Toon posts:

Semi-proffessionele geluidskaart? welke is goed ?

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vraagie..

Ik ben al een aantal jaren bezig met het maken van muziek. Ik ben op dit moment in het bezit van een Terratec Base1 64 geluidkaart. Ik wil graag een nieuwe aanschaffen. Is er een semi-proffessionele kaart van rond de 300 gulden?? Eentje die perfect is voor het maken van muziek maar ook geweldig is onder games.

Ik heb wel verstand van muziek, maar niet van de details van geluidskaarten.

alvast bedankt.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De Terratec 24/96 is een leuk instapmodel, maar deze kost wel rond de 450,-.

300,- is net te weinig voor wat jij wilt vrees ik.

Verwijderd

Topicstarter
Ook voor spellen??

Verwijderd

Wat wil je ongeveer? meerdere inports.. meerdere outs.. dus multitracking.. of gewoon 1 goede out..

Verwijderd

Topicstarter
Ja heh, of een 8bit adlib

Verwijderd

Nee wat je wilt hangt heel erg af van wat je er allemaal mee wilt gaan doen, dus ga je opnemen via je pc.. of alleen afspelen

Verwijderd

Topicstarter
Muziek maken op de pc en vervolgens goed kunnen opnemen. Effectjes erin knallen. En ik wil vast voorbereid zijn voor eventuele midiapparatuur.

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon zoiets mijn oude kaart (terratec base1 64). Maar ik er een effectprocessor op hebben. (en ik wil pci want die andere is isa)

Verwijderd

Topicstarter
Toch niet helemaal wat ik zoek...
Op donderdag 11 oktober 2001 11:09 schreef Courage het volgende:
www.hoontech.nl

Verwijderd

Omdat de Creative Audigy er nu is zou ik gaan kijken voor een 2de hands Live Platinum van Creative, een goed en complete kaart met een drive bay.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde dat de soundblaster live! toch niet zo'n superkaart is voor produceren, maar meer voor multimedia..
Of is die platinum wel goed daarvoor?

Verwijderd

Ik gebruik de Platinum met veel plezier, weinig ruis. Hoofdzakelijk doe ik video-editing en audio recording dus absoluut niet gamen,...

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Met FX-processor? Hmmm... is iets van Yamaha DSP-Factory dan niks?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Is ook een toppertje, weet alleen niet wat ie kost.

Verwijderd

In de titel staat semi-professioneel, dus ga NIET voor een soundblaster. Das toch duidelijk :)

Goed, laat ik er ook ff bij vertellen waarom niet. In m'n vrije tijd ben ik audiofiel en heb zelf meerdere soundblasters geprobeerd. Elke keer weer ergerde ik me dood aan de ontzettend slechte kwaliteit (ruis, vervorming, slechte karakteristiek). En deze ervaring delen meerde audiofilen (laat ik het zo zeggen, ik ken er geen die kicked op een SB).
Daarnaast is de software ontzettend bagger. Nou zal je dat persoonlijk misschien niets uitmaken.

Hoe dan ook, mijn ervaring is dat als je een beetje fatsoenlijk geluid wilt, je dus niet voor een SB moet gaan. Ik zou zeggen Terratec. Geen ervaring mee, maar gezien de specs en service zeker een goede keus.

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 11:06 schreef BLuPPiE het volgende:
Muziek maken op de pc en vervolgens goed kunnen opnemen.
Kijk eens naar kaarten met een digitale uitgang. En dan naar MD om het op op te nemen oid.

Verwijderd

Topicstarter
Toch..

• BikkelZ
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

De EWX 24/96 is iets van 425 gulden bij Informatique, heeft SP/DIF I/O en tulp, minimaal 2ms latency bij ASIO (uit eigen ervaring is 6-7 ms op 48000Hz goed te doen) dat handig is voor een combinatie van PC en MIDI apparatuur, MIDI poort, goede ruis/signaal verhouding, is 24 bits en 96000 Hz maximaal.

Ik heb hem ook, en het enige wat ik er aan mis zijn meerdere in- en outputs, verder ben ik heel erg tevreden. De kaart heeft geen toeters en bellen, geen effecten, geen 3D audio, niks, ik vind dat prima, want ik speel af en toe maar spellen.

