Toon posts:

AthlonXP op AbitKT7 mainboard mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen de nieuwe AthlonXP procesoren met 266MHZ FSB op een Abit KT7 board geplakt worden. En zo ja, hoe moet ik dan mijn multiplier hoger dan 12,5x zetten? deze plankjes draaien maar met 200Mhz en kunnen niet op 266Mhz draaien.

Uiteraard zal er wel wat aan die L1 bruggen gedaan moeten worden, maar dan...? :?

• superbikkel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-05 09:49
Hij zal maximaal op 1250MHz kunnen draaien. Ik denk wel dat het zal werken.

Zet je FSB op 105 en je zit al bijna op de frequentie van de langzaamste XP (=1333MHz).

Verwijderd

Ik mag aannemen dat 1400+ ook gaat met een XP BIOS.

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 22:35 schreef HlpDsK het volgende:
Ik mag aannemen dat 1400+ ook gaat met een XP BIOS.
XP bios..? Heb je die gezien.?
Ik zal maar eens op de frontpage sgaan snuffelen dan..
:)

Verwijderd

Topicstarter
Normalerwijs zijn die AthlonXP's gelockt (L1 bruggen open). Verder las ik op www.oc-athlonXP.com/cpu.htm de beschrijving van de andere bruggen, waaronder ook diegene die de multipliersetting instellen. in principe zou je die dus kunnen veranderen en op een grotere snelheid kunnen gaan werken. Am I right?! >:)

En waar heb je op de Abit site gevonden dat de nieuweste KT7 bios ook AthlonXP's ondersteund?? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond net een opmerking voor die andere Mamaplankjes dan Abit; die van Asus :o

----
Quote from: braziliantech
New BIOS for most ASUS socket A boards adds support for new AMD Athlon XP processor - 10/05/2001 - 22:30 GMT

ASUS released new BIOS for most of their Socket A boards. Remember to flash these BIOS at your own risk.

* A7Pro - Rev. 1009 Beta-001b
* A7V - Rev. 1009 Beta-001b
* A7V-E - Rev. 1004 Beta-001a
* A7V-M - Rev. 1004 Beta-001f
* A7V-133 - Rev. 1007 Beta-002a
* A7V-133-C - Rev. 1007 Beta-002a
* A7A-133 - Rev. 1007 FINAL
* A7A-266 - Rev. 1007 FINAL
* A7A-266-E - Rev. 1007 FINAL
* A7S-VM - Rev. 1007 Beta-0 03
* A7M-266 - Rev. 1005 Beta-003A

Changes I've noticed (at least for VIA chipset based motherboards):

- Changed the name of Palomino from AMD Athlon H-Series Processor to AMD Athlon XP Processor.
- Added support for the new AMD "Quantispeed".
- Supports clock speeds from 1500+ up to 1900+.
----

Kortom de oude Asus A7V staat er ook bij, en die zal gaan werken met de AthlonXP; zelfs met werkelijke snelheden tot 1900Mhz! :9~ Deze mamaplankjes hebben ook de gewone VIA KT7 chipset; dus ik verwacht dat dit wel zal gaan werken op een Abit KT7(raid) mamaplank met de juiste bios... :)

Nu nog afwachten of je dan ook nog kan overclocken? 8-)

Verwijderd

Topicstarter
HLPDSK:

Nogmaals de vraag; is er al een Nieuwe KT7 bios die AthlonXP's ondersteund aanwezig, want ik kan niets vinden hierover op de Abit site... ?:

Verwijderd

VOlgens mij kan het wel maar zal de eff. lager zijn dan op een ASUS A7v266 die ondersteunt hem wel dacht ik

Verwijderd

Ondersteunt de athlon XP niet alleen maar 133 FSB? Want dan past kan de XP niet op een KT7, zonder de CPU te unlocken. Toch???

Verwijderd

Topicstarter
Tellie:

Ja dat is nu juist een van de problemen die ik heb. Inderdaad zijn de AthlonXP's voor 133Mhz bus ipv 100Mhz. ;)

Echter met de L1 bruggen zou je kunnen unlocken en dan een hogere multiplier moeten kunnen instellen. En juist dat laatste is de moeilijke drempel?! |:( Normalerwijs kan je de multiplier niet boven de 12,5x zetten op een KT7. Daar moet dus een oplossing voor komen. Bijv. 18x 100Mhz >:)

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Hmm die XP gaat gewoon op een Abit KT7a vanwege de hogere FSB?

