[unix] terminals

Pagina: 1
Acties:

• DPLuS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kan iemand mij vertellen waar die dingen nou eigenlijk goed voor zijn (die terminals die ik met mijn RedHat distro kan opstarten dmv CTRL+F1 enzo...)

En waarom heb ik er 6?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op woensdag 10 oktober 2001 18:51 schreef DPLuS het volgende:
Kan iemand mij vertellen waar die dingen nou eigenlijk goed voor zijn (die terminals die ik met mijn RedHat distro kan opstarten dmv CTRL+F1 enzo...)
Eerste inloggen als gewone user, 2e gebruiken voor mutt, 3e om een kernel te compileren..4e om op m'n servertje te klooien.. Mwah, hou ik er nog 2 over :-)
En waarom heb ik er 6?
Omdat er 6 gestart worden..
(Zie /etc/inittab)
Maximaal een stuk of 64 dacht ik, but then again, 6 is mij genoeg :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

heeft te ook te maken met 'vroeger' terminals zoals een vt220 die je gewoon op je rs232 aan moet sluiten. een terminal heeft enkel een keyboard en monitor. geen proc of hdd.

Verwijderd

Die virtual consoles heb je zodat je meerdere interactieve sessies tegelijk kan draaien, ook als je geen X hebt draaien op je systeem (geen VGA monitor enzo, trage oude bak). Ik maak zelf zeer vaak van deze vc's, vaker nog dan X. Als je alleen maar telnet/ssh gebruikt naar andere systemen en je mail wilt lezen is het meer dan genoeg.
Daarnaast zijn er programma's die alleen op de console draaien (svgalib applicaties). De consoles zijn dan ook nog eens een stuk sneller in text displaying dan X.

Je hebt er 6, deze staan gedefinieerd in je /etc/inittab file, je kan dus ook andere applicaties (dus geen login processen, oftewel getty's) zoals logging processen e.d.