Sounblasters raad ik ten stelligste af als je ooit nog eens professioneel aan de slag wilt.

iOS developer

Verwijderd

Terratec komt binnenkort met een nieuwe geluidskaart (DMX-6FIRE 24/96). Lijkt qua specs op de EWS24/96, maar met A3D, EAX2 ondersteuning. Verder inclusief breakout-box en ASIO-2 drivers.
Voor meer info:

www.terratec.de

(Op de nederlandstalige site tnt geen info)

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 12:54 schreef Charon het volgende:
Terratec komt binnenkort met een nieuwe geluidskaart (DMX-6FIRE 24/96). Lijkt qua specs op de EWS24/96, maar met A3D, EAX2 ondersteuning. Verder inclusief breakout-box en ASIO-2 drivers.
Zeer leuk kaartje ! Wel DM 499, maar voor de rest :9~

[edit]
als je perse een soundblaster wil, kun je natuurlijk ook dat ding gaan tweaken hehehehe. Heb hier nog een live liggen en die gaat er deze week echt wel aan geloven. Optische in/out erop en kijken of het dan wel waard is om naar te luisteren :) Niet dat dat geval er dan in komt, gewoon voor de lol........ I just love tweaking !!! 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus wel een soort van effectprocessor erop..
Op donderdag 11 oktober 2001 12:42 schreef BikkelZ het volgende:
De EWX 24/96 is iets van 425 gulden bij Informatique, heeft SP/DIF I/O en tulp, minimaal 2ms latency bij ASIO (uit eigen ervaring is 6-7 ms op 48000Hz goed te doen) dat handig is voor een combinatie van PC en MIDI apparatuur, MIDI poort, goede ruis/signaal verhouding, is 24 bits en 96000 Hz maximaal.

Ik heb hem ook, en het enige wat ik er aan mis zijn meerdere in- en outputs, verder ben ik heel erg tevreden. De kaart heeft geen toeters en bellen, geen effecten, geen 3D audio, niks, ik vind dat prima, want ik speel af en toe maar spellen.

Sounblasters raad ik ten stelligste af als je ooit nog eens professioneel aan de slag wilt.

Verwijderd

Topicstarter
En die terratec xlerate pci kaartjes? hoe zijn die?

Verwijderd

Topicstarter
laat maar... dat is dus een pure gamecard

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel dus heel veel spellen

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Waarom moet die effectsprocessor d'r op zitten? Kijk wil je profi effecten hebben dan komen we gelijk buiten jou budget te zitten.

Je hebt meer aan een goeie VST plugin voor muziek dan de slechte effecten van een soundblaster die ook nog eens over de hele mix worden gezet en niet te horen zijn als je je track naar wav omzet en op CD brandt.

Als je effecten voor spelletjes wilt hebben zou ik eens naar die nieuwe terratec kaart kijken, dat lijkt een goeie alles in een optie.

Je kunt beter wat meer geld voor iets uitgeven waar je iets aan hebt dan een kaart kopen die je na een paar maanden weer wilt vervangen.

Zelf heb ik spijt dat ik de EWX24/96 heb gehaald in plaats van de EWX88 met 8 in en outputs, misschien dat ik hem binnenkort ga omruilen daarom.

iOS developer

Verwijderd

Topicstarter
Terratec DMX XFire 1024 soundsystem - leuk voor spellen en muziek??

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Best een aardige kaart, maar geen ASIO support volgens mij. Kijk het hangt er helemaal van af wat je d'r mee wilt gaan doen uiteindelijk.

iOS developer

Verwijderd

Als je iets verder kijkt dan je neus lang is vind je in GOEDE software pakketten effecten die je op elke track kan toepassen, en dan gebruik je dus niet de vage effecten van creative. Er is zelfs software van Lexicon te koop, die op alle waardeloze kaarten goed werkt.

Verwijderd

Topicstarter
relaxed....

