Kast Koeling

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:53

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik wil nu thuis een miditower als webserver gaan draaien, maar ik ben bang dat deze gaan goede koeling heeft om dit 24 uur per dag aan te kunnen. Wie heeft tips om dat ding goed te koelen en dat ie zo min mogelijk herrie maakt zodat mijn huisgenoten ook nog normaal kunnen genieten van hun nachtrust? :Z Gewoon iets met een aantal fans, maar op welke plekken zitten ze goed?

THX :)

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:09
Als je je processor niet gaat overklokken kun je daar gewoon de standaard fan op laten, hij wordt echt niet warmer hoe langer je hem aan laat.

En als je gewone HD's gebruikt en geen 10.000 rpm dingen hebbie daar ook geen extra koeling voor nodig en kun je het dus houden bij alleen de standaar proc koeler en die van je voeding.

There is no magic.

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
kweenie watvoor computer het betreft, maarje kunt ook een overdreven groot koelblok op je cpu doen, en een 80/92/120MM fanop 7V erboven hangen (erop laten blazen), de fan in je voeding op 7V laten draaien, en op de achterkant van je voeding een gat maken met nog een fan op 7V, op die manier hoor je praktisch niets (of tenminste zo is het bij mij met een mooie pentium 100 met 32MB geheugen en FreeSCO derop, staat praktisch naast mijn bed dag en nacht te draaien, nog niets van gemerkt :))

Verwijderd

Jah je voedingsfan trekt de warme lucht toch wel naar buiten. Alleen als ie heeeeeel lang in een afgesloten kast draait zou ie wel eens te warm kunnen worden, maar mocht dat gebeuren (kans is nihil) dan zal ie gewoon vastlopen en echt niet ontploffen ofzo.

Mijn pa heeft een Athlon 1 Ghz met standaard koeling (niet overgeklokt) in een kast zonder extra fans. Die kast staat weer in een houten kast. Als ik deze houten kast afsluiten en de cpu flink stress wordt ie nog niet warmer dan zo'n 52 graden.

Verwijderd

en zet dan ff die koelers op 7 volt, een webserver is toch niet zo druk bezig dus dat koelt genoeg en kun je ook nog es goed slapen :Z :Z :Z

edit:

moet toch es sneller leren typen :(

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:09
Op woensdag 10 oktober 2001 22:33 schreef xoploosx het volgende:
Jah je voedingsfan trekt de warme lucht toch wel naar buiten. Alleen als ie heeeeeel lang in een afgesloten kast draait zou ie wel eens te warm kunnen worden, maar mocht dat gebeuren (kans is nihil) dan zal ie gewoon vastlopen en echt niet ontploffen ofzo.

Mijn pa heeft een Athlon 1 Ghz met standaard koeling (niet overgeklokt) in een kast zonder extra fans. Die kast staat weer in een houten kast. Als ik deze houten kast afsluiten en de cpu flink stress wordt ie nog niet warmer dan zo'n 52 graden.
Jij hebt zeker dat filmpje van op Tom's Hardware nie gezien van wat er gebeurt als je proc te warm wordt (lees: als je de heatsink eraf trekt als ie aan staat)

AMD's vinden dat niet fijn - je kon er met gemak een ei op bakken >:) , 370 graden en hij rookte een beetje.

There is no magic.

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 12:39
wat jullie zeggen licht aan veel factoren zoals je processor,harde schijf voeding. trouwens waar komt dat ding te staan ik had eerst een celeron 466 in me kamer die pratish dag en nacht aan kon maakte bijna geen geluid. maar me athlon 1400 met 2 casefans maakt te veel geluid om rustig te pitten. In ieder geval hoe sneller of hoe groter de fans zijn des te meer lawaai ze maken. the choice is yours

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik heb als webservertje een pentium 133 mhz staan. Er zit een passief koeblok op de processor en er zit een casefan (8 cm) in die op 7 volt draait. De voedingsfan draait eveneens op 7 volt.

Ik hoor alleen de harde schijf wat ratelen als de pc opgestart wordt, daarna wordt het errug stil (een beetje gezoem hoor ik en verder niets) op mijn kamer moet ik zeggen.

Het zou eventueel muisstil kunnen (ik overweeg het ook serieus):
- merkfans erin hangen (Sunon bijv. en dan op 7 volt) ipv de 3e rangs merken die wat meer lawaai maken.

- de 2 fans vervangen door een grotere fan (Sunon, 12 cm ofzo) op 7 volt, en dan aan/in de zijkant van de kast monteren. Een luchtstroom creeren die over de cpu koelblok loopt en langs de voeding weer uit de kast gaat.

Het ligt er een beetje aan wat je met je servertje gaat doen natuurlijk. In mijn geval kan ik wel alle geluiden eruit halen denk ik.

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 22:40 schreef The_Will het volgende:

[..]

Jij hebt zeker dat filmpje van op Tom's Hardware nie gezien van wat er gebeurt als je proc te warm wordt (lees: als je de heatsink eraf trekt als ie aan staat)

AMD's vinden dat niet fijn - je kon er met gemak een ei op bakken >:) , 370 graden en hij rookte een beetje.
Precies, het ding werd niet alleen 'te warm', hij werd gewoon compleet gefried omdat de heatsink ervan af lag. Als je die er gewoon op laat zitten en je laat de fan uitvallen, zal de processor 'gewoon' vastlopen. De temperatuur loopt hierdoor namelijk VEEL minder snel op.
Bovendien had ik het over een kast zonder fans, met actieve cooling op de cpu; door de kasttemp op te laten lopen krijg je je cpu dan echt niet kapot hoor.
Pagina: 1