Verwijderd

Het lijkt me eigenlijk best wel stom om een athlonXP op een KT7 te zetten. Je geeft veel geld uit voor de snelste cpu, maar het interesseert je niet om de rest eromheen ook snel te maken zodat je cpu ook echt kan presteren. De dataprefex in de XP heeft veel geheugenbandbreedte nodig, iets wat de KT7 dus flink ontbeert. Samen met de lagere frontbus verlies je dus enorm veel performance. Koop dan meteen een nieuw mainboard met DDR erin, dan pas krijg je een snel systeem. Persoonlijk vind ik dit een beetje een nutteloze upgrade ....

Verwijderd

Precies... je kan beter een nieuwe MOBO kopen met 266A chip erop en 512MB Corsair PC2400 DDR, dan ga je met je huidige proc. al wel weer 20% sneller

Verwijderd

Topicstarter
Enerzijds hebben jullie gelijk dat de KT7 bandbreedte ontbeerd.

Wat jullie vergeten is dat de huidige DDR mainboards maar max. 15% meer rendement geven, en de KT133A chipsets maar slechts ca. 5-10% meer rendement als de originele KT7.

Dit betekend in praktijk dat een 1400Mhz TB bij mij ca. gelijk is aan een TB1200 a TB1300 op een veel duurder plankje, moet dan ook nog nieuwe en duurder geheugen aankopen, en waar blijft dan mijn winst?!

Ik heb ook niet gezegd dat ik NU zo'n AthlonXP wil hebben. Ik draai nu al op TB900@1100Mhz... Echter als de max. speedgrades AthlonXP's betaalbaar zijn, en zo'n 2000Mhz kunnen lopen, heeft het wel degelijk zin om up te graden. Zowiezo is een upgrade alleen zinvol als je min. 40-50% snelheidswinst hebt.

En ja, ik verlies wat aan snelheid, maar mijn geheuegen loopt op op 2-2-2 133mhz settings, dus daar maak ik me niet zo druk over. Zeker niet als ik er over 2 maanden een ATI Radeon 8500 inzet >:)

Verwijderd

Nu scheelt het maar 15%, met de Xp loopt dat verschil verder op vanwege die data prefex die zoveel beter is. Dus wat je zegt gaat op voor de T-Bird, maar niet meer voor de palomino .... en als je ook nog eens een radeon 8500 gaat kopen zou ik zeker dat DDR erin zetten :Z

Verwijderd

Ik heb zelf een A7V / Athlon 800. En de enigste keer dat ik daarmee een BSOD heb gekregen was na het upgraden van IE. Gezien de ellende die ik daarvoor gehad heb met m'n Intel boardjes kies ik er toch eerder voor m'n huidige PC te upgraden dan weer een nieuwe te kopen. Zeker als je over een paar maanden een 1600 Mhz Athon XP voor een 300 tot 400 gulden op de kop kunt tikken.

Verwijderd

Dus is voor ons KT7 owners een TB-1400 logischerwijs het maximale.

Verwijderd

Topicstarter
Gerben-V:

Jij snapt het verhaal. elk jaar 1 a 2 grote updates op je bestaande systeem is meer dan genoeg om bij te blijven en alles betaalbaar te houden. Ik kan het me niet veroorloven om elke 1,5 - 2 jaar een compleet nieuwe PC te kopen. ;)

Maar de vraag blijft staan; Kan ik ooit hoger komen dan echte 14x100MHZen. Ik begin er steeds meer in te geloven door alleen de juiste Lxx bruggen te sluiten resp. te openen. >:)

ten tweede; welk ABIT bios is de juiste voor AthlonXP support op de KT7 (KT7raid). Ik kan hierover nog steeds geen duidelijk antwoord vinden op de Abit site ?)

Verwijderd

Zoals je hier: http://www.tweakers.net/nieuws/18849 kunt zien zal er voor de KT7 geen support komen voor de Athlon XP, alleen voor de KT7A rev 1.3 en hoger.

Betekent dat je toch aan een ander bord zal moeten denken

Verwijderd

Ik lees net dat alleen de KT7a 1.3 AthlonXP support gaat krijgen. Ook alle oudere KT7a's dus niet en zeker de KT7 niet. Helaas pindakaas, ook voor mij een nieuw mobo of een t-bird .....

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad shit! Maar ik laat me niet kennen. Ik kan natuurlijk altijd nog alleen de microcode voor de AtlonXP updaten en die flashen op mijn KT7. Heb ik indertijd ook gedaan met mijn elcheapo Celeron plankje die geen Coppermineprocs ondersteunde. >:)

Wordt een interresante tread op www.athlon-oc.com
Pagina: 1