Verwijderd

//edit lama... :D

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Die iPhone die's leuk voor MIDI filetjes op websites enzo maar het gaat om MIDI apparatuur aansturen met je geluidskaart da's een andere categorie.

iOS developer

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op donderdag 11 oktober 2001 16:48 schreef BikkelZ het volgende:
Die iPhone die's leuk voor MIDI filetjes op websites enzo maar het gaat om MIDI apparatuur aansturen met je geluidskaart da's een andere categorie.
Dan plakt ie er toch een MDIDIman USB midisport naast?
http://www.midiman.com

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
je zult concessies moeten doen: of echt goed geluid, of spellen....

Voor spellen met 3D sound etc zul je toch echt voor een kaart als de Sblive moeten kiezen. Ga je puur voor geluid kies dan een kaart zoals de Emagic Audiowerk2 (http://www.emagic.de), een goede kaart (2in/4out, incl s/pdif, ASIO) met zeer goede sign/ruis verhouding. Kost rond de 500,- (is dus wel duurder dan je in gedachten hebt). Deze kaart is opzich ook wel te gebruiken als game-kaart, maar verwacht geen 3D-audio.
2e optie voor als je meer geld hebt: zet er nog een sblive naast, gaat heel goed (ik draai naast m'n sblive retail nog een Gina-soundcard (prof. 20bit/48kHz, 2in/8out, s/pdif), maar deze kostte wel zo'n 1450,-).
Kaarten als de Terratec 24/96 zijn ook wel leuk, maar hebben soms niet zo'n geweldige sign/ruis verhouding.

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Op donderdag 11 oktober 2001 16:44 schreef jdvanwijk het volgende:
Voor midi moet de Hoontech iPhone + XG Bracket (f200,--) erg goed zijn (laat de naam je niet afschrikken)

Verder ook EAX & A3D-support d8 ik...
Lees de topic aub eens, het gaat hier om de geluidskwaliteit van een kaart, niet ofdat de midi goed is. Alle kaarten hebben midi, en zolang je geen externe apparaten aanstuurt klinken de meeste allemaal bagger.
Dan plakt ie er toch een MDIDIman USB midisport naast?
http://www.midiman.com
Externe midi-terminals zijn alleen handig als je meerdere externe midiapparaten hebt, als je maar 1 of 2 externe apparaten hebt dan voldoen alle midiporten of elke geluidskaart. Die simpele USB-terminals hebben trouwens meestal een slechte timing. Midi vanuit een geluidskaart verdient de voorkeur, tenzij je geld hebt (ca 1000,-) voor een 8-ports Steinberg Midex of Emagic MT8 met lineaire midi-buffer....
Er zijn er ook die op de LPT-poort gaan, die hebben over het algemeen wel een goeie timing net zoals de duurdere USB-terminals.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-08 10:31

bitflusher

flushed die *** pc

creamware pulsar 2 (weet niet of k het wel goed schrijf)
scijnt ok te zijn, ook als beste beschreven in bladen, als je uitbreiding erbij koopt is het een pro kaart zonder een topper voor de semi

maar koop gewoon een paar bladen daar vind ge alles

Verwijderd

Ik zou toch eens naar die nieuwe SoundBlaster Audigy kijken,heeft een redelijke geluidskwaliteit(gewoon goed),asio driver,midi,effect processor die zeker niet slecht klinkt en een sampler(soundfonts) aan boord(van de sampler moet je niet te veel verwachten maar je kan er toch leuke dingen mee doen) en dat alles voor een redelijke prijs.
Ik heb zelf trouwens de Terratec 24/96 en ben hier zeer tevreden over.

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Creamware pulsar is errug leuk, maar ook errug duur (2400,-). Bovendien is de kaart voornamelijk gericht op softsynthesizers en minder op geluidsopnames. De kaart was oorspronkelijk bedoeld als add-on kaart naast een andere geluidskaart.

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

Op donderdag 11 oktober 2001 19:22 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Creamware pulsar is errug leuk, maar ook errug duur (2400,-). Bovendien is de kaart voornamelijk gericht op softsynthesizers en minder op geluidsopnames. De kaart was oorspronkelijk bedoeld als add-on kaart naast een andere geluidskaart.
lol, das maar 8x meer dan de topicstarter had aangegeven.. Misschien kan je hem ompraten :D

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ik zou hem misschien wel kunnen ompraten voor zovel geld, maar dan niet voor deze kaart :)

Verwijderd

Ok ok wacht wacht :) Je wilt dus een goede kaart om en muziek te maken en om games te spelen?

