3dfx, deel werkstuk

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
voor mijn profielwerkstuk economie, hoe te overleven in de computerbusiness, heb ik al een deel geschreven over 3dfx. iemand op of aanmerkingen?

3dfx

3dfx, voorheen 3DFX, Nasdaq: tdfx. In 1996 kwam 3DFX uit met de Voodoo chip. Deze chip werk door een aantal kaartmakers (zoals Diamond en Hercules) gebruikt. Deze kaartmakers maakten er een grafische kaart mee, gebaseerd op de Voodoo chip.Dit was een add-on kaart voor in de computer om spelletjes te spelen met behulp van 3d-acceleratie.Deze kaart kon naast je gewone grafische kaart geplaatst worden en werd alleen aangesproken door de computer als er 3d-spelletjes gespeeld werden. Het nieuwe was dat deze kaart hardware acceleratie ondersteunde. Dit wilde zeggen dat alles er veel mooier en realistischer uitzag op je beeldscherm, en tevens veel sneller. De Voodoo chip kwam gelijk uit met het populaire spel Quake 1. Quake 1 was het eerste spel wat 3d-acceleratie ondersteunde.Al dit moois was alleen weggelegd voor de echte freaks. Zon kaartje kostte in de begindagen namelijk al gauw 800 gulden, heel wat voor een kaart die je alleen gebruikt tijdens het spelen van spelletjes. Toch werden van deze eerste Voodoo chip vele exemplaren verkocht. Er ging met deze nieuwe kaart een wereld voor je open op het beeldscherm. Kaarten gebaseerd op de Voodoo chip konden zelfs met zijn tweeën samenwerken, dan was je wel wat geld kwijt maar dan had je wel het snelste was er was. Er was nog een fabrikant die een 3d accelerator lanceerde, PowerVR. Dit is het niet geworden, de Voodoo was het populairst. PowerVR heeft het trouwens wel volgehouden, en is nu een comeback aan het maken.

De Voodoo 1 was erg populair geworden. dit kwam mede door het feit dat 3DFX Glide ontwikkelde. Spelletjes die voor Glide waren geschreven deden het alleen op een 3DFX kaart. Dit gaf 3DFX meteen een soort van monopolie op deze markt. Alleen 3DFX ondersteunde Glide, dus als je alles wilde kunnen spelen moest je een 3DFX kaart hebben.

Andere fabrikanten gingen ook 3d-accelerators produceren. Dit waren allemaal 2d en 3d in 1 oplossingen. (behalve de Matrox M3D). Dit scheelde geld omdat je maar 1 kaart nodig had in plaats van 2. 3DFX was hier in het nadeel. Spelletjes werden steeds meer geschreven voor niet alleen Glide zodat je niet per se een 3DFX kaart nodig had. 3DFX probeerde de concurrentie aan te gaan door ook een 2d en 3d oplossing in 1 aan te bieden: de Voodoo Rush. Dit was de eerste blunder. Het onder licentie geproduceerde 2D gedeelte was niet goed genoeg. De 3D was trager dan dat van de Voodoo 1 (en dat voor een kaart die een stuk jonger was). Tevens was de ondersteuning voor spellen van de kaart aan de matige kant. De Voodoo Rush was zelfs zon blunder dat je bij Diamond, 1 van 3DFX grootste kaartfabrikanten, gratis je Voodoo Rush kaartje kon inruilen voor een Voodoo 1.

De concurrentie van 3DFX kwam vooral uit de hoek van NVidia. Dit piepjonge bedrijf bracht een kaart uit, de Riva 128 geheten. Deze was sneller dan een Voodoo 1 en er zat ook een 2d gedeelte in. De beeldkwaliteit was vreselijk, helemaal naar huidige maatstaven gemeten, maar hij was wel goedkoop. Dit was het begin van een strijd die 3DFX zou gaan verliezen.

