[C#] Hoe systemroot te verkrijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• a3konijn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 19:21
Ik wil in C# de systemroot verkrijgen, zodat ik een programma uit de system32 directory kan openen.

Binnen windows wordt daar %systemroot% voor gebruikt, maar als ik dit in de path-string invoer dan werkt het niet. Het lukt me wel met het ingeven van een harde directory, maar ik wil dus onafhankelijk van de windows-dir naam toch de system32 directory kunnen vinden.

Voor diegenen die code willen zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
using System.Diagnostics;

...

public void startODBC()
{
    // string path = %SystemRoot%\system32\odbcad32.exe"; // Deze werkt dus niet
    string path = @"c:\winnt\system32\odbcad32.exe"; //deze werkt wel!
    Process odbc = new Process();
    odbc.StartInfo.FileName = path;
    odbc.Start();
}

Verwijderd

.NET Framework Reference

This is preliminary documentation and subject to change.
Send feedback on this topic.

Environment.SystemDirectory Property
Returns the system directory, for example, C:\WinNT\System32.

• a3konijn
Thanxz

• a3konijn
Kan ik op zo'n soort gelijke manier ook de my documents en de windows install dir krijgen.

Ik heb nl. al de hele ochtend lopen zoeken, maar heb geen een programma of voorbeeld of wat dan ook gevonden die dit gebruikt.

Verwijderd

Deze had ik in +- 30 sec uit de documentatie gevist, ik weet het het is de laatste plek waar je zou zoeken maar ik stel voor dat je daar eerst es kijkt voor je random code uit andermans code cut'n'paste?

• a3konijn
Heb tot nu toe alleen de help nog maar gebruikt. Hierin vind ik dus niets als ik systemroot ingeef.
Zal de MSDN eens raadplegen. Misschien wel handiger ja.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Wat zou de System directory op andere besturingssystemen zoals Linux zijn?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 11 oktober 2001 13:15 schreef mbravenboer het volgende:
Wat zou de System directory op andere besturingssystemen zoals Linux zijn?
Die bestaat niet.

Imho is zoiets ook eigenlijk helemaal niet nodig. Zolang het systeem er maar voor zorgt dat de benodigde tools en libraries aanwezig zijn.

Mocht je een applicatie nodig hebben ergens vandaan, dan moet je ervoor zorgen dat ie in de PATH staat. Geen geknoei met directories, geen gedoe met systemroots.

Als de systeem beheerder wil dat de app 'ls' in /usr/user_files/bin/file_system_apps staat kan dat.
Zolang ie ervoor zorgt dat ls maar in de path zit.
Zoiets zou ik in windows maar niet proberen ;)

Zelfde geldt overigens voor libraries, het is eigenlijk te zot voor woorden dat bij windows veel van de libraries in de systemroot of de system32 (of de system) subdirectory terechtkomen.

• mbravenboer
ACM: Die bestaat niet.
Stoer. Dat dacht ik namelijk al (en het was ook eigenlijk een vrij cynisch bedoelde vraag). Dit toont volgens mij weer eens aan dat er veel te veel MS Windows gerelateerde zaken in .NET CLR zitten. Dit zorgt ervoor dat .NET CLR zeer lastig te porten is naar andere OS'en en het een vrijwel onmogelijke taak zal worden om je applicaties goed te laten werken op alle platformen, wat toch immers het sprookje van .NET is.
Zelfde geldt overigens voor libraries, het is eigenlijk te zot voor woorden dat bij windows veel van de libraries in de systemroot of de system32 (of de system) subdirectory terechtkomen.
Goed punt.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 11 oktober 2001 13:29 schreef mbravenboer het volgende:
Dit zorgt ervoor dat .NET CLR zeer lastig te porten is naar andere OS'en en het een vrijwel onmogelijke taak zal worden om je applicaties goed te laten werken op alle platformen, wat toch immers het sprookje van .NET is.
Ik snap zowiezo al niet dat ze van de POSIX standaard zijn afgeweken (ok het lijkt erop dat ze nooit moeite hebben genomen die te volgen ;) behalve met het commando cd :+)

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 13:29 schreef mbravenboer het volgende:
Dit toont volgens mij weer eens aan dat er veel te veel MS Windows gerelateerde zaken in .NET CLR zitten.
De ClassLibrary is geen deel van de CLR specificaties toch?

(goed je punt blijft staan want daar heb je gewoon gelijk in maar das een ander verhaal :Y) )

• mbravenboer
Yarvieh: De ClassLibrary is geen deel van de CLR specificaties toch?
Dat zou wel kunnen kloppen ja, gelukkig ken ik niet heel de structuur van al die standaarden uit m'n hoofd ;) .
goed je punt blijft staan want daar heb je gewoon gelijk in maar das een ander verhaal :Y)
:) inderdaad, in dat geval is het een kwestie van foute naamgeving in mijn verhaal.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

verder verwijs ik je door naar de mysql manual/documentation en bekijk dan vooral de (text/blob) datatypen

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

* ACM kijkt een beetje beschaamd om zich heen |:(

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 13:37 schreef mbravenboer het volgende:
Dat zou wel kunnen kloppen ja, gelukkig ken ik niet heel de structuur van al die standaarden uit m'n hoofd ;) .
Hmmz klopt ook niet, De Common Language Runtime (CLR) is een implementatie van de Common Language Specification (CLS) waar die specificaties dus in staan. 'k heb hier alleen een MSDN van january geinstaleerd staan en kan niet precies vinden waar we nou het Common Type System (CTS) moeten plaatsen, waar ik wel achter ben is dat ze gek zijn op 3 letter afkortingen bij MS (wat dan gek genoeg dan maar weer 2 lettertjes zijn)

ACM: En terrecht! :P

• mbravenboer
Je vergeet nog de Common Language Infrastructure en de Common Intermedia Language ;)
Alles is in ieder geval wel Common ;) .

Hoort dit niet bij deel 4 van de ECMA standaard: Libraries?

Pagina: 1