Ik denk dat je zou moeten kiezen, in jouw prijsklasse, tussen deze twee:

- Hoontech DSP 24 value

(geweldig voor muziek, maar niet voor games bedoeld)

- SB Audigy Player

(geweldig voor games en redelijk voor muziek maken, alhoewel niet op semiprofessioneel niveau natuurlijk :P )

Beiden zijn rond de f300,--

Verwijderd

Topicstarter
pfff.... ik ben inderdaad geen wandelende geldtak..
Op donderdag 11 oktober 2001 19:22 schreef Dr. RiPsaw het volgende:

Verwijderd

Inderdaad een mooie kaart, ben ook maar meteen begonnen voor dealerschap :)

• jadjong
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 09:26 schreef video-editing.nl het volgende:
Inderdaad een mooie kaart, ben ook maar meteen begonnen voor dealerschap :)
EX BTW en voor de inkoopsprijs zeker? >:)

• ErectionJackson
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-06-2017

ErectionJackson

Ff testen hoe lang een onderti

De effectsprocessor van de Audigy of Live kan zeker wel (semi)professionele resultaten bereiken, het ligt alleen aan hoe je er zelf mee overweg kunt.

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Het gaat er in dit geval niet alleen om wat de processor kan, maar ook hoe de kwaliteit van de A/D en D/A coverters is. Een processor kan nog zo krachtig zijn, als de convertors bagger zijn, dan is het geluid ook bagger. Bij de Sblive waren deze converters vrij redelijk, maar lang niet zo goed als een duurdere kaart.

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:55
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goeie soundcard die goed stereo geluid kan geven. Opnemen, 3d, eax en weet ik veel wat allemaal boeit me niet, gewoon een kaart waar ik goed muziek mee kan luisteren. Natuurlijk draai ik echt goeie muziek vanaf m'n cdspeler, maar als ik aan het werk ben wil ik ook nog wel een mp3tje kunnen draaien. Is er een geluidskaart die voor niet al te veel geld (max fl 500,-) een mooi geluid geeft?

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Gewoon ordinair een Sblive (5.1)

• jadjong
  • Niet online
Op vrijdag 12 oktober 2001 20:06 schreef Ritch het volgende:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goeie soundcard die goed stereo geluid kan geven. Opnemen, 3d, eax en weet ik veel wat allemaal boeit me niet, gewoon een kaart waar ik goed muziek mee kan luisteren. Natuurlijk draai ik echt goeie muziek vanaf m'n cdspeler, maar als ik aan het werk ben wil ik ook nog wel een mp3tje kunnen draaien. Is er een geluidskaart die voor niet al te veel geld (max fl 500,-) een mooi geluid geeft?
Hoontech dsp 24 of een Audiowerk 2

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Anders wacht gewoon ff op de Audigy. Die heeft 24 bits geluid dat is wel ff wat beter...

iOS developer

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Waarom een Hoontech of Audiowerk2 als je alleen maar mp3's of cd's wilt luisteren? Dan heb je echt niks aan een 24bit/96kHz kaart. Dat is pas leuk als je goed wilt gaan hd-recorden.
Voor puur muziekluisteren is een Sblive ruim voldoende. Geef daar geen 500,- aan uit.

"Hoontech DSP 24"..... enig idee waar DSP voor staat en waar het op slaat :? Digital Signal Processing.
Heb je helemaal niks aan bij puur muziek luisteren vanaf cd of mp3 |:(. Is pas echt handig als je gaat bewerken. Of in het geval van de Sblive, voor leuke 3D effecten.

Ik heb nogal het idee dat veel mensen hier een beetje blindelings ingaan op de mening van een ander over geluidskaarten. Ze horen over een bepaalde kaart (zoals de Hoontech DSP 24 serie) en denken dan gelijk dat die kaart overal voor bruikbaar is. Verdiep je nou eerst eens in die kaart en geef pas je mening over de kaart als je ook weet waarvoor ze nou echt goed toepasbaar zijn...