3DFX sloeg terug met de Voodoo 2 chipset. Dit was weer een alleen-3d chipset en deze is anderhalf jaar lang de snelste van de hele markt gebleven. De Voodoo 2 was een groot succes.
De eerste fabrikant die op het niveau kwam van de Voodoo 2, was NVidia. NVidia bracht de TNT uit. Deze kaart deed in niets meer denken aan de Riva 128. de TNT had een goede beeldkwaliteit en was snel. En hij was 2d en 3d. je had bij NVidia meer waar voor je geld dan bij 3DFX. 3DFX bracht een op de Voodoo 2 gebaseerde 2d/3d chipset uit, de Banshee, maar het Voodoo Rush fiasco, zij het in mindere mate, leek zich te herhalen. De Banshee was trager dan zijn voorganger. NVidia had de sterkste kaarten in handen.

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/monster3d2/monster3dII320.JPG
De befaamde Diamond Monster 3D II Voodoo 2 kaart.

3DFX kocht 1 van zijn grootste kaartmakers op. STB (Simply The Best). Nu was 3DFX behalve chipmaker ook kaartmaker. De oude kaartpartners van 3DFX gingen nu hun chips inkopen bij concurrent NVidia. De overname van STB wordt gezien als het begin van het einde van 3DFX. Nu ging 3DFX ook nog eens een aantal product cycles missen. In de computerbranche moet je nu eenmaal eens in de zoveel tijd, laten we zeggen eens in het half jaar, iets nieuws uitbrengen om de competitie voor te blijven. NVidia bracht de TNT 2 uit, een hele goede chip. Het antwoord van 3DFX was de Voodoo 3. een 2d/3d kaart, een concept waarop 3DFX voor altijd zou overstappen. De Voodoo 3 was sneller dan de Voodoo 2 en hij had 2d en 3d in 1. dat was dan ook alles waarmij hij beter was dan de Voodoo 2. de Voodoo 3 was een achterhaalde kaart, al bij de introductie. Bovendien had de Voodoo 3 maar 16 MB geheugen, terwijl de NVidia kaarten 32 MB hadden. De Voodoo kaarten gingen maar tot 16 bit terwijl de Nvidia kaarten tot 32 bit gingen. de Voodoo 3 was nog verkoopbaar omdat deze goed geprijsd was en best wel snel. De Voodoo 3 is lange tijd nummer 1 geweest van best verkochte kaarten aan consumenten.

Daarna ging het hard. Nvidia bracht elke 6 maanden een nieuwe chip uit, na de TNT 2 achtereenvolgens de Geforce 256, Geforce 2 en de Geforce 3.
Het antwoord van 3DFX kwam een product cycle of twee te laat, met een te traag en te duur product. Het product heette Voodoo 4-4500 en Voodoo 5-5500. Er stond ook nog een kaart op stapel met wel 4 chips, de Voodoo 5-6000, maar deze heeft de schappen nooit gehaald.

De Voodoo 4 en 5 lijn, gelijk met elkaar uitgebracht, was op zich een revolutionair product. De kaarten ondersteunden FSAA, een feature die het mogelijk maakte om kartelrandjes weg te laten werken door de grafische kaart. Dit ging ten koste van snelheid, en daar had de Voodoo 4 en 5 lijn al niet echt veel van. De consument kon die kartelrandjes niet zo veel schelen en ging voor een Geforce 2 van NVidia, die veel sneller was. de consument wilde snelheid. Gek genoeg zat de Voodoo 4 zon beetje op het snelheidsniveau van de Voodoo 3. hij had wel alle moderne dingen (zoals 32 Bit rendering) die NVidia al op de TNT had zitten, 3 product cycles geleden. De Voodoo 5 zat ongeveer op het snelheidsniveau van de Geforce 2 MX van NVidia, het budgetmodel (!) van de Geforce 2. Nu had je bij Nvidia evenveel of meer snelheid voor de helft van het geld.

3DFX had geen geld meer. En nogal logisch. Hun producten konden niet meer met de markt meekomen. Tegelijkertijd had 3DFX wel een rechtszaak lopen met NVidia over patenten. (bedrijven in de computer industrie hebben zon beetje continu rechtszaken tegen elkaar lopen over patenten) 3DFX claimde dat NVidia patent inbreuk had gemaakt, al bij de TNT. Als 3DFX gelijk zou krijgen dan zou NVidia 3DFX zo onnoemlijk veel geld moeten betalen dat dit niet te doen zou zijn. Uiteindelijk heeft NVidia 3DFX opgekocht. (waarvan het aandeel natuurlijk heel laag stond) Geruchten gaan dat NVidia deze rigoureuze methode inderdaad heeft toegepast om van de aanklacht af te komen. Hoe het ook zij, een grote naam in de business is niet meer.

