Twee SCSI-schijven gebruiken in webserver

Pagina: 1
Acties:

• Drop
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb een website draaien op een Dual PIII-1GHz 512Mb. Op deze server draait Linux RedHed en ik gebruik een MySQL database en een rits PERL scripts.

In deze server zit een 9 GB SCSI 10.000rpm harddisk. Nu wil ik met het oog op veiligheid eenzelfde schijf ernaast hangen en er voor zorgen dat mijn site gewoon doorgaat zodra een van de schijven stuk gaat.

Wat zijn de mogelijkheden en hoe doe ik dat?

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit topic hoort in [forum=24] :? of gewoon in [OM]?.

Verwijderd

Moet je mirroring raid draaien, kan met bijna iedere cheapass controller van tegenwoordig.

• Drop
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2022
Op woensdag 10 oktober 2001 19:00 schreef sproggle het volgende:
Moet je mirroring raid draaien, kan met bijna iedere cheapass controller van tegenwoordig.
ff niet zo snel .... wat is mirroring raid en wat doet dit?

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 18:35 schreef Bulldog het volgende:
Dit topic hoort in [forum=24] :? of gewoon in [OM]?.
offtopic:
Het wordt lastig nu he :P

Mirroring:

Raid
Raid Levels

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 17:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een SCSI RAID controller is nog altijd vrij duur (minimaal 1300,- en 2000,- als je een goede wilt hebben). SoftRAID in Linux kan ook.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

AKA --> alles wat op HDD1 staat word ook op HDD2 gezet, knalt 1 erdan uit, heb je 2 nog --> geen verlies van data, tenzij je dat niet helemaal goed configged ;) , het is natuurlijk superveilig, maaaaaaaar je bent wel 1 HDD "kwijt" omdat daar precies hetzelfde opstaat als de andere (mirroring) dan heb je dus 100% schijfruimte verlies, tegen veiligheid overigens.
Greetz,

Liam

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Mark
  • Laatst online: 21:45
Op woensdag 10 oktober 2001 19:55 schreef Femme het volgende:
Een SCSI RAID controller is nog altijd vrij duur (minimaal 1300,- en 2000,- als je een goede wilt hebben). SoftRAID in Linux kan ook.
SoftRAID is leuk, maar als je OS op zun bek gaat heb je een kans dat de 2e schijf niet meer in sync is.

Hardware RAID controllers zijn inderdaad wat prijziger en een aantal controllers worden nog niet ondersteund door Linux.

Tipje voor je kan zijn om eens in Vraag & Aanbod te kijken. Hier staan soms leuke RAID controllers.

• Gilles
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-07-2025
Ik draai zelf ook Softraid en ben er wel tevreden over. En met hotraidadd kan je altijd weer je schijven laten syncen toch?

Verwijderd

He drop,ik ben benieuwd wat voor een site je hebt draaien op je server. Geef de URL eens door.

Verwijderd

Op donderdag 11 oktober 2001 16:07 schreef gilles het volgende:
Ik draai zelf ook Softraid en ben er wel tevreden over. En met hotraidadd kan je altijd weer je schijven laten syncen toch?
Ik heb ook softraid gebruikt, maar er een HDD uitklapte, bleek dat het mirroren toch niet helemaal goed was gegaan.

SCSI-RAID is nog steeds duur, weet niet of je het dit waard vindt. (goeie backup is ook snel terug te zetten)

• Mark
Op zaterdag 13 oktober 2001 21:14 schreef VipTweak het volgende:

[..]
SCSI-RAID is nog steeds duur, weet niet of je het dit waard vindt. (goeie backup is ook snel terug te zetten)
* Mark heeft nog wel een Mylex triple channel (DAC960 liggen voor weinig ;)

• Femme
  • Laatst online: 05-05 17:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mr-at.nl heeft ook refurbished Mylex DAC960PD controllers. Kost slechts 250 piek, maar ik vraag me of hoe goed de performance is (slechts Wide SCSI2):

http://www.mr-at.nl/cgi-bin/shop-it/bigview?art=DAC960PD

En ze hebben ook een nieuwe Compaq Ultra160 controller voor 1250,-:

http://www.mr-at.nl/cgi-bin/shop-it/bigview?art=295242B21

• Mark
Op zondag 14 oktober 2001 04:50 schreef Femme het volgende:
Mr-at.nl heeft ook refurbished Mylex DAC960PD controllers. Kost slechts 250 piek, maar ik vraag me of hoe goed de performance is (slechts Wide SCSI2):

http://www.mr-at.nl/cgi-bin/shop-it/bigview?art=DAC960PD

En ze hebben ook een nieuwe Compaq Ultra160 controller voor 1250,-:

http://www.mr-at.nl/cgi-bin/shop-it/bigview?art=295242B21
De PD is de "slak" uit de Mylex stal, met inderdaad alleen Wide Fast SCSI2 en een ouder model i960 proc (volgens mij maar op 16 MHz).
De PG echter (welke ik heb) is een Wide Ultra SCSI-3 model met 8 Mb ECC Cache en de i960 op 33 MHz.....
Deze controller trekt op een RAID1 set nog practisch alle IDE diskjes eruit :)
Natuurlijk zijn de Ultra160 modelletjes leuker, maar deze controllers zijn duurder en de schijven ook.
Ik heb laatst nog getest met een ServeRAID-4L (instap model van IBM) tegen een DAC960PJ (zelfde als een PG, maar dan op 66 MHz) en het verschil was minimaal. Het werd pas echt leuk toen er een ServeRAID-4H (met 128 Mb cache) aan de RAID set ging >:)
Pagina: 1