HDD te warm?

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Ik heb laatste tijd regelmatig dat mn computer opeens herstart (neem aan kernel panic ofzo -win2k). bij die herstart zegt ie dan ook meteen 'primary master drive fails'. Betekend dit dat het te warm wordt bij mn harde schijf of kan dit ook aan mn processor (1000@1400@1.85 - zelfde probleem ook bij 1200) liggen?

Localhost is where the heart is

Verwijderd

wat meer info zou handig zijn :)

bijv. welke hdd je hebt etc :)

Verwijderd

Als je drive 7200rpm (redundancies per minute, rondjes per minuut zeg maar) draait, kun je er beter een HDD koeler onder zetten. Desnoods een casefan die airflow erlangs duwt.

Drives die 5400rpm doen hoef je niet te koelen.

Verwijderd

Kijk eens hoe warm hij wordt zou ik zeggen... HDD temperature is bijvoorbeeld wel een mooi gratis proggie waarmee je dat van je s.m.a.r.t. uit kunt lezen. Ze mogen meestal 55 graden worden (maxtor & IBM's in elk geval).

Kan trouwes ook het symptoom zijn van een hd die op sterven ligt... M'n dtla-307045 wilde ook een maand lang soms wel/soms niet detecteren (allemaal rare tekentjes ipv van de naam van de hd en ook een primary hard disk fail). Het werd dus steeds erger totdat hij op een moment helemaal nix meer wilde doen en rare schuurgeluiden maakte bij het initialiseren.

• SilentStorm
kheb er van allebei 1 :)

Maxtor 30 gig 7200RPM (53073H4)
Maxtor 40 gig 5400RPM (34098H4 B)

verder allebei cache van 2meg en nog wat irrelevante zooi..

cpu temperatuur rond de 50C mobo temp rond de 27C hd kan ik zo niet meten, maar voelt wel wat warm aan. Door wat gebrek aan ruimte moest ik ze boven elkaar in een slotje doen, dus weinig airflow. Als het daaraan ligt maar ff 5,5"->3,5" bracket kopen, maar wil ik het wel wat zekerder weten dan nu..

het gebeurt ook niet als ik iets 'speciaals' doe. Gewoon tijdens lezen tekstbestandje soms. en ik pomp regelmatig grote bestanden over van de een naar de ander, maar tijdens zo'n actie nog nooit problemen gehad.

extra hd koeling -zou nu al vrij goed moeten zijn (2 casefans), ik heb nog een extra casefan liggen die er binnenkort in moet (op 12v issie 120 CFM / dat maakt teveel herrie => 5v), maar moet ik nog ergens ruimte voor dat ding vinden.. 80MM..

• SilentStorm
Op woensdag 10 oktober 2001 23:22 schreef PsyFlux het volgende:
Kijk eens hoe warm hij wordt zou ik zeggen... HDD temperature is bijvoorbeeld wel een mooi gratis proggie waarmee je dat van je s.m.a.r.t. uit kunt lezen. Ze mogen meestal 55 graden worden (maxtor & IBM's in elk geval).
Dat heb ik er op gehad, maar gaf problemen. Eerst is zn service niet geinstalleerd -> handmatig als net service opstarten, vervolgens kon ie niet initialiseren. Heb er een tijd mee zitten prutsen maar kreeg het niet aan het werk. Misschien ist niet compatible met mn hd ofzo..

Als je nog eens iemand wil doorverwijzen: hij staat ook op onze eigen meuktracker..

Verwijderd

hey, had totaal niet verw8 dattie in de meuktracker zou staan!
Jammer dattie niet werkt, maar als de hd's met de hand al niet superwarm aanvoelen zal het ook wel meevallen. Bij een graad of 60 begint het toch echt al als heet aan te voelen.

Ook vaag trouwes: nu je net je icoontje weer aangezet hebt herken ik je weer :)
Lastig als je een fotografisch geheugen hebt en alle icons uit zijn geschakeld :(

• SilentStorm
hehe.. ik dacht eerst van: ff wachten tot ze icons weer aanzetten, maar dat duurde wat langer dan verwacht. Nu ist maar een webicon geworden... Ik heb t zelf ook hoor. Als iem met een nieuw plaatje aankomt zie ik die dan weer helemaal als nieuw :) behalve als je met bekende namen te maken hebt.

Jij was toch ook degene die in vakantie bij bourgesius (hoe spel je dat) zat?

=> ik zie nu ook opeens dat ie (proc) met kast dicht al 55 wordt.. Hmmmmmmmm... tot zoveel-en-zestig kan ie t zeker wel hebben (ervaring mee....) maar wordt ie daar instabieler van?

Verwijderd

dat klopt ja!
borgesius was het... en ik werk er nog steeds: ben voor vast aangenomen om op de zondagen te werken. Lekker 200% :P

ik heb jou volges mij ook nog in m'n ICQ lijst gehad (kwijtgeraakt door een hd-crash). Volges mij ging dat toen over m'n oude baantje bij Datavac :)

ohja, om nog een beetje ontopic te blijven: m'n athlon 1Ghz heeft tijdenlang op 55 graden idle, 70 graden stressed gedraait toen ik nog een ZalmanCNPS3100G had. Nog nooit ook maar 1 vastloper gehad, ook in die periode (dik een maand) dus niet... Maar ik had niet overgeklokt. Al denk ik niet dat dit een probleem is wat het resultaat is van je overgeklokte processor.

• SilentStorm
nee dat was over nachtmagazijndingesser bij bourgesius.. kheb je geloof ik er nog wel in staan, maar gebruik icq maar 1xper week ofzo..

kga nu eerst slapen. moet morgen om 5 uur (ja 's ochtends aaaaaaah) weer op voor het .. ehem .. fantastische bijbaantje dat ik heb: vrachtwagens uitladen voor de NPD :P. niet dat het werk zo erg is, maar zooooo vroeg.. is btw schuin (errrug schuin - vlakbij brug) tegenover bourgesius).

--
cpu nu 58 graden (dicht voor herrie ivm familie)..

• SilentStorm
k back-on-topic.
Heb nog ff zitten testen en weet nu bijna zeker dat het aan de hd ligt. De cpu temp komt bij het tegelijk speeddisken, divx draaien, koetje, filesharing ding en nog wat zooi niet boven 58c uit met kast dicht. Ik heb nu de 2 hdd's apart liggen (mn primary slave ligt lekker los in de 5,5" rack) en het werkt tot nu toe perfect. Als het zo blijft ga ik mn cpu weer ns verhogen, kijken of dat nog probs geeft.

[dit was wat info om anderen met zelfde prob wat te helpen. Als je nog iets te zeggen hebt, zet t er onder...]

Verwijderd

Kan je toch wat extra coolers aanraden,....
Pagina: 1