Wat deed 3DFX fout?

- Ze kwamen niet snel genoeg met een goede all-in-one (2d en 3d) oplossing.
- 3DFX kocht STB op, wat leidde tot minder keuze van chips voor de overige
kaartfabrikanten à NVidia verkocht meer chips.
- Er werd teveel voortgeborduurd op oude technologie (de Voodoo 2 chipset was in principe
gewoon 3 samenwerkende Voodoo 1 chips, bijvoorbeeld)
- Er werden product cycles gemist
- 3DFX kwam niet met wat de consument wilde (dit was snelheid) maar met een feature die
weinigen interesseerde (FSAA)
- 3DFX deed te weinig aan ontwikkeling van een goede enkele chip, ze lieten om aan de
snelheid te komen meerdere chips samenwerken, wat ingewikkeld was voor de ingenieurs,
en hoge productiekosten met zich meebracht.

Eigen mening: Ik vind het jammer dat 3DFX op de fles is gegaan. Ik heb zelf lange tijd een Voodoo 3-3000 kaart gehad en ik was hier erg tevreden over. Voodoo kaarten deden het ook altijd in elk systeem, wat je van de vroegere NVidia kaarten in minder mate kan zeggen. Er is een concurrent minder voor NVidia wat een nadelig gevolg voor prijzen heeft. Gelukkig krijgt NVidia nu weer concurrentie van ATI en STMicroelectronics. (PowerVR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik thuis ben ga ik het ff helemaal lezen (zit nu op m'n werk).
Ik wil op zich dit best in een soort FAQ topic zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
oke dan

hij is nog niet af hoor, ik moet er 80 uur aan besteden (vwo eindwerkstuk IIe fase). ik weet van een aantal dingen nog niet of het wel klopt (of nou de v3 of de tnt2 eerder uit kwam bijvoorbeeld) maar daar wordt aan gewerkt.

er komen uiteraard ook nog andere bedrijven in voor, het gaat niet alleen over 3dfx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje onvolledig,

Naast strategische zetten speelt geld ook mee, wellicht was het financiele management al die tijd bij 3dfx hartstikke slecht en de het gehele bedrijf een logge ongeoliede machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59
Op donderdag 11 oktober 2001 12:52 schreef smvs het volgende:
oke dan

hij is nog niet af hoor, ik moet er 80 uur aan besteden (vwo eindwerkstuk IIe fase). ik weet van een aantal dingen nog niet of het wel klopt (of nou de v3 of de tnt2 eerder uit kwam bijvoorbeeld) maar daar wordt aan gewerkt.

er komen uiteraard ook nog andere bedrijven in voor, het gaat niet alleen over 3dfx.
Idd, vermeld ook eens oa kyro, sis en dat soort kaartjes, in pogingen ook zo groot te worden..
daarnaast, wat voodoo (deels) de kop heeft gekost imho is dat voodoo alleen voodoo maakte.. en geen / nauwelijks aan 3rd party leverde.

