op korte termijn zou gebeuren...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15
Wat is precies die ac tree dan?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 12 oktober 2001 22:15 schreef farlane het volgende:
Wat is precies die ac tree dan?
AC is een afkorting van 'Alan Cox', is de man die je als de rechterhand van Linus kunt zien, onderhoudt op dit moment de 2.2 serie, en heeft altijd een patch op de huidige kernel, nu bijv. 2.4.12-ac1 (Tenminste, zo uit m'n hoofd :-) ), waarin hij bleeding edge patches uitprobeerd, zonder garantie 'If it breaks, you get to keep both pieces', maar in de 2.4 kernel schijnen de kernels die Alan maakt, beter te zijn dan die van Linus..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 22:08 schreef odysseus het volgende:
Knap staaltje wishful quoting ;) Yast is toch een veelgebruikte tool en ik kan me voorstellen dat er dus aardig wat mensen zijn die hier toch problemen mee hebben.
Ook een knap staaltje "aannemen zonder nadenken". Yast zelf is het probleem niet, het is één specifieke functie in Yast die het probleem vormt. Het gaat hier om een simpele refcount-telfout-achtig-iets in symlinks. Als je de muis kiest in YAST (hoevaak switchen mensen van muis :? - dagelijks, uurlijks, minutelijks |:( - nee, ongeveer nooit) en daardoor wordt een niet-gerefde symlink niet verwijderd. Iets in die zin. Het is niks ergs, het is dus alleen een stukje HD data die niet verwijderd wordt terwijl het wel verwijderd moet worden, je verliest dus een paar byte HD-space tot aan je volgende e2fsck.

Nee hoor, dat is een wereldprobleem, oh help we gaan dood |:(. Het is een simpel probleempje die misschien niet hoort maar dieecht geen rampzalige gevolgen heeft in de zin van crashes, permanente systeemschade ofzo. Dat Linus direct een nieuwe kernel heeft uitgebracht en zijn fout heeft toegegeven siert hem en daarmee Linux, maar daarnaast blijf ik erbij dat het paniek om niks is.

Dus nogmaals, waar hebben we het over :? |:(

Verwijderd

Over -ac vs. de general kernel: -ac heeft de nieuwste probeerseltjes die niet stabiel hoeven te zijn, daarom kan -ac nieuwere speeltjes hebben en daarom is de VM van -ac ook beter (die wordt namelijk dagelijks verbeterd en eerst in -ac gezet en later pas in linus' generic kernel). de kernel van linus zal vanzelf volgen.

Ik heb genoeg voorbeelden gezien van -ac kernels die niet eens booten of die op bepaalde drivers crashen. Dat hoort ook bij -ac. Ik zou niet tè snel de overstap op -ac overwegen puur en alleen omdat de VM ietsje sneller is. Het heeft zeker zijn nadelen :)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:15
Ah..kijk,

maar hoe kan het dan dat die 'bleeding edge' kernels op dit moment stabieler zijn dan de reguliere?

Linus is een beetje aan het stuntelen met die laatse paar kernels krijg ik het idee.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1