Verwijderd

Hoontech DSP 24"..... enig idee waar DSP voor staat en waar het op slaat Digital Signal Processing.
goed gegokt :)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Gegokt? Dacht het niet ;) (was bedoeld als retorische vraag)

Trouwens nog ff een opmerking omtrent bitrates etc.
Veel mensen denken dat een 24bit kaart veel beter klinkt dan bijvoorbeeld een sblive o.i.d. Dat geldt dus alleen voor muziek die ook is opgenomen in die bitrate (en/of hoge frequentie zoals 96kHz). Mp3's en cd's klinken dus helemaal niet beter op z'n kaart omdat die kaart 24bit is. Het kan wel zijn dat de D/A converters beter zijn, en de signaal/ruis verhouding dus beter is.
Koop dus niet speciaal voor je mp3's een superdure audiokaart, heb je helemaal niks aan, daarvoor voldoet een 'ordinaire' Sblive ook prima!

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op vrijdag 12 oktober 2001 18:13 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
Het gaat er in dit geval niet alleen om wat de processor kan, maar ook hoe de kwaliteit van de A/D en D/A coverters is.
Daarom raad ik ook de Audigy aan. Goed geluid en een goede effectprocessor. Geloof je me niet? Probeer m zelf! :)

Microsoft SharePoint oplossingen | www.onlinesamenwerken.nl | Persian Dance Helia

• ErectionJackson

ErectionJackson

Op vrijdag 12 oktober 2001 23:42 schreef Dr. RiPsaw het volgende:
"Hoontech DSP 24"..... enig idee waar DSP voor staat en waar het op slaat :? Digital Signal Processing.
Heb je helemaal niks aan bij puur muziek luisteren vanaf cd of mp3 |:(.
Ja, maar er zit dus ook helemaal geen DSP op die kaart. Verdiep je anders eerst zelf eens in die kaart voordat je begint te schreeuwen |:( :)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Geen DSP?? Die kaart is zo DSP als het maar kan...
Ik zeg al, verdiep je er eerst eens in wat DSP nou eigenlijk is.

DSP is vooral van toepassing voor harddiskrecording en zware effecten. Een DSP chip neemt veel zwaar rekenwerk over van je CPU. En dan heb ik het ten eerste over rekenwerk als bijvoorbeeld tegelijk 4 sporen opnemen en 8 sporen afspelen (op bijvoorbeeld 24bit/96kHz). En dan ook nog zonder dropouts (bij een dropout is de kaart niet meer in staat alle tracks zonder haperen af te spelen, dit is natuurlijk ook gedeeltelijk afhankelijk van je harddisk). En dat kan dus oplopen naar soms wel 40 sporen als het moet, maar dan moet je vaak meerdere kaarten naast elkaar draaien (en een snellere HD hebbe), wat dus ook erg goed kan met de meeste DSP kaarten. Daarbij komt nog dat zo'n kaart ook nog tegelijkertijd effecten kan toepassen (bijvoorbeeld VST plugins) op de tracks, en daar komt dan ook weer de ASIO driver in zicht, die ervoor zorgt dat die ook door de DSP chip wordt gedaan, en dat er dus geen latency optreedt voor deze effecten.

Dit geldt dus ook o.a. voor de Hoontech SoundTrack DSP24, deze kun je uitbreiden met 19" breakout boxen (of zelfs 4 kaarten met boxen naast elkaar zetten!) voor meerdere in/outputs (zowel analoog als digitaal en ADAT/TOSlink etc.)

De SBlive is officieel geen DSP kaart, maar wordt vanwege de rekenkracht van de chip toch wel een beetje tot de DSP kaarten gerekend. Maar ga er niet vanuit dat deze chip moeiteloos 20 tracks opneemt én afspeelt zonder problemen (op 24/96). Toch is het erg leuk wat deze kaart verder wel kan voor de gewone consument en de consument die er iets meer van eist, maar op professioneel gebied haalt deze kaart het niet bij de echte prof kaarten. De rekenkracht van de SBlive is vooral leuk voor de effecten (EAX).

BTW, dit is maar een beknopt verhaal van wat DSP nou eigenlijk is, maar dit is gewoon even ter illustratie.