Nvidea levert aan elke boer, en daardoor veel gebruikt = veel centen = veel driverondersteuning = goede resultaten/groot marktaandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verder ontbreekt de stelling, de argumenten om de stelling te onderbouwen en redelijke eindconclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belangrijkste reden voor mij om geen 3dfx meer te kopen was toch het feit dat ze niet overstapten op 32bit functionaliteit! En met mij nog vele anderen denk ik.
Dus denk dat dit wel een van de grootste 'killers' is geweest van 3dfx.
Helaas, ik kan je niet meer info leveren dan je zelf al gevonden had!
Maar, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
misschien goed om te vertellen dat er al een eerdere 3D hardware chip was, die nooit uitegekomen was (200 stuks maar) van onze vrienden BitBoys(TriTech dacht ik toendertijd), de kaart heette Pyramid3D , dat was de alleerste echte 3D hardware ala 2d/3d kaart. De kaart was er al voor de voodoo maar werd pas in 97 geintroduceerd. De chip heette de Glaze3D chip.
BitBoys Oy also deserves mention. But before I talk about their Glaze3D chip, it's wise to talk about the company's history. Although the uninformed have questioned BitBoys authenticity, it's safe to say that their hardware is real. The Finnish company actually invented the Environment-Mapped Bump Mapping used by Matrox, and it was reported that when Jim Blinn, the inventor of bump-mapping from CalTech and now at Microsoft (yeah, but even Anakin turned the Dark Side), was presented with Environment-Mapped Bump Mapping, he was remarkably impressed. The first chip from BitBoys worked on was the TriTech Pyramid3D. Though the chip never made it to market, it offered Environment-Mapped Bump Mapping, phong shading, and multi-texturing. Rumor has it that the D3D driver quality of the Pyramid 3D was substandard and until I actually see a Glaze 3D in my labs, the question of driver stability will linger. Before the Pyramid 3D, some of the engineers at BitBoys were part of the heralded Future Crew demo group in the early 90s. In case you're new to computers, back in 92, and 93, the Future Crew won the Assembly '92 and '93 competitions. That's correct, their programs were coded in 100% assembly back then. In the era of the Gravis Ultrasound, Future Crew was king. (My friend even racked a modest phone bill calling StarPort, Future Crew's WWHQ BBS in Finland, to download their latest demo; we didn't have the Internet back then.)

The Glaze3D offers a fill rate of 400 Mpixels/sec with integrated 9MB of embedded DRAM for framebuffer that can be linked with external RAM (up to 128MB). Like the cache on a Celeron A, the performance gained from on-chip memory can be enormous. The Glaze3D looks like a great chip, but I wouldn't hold of a purchase for this chip. You won't be considering the Glaze3D until your next, next, upgrade. Oh in case you're wondering, "Oy" is short for the Finnish term for "company
http://firingsquad.gamers.com/features/siggraph99/default.asp

lees dit ook effe door, onderaan staat linky naar next page, staat ook wat over 3DFX aangezien bitboys en 3dfx toen de enige waren die zich met hardware 3d bemoeide!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ik denk dat je nog een beetje aan de indeling moet werken, met stelling, argumenten, historie, conclusies etc.
dit is meer een algemeen historisch verhaaltje -> geen toppie opbouw ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Op donderdag 11 oktober 2001 13:02 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Idd, vermeld ook eens oa kyro, sis en dat soort kaartjes, in pogingen ook zo groot te worden..
daarnaast, wat voodoo (deels) de kop heeft gekost imho is dat voodoo alleen voodoo maakte.. en geen / nauwelijks aan 3rd party leverde.

Nvidea levert aan elke boer, en daardoor veel gebruikt = veel centen = veel driverondersteuning = goede resultaten/groot marktaandeel.
zoals ik net poste, vertel wat over bitboys & 3dfx, omdat ze toch samen opkwamen, en die link die ik gaf staat nog wat over 3dfx T-buffer, voordat het er al was (article is van 99 ofzo) erg interressant om helemaal door te nemen en wat 3dfx stukjes eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
Environment Mapped Bump Mapping
Everyone associates Matrox with environment mapped bump mapping, but it was invented by Bitboys for the TriTech Pyramid3D chip. Microsoft later licensed the bump mapping
als M$ dat niet gedaan had, had bitboys veel $$$ gehad van matrox waardoor ze nou een soort nVidia hadden kunnen zijn met hun glaze3d chips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
een paar opmerkingen:

de matrox m3d was 1 van de kaarten gebaseerd op de powerVR chipset (de enigste kaart van matrox met een niet eigen ontworpen chip)

de voodoo1 kon niet samenwerken met een 2e kaart, enkel de voodoo2 kon dit (SLI support)

de voodoo1 tech bestond uit een chip die de driehoekjes en dergelijke berekende, de 2e chip deed de verwerking van de textures, bij de voodoo2 was er 1 chip voor de driehoekjes, 2 chips voor de textures, deze 2 texture units waren eigenlijk een kunstgreepje om aan multitexturing te kunnen doen

de voodoo5 5500 is eigenlijk 2 voodoo4 4500 in SLI op 1 kaart (niet echt belangrijk denk ik)

