[Samba] Directories aanmaken = geen schrijfrechten

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb een share aangemaakt (hieronder zie je hoe deze in mijn smb.conf staat aangegeven), ik kan erop connecten vanuit Windows (XP). Als ik een nieuwe map aanmaak en daarin een bestandje probeer te zetten krijg ik de melding "Access is denied".

drw-rw-r-- 2 nobody nogroup 4096 Oct 10 23:17 test/

Dit is wat er in mijn smb.conf staat over de share:

[public]
path = /home/public
public = yes
only guest = yes
writable = yes
printable = no
create mask = 0664
directory mask = 0664

Waarom is die nieuwe map van nobody en nogroup? Ik denk dat het ermee te maken heeft dat mijn security level op share staat.. Of niet? En dat zal dan wel de reden zijn dat die create mask en directory mask niet werken..

Hoe verhelp ik dit probleem?

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 09:15
writable = yes
moet misschien zijn:
writeable = yes
of
read only = no
Die laatste werkt zeker suc6 8-)

My weblog

Verwijderd

volgens mij word writeable of writable hetzelfde behandeld

• TripleM
oh wat ik er nog bij vergeet te melden is, dat als ik via ftp connect (dan dus wel met een inlognaam/wachtwoord), alles wel goed gaat.. ik kan nieuwe mappen aanmaken, daar zooi ingooien, renamen, deleten..

alleen dus als ik via windows (log ik dan in als niemand of als guest ofzo?) op de public ga, heb ik deze 'beperking', ik moet nu dus of met ftp werken of met chown en chmod aan de gang..

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Hij doet precies wat je ingesteld hebt. Een directory maken met mask 664 (drw-rwr--). Aangezien je de share als guest benadert en Samba hier standaard nobody, nogroup voor gebruikt, wordt dat de eigenaar van je directory.
Om echter 'in' een directory te gaan moet ie ook executable zijn, dus mask 774.

Geen beurs, geen tempo

• TripleM
dat was em.. eigenlijk stom dat ik er zelf niet opkwam want het is hartstikke logisch.. maar ik ben een beetje nieuw in al die modes.. bovendien is t nog erg verwarrend dat je in linux niet in een directory kan als ie niet executable is, maar vanuit windows wel in die directory kan kijken.. je denkt dat je er dan inzit maar dat is eigenlijk niet zo.. wazig allemaal..

bedankt iig, probleempje opgelost!
Pagina: 1