Ik heb nu een van me delta 80mp's op 7 volt gezet maar nu geeft ie in me bios geen RPM waarde meer weer
Op 12 volt doet hij dat wel, is dit normaal of is iets niet goed ingesteld
misschien komt snelheid onder wat ie moet hebben
kgeloof dat het rond de 3400 lag als minimum.
verschilt per fabrikant
verschilt per fabrikant
Is normaal.. Het kan ook komen omdat er pulsen uit moeten komen van bv 5 volt. En tussen die pulsen gaat het signaal naar de nul... Bij jou is de nul dus al 7 volt...
Een fan RPM sensor werkt vaak nog tot 1500rpmOp woensdag 10 oktober 2001 18:33 schreef star-saber het volgende:
misschien komt snelheid onder wat ie moet hebben
verschilt per fabrikant
Enfin de mijne toch
Misschien zoals gezegd is zijn voltage niet hoog genoeg om de RPM signal goed te laten doorkomen
Verwijderd
De meeste fans zijn niet geschikt om een lagere spanning te gebruiken. Dit komt omdat het allemaal borsteloze motortjes zijn, het beste te vergelijken met een stappenmotor. In de fan zit een heel klein stukje electronica dat de spoelen aanstuurt op een vaste frequentie.
De kracht die de spoelen moeten leveren om de fan te laten opstarten is te laag bij 7 volt, door het snel roterend veld gaat de fan alleen trillen. Beter is om de inschakelspanning op 12 volt te houden en langzaam omlaag te draaien.
( de frequentie is nl. wel een heel klein beetje te beinvloeden met de spanning )
Mischien een idee voor een fan-mod, de frequentie extern regelen.
De kracht die de spoelen moeten leveren om de fan te laten opstarten is te laag bij 7 volt, door het snel roterend veld gaat de fan alleen trillen. Beter is om de inschakelspanning op 12 volt te houden en langzaam omlaag te draaien.
( de frequentie is nl. wel een heel klein beetje te beinvloeden met de spanning )
Mischien een idee voor een fan-mod, de frequentie extern regelen.
Verwijderd
Kheb hiero ook 2 delta's op mijn Slot A zitten,en ook op 7 volt.
Helaas ook geen rpm meting,maarja..........Ze zuigen goed
Helaas ook geen rpm meting,maarja..........Ze zuigen goed
Hmm.. Die volg ik niet helemaal.. Een fan-motortje is niks anders dan een gewoon dc-motortje.. Hoe hoger de spanning die erop komt te staan, hoe groter het magnetisch veld, hoe groter de kracht dus wordt, hoe sneller de fan draait..Op donderdag 11 oktober 2001 02:39 schreef Remke75 een verhaaltje
Frequentie-aanpassingsverhaal gaat op voor 220V fans die synchroonmotoren gebruiken, en dus op de 50Hz werken..
Maargoed, dat die RPM sensor niet goed werkt kan ik me voorstellen want je hebt inderdaad geen ground meer op je sensor.. En alstie daarop detecteerd, tja.. Dan gaat het fout
Juist, al is je verklaring een beetje vreemd. Door je fan te koppelen tussen 12 en 5Volt is je fan 'zwevend' aangesloten. d.w.z. niet aan de ground gerefereerd. De spanning op de RPM uitgang wordt echter geanalyseerd door je MB die wel aan ground refereert. Die kan dus geen pulsen meer vinden en daardoor heb je geen readout.Op woensdag 10 oktober 2001 18:42 schreef Rempage0611 het volgende:
Is normaal.. Het kan ook komen omdat er pulsen uit moeten komen van bv 5 volt. En tussen die pulsen gaat het signaal naar de nul... Bij jou is de nul dus al 7 volt...
Oplossing? Misschien dat je een condensator in je RPM kabeltje kan zetten. Die filtert de DC spanning eraf, zodat alleen de pulsen erdoor komen. Welke waarde? Geen idee, en ff geen zin om te gaan rekenen... sorry
Verwijderd
En wat heb je eraan 
Tja je weet hoeveel toeren die maakt maar daar houd het ook mee op !
Maargoed..... ieder zijn eigen uiteraard.
Tja je weet hoeveel toeren die maakt maar daar houd het ook mee op !
Maargoed..... ieder zijn eigen uiteraard.
het is normaal dat de RMP meting niet werkt. (zie reply van rempage0611 voor uitleg)
Het is dus niet zo dat de fan te weinig stroom zou krijgen om op te starten ofzo. Althans hier niet. En een fan die op 12 volt 7843 toeren draait, haalt op 7 volt echt nog wel meer dan 1500 toeren, dus dat is het ook niet.
Het is dus niet zo dat de fan te weinig stroom zou krijgen om op te starten ofzo. Althans hier niet. En een fan die op 12 volt 7843 toeren draait, haalt op 7 volt echt nog wel meer dan 1500 toeren, dus dat is het ook niet.
Geen inspiratie
Verwijderd
Deze tweaker heeft zoveel fan's erin dat als de CPU-Fan ermee ophoudOp donderdag 11 oktober 2001 14:09 schreef AcouSE het volgende:
IMHO is de RPM wel handig, omdat je het kan gebruiken voor een alarm als je fan besluit ermee op te houden. Kan je een nieuwe processor kosten... dus wel handig!
dan blijft ie nog koel
Ok, bedankt voor de reply's jammer dat ik dan geen RPM kan waarnemen, want ik zou wel es willen weten hoeveel rpm die maakt op 7v
Als je weet hoeveel rpm de fan draait op 12V. b.v. 5000 rpm
(5000 / 12) * 7 = rpm bij 7 volt. toch?
Ik heb het zelfde. Alleen dan de delta's op 5 volt draaien.
gaat ook super.
gaat ook super.
Dat loopt niet noodzakelijk lineair .....Op vrijdag 12 oktober 2001 08:57 schreef irmscher het volgende:
Als je weet hoeveel rpm de fan draait op 12V. b.v. 5000 rpm
gaat ook super.
Er is namelijk een grensspanning en dan nog loopt vanaf dan niet volledig lineair...
Verwijderd
Bij m'n MSI K7T Turbo zie je onder de 2000 RPM "error" en daarboven begint hij pas te meten. M'n Silverado @ 6V dipt ook afentoe wel eens onder de 2000 RPM met 1 van z'n fans en dan begint gelijk MBM weer te loeien. Bijzonder irritant
Pagina: 1