hun ondergang is ook de slechte beschikbaarheid geweest, STB was in vele winkels gewoon niet te krijgen waardoor de nieuwe kaart van 3dfx in veel winkels veel later kwam dan de bedoeling was

voodoo was ook specifiek gebouwd voor glide en aangezien er andere kaarten kwamen (nVidia TNT, TNT2, matrox G200, G400, Ati Rage, S3 Savage,...) die enkel de standaarden ondersteunden (opengl, direct3d, sommigen metal) werden de voodoo's minder effectief in performance doordat de nieuwere spellen ook de andere kaarten moesten ondersteunen

ze waren zeker innoverend genoeg, T-buffer was zeker niet slecht, FSAA was op de voodoo5 zeer goed te noemen

nVidia kwam enkel met ruwe kracht en dit was blijkbaar een makkelijker argument om de consument te overtuigen (tov beeldkwaliteit)

het mindere aanbod (enkel via STB) tegenover alle merken die voorheen wel voodoo's hadden verkocht (Creative, Diamond, Hercules,...) is denk ik de echte doodslag geweest, vele mensen kennen bv Creative en kopen dan ook weer een kaart van creative, ook al zit er een andere/onbekende chipset op (kijk maar naar het relatieve succes van de Kyro van Hercules)
ik denk dat dit laatste erg belangrijk is en dat nu Ati ook aan uitbesteding doet en de Radeon2 zeer goed blijkt zij een goeie kans maken om even groot/misschien groter te worden dan nVidia, want zeg nu zelf, net als 3dfx toen, nVidia is niet echt vooruitstrevend meer, naar mijn mening is de geforce3 een beetje een flop, wans niet zo erg veel sneller dan gf2ultra, enkel als die nFinity engine gaat gebruikt worden wordt het misschien nog iets, maar kijk naar T&L, zogezegd revolutionair, maar nog steeds gebruikt bijna geen enkel spel het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20
Misschien is het waard om te vertellen dat na een erg goede en uitgebreide advert campagne voor de voodoo 1 2 en drie nog een beetje, de media sectie van 3dfx amper nog wat van zich heeft laten horen. De launch van de voodoo 4 en 5000, weinig van gemerkt in de bladen, en dit terwijl hun grootste concurrent (nvidia) een grote hit had met de eerste "gpu". Niet zo handig van ze ....

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 22:29

grep

meer begrep...

is het verhaal ook niet wat te technisch voor een economie werkstuk?
Lijkt mij dat je je meer moet concentreren op de fouten van 3dfx en de economische gevolgen daarvan. Dat begint nu eigenlijk pas bij 'Wat deed 3dfx fout?'.

Persoonlijk zou ik termen als 'op de fles gaan' ed. wat anders formuleren. Staat iets professioneler.

Verder leest het wel lekker weg :)

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
misschien ook handig om te vertellen, ik weet niet of nVidia dit expres gedaan heeft (zou wel zeer slim geweest zijn), maar de TNT2 was wel goed maar zeker niet overbluffend qua features en performance, maar ze werkten met 2 ontwikkelingsteams op dat moment en konden zo 3 à 4 maand na de TNT2 de geforce introduceren, zo wisten ze dat de concurrenten GEEN antwoord gingen hebben! en na een zeg maar _goede_ reclame campagne over hun GPU zaten ze op rozen... de rest kent iedereen wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthieuu
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 14:59
Dit is toch veel te veel een copy-paste verhaaltje geworden, vind ik! Bovendien gebruik je vaak populaire taal uit Internetreviews.... het is wel voor een VWO-eindwerkstuk
Wat is precies je vraagstelling? Je schrijft dat het een werkstuk is voor economie, moet je dan niet meer de markt beschrijven van videokaartproducenten (economisch karakter aan het werkstuk geven)i.p.v. een te technisch verhaaltje (mijn mening)
Ik neem aan dat dit een van je hoofdstukken is van een groter werkstuk?
De gemiddelde docent van VWO zal dit werkstuk denk ik te saai vinden, of niet goed begrijpen....

Ben benieuwd naar je bronnen, vraagstelling, conclusie
Het is niet om je af te kraken, maar je vraagt om een mening.... succes met je werkstuk verder he!B-)
Pagina: 1