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:55
Precies, DSP enzo hoef ik niet, maar een kaart met fatsoenlijk uitgangen wel. Zo'n plastic 3,5 jackje wat nu op m'n sb128 zit wordt je niet echt blij van enzo. Ik wil dus een kaart waar ik een goeie kabel aan kan hangen, zodat de kaart/kabel combo niet bepalend is voor de geluidskwaliteit, maar de mp3 of wav of wat dan ook. Met mp3 is dat niet zo moeilijk natuurlijk, maar geripte wavjes enzo hebben toch wel een goeie kwaliteit...

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ook van CD geripte wav's zullen nooit hoger zijn dan 16bit/44,1kHz (omdat CD standaard ook 16/44,1 is); is dus geen superkaart voor nodig. Maar zoals al eerder gezegd, de SBlive, Hoontech iPhone XG (kaartje meer bedoeld voor gamers, dus niet de DSP) of evt. de SBAudigy gamer is denk ik prima geschikt voor jouw doeleinden.

• ErectionJackson

ErectionJackson

DJ Ripsaw:

Jij hebt dus geen benul van wat DSP is. Niet erg, maar voor jezelf een beetje irritant. Ik zal het even uitleggen. Zie me niet als een betweter, maar luister en leer :)

DSP staat voor Digital Signal Processor. Aan de naam kun je zien wat het is. Een processor. Een DSP is een chip die ervoor gemaakt is om veel dezelfde taken achter elkaar uit te voeren. Perfect voor audio dus.

Voorbeelden van kaarten die DSP's gebruiken zijn de Creamware Pulsar (4 DSP's), Creamware Scope (15!! DSP's), Yamaha DSP Factory en de Yamaha SW1000XG. Voor de Creamware kaarten is een aparte add-on kaart verkrijgbaar met alleen DSP's om het rekenwerk te verlichten. De SRB (Sonic Rocket Booster).

De SBLive! is ook gewoon een DSP kaart. Er zit een DSP op en daarom is het een DSP-kaart. Dan kunnen de AD/DA converters nog zo slecht zijn en er zitten geen aSIO drivers bij, maar dat heeft er niets mee te maken. Het is en blijft een DSP kaart.

De Hoontech kaarten hebben geen DSP, ondanks de naam, en zijn daarom geen DSP-kaarten.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag. :)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ik corrigeer je toch weer ff:

DSP = Digital Signal Processing (en niet Processor)
Dit is de officiele afkorting, die bij audio nogal eens wordt omgebouwd tot Processor.

Trouwens, we zeggen allebei grotendeels hetzelfde: een kaart om veel rekenwerk mee te doen. Ik geef daarbij alleen ook nog een omschrijving van de toepassingen. Harddiskrecoring is ook een DSP proces, evenals softsynths gebruiken met een Creamware kaart. Softsynthesizers zijn ook DSP-processen, vaak nog intensiever dan HD-recording.
Verder zei ik ook al: SBlive is officieel geen DSP kaart, maar wordt wel tot de DSP-kaarten gerekend, omdat de chip in feit ook een DSP-chip is.

De Hoontech-kaarten worden officieel gerekend tot de DSP-kaarten, alleen wordt DSP in dit geval voornamelijk gebruikt voor HD-recording (en ook VST).

Je hoeft je trouwens niet zo verheven te gaan voelen door te zeggen "als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel", komt niet echt bepaald vriendelijk over. Heb je zelf trouwens een prof. kaart? Dan merk je vanzelf wat DSP is :)

Ohja, DSP is eigenlijk een verzamelnaam voor meerdere dingen dan alleen audio, vandaar dat het geen Processor maar Processing is. Hier staat o.a. iets meer over DSP:
http://www.aw.com/cseng/innovations/fall96/lyons.html

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
BTW, ik vind dat deze discussie maar eens over moet zijn.

