Internet delen met dynamische DNS servers

Pagina: 1
Acties:

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 16:14
Jaja... wederom een probleempje... *zucht*

Vandaag heb ik de technische overstap gemaakt van Quicknet naar Chello.
Quicknet had een vast IP adres met vaste Gateway en Subnetmask and vaste DNS servers.
Chello echter werkt met dynamisch IP adres, dynamisch Gateway, dynamisch Subnetmask en dynamische DNS... (dynamische Dynamic Name Servers... ;)

En hier begint het probleem... uiteraard heb ik een klein thuisnetwerkje met een laptop na mijn desktop. Op die laptop wil ik af en toe mijn hotmail lezen en dus deelt de laptop de internetvebinding via de desktop. Ik gebruik op de desktop Windows 2000 en Winroute Lite om de internetverbinding te delen. De laptop draait op Windows Me. Met Quicknet werkte dit altijd.
Echter... met Chello dus niet.

Het thuisnetwerk werkt wel. Kan beide compu's pingen, bestanden delen... allemaal geen probleem.
Maar internet op de laptop? Nope... :(
De 2e netwerkadapter (NA2) in de desktop (gebruikt voor verbinding met de laptop) ziet er als volgt uit:
IP: 10.0.0.1
Subnetmask: 255.255.255.0
Standaardgateway: niks ingevuld
Voorkeur-DNS-server: niks ingevuld
Alternatieve DNS server: niks ingevuld

De netwerkadapter op de laptop is als volgt ingesteld:
IP: 10.0.0.2
Subnetmask: 255.255.255.0
Standaardgateway: 10.0.0.1
Voorkeur-DNS-server: 10.0.0.1
Alternatieve DNS server: niks ingevuld

En het grote verschil is dat op NA2 nu bij DNS dus nkis meer staat waar eerste gewoon 2 DNS servers van Quicknet stonden. Maar als je een IP adres invult (de 10.0.0.1) kun je niet DNS servers automatisch aanvinken wat eigenlijk de ISP instelling is. En zo zou Winroute het graag zien.

Is dit dus de oorzaak van het feit dat de laptop geen internetverbinding kan krijgen terwijl de desktop rustig kan inetten?
Zo ja, hoe los ik dit op? en het lieft met gebruik van Winroute want internetverbinding delen in Windows 2000 gaf alleen maar meer problemen terwijl ik met Winroute zeer goede ervaringen heb.

Een lang verhaal maar hopelijk is het probleem duidelijk.

Wie-o-wie kan mij helpen?

Alvast bedankt voor je moeite!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

DHCP !

zet dhcp server op op pc

of zet in laptop 10.0.0.1 (pc) als nameserver een goede gatawaty zal dit pikken ! (ik draai ME, internet delen) mijn laptop = 100% DHCP client, ik ben in met modem = dus dynamisch en ik kan perfect inetten met laptop

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 16:14
Hmmm... Ik heb het nu werkend op een onorthodoxe methode...

Ik heb in Winroute Lite ingesteld dat DNS queries van de laptop naar de volgende DNS servers geforward moeten worden:
195.66.24.5 ; 195.66.14.9

Dit zijn mijn oude DNS servers... :)
En miraculeus werkt dit ook nog.
Alleen zal dit alleen zo lang werken als deze DNS servers actief zijn dus heeft iemand nog 2 DNS servers voor me of een site waar ik die kan vinden?

(er zijn toch DNS servers op het internet die publiekelijk gebruikt kunnen worden?)

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 09:43 schreef Jofel het volgende:
dynamische DNS... (dynamische Dynamic Name Servers... ;)
Domain Name Server... grapjurk ;)

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik vondt de post al _extreem_ bijzonder. Je mag overal dynamic voorzetten behalve voor DNS, dat zou het enige zijn waardoor het (internet) niet zou werken.
Over je topix kan ik weinig zinnig zeggen omdat ik je probleem niet helemaal zie. Je client hebben toch altijd dezelfde gw? (je server)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 11:37 schreef twixx het volgende:
Ik vondt de post al _extreem_ bijzonder. Je mag overal dynamic voorzetten behalve voor DNS, dat zou het enige zijn waardoor het (internet) niet zou werken.
Dat is dus net iets waar M$ naar toe wil ;) Server krijgen via DHCP een ip en dat wordt gelijk verwerkt in de DNS. Lekker handig |:(

Ontopic: Jofel, kun je wel pingen naar een IP nummer?

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-04 20:09
Zowiezo vreemd dat nu opeens alles niet meer werkt...
Heb hier precies dezelfde situatie qua ISP etc.

Heb hier een Freesco router staan.
Heb daar bij overgang Quicknet->Chello alleen alle gegevens weggehaald (IP, DNS, Gateway) en DHCP ingesteld op de router.
En de clients hoefden niks verandert te hebben, die bleven gewoon staan op router.lan voor gateway & dns....

Dus gewoon standaart gateway & DNS invullen op de schootPC als 10.0.0.1 en anders is het weer zo'n leuke windows perikel met InternetSharing(proggies)

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op donderdag 11 oktober 2001 12:31 schreef sproggle het volgende:

[..]
Dat is dus net iets waar M$ naar toe wil ;) Server krijgen via DHCP een ip en dat wordt gelijk verwerkt in de DNS. Lekker handig |:(
Dus een zone met een zeer korte expire tijd, nou dan krijg je flink wat load en hits op je ndc. Levert zeker ergens verweg $$ op?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Pak gewoon 213.239.128.3 en 213.239.128.4 zijn de nameservers van TrueServer :) Die gaan voorlopig niet zomaar weg :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:17

BrZ

Op donderdag 11 oktober 2001 10:13 schreef sproggle het volgende:

[..]

Domain Name Server... grapjurk ;)
Domain Name System nog altijd ;)

Verwijderd

Ik ben ook van Quicknet naar Chello gegaan. Deze DNS servers heb ik: 213.93.128.11 en 62.108.1.66

Verwijderd

ik heb casema premium (die suckt zeker niet) en gebruik als dns gewoon het ip van mijn server die de verbinding deelt.

Ik gebruik all aboard, makkelijker kan echt niet. Allemaal een vast ip, alleen dns en gateway het ip van de server invullen en klaar!

De server vind namelijk zelf de dns als ie verbinding maakt met inet.

Verwijderd

195.121.1.34
195.121.1.66

deze zijn van de KPN, ook nog redelijk bruikbaar :)
Pagina: 1