Er lopen hier teveel mensen rond op GoT (daarbij doel ik nu niet specifiek op bepaalde personen) die niet goed thuis zijn in bepaalde onderwerpen (waarvan prof. geluidskaarten er dus een is) en toch denken hier van alles over te weten. Dat kan erg vervelend zijn, aangezien prof. geluidskaarten soms nogal heel veel verschillen van de gewone geluidskaarten. Veel mensen komen wel met termen op de proppen als ASIO, maar weten vaak niet eens wat het is. Hetzelfde geld o.a. voor DSP (ErectionJackson weet er volgens mij wel aardig veel vanaf, maar toch ook niet genoeg blijkbaar om het precies te kunnen vertellen; dat neemt niet weg dat ik het wel 100% zou weten, maar ik heb wel het idee dat ik er toch een wat duidelijker beeld van heb).
Misschien dat we met een aantal mensen een soort van FAQ omtrent Prof. geluidskaarten kunnen maken, en dan met mensen die zelf ook ervaring hebben met de kaarten.
Suggesties?

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Het ware probleem is dat het hier stikt van de mierenneukers die gaan definieren wat wel een geen DSP chips zijn terwijl dat er geen kont toe doet.

Een DSP chip is pas het vermelden waard als het een dedicated DSP chip is voor synths en effecten, want anders heb ik ook een kaart met DSP chip, namelijk mijn modem.

Het is geen wedstrijdje wie de grootste geek ik is namelijk.

iOS developer

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Helemaal mee eens.
En omtrent je modem: is ook helemaal waar :)

• ErectionJackson

ErectionJackson

Ik zal de discussie met DJ Ripsaw staken. Het heeft weinig meer met dit topic te maken. Ik blijf bij mijn standpunt, maar ik vind het interessant genoeg om in ieder geval even het internet af te struinen naar wat meer info. Ik laat het je wel weten als ik wat meer heb gevonden.

Wat betreft het probleem van de topicstarter:

Koop een goede geluidskaart met goede drivers en converters. Zorg dat je de juiste software in huis haalt en doe het gewoon via software. Neem eens een kijkje naar de M-Audio Audiophile. Daar zit een redelijk uitgebreide versie van Logic bij waarmee je je effecten ook al binnen hebt. Volgens mij zit er zelfs een volledige versie van Gigasampler LE bij, dus heb je direct 1 vd beste softsamplers die er te krijgen zijn.

Verwijderd

of neem eens een kijk op www.zzounds.com als je 't echt goed wilt doen. Volgens mij zijn er weinig profs die een 'professionele' geluidskaart gebruiken bij het studiowerk (ja, hooguit een standaard geluidskaart om de MIDIsignalen door te geven).

maar ja, voor semi-profs met minder geld is dat natuurlijk wel handig :)

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Geluidskaarten worden enorm veel gebruikt door profs de laatste tijd voor audio. Zeker de kleiner studio's doen veel aan HD-recording. Ken je Pro-Tools? Een ongelofelijk mooie en peperdure mogelijkheid voor HD-recorden. Erg populair tegenwoordig, en heel erg veel mogelijkheden op het gebied van software.
Toch geven veel mensen nog steeds de voorkeur voor de warme sound van tapes en DAT.

• ErectionJackson

ErectionJackson

:( GoT gaf een foutmelding maar had m blijkbaar wel geplaatst :(

• ErectionJackson

ErectionJackson

Als je het over Pro Tools hebt, heb je het niet over een geluidskaart, maar over een arsenaal aan audio apparatuur! :D K, er zitten wel wat geluidskaartjes in het assortiment, maar Pro Tools gewoon een heel ander verhaal. Aan alleen een Pro Tools kaartje heb je helemaal niets :)

Ik dacht trouwens dat DAT het 'warme' geluid niet had, omdat dat ook digitaal is, net als HD opnamen. Maar mensen die met tapes blijven werken snijden zichzelf uiteindelijk daarmee in de vingers. De voordelen van digitale audio bewerking zijn te groot om niet over te stappen.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Misschien is deze site nog wat http://www.pcavtech.com/soundcards/index.htm

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Dr. RiPsaw
  • Niet online
Ik bedoelde idd het complete Pro Tools arsenaal, niet alleen de geluidskaart :) Maar zonder de peperdure geluidskaart is Pro Tools ook niet echt veel, omdat het hele systeem juist voor computer (een mooie Apple G4 powersystem!) is bedoeld